Vatikano II Susirinkimo
dekretas Inter Mirifica liko aktualus ir šiandien
Ateinantį sekmadienį Katalikų
Bažnyčioje minima Pasaulinė žiniasklaidos diena yra vienintelė
profesinė šventė, kurią įsteigė Vatikano II Susirinkimo tėvai.
Idant veiksmingiau būtų stiprinamas įvairiopas Bažnyčios apaštalavimas
socialinės komunikacijos priemonėmis, vyskupų nutarimu visose
pasaulio diecezijose kasmet tebūnie skiriama viena šventinė diena
tikintiesiems supažindinti su jų pareigomis šioje srityje ir pakviesti
šia intencija melstis bei remti reikalą piniginėms aukomis. Surinktos
aukos tebūnie skiriamos Bažnyčios įkurtoms šios srities įstaigoms
bei darbams palaikyti ir plėtoti, atsižvelgiant į viso katalikiško
pasaulio reikmes, - nurodoma dekrete dėl socialinės komunikacijos
priemonių Inter Mirifica.
Šis beveik prieš 40 metų paskelbtas (1963 m. gruodžio 4 d.) dokumentas
kartu su apaštaline konstitucija dėl liturgijos Sacrosanctum
Concilium buvo pirmieji du Susirinkime parengti dokumentai ir,
kaip parodė vėlesni patyrimo dešimtmečiai, liko labiausiai aktualūs
iki šiol. Iš tikrųjų neįmanoma ginčyti Inter Mirifica pabrėžtinai
išreikšto paraginimo dėl katalikiškos spaudos puoselėjimo ir globos,
kuri skirta tiek ganytojams, tiek ir visiems tikintiesiems. Idant
skaitytojai visiškai persiimtų krikščioniška dvasia, tebūnie kuriama
ir platinama, griežtąja prasme, katalikiška spauda, tai yra tiesiogiai
bažnytinės vadovybės ar šiaip katalikų leidžiama ir tvarkoma,
aiškiai skiriama ugdyti, stiprinti ir skleisti viešajai nuomonei,
atitinkančiai prigimtinę teisę ir katalikų mokymą bei įstatymus,
taip pat skleisti bei teisingai aiškinti Bažnyčios gyvenimo naujienas,
- rašoma dekrete. - Tikintiesiems tebūnie nurodomas reikalas katalikiškąją
spaudą skaityti ir platinti, kad apie visus įvykius būtų galima
susidaryti krikščionišką nuomonę.
Iš tiesų Inter Mirifica paskelbimas turėjo du pagrindinius tikslus:
pirma, visiems Bažnyčios nariams priminti, kad socialinė komunikacija
spauda, radijas, kinas, televizija, o mūsų dienomis ir internetas
negali būti atsieti nuo moralės dėsnių. Tiek šių priemonių produkcijos
gamintojai, tiek ir jos vartotojai turi vadovautis moralinės gerovės
individams ir visai visuomenei principais. Antra, Susirinkimo
tėvai šiuo dokumentu paragino Bažnyčią kuo efektyviau išnaudoti
veiksmingąją žiniasklaidą, vykdant jos evangelizacijos misiją
ir tarnavimą žmonijai (Katalikų Bažnyčia, Viešpaties Kristaus
įsteigta nešti visiems žmonėms išganymą ir kartu įpareigota skelbti
Evangeliją, laiko savo pareiga skelbti išganymo žinią ir socialinės
komunikacijos priemonėmis bei mokyti žmones, kaip deramai jomis
naudotis).
Dekrete Inter Mirifica, be kita ko, primenama apie pačių žiniasklaidos
produkcijos vartotojų skaitytojų, žiūrovų ir klausytojų ypatingą
atsakomybę renkantis siūlomą medžiagą ir orientuoti bei ugdyti
savo sąžinę, kad šis pasirinkimas būtų teisingas. Teisingas
pasirinkimas reikalauja rinktis tai, kas vertinga moralės, mokslo
bei meno požiūriu, ir vengti to, kas gali tapti dvasinės žalos
priežastimi ar paskata, arba kitus papiktinti blogu pavyzdžiu
Juk patrauklus moralinio blogio aprašymas ar vaizdavimas gimtosios
nuodėmės sužeistam žmogui gali nesunkiai sukelti nedorų troškimų.
(Tenka pripažinti, kad, pavyzdžiui, sekuliari spauda savo bulvariniuose
prieduose pateikia pozityviai objektyvių pasakojimų apie moralinį
palaidumą arba šeimyninę neištikimybę, o pirmuosiuose puslapiuose
aprašo brutalius nusikaltimus, kurie neretai yra tų priedų pamokymų
pasekmė.)
Bažnyčia turi būti suinteresuota socialinės komunikacijos priemonių
vartotojų lavinimu, kad jie gebėtų vadovautis teisingos sąžinės
reikalavimais. Tam tikslui reikalingos atitinkamos programos,
ypač skirtos jaunimui, visose katalikų mokyklose, seminarijose
ir pasauliečių apaštalavimo organizacijose, - teigiama Susirinkimo
dokumente. Jame pabrėžtinai primenama tėvų pareiga stropiai budėti,
kad per namų slenkstį nebūtų įleista tikėjimui ir dorovei prieštaraujančių
reginių, spaudinių bei kitų panašių dalykų ir kad vaikai jų nematytų
kitur.
