Gyvenimo kelionė, skirta
tik Kristui ir Lietuvos Bažnyčiai
|
Studentė Apolonija Sereikytė
(sėdi)
su savo drauge |
|
Sesuo Marija Augusta
1989-aisiais vėl Lietuvoje, pirmą kartą po ilgo gyvenimo
užsienyje |
Visuose darbuose ji reiškėsi
gyvąja visus žadinančia, visus reikalus koordinuojančia dvasia.
Ji gyveno kitiems ir kitų rūpesčiais, reikalais. Ji žymi katalikių
moterų visuomenės veikėja, viena labiausiai pasiaukojusių Švč.
M. Marijos Nekaltojo Prasidėjimo Vargdienių seserų vienuolijos
(ypač Šiaurės Amerikos provincijos) kūrėjų sesuo Marija Augusta
Apolonija Sereikytė (1907 03 19 2002 04 25). Balandžio 25 dieną
sukanka vieneri metai, kai ji išėjo Amžinybėn. Mūsų pagarba ir
didžiulė padėka šiai moteriai veikėjai.
Sesuo M. Augusta Apolonija Sereikytė
gimė Aukštaitijoje, Ukmergės apskrityje, Kurklių parapijoje, Burios
vienkiemyje, pamaldžių, darbščių ūkininkų šeimoje. Pradžios mokslus
ėjo Kurkliuose, Ukmergės gimnazijoje, studijavo istoriją ir pedagogiką
Vytauto Didžiojo universiteto Teologijosfilosofijos fakultete.
Dar lankydama gimnaziją dirbo Pavasarininkų ir Ateitininkų organizacijose.
1927 metais reorganizacinėje ateitininkų konferencijoje išrinkta
Moksleivių ateitininkų sąjungos mergaičių reikalų vedėja. Susikūrus
naujai Ateitininkų Birutės draugovei, buvo viena pirmųjų jos
narių, o 1929-1930 metais jos pirmininkė. 1930-aisiais ima administruoti
žurnalą Naujoji Vaidilutė ir su tuo laiku buvusia redaktore
Juze Jatulaityte jį reformavo.
1932 metais Apolonija kviečiama į Lietuvos katalikių moterų draugijos
centrą dirbti reikalų vedėja (dirbo ketverius metus). Pasak J.Drungaitės,
čia bene ryškiausiai pasireiškė Apolonijos visuomeninio darbo
pomėgis. Raštinės darbas, posėdžiai, pasitarimai, kelionės lankant
skyrius provincijoje, - visas dinamiškas gyvenimas atitiko jos
charakterį.Visi didesni katalikų moterų sąjūdžiai neapsieidavo
be Apolonijos, pavyzdžiui, didysis moterų kongresas 1933 metais
ir kt. Asmeniniam gyvenimui ji neturėjo laiko gyveno kitiems
ir kitų rūpesčiais, reikalais. Daug dėmesio skyrė savo namiškiams,
čia vieną, čia kitą seserį nukreipdama mokytis, arba pasiimdama
pagydyti, čia padėdama joms dirbti savo parapijos katalikiškose
organizacijose.
Besidarbuodama ir besiaukodama kitiems, Apolonija pribrendo dar
didesnei aukai ir dar intensyvesniam ateitininkės viską atnaujinti
Kristuje veikimui, todėl 1936-ųjų rudenį išvažiavo į Marijampolę,
Marijos Nekaltojo Prasidėjimo Vargdienių seserų noviciatą.
Davusi pirmuosius įžadus ji, jau kaip sesuo Marija Augustina (sutr.
Augusta), vėl, sutikus Lietuvos vyskupams, grįžo į Lietuvos katalikių
moterų draugijos centrą, steigė naujus draugijos skyrius, rengė
kursus, rūpinosi kaimo moterų švietimu. Taip pat grįžo dirbti
ir į Katalikų veikimo centrą (KVC). Kada 1939-aisiais Caritas
sąjunga atidarė Kaune socialinius moterų kursus pradinę socialinę
mokyklą, s.Augusta su kitomis Vargdienių seserimis Felicija
Rogalskyte ir Ona Labanauskaite čia dirbo dėstytojomis. Tais pačiais
metais, Socialinei mokyklai persikėlus į Vilnių, jos dar intensyviau
įsitraukė į šį darbą ir su kitomis Vargdienių seserimis (Dovyda
Uksaite ir Angele Zamkauskaite) globojo mokyklos bendrabutį, užmezgė
ryšius su Vilniaus darbininkų šeimomis ir supažindino mokines
su tokio pobūdžio darbu.
