Atnaujintas 2003 m. liepos 9 d.
Nr.53
(1157)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Lietuva
Gimtas kraštas
Krikščionybė šiandien
Susitikimai
Kultūra
Žvilgsniai
Poezija
Atmintis
Istorija ir dabartis
Nuomonės

Pasaulis
Istorijos vingiai


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Karalius Mindaugas ir Lietuva

Karalius Mindaugas, kurio karūnavimo 750-ąsias metines šiemet švenčiame, dar nėra tinkamai įvertintas savo tėvynainių. Tradiciškai mes labiau vertinome kitus Lietuvos valdovus. Šlovinome Vytautą, LDK galybės sukūrėją, Gediminui teko Vilniaus įkūrėjo laurai. Dažnai prisimenamas ir Kęstutis. Paskutiniajame dešimtmetyje kiek sušvelnėjo ir anksčiau skeptiškai vertinto Jogailos įvaizdis. Tuo tarpu Mindaugas dažnai įvardijamas kaip nepavykusio krikšto sumanytojas ar valdovas, nesugebėjęs užtikrinti savo karalystės tęstinumo.
Tik po 1990 metų Mindaugas palengva pradėtas reabilituoti. Atgautoji nepriklausomybė privertė mus atsigręžti ir į savos valstybės ištakas, iš naujo permąstyti Lietuvos vietą Europos ir pasaulio istorijoje. Šiemet pirmasis ir paskutinis mūsų karalius pagerbiamas daugybe kultūrinių ir šventinių renginių. Pagaliau Mindaugui iškilo paminklas, sostinėje jau žvilga naujutėlis tiltas per Nerį. Buvo pasakyta daug prasmingų ir dar daugiau banalių šventinių kalbų. Tauta švęntė ir linksminosi. Bet ką galima pasakyti apie šią šventę, eiliniam Lietuvos piliečiui suvokiamą kaip eilinį pasilinksminimą? Ar tradicinio masinio triukšmavimo fone neišbluks Mindaugo, valstybės įkūrėjo, atminimas?
Kalbą apie Mindaugą karalių reikia pradėti nuo Mindaugo krikštytojo. Dar 1219 metais jis minimas tik kaip vienas iš kelių „vyresnių“ Lietuvos kunigaikščių. O jau po trijų dešimtmečių jis – nemažos valstybės valdovas, jis krikštijasi, jis karūnuojamas. Galima tik nustebti – kaip jam tai pavyko padaryti?
Viduramžių Europa suvokė save kaip krikščioniškąjį pasaulį. Visi pagonys ar kitokie kitatikiai buvo laikomi to civilizuoto pasaulio periferija. Krikščionybė čia reiškė ne tik rašto kultūros užuomazgas ar ūkio pakilimą. Krikštas kartu buvo ir ženklas, kad ta valstybė priimama į Europos tautų šeimą. Tai labai primena šių dienų Lietuvos sugrįžimą į Europą, kai po pusaštunto amžiaus mes vėl esame prie apsisprendimo slenksčio ir, regis, visai neseniai jį peržengėme. Kalbame be patetikos...
Mindaugas pabandė Lietuvą įstatyti tarp Europos valstybių ryžtingai, vienu mostu. Galima tik apgailestauti, kad jį pakeitę didieji kunigaikščiai neturėjo tos politinės intuicijos ir valios, kuria pasižymėjo Mindaugas. Europoje buvo daug valstybių, kuriose po krikšto įvedimo sekdavo pagoniškos reakcijos ir anarchijos laikotarpis. Taip atsitiko Vengrijoje, Danijoje, netgi mūsų kaimyninėje Lenkijoje, kuri šiandien puikuojasi pasauliui savo plienine katalikybe. Lietuvos tragedija slypėjo tame, kad tas „atvirtimas“ pagonybėn užtruko daugiau nei šimtmetį. Nors Lietuvos didieji kunigaikščiai bandė XIV amžiuje krikštytis net keletą kartų, Jogailos ir Vytauto įgyvendintas krikštas buvo smarkiai pavėluotas. Be turkų užgrobto Balkanų pusiasalio ir paskutinio maurų emyrato Ispanijoje, mes buvome paskutiniai nekrikštai kontinente.
Skeptikai mėgsta kalbėti apie LDK didybę, pagoniškąją kultūrą ir karo žygius, apie Lietuvą „nuo jūros iki jūros“. Užmirštama pasakyti, kad, Mindaugo laikais nepasinaudojus krikšto galimybe, vėliau teko krikštą priimti ne tiesiogiai iš Popiežiaus (taip buvo Mindaugo atveju), o per Lenkiją. 1387 metais įkurta Vilniaus vyskupystė buvo pavaldi lenkiškajai