Laimingas tas, kuris laimę
neša kitiems
|
1990 metais su Felicita
Paryžiuje |
|
Su Šventuoju Tėvu Vilniaus
Arkikatedroje 1993 metais |
|
JAV eksprezidento Ronaldo
Reigano (kairėje) priimamajame Los Andžele su Angele Nelsiene
1990 m. vasario 27 d. |
Žinoma kovotoja dėl Lietuvos
laisvės, dėl Bažnyčios, tikinčiųjų ir visų žmonių teisių Nijolė
Sadūnaitė yra Švč. Nekaltosios Mergelės Marijos seserų tarnaičių
kongregacijos vienuolė. Ankstyvoje jaunystėje ji buvo labai gabi
sportininkė. Turėjo daug privalumų patekti į Kauno kūno kultūros
institutą. Tačiau netikėtai ji pasirinko vienuolės gyvenimą. Tokia
Dievo valia ir ji dėl to labai laiminga. Savo asmeniniu pavyzdžiu
ji sugriovė pasenusią pažiūrą apie vienuolynus, kurie neva atsiriboję
nuo pasaulio (Vytautas Skuodis).
Apie Švč.Nekaltosios Mergelės Marijos seserų tarnaičių kongregaciją,
vienuolinį pašaukimą, laimę ir politiką s. Nijolę Sadūnaitę kalbina
Elona GUBAVIČIŪTĖ.
Neseniai Švč. Nekaltosios
Mergelės Marijos seserų tarnaičių kongregacija atšventė savo jubiliejų.
Gal galėtumėte papasakoti apie šios vienuolijos įsteigimą?
Kongregaciją įsteigė Palaimintasis tėvas Honoratas Kozminskis,
OFM Cap. Jis buvo žmogus, sugebantis skaityti laiko ženklus
ir pagal juos formuoti savo veiklą. Būdamas patyręs dvasios vadas,
tėvas Honoratas gerai suprato vienuoliniam gyvenimui gresiantį
pavojų. Jis matė, kad daug mergaičių trokšta sekti Kristų, o taip
pat šiame gyvenime įžvelgė didelę jėgą, galinčią pakeisti visuomenės
veidą. Tėvo Honorato idėją steigti slaptas vienuolines bendruomenes
patvirtino Švč. Mergelės Marijos apsireiškimai Getšvalde 1877
m. birželio 27 rugsėjo 16 d.
Sužinoję apie apsireiškimus, žmonės plūdo į Getšvaldą. Bet tėvas
Honoratas negalėjo pats ten nuvykti, todėl pasiuntė artimiausią
savo bendradarbę s. Elzbietą Stummer ir būsimąją Švč. Nekaltosios
Mergelės Marijos seserų tarnaičių kongregacijos vyresniąją Motiną
Rozaliją Šumską, kad jos per regėtojus paklaustų Švč. Mergelę
Mariją, ar ji pritaria slaptos, nenešiojančios abitų, kongregacijos
steigimui. Paklausta Švč. Mergelė nusišypsojo ir pritardama palenkė
galvą. Po metų, t.y. 1878aisiais, per šv. Pranciškaus atlaidus
tėvas Honoratas įsteigė Švč. Nekaltosios Mergelės Marijos seserų
tarnaičių kongregaciją. Vėliau tėvas Honoratas sakydavo, kad ne
jis, bet Švč. Mergelė yra šios kongregacijos įsteigėja.
Pirmosios seserys, gavusios Dievo Motinos palaiminimą, ir vis
gausiau prisijungiančios naujos narės siekė vykdyti jos pavedimus,
itin karštai meldėsi ir sekė jos darbštų bei paslėptą gyvenimą;
savo žodžiu bei pavyzdžiu kvietė žmones atsiversti, ypač blaivumui
ir rožinio kalbėjimui. Seserys niekad nenešiojo vienuolių drabužių,
tai sudarė geresnes sąlygas apaštalauti. Dažnai aplinkiniai net
neįtarė, kad jos yra vienuolės. Slaptumas slėpė savyje galimybę
pasauliui atskleisti neregimojo Dievo atvaizdą (Kol 1,15) per
gilaus nuolankumo pamatą (1881 metų konstitucija).