Kada 1940 metų pavasarį (per Sekmines) buvo šaukiamas moterų suvažiavimas,
sesuo Augusta buvo dviguba šio suvažiavimo organizatorė kaip
Katalikių moterų draugijos centro reikalų vedėja bei KVC tarybos
narė ir Vilniaus socialinės mokyklos darbuotojų Vargdienių seselių
spiritus movens. Tais pačiais metais, rusams okupavus Lietuvą,
naujas sovietinis Švietimo komisariatas uždarė šią mokyklą, o
Vargdienių seselės turėjo skubiai persiorganizuoti naujam Vienuolijos
gyvenimui be savo pastogės, nes rusų kariuomenės dalinys liepos
25 dieną užėmė centrinius jų namus Marijampolėje, ir buvo duotas
įsakymas seserims apleisti patalpas.
Tuometė Vienuolijos vyriausioji vadovė s.Uršulė Novickaitė, kuriai
teko 1917-aisiais teko Petrapilyje patirti komunistų revoliucijos
žiaurumus, aiškiau negu kitos suvokė, kas laukia Vienuolijos ateityje:
Lietuvos seserys jau nebegalės darbuotis veikti, nebent labai
slaptai, o į Ameriką tik nesenai (1936 m.) nuvykęs mažas nepatyrusių
seserų būrelis, atskirtas nuo savo centro, galės tik blaškytis
ir turės sunykti. S.Augusta irgi nebegalės toliau dirbti, kaip
anksčiau dirbo. Ko gero, ji atsidurs kalėjime arba tremtyje. Todėl
ryžosi siūlyti s. Augustai su kuria nors kita seserimi bėgti per
sieną į Vokietiją, o iš ten pasiekti Jungtinėse Amerikos Valstijose
esančias seseris.
Tada s. Augustai šis Vienuolijos vadovės pasiūlymas kartu su paraginimu
buvo baisus. Ji dar negalėjo nujausti užplūdusių bolševikų žiaurumo,
o bėgimo per sieną pavojus buvo aiškus. Raginimas bėgti į užsienį,
kaip vėliau ji prisipažino, tada buvo jai tolygus raginimui eiti
į mirtį. Ir visgi ji, pasimeldusi ir viską apsvarsčiusi, nusprendė
ryžtis pasiūlytai rizikai ir su jai būdinga energija pradėjo rengtis
vykdyti paskirtą misiją, iš eilės planingai atliekant viską, ką
reikia atlikti.
Pirmiausia ji nuvyko į Vilnių, pas savo patikimiausią draugę Feliciją
Rogalskytę, taip pat Vargdienių seselę, pasitarti. Po nuoširdžių
svarstymų apie galimus pavojus, kliūtis ir sunkumus, s.Felicija
irgi ryžosi bėgti kartu su s.Augusta, jei tam pritars vyriausioji
vadovė. Skubiai grįžusi į Marijampolę, pranešė vadovei, kad s.
Felicija irgi sutinka bėgti, tad buvo gautas leidimas abiem trauktis
iš Lietuvos. Dabar reikėjo dar tinkamai pasirengti amžiniesiems
įžadams ir atsisveikinti su savo šeima. Taigi ji vyksta į savo
tėviškę, Kurklius (Burios vienkiemį), nusprendusi savo slapto
pasiryžimo namiškiams neatskleisti. Čia tik pasisako, kad rengiasi
amžiniesiems įžadams ir, gavusi tėvų palaiminimą, su visais atsisveikina.
Liko dar amžinieji įžadai. Atėjo rugpjūčio 15 dienos rytas. Vienuolijos
naujokės ir seserys, jau be uniformų, tik nešinos jas ryšulėliuose,
rinkosi į Šešupės spaustuvę, kuri dar nebuvo užimta bolševikų,
šv. Mišioms ir įžadų apeigoms. Visos, persirengusios savo uniformomis,
suėjo į spaustuvės koplyčią. Įžadininkių buvo daugiau nei 30.