Šiuo metu tiek Bažnyčia, tiek ir sociologai perspėja šeimas dėl
elektroninių žiniasklaidos priemonių, o ypač interneto, kuris
vis labiau persmelkia visuomenę, nuasmenintos prigimties pavojų.
Tėvai turi rūpintis, kad jų vaikai tobulintų žmogiško bendravimo
gebėjimus, - daugiau laiko skirdami ne televizoriui ar kompiuteriui,
bet tiesioginiams asmeniniams ryšiams šeimoje ir su bendraamžiais.
Juk yra liūdna regėti, kai vaikas užsidaro siaurame kompiuterinių
žaidimų pasaulėlyje, užmiršdamas ir likdamas abejingas viskam,
kas vyksta gyvoje jo aplinkoje.
Taigi šeimos tėvai turi kreipti dėmesį ne tik į jų vaikų žiūrimų
TV laidų, naudojamų Web svetainių ar skaitomų žurnalų moralinį
ir dvasinį turinį, bet ir ieškoti pusiausvyros pačiam žiniasklaidos
produkcijos vartojimui, nes nuolatinis persivalgymas jau savaime
yra pavojingas integraliai jauno charakterio raidai. Kaip atsvara
šiai kasdienei žiniasklaidos dietai katalikiškai šeimai gali būti
ne tik dalyvavimas kultūriniuose renginiuose, sporto varžybose
ar turistinėse iškylose, bet ir artimo meilės darbai bei susikaupimas
šeimos maldai, ypač kontempliacinei rožinio maldai.
Per pastaruosius keturiasdešimt metų, praėjusius po Inter Mirifica
paskelbimo, socialinės komunikacijos vystymas padarė neabejotiną
pažangą technologijoje, tačiau, vykstant radikaliai sekuliarizacijai,
jos pateikiamos produkcijos turinys liko prieštaringas ir neišvengė
mirties kultūros įtakos. Dėl vadinamosios seksualinės revoliucijos,
kontraceptinio sąjūdžio, prievartos propagandos, televizijos programos,
kino filmai, periodika yra kupini to, ką esame įpratę tradiciškai
vadinti moraliniu blogiu. Štai kodėl Bažnyčios ir ypač jos ištikimų
pasauliečių pastangos vystyti katalikišką žiniasklaidą, kuri gebėtų
drąsiai eiti prieš srovę, turi likti aktyvios ir vadovautis
tikrąja aukos dvasia.
Visi Bažnyčios vaikai negaišdami ir uoliau tesistengia vieningai,
planingai ir sėkmingai panaudoti socialinės komunikacijos priemones
įvairiems apaštalavimo darbams pagal laiko ir vietos sąlygas,
kad būtų užbėgta už akių kenksmingoms iniciatyvoms ypač tose šalyse,
kur sparčiau veikti skatina moralės ir religijos raida, - pabrėžiama
Vatikano II Susirinkimo dokumente. Ši dekreto Inter Mirifica
nuostata yra ypač aktuali dabartinei pokomunistinei Rytų ir Vidurio
Europos visuomenei, kur staigus atsivėrimas pasauliui ir kartu
vis dar vyraujantis Lenino anūkų mentalitetas sukėlė stebėtiną
moralinės atsakomybės stoką vadinamojoje nepriklausomoje nuo
etinių principų, bet ne nuo finansinių interesų žiniasklaidoje.
Valstybinė socialinės komunikacijos priemonių kontrolė yra nepriimtina,
nes informacijos laisvė yra šiuolaikinės demokratinės visuomenės
normalios egzistencijos garantas. Tačiau viešoji valdžia, teisėtai
besirūpinanti piliečių gerove, leisdama įstatymus ir prižiūrėdama
jų taikymą, yra įpareigota nešališkai ir atidžiai rūpintis, kad
blogas tų priemonių vartojimas neatneštų didelės žalos viešajai
moralei ir visuomenės pažangai, - primena Susirinkimo tėvai.
Be to, pasaulietinė valdžia turi teikti paramą iniciatyvoms, kurių
šiaip nebūtų galima įgyvendinti, nors jos yra labai naudingos,
ypač jaunimui. Jie taip pat pakvietė bendroves ir asmenis, užimančius
įtakingas pareigas ekonomikos bei technologijos srityse, noriai
ir kilniadvasiškai ištekliais ir patirtimi remti katalikiškas
žiniasklaidos priemones, nes jos tarnauja tikrajai kultūrai ir
apaštalavimui.
Pagaliau įgyvendinant Inter Mirifica nurodymus juk Vatikano
II Susirinkimo dokumentai buvo skelbiami tam, kad Bažnyčioje būtų
nuosekliai įgyvendinami, - svarbu, kad katalikų socialinės komunikacijos
priemonės išlaikytų savąjį identitetą. Privalu vesti geranorišką
dialogą, tačiau laicistinis modelis, kada visos nuomonės, netgi
atvirai antikrikščioniškos, turi vienodą vertę, katalikiškai žiniasklaidai
netinka. Negalima leisti, kad ją ištiktų identiteto krizė, panaši
į tą, kuri palietė kai kurių Vakarų šalių (pirmiausia JAV) katalikiškąją
aukštojo mokslo sistemą, kai katalikiškumas liko tik universitetų
pavadinimuose. Tapatumas, tvirtai laikantis Bažnyčios mokymo,
kaip ir patrauklumas bei aukšta kokybė yra būtini katalikų socialinės
komunikacijos priemonių apaštalavimo misijos vykdymui.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"