Kongregacija gana sparčiai plėtėsi 1907 metais ji jau turėjo
10 provincijų su 4 357 seserimis. 1937 metais Apaštalų Sostas
kongregaciją patvirtino laikinai, o 1949 metais popiežius Pijus
XII galutinai.
Kada Švč. Nekaltosios Mergelės Marijos seserų tarnaičių
kongregacija įsikūrė Lietuvoje? Kokiose srityse jos dirbo?
Lietuvoje ši kongregacija įsikūrė 1893 metais, todėl jau 1897-aisiais
buvo susirūpinta steigti atskirą provinciją. 1921 metais kongregacijos
Generalinė taryba oficialiai kreipėsi į Vatikaną, prašydama leisti
įsteigti Lietuvos provinciją ir noviciatą. 1923 m. kovo 28 d.
Šventoji vienuolių kongregacija šį prašymą patenkino.
Lietuvos Švč. M.Marijos seserys tarnaitės, nenorėdamos atkreipti
į save dėmesį, neužsivilko vienuoliškų abitų, o tyliai ir pasiaukojančiai
darbavosi, pasivadinusios Lietuvos švietimo draugija.
Tuo metu Lietuvai labai reikėjo jaunimo auklėtojų, kurie dirbtų
mokyklose ir vaikų darželiuose. Kadangi šis poreikis atitiko Švč.Nekaltosios
Mergelės Marijos seserų tarnaičių konstituciją, Lietuvos švietimo
draugija ėmėsi darbo. Šios draugijos vardu veikė Panevėžio vidurinė
mergaičių amatų ruošos mokykla, kuri buvo pripažinta pavyzdine
tarp to profilio mokyklų. Rokiškyje, Tauragėje, Adakave veikė
dvimetės mergaičių mokyklos. Taip pat Panevėžyje, Tauragėje ir
Palangoje veikė vaikų lopšeliaidarželiai. Lietuvos Švč.Nekaltosios
Mergelės Marijos seserims tarnaitėms darbas su vargšais taip pat
nebuvo svetimas. Jos išlaikė Panevėžio, Adakavo, Girėnų, Tauragės
bei Palangos vaikų prieglaudas su lopšeliaisdarželiais ir pradinėmis
mokyklomis. Taip pat turėjo namus, į kuriuos buvo priimamos moterys,
neturinčios duonos kąsnio, suvedžiotos, nuskriaustos, sergančios.
Vienuolijai dar priklausė net du ūkiai, kurių produkcija naudojosi
Panevėžio centriniai namai. Jokia kita Švč.Nekaltosios Mergelės
Marijos seserų tarnaičių kongregacija tuo metu neturėjo tiek daug
mokyklų, prieglaudų, tokių globos namų. Kai kurias šias įstaigas
padėjo išlaikyti šv. Vincento Pauliečio, Katalikių moterų ir kitos
draugijos. Likusias seserys išlaikė pačios, jose labai sunkiai
dirbdamos.
Sekdamos šv.Pranciškaus pavyzdžiu Švč.Nekaltosios Mergelės Marijos
seserys tarnaitės gyveno labai neturtingai, jos nebijojo sunkumų
ir nepriteklių. Vyskupai Kazimieras Paltarokas ir Justinas Staugaitis
labai vertino seserų neturto meilę ir pranciškonišką paprastumą.
Tėvai kapucinai ir jėzuitai taip pat pastebėdavo šį jų bruožą
ir patardavo merginoms stoti į šią vienuoliją, nepaisant to, kad
ji slapta ir nežinoma. Galbūt dėl mano paminėtų bruožų Lietuvos
Švč.Nekaltosios Mergelės Marijos seserys tarnaitės turėjo labai
daug pašaukimų, daugiau negu kitos viešosios vienuolijos.