Jų giminių ir svečių jau nebuvo. Kartu buvo tik Vyriausioji vadovė,
Vienuolijos taryba ir kitos seserys.
Po apeigų ir skubių pusryčių visos išskubėjo kraustyti dar likusių
savo daiktų iš atimtų patalpų, o seserys Augusta ir Felicija
rengtis į kelionę. Rengimasis buvo daugiau tarimasis, ką sakyti,
kas esančios, ką imti? Nutarta sakyti, kad esančios siuvėjos,
nieko daug su savimi neimti, kukliai apsirengti kostiumėliu,
paltu; net jokio lagaminėlio neimti. Vadovė dar surado rusiškų
auksinių rublių, kuriuos jos įsisiuvo į paltus.
Taip pasirengusios kitą dieną buvo palydėtos į Kalvariją, iš kur
vienos seselės giminės, gyvenantys pasienyje, nusivežė jas pas
save į kaimą. Dvi dienas jos ten slapstėsi, kol šios šeimos sūnus
ištyrinėjo tinkamas vietas perbėgti sieną ir trečią naktį ryžosi
vesti. Kaip perėjo sieną, yra užrašiusios seselės Augusta ir Felicija:
Visi labai bijojo, o mes turėjom ryžtis. Ėjom naktį, sutemus
per krūmus, per ganyklas, per javus, bulves. Vienu laiku ėjom
pasilenkusios, galima sakyti, šliaužėm, nes pasienio sargyba vaikščiojo,
turėjom taikyti tinkamą momentą. Tą trumpą kelią ėjom kokias tris
valandas. Galų gale tas jaunuolis šūktelėjo: Eikit, jau Vokietijos
siena. Perėjom ir nežinojom, ką toliau daryti. Dar tamsu, laukėm,
kol prašvis, ir meldėmės. Praaušus pamatėme nedidelę ūkininko
sodybą. Nuėjom pasiteirauti, kur eiti, kaip toli Punskas ? (
)
Buvo sekmadienis, mes pasiekėm Punską. Bažnyčioj buvo pamaldos,
mes užėjom į bažnyčią ir vėliau į kleboniją.
Punsko klebonas, supratęs jų padėtį, nuoširdžiai, kiek galėjo,
padėjo ir nurodė, kaip pasiekti Suvalkų pabėgėlių punktą ir ką
toliau daryti. Kitą dieną jos atvyko į Suvalkus, kur sutiko ir
kitus pabėgėlius iš Lietuvos. Užsiregistravo ir, praleidusios
čia kokią savaitę, kupiną įtampos dėl grėsmės, kad gali jas grąžinti
atgal rusams, buvo nuvežtos į Gleisgarbeno lagerį, o iš jo gavo
leidimą vykti į Berlyną. Į Berlyną atvyko rugsėjo mėnesį. Ten
buvo nemažai lietuvių: S.Raštikis, kun. S.Yla, keli broliai pranciškonai
ir tėvas Justinas Vaškys, OFM, A.Maceina.
Berlyne kun. S.Ylos rekomendacija jos buvo priimtos apsigyventi
ten esančiuose vienuolynų išlaikomuose globos (iš pradžių) ir
poilsio namuose (vėliau). Čia apsigyvenusios, jos tuojau stengėsi
susisiekti su Amerikos seselėmis ir kreipėsi į JAV konsulatą,
kad gautų vizas, bet Amerikos konsulas tuo laiku buvo nepalankus
pabėgėliams iš Sovietų Sąjungos, ir jos vizų negavo. Atsiradus
galimybei gauti vizas į Argentiną, jos pranešė seselėms JAV, kad
negavo vizų į Jungtines Valstijas, bet gauna vizas į Argentiną.
Amerikos seselės pritarė kelionei į Argentiną ir, gavus vizas,
atsiuntė kelionei pinigų. Taip 1941m. birželio 13 d. jos išskrido
lėktuvu į Barseloną (Ispanija), kad pasiektų Bilbao uostą, iš
kur turėjo išplaukti laivas į Argentiną. Bilbao teko ilgokai palaukti
laivo. Čia jos per radiją išgirdo, kad Lietuva išvaduota nuo sovietų
ir vėl pasiskelbė nepriklausoma. Tada jos nepaprastai norėjo grįžti
į Lietuvą, bet reikėjo tęsti kelionę ir Amerikoje padėti savo
Vienuolijai. Iš Bilbao jos išplaukė birželio 30 dieną ir kelionę
baigė Buenos Aires, Argentinoje, tik rugpjūčio 5-ąją. Atvykus
į Buenos Aires, jas priglaudė seserys salezietės. Iš čia jos tuojau
parašė laišką seselėms į Ameriką, pranešdamos apie esamą padėtį
ir klausdamos, ką toliau daryti bei kokia padėtis su vizomis į
JAV. Jos tikėjosi greito atsakymo, bet ilgai jo nesulaukė. Pasirodo,
tuo laiku mirė kun. Jonas Navickas, MIC, kuris ypač rūpinosi šių
seselių atvykimu į Ameriką. Ir, gavus laišką iš Amerikos seselių,
dar ilgokai joms reikėjo gyventi Argentinoje. Amerikos seselių
prašymai gauti vizas buvo keletą kartų atmesti ir tik po pakartotinų
kreipimųsi ir asmeniškos apeliacijos į tam tikrą komisiją Vašingtone,
1942 m. gruodžio 23 d. gauta žinia, kad seselėms Augustai ir Felicijai
yra duotas leidimas atvykti į JAV.
Gavusios vizas, 1943 m. vasario 5 d. seselės Augusta ir Felicija
atskrido į Majamį Floridoje ir iš ten pasiekė savo seselių namus
Vila Maria, Tompsone. Buvo didžiulis džiaugsmas visoms seselėms
ir Lietuvių bendruomenei, sulaukus jų visų bendrų siekių išsipildymo.
Sėkmingai baigėsi beveik trejus metus trukusi kupina įvairiausių
netikėtumų ir stebuklingų nuotykių kelionė, per kurią visiškai
įsitikino, kad Viešpats jas ir visą Vienuoliją veda stebėtinu
keliu.
JAV Lietuvių bendruomenė buvo aktyviai įsitraukusi į seselių atvykimo
reikalą. 1942-ųjų birželį Čikagoje įsikūrė Nekalto Prasidėjimo
seserų Gilda (rėmėjų organizacija), kurios tikslas finansiškai
padėti seserų Augustos ir Felicijos atvykimui į Ameriką. Šios
Gildos iniciatoriai buvo kun. Juozas Dambrauskas, MIC, ir Jonas
Kulikauskas. Gilda telkė aukas, įsteigė skyrius įvairiose Čikagos
parapijose ir rengė metinius seimus. Seserims atvykus į JAV, buvo
surengtas jų priėmimas su banketu. O seserys Augusta ir Felicija,
atsakydamos į Amerikos lietuvių nuoširdumą, važinėjo po įvairias
lietuvių kolonijas, pasakodamos apie Lietuvos ir Vienuolijos padėtį
bei naujai įsikūrusią Vienuolijos šaką Amerikoje, tuo padėdamos
pamatus jos veiklai plėstis.
Šių seserų atvykimas tuojau sustiprino ir pačių Amerikos seserų
veiklą. Abi seserys, pagal atsivežtus Vienuolijos vadovybės Lietuvoje
nurodymus (kitokio kelio susisiekti jau nebuvo, nes ryšys paštu
buvo nutrauktas), tapo Amerikos skyriaus tarybos narėmis. S. Augustos
ir s. Felicijos išsilavinimas, patirtis ir asmeniniai sugebėjimai
bendrauti su įvairiais žmonėmis davė nepaprastą impulsą Amerikos
seserims plėsti platų apaštalavimą tarp išeivių lietuvių. Tuojau
buvo sumanyta katechizuoti vaikus ir rengti lietuvių kalbos vasaros
kursus tose parapijose, kur nėra lietuvių kongregacijų seserų.
Šalia to, buvo kuriami platesnio darbo su išeiviais lietuviais
strateginiai planai, remiantis turima Lietuvos katalikiškų organizacijų
(Katalikių moterų draugijos, Ateitininkų ir kt.) veiklos patirtimi.
Jau tais pačiais (1943 m.) metais buvo įsigyta netoli Putnamo
65 akrų žemės plotas su erdviu trijų aukštų namu ir keliais kitais
trobesiais. Įsikūrus naujose patalpose, tuojau buvo organizuojamos
uždaros rekolekcijos, į kurias susirinkdavo mergaitės ir moterys
iš įvairių Rytų pakrantės (Naujosios Anglijos) vietovių. 1944-ųjų
liepos rugpjūčio mėnesiais ypatingomis s.Augustos pastangomis
ir triūsu (nelengva buvo įtikinti lietuvių parapijų kunigus, kad
jie paragintų savo parapijiečius siųsti savo mergaites į seselių
organizuojamą stovyklą) naujoje Putnamo sodyboje buvo suorganizuota
pirmoji Marijos Nekalto Prasidėjimo vienuolyno mergaičių stovykla,
kurioje dalyvavo 55 mergaitės iš įvairių miestų, daugiausia iš
Niujorko. Ši pirmoji mergaičių stovykla tikrai pasisekė, jos vardas
pagarsėjo, kilo entuziazmas. Į kitas stovyklas mergaitės jau veržte
veržėsi, stovyklautojų skaičius didėjo. Ir pačios seserys pajuto,
kad geru keliu pakrypo darbas su lietuvišku jaunimu. Iki 1948
metų į stovyklą suvažiuodavo senosios kartos imigrantų dukros,
o nuo 1948-ųjų pradėjo atvykti lietuviai tremtiniai iš Vokietijos
bei kitų šalių, ir tėvai mielai siųsdavo savo dukras į stovyklą.
Stovyklautojų skaičius išaugo iki 150 kasmet, daugiau jų priimti
seserys jau negalėjo trūko patalpų.
Mergaičių stovyklos sėkme seserys dar nepasitenkino. S. Augustai
kilo nauji planai ir jiems nuoširdžiai pritarė tuometė Amerikos
seserų administratorė s.Aloyza ir kitos seserys. Jos 1947-aisiais
pradėjo svarstyti spaustuvės įsigijimo galimybes. Dievas davė
ir to reikalo rėmėją kun. P. Jurą. Taip 1948 metais kun. P.
Jurui nupirkus spausdinimo mašinas, buvo įsteigta spaustuvė Immaculata,
kuri, kaip ir Šešupės spaustuvė Lietuvoje, spausdino knygas,
žurnalus, brošiūras bei atliko įvairius smulkesnius darbus. Turint
spaustuvę, seserys galėjo plačiau veikti lietuviškos spaudos ir
švietimo srityse.
1949 metais, atjaučiant atvykusių lietuvių šeimų sunkumus, buvo
įsteigtas mergaičių bendrabutis, kuriame gyveno nuo 30 iki 50
mergaičių. Šios mergaitės mokėsi Putname, Šventosios Dvasios seserų
vadovaujamoje kolegijoje arba paties bendrabučio organizuotoje
gimnazijoje. Šį bendrabutį ir mergaičių mokslo programas gimnazijoje
irgi globojo s. Augusta. Bendrabutis veikė iki 1973 metų, kol
tremtiniai ekonomiškai įsitvirtino ir jų dukros galėjo lankyti
kitas gimnazijas bei universitetus.
Taip ši sodyba tapo ne tik mūsų seselių Amerikoje centriniais
namais, bet ir Šiaurės Amerikos rytų pakrantės lietuvių ateivių
dvasiniu bei kultūriniu centru, kuris stebuklingai plėtėsi, ypač
tada, kai į Putnamą 1950 metais atvyko pastoviam darbui kun. S.Yla,
irgi ne be sesers Augustos rūpesčio. Jis kaip magnetas traukė
jaunimą ir suaugusius žmones. Vasaros metu organizuojami lietuvių
suvažiavimai sutraukdavo tūkstantines minias, iki 5000 ir daugiau
žmonių. Tenkinant lietuvių dvasinius ir kultūrinius poreikius,
buvo pastatyta atskira koplyčia, bažnyčios dydžio (1954-1955 m.);
už kilometro nuo centrinės sodybos pastatyti ir įkurti Jurgio
Matulaičio slaugos namai (1965-1968 m.), kuriuose rado seserišką
globą paskutiniais savo gyvenimo metais daug žymių ir eilinių
lietuvių imigrantų tremtinių; nupirkta nauja stovyklavietė Neringa
Vermonto kalnuose (1969 m.); pastatyti nauji erdvūs centriniai
vienuolyno namai (1979-1980 m.).