Kiek jums buvo metų, kai įstojote į Švč. Nekaltosios Mergelės
Marijos seserų tarnaičių kongregaciją? Kaip tai atsitiko?
Į kongregaciją įstojau būdama 18 metų. Už tai, kad supratau savo
pašaukimą ankstyvoje jaunystėje, esu labai dėkinga ir vyskupui
tremtiniui Julijonui Steponavičiui, kunigams ir Bronytei Kibickaitei.
Mudvi abi Anykščiuose gyvenome tame pačiame name ir mokėmės vienoje
mokykloje. Tik aš gyvenau su tėveliais, o ji buvo atvažiavusi
pas brolį.
1956 m. liepos 26 d. vyko didieji Šv. Onos atlaidai Anykščių bažnyčioje.
Sutvirtinimo sakramentą teikė naujai įšventintas vyskupas J. Steponavičius.
Bronytė pasirengė Sutvirtinimui ir paprašė manęs būti jos sutvirtinimo
motina. Žinoma, sutikau. Vyskupas labai vaizdžiai paaiškino, kad
sutvirtinamieji turi trokšti Šv. Dvasios dovanų ir malonių, nes
jei šie tik abejingai žiovaus, tai nieko ir negaus. Mane dar 1945
metais sutvirtino vyskupas kankinys Vincentas Borisevičius, kuris
išgelbėjo mūsų šeimą nuo išvežimo į Sibirą. Man tada dar buvo
šešeri ir labiau rūpėjo mergaičių suknelės, batukai nei Šv. Dvasios
dovanos. Todėl tada Anykščių sausakimšoje bažnyčioje, būdama 18
metų, labai susirūpinau ir paprašiau Bronytės, kad ši man duotų
pusę Šv. Dvasios dovanų, nes man jų labai trūksta. Bronytė buvo
keleriais metais už mane vyresnė, labai geros širdies, religingai
išauklėta. Ji man ir atsakė: Pasiimk, jei tau labai reikia.
Tuoj po Sutvirtinimo sakramento abi jautėmės kaip apsvaigusios,
pajutome vidinį perversmą, aiškų gyvenimo tikslo supratimą ir
didelį džiaugsmą. Sunku net apsakyti tikra Dievo dovana. Tai
buvo džiaugsmingiausia gyvenimo diena! Iki vėlyvo vakaro vaikščiojome
po Anykščių šilelį ir mąstėme. Aš labai gerbiau vienuoles, kunigus,
kiekvieną sekmadienį ėjau į bažnyčią, gyvenau tvirtai tikinčių
tėvų šeimoje, skaičiau daug religinių knygų, savo protu tikėjau
Dievo buvimu, tačiau vienuolynas man iki tol buvo baisiau už kalėjimą.
Parėjau tada namo vėlai vakare ir pasakiau mamai, kad noriu į
vienuolyną. Ji pamanė, kad aš sugalvojau naują išdaigą, nes buvau
tikra išdykėlė: mėgau laipioti po medžius, stogus, o ir mano draugijoje
buvo daugiausia berniukai. Ji niekaip negalėjo suprasti tokio
staigaus mano pasikeitimo, todėl mane subarė, kad iš tokių dalykų
nesišaipyčiau. Mama pasiūlė pirmiausia mokytis, nes turėjau galimybę
stoti į Kūno kultūros institutą būti mokytoja ar trenere, o
tai grėsė išsižadėti religinės praktikos, veidmainiauti žmonėms,
nes sovietinės okupacijos laikais mokytojai privalėjo būti ateistai.
Tai nebuvo mano kelias. Verčiau aš būčiau dirbusi valytoja, bet
laisvai lankiusi bažnyčią.
Prisimenu, buvo liepos pabaigos šiokiadienis, labai šilta. Po
šv. Mišių mama mane pirmą kartą nusivedė pas seseles. Ant Šventosios
upės kranto, jų vasarinėje virtuvėlėje, mes gėrėme arbatą, šnekėjomės,
ir aš pasijutau kaip namuose. Pasakiau mamai, kad ji eitų namo,
o aš pasiliksiu. Vėliau sužinojau, kad išeidama mama pašnibždėjo
vienuolyno vyresniajai, kad iš manęs nebus jokia vienuolė, nes
esu gyvas sidabras ir ilgiau kaip dviejų mėnesių aš čia neišbūsiu,
nes mano galvoje - vėjai laukuose. Mama tikėjosi, gal kiek surimtėsiu.
Be abejo, mama labai gerbė mano pasirinkimą, tačiau bijojo, kad
tai nebūtų lengvabūdiškas žaidimas.
Dabar labai gerai suprantu, kad pasirinkimo negali būti, tai yra
tik pašaukimas. Tai didžiulė Dievo dovana, kurios dėka žmogus
įgauna supratimą. Jei nebūčiau pajutusi pašaukimo, mane į vienuolyną
nenuvežtų nė devyniais traktoriais. Kiekvienas žmogus turi potraukį.
Juk negali menininkas būti statybininku, o medikas inžinieriumi.
Tačiau nusivylimų gali būti, nes per nusivylimus Viešpats atveria
patį pašaukimą.
Todėl ir stojant į vienuolyną, iš karto nė vienos nepriima. Susipažinimui,
vadinamajai aspirantūrai, yra skiriama pusę metų. Po to dveji
metai noviciato. Ir dar dveji metai apsispręsti. Juk, jei žmogus
išgyvena, kankinasi, nevalgo tai jis ne savo vietoje. Jam laisvai
leidžiama apsispręsti. O jei jaučiasi gerai, iš pradžių duoda
įžadus metams. Svarbu, kad žmogus atitiktų savo širdies poreikį.
Tas pats ir šeimoje be pašaukimo ji nebus laiminga. Kankinsis
ir pats žmogus, ir šalia jo esantieji.
Visiems gerai žinomos jūsų kančios už tikėjimą ir Lietuvos
laisvę. Jus KBG tardė, kalino, trėmė ir kitokiais būdais persekiojo.
O šiandien Lietuvos žmonėms nesvetimi nei žudymai, nei sukčiavimai,
nei savižudybės ir t.t. Ar ne skaudu matant tokią Lietuvą?
Be abejo, labai skaudu. Bet aš tai priimu visiškai ramiai, nes
suprantu, kodėl šitaip yra. Tai žiauraus fizinio ir dvasinio genocido
pasekmės. Svarbiausia, Lietuvos protai inteligentai išvežti,
marinti, kankinti lageriuose. O kiek tūkstančių jaunų, išsilavinusių
vyrų sušaudyta! Tai trečdalis fiziškai sunaikintos tautos. Negana
to, ištremtieji, atlaikę Sibiro kančias, nebuvo priimti į Lietuvą.
Juos priglaudė Latvija ir Estija, o Lietuvos sovietinė valdžia,
vadovaujama A. Sniečkaus, jų neįsileido. Dėl šios priežasties
ir monsinjoras Kazimieras Vasiliauskas dirbo buhalteriu Latvijoje.
Sunaikinus šviesiausius žmones, toliau buvo vykdomas dvasinis
genocidas. Tėvai bijojo savo vaikams aiškinti tikėjimo tiesas,
kad šie kur nors neprasitartų. Tuo būdu žmonės prarado dvasinį
ryšį su Dievu. Aiškų rezultatą turime dabar: kiek nedaug žmonių
sekmadieniais eina į bažnyčią, jie verčiau pasirenka sodą, kurortą,
kaimą ar sėdi prie televizoriaus. Dabartinė karta tiesiog nesuvokia,
nevertina, nes patys negavo. Ką vaikystėje gauna mažas vaikelis,
tą jis turi visą gyvenimą. Mokslininkai yra nustatę, kad vaikas
yra pats imliausias ir jautriausias iki ketverių metukų. Mums
atrodo, kad jis mažai ką supranta, tačiau jo sąmonė užfiksuoja
viską, ką jis mato ir girdi. Paaugusiam žmogui įtaką daro aplinka,
draugai, jis gali pasikeisti. Bet tas kirminėlis lieka, jis
anksčiau ar vėliau išlenda. Žmogus vėl ištiesia rankas į Viešpatį.
Nepriklausomoje Lietuvoje beveik kiekvieną savaitę girdime, kaip
girtaujantys tėvai nesirūpina savo vaikais. Tai dėl to, kad buvo
sąmoningai girdoma ir luošinama tauta. Prisimenate, kai sovietiniais
laikais kaime be butelio niekas vienišai moteriai neatveždavo
šieno, malkų ir kt.? O nuolat geriant, nors ir nepasigeriant,
organizmas nuo alkoholio greitai neišsivalo. Jei kas savaitę geriama,
nejučia galima tapti alkoholiku. Manau, kad girti tėvai, kankinantys
savo vaikus, yra sovietinių okupantų aukos. Jų kaltinti negalima.
Bet juk ir dabar vykdomas aiškus tautos genocidas. Ar
tai yra normalu, kai vargšas gydytojas, studijavęs dvylika metų,
gauna tik 600 litų, o prokuratūroje atlyginimai skaičiuojami tūkstančiais?
Nejaugi teisininkai yra tiek geresni ir geriau dirba? Kaip tas
gydytojas gali išgyventi ir dar padėti žmogui?
Žmones kankina dar ir didžiulė spraga vaistų kompensavime. Labai
skaudu, kad vėžiu sergantiems žmoniems vaistų nebekompensuoja.
Šie žmonės palikti likimo valiai visuomenei nebereikalingi.
Arba jiems po sunkių operacijų gydytojai priversti išrašyti pigius,
mažai padedančius vaistus. Turtingas žmogus gali nusipirkti pats,
o ką turi daryti tas, kuris gauna vos 300 litų? O kiek daug tokių
žmonių yra!
Kas vadovauja mums? Tie patys, kurie vadovavo esant sovietinei
valdžiai. Sovietų valdžia išmokė žmones veidmainiauti, keisti
kailį, lengvai prisitaikyti. Dėl visų šitų priežasčių ir yra
liūdniausia.
Pažiūrėjus į jus, atrodote labai laiminga moteris, nors
gyvenimas jūsų toli gražu nelepino. Gal galėtumėte pasakyti, kaip
tapti laimingu žmogumi?
Laimingas yra tas, kuris laimę neša kitiems. Aplinkui yra labai
daug nelaimingų žmonių, todėl, kad mes esame dideli egoistai.
Dar senovėje lietuviai yra sukūrę labai gražų posmelį: Jeigu
nori būt laimingas, laimę nešk kitiems, nes tada ji paslaptingai
grįžta jums patiems. Duodantis žmogus gauna šimteriopai. Duoti
yra žymiai didesnis džiaugsmas, nei imti. Kad tai žmogus suvoktų,
jam turi būti skiepijama nuo mažų dienų. Prisimenu, kaip mama
mus, vaikus, dažnai mokydavo pagelbėti sunkų ryšulį nešančiam
senam žmogui. Vėliau tai tapo įpročiu.
Kartą kun. J. Zdebskis yra labai gražiai pasakęs, kad atgaila
yra džiaugsmo šaltinis. Žmogus, neturintis atgailos džiaugsmo,
yra nelaimingas, todėl jis leidžia sau viską. Jam reikia vis daugiau
alkoholio, įvairių narkotikų, beprasmių renginių ir t. t. Atgaila
nėra savęs kankinimas, bet tai gyvenimas pagal Kristaus mokslą,
gėrio nešimas kitam, kuris vėliau tau pačiam grįžta. Be abejo,
daryti gera kitam ne visada lengva, dažnai reikia nugalėti pačiam
save. Juk daug maloniau rytą ilgiau padrybsoti lovoje, nei atsikelti
ir aplankyti ligonį. Tačiau nugalėti savo egoizmą ir yra pats
didžiausias džiaugsmas.
Asmeninio archyvo nuotraukos
© 2003 "XXI amžius"