Seserims plečiant savo veiklą, augo ir jų rėmėjų skaičius, kaupėsi
lėšos, bet jų niekada nebuvo per daug. Iš pradžių reikėjo padėti
atvykti iš Vokietijos naujoms tremtinėms seselėms, kurios pradėjo
dirbti Kanadoje - Toronte ir Monrealyje. Ten buvo kuriami nauji
skyriai, statomi nauji namai. Reikėjo nuoširdžiai atsiliepti ir
į kitų naujai atvykusių lietuvių tremtinių, kurių daugelis buvo
sesers Augustos ir Felicijos pažįstamų, vienaip ar kitaip bendradarbiavusių
nepriklausomos Lietuvos tautinėje ir katalikiškoje veikloje, reikalus.
Ir pagaliau, atsiradus galimybei nuo 1972 metų susisiekti su Lietuvos
pogrindyje vargstančiomis seselėmis, joms padėti ir jas paremti.
S. Augusta visada ir visur tuo degte degė, visokiais būdais kartu
su kitomis ir per kitas seseles bei rėmėjus organizavo Lietuvos
seselėms paramą.
Ir į pirmąjį katalikiško moterų sambūrio Caritas suvažiavimą
1989 m. balandžio 15 16 d. s.Augusta su didžiausiu džiaugsmu
atvyko, jame dalyvavo, kalbėjo ir po suvažiavimo tuojau suorganizavo,
kad šio sambūrio vadovybė turėtų reikalingiausią darbo priemonę
automašiną.
Po to, net iki 2000 metų, kol liga nepakirto sveikatos, ji su
kitomis seserimis ir talkininkėmis rinko drabužius, knygas bei
kitokias gėrybes ir siuntė į Lietuvą. Viskas jai buvo įdomu, visus
mokėjo guosti ir drąsinti, giliai savyje išgyvendavo ištikusias
mūsų kraštą nelaimes, bet niekad nepasiduodavo pesimizmui ir rasdavo
savyje jėgų kitus paguosti, sustiprinti. Visada sugebėdavo pakelti
nuotaiką ne tik savo giminėms, seserims, bet ir visiems, kas su
ja susitikdavo. Viešnagių Lietuvoje metu ji visada sudarydavo
ilgiausią sąrašą reikalingų paramos ir visada, parvykusi į Putnamą,
stengdavosi visų prašymus patenkinti. Jau eidama devyniasdešimt
pirmuosius metus, dar lankėsi Lietuvoje ir su jaunatvišku užsidegimu
ragino mus, seseris, dirbti, padėti vargstantiems, ypač vaikams
ir jaunimui. O mums tada neatėjo į galvą, kad ji jau gali pavargti.
Sukom jai galvą su savo reikalais bei reikaliukais ir teikėm visokius
prašymus, o ji kaip ir anksčiau guvi, entuziastingai sudarinėjo
sau įsipareigojimų sąrašą.
2001-ųjų kovo vidury lankiausi JAV, s. Augustą jau radau Jurgio
Matulaičio slaugos namuose, lovoje. Pasisveikinau, ilgai viena
į kitą žiūrėjom. Rinkau žodžius, bet vis tinkamų neradau, o ji
žiūrėjo į mane, lyg tirdama, lyg laukdama, kad aš pradėčiau. Pagaliau
ištarė: Labai kenčiu. Ir vėl ilga pauzė, po jos Meldžiuos.
Dar labiau suglumau ir tepajėgiau ištarti: Ačiū! Tada aš aiškiai
pajutau ir supratau, kad ji kenčia ne dėl fizinių skausmų, bet
dėl to, kad sirgdama ji jau nebegali kaip anksčiau padėti Lietuvai
ir Vienuolijai varguose.
Į Amžinybę s. Marija Augusta Apolonija Sereikytė iškeliavo 2002
m. balandžio 25 d., eidama 96-uosius metus, o jos kūnas dabar
ilsisi Dangaus Vartų kapinaitėse Putname kartu su kitų čia besiilsinčių
seselių, tarp kurių yra jos ištikimosios draugės s.Felicijos Rogalskytės
ir nuoširdžios bendradarbės Onos Labanauskaitės, kun. S.Ylos bei
kitų dvasininkų ir pasauliečių, Lietuvos nepriklausomybės gynėjų
ir šviesuolių, palaikais.
Sesuo M.J. Albina PAJARSKAITĖ
© 2003 "XXI amžius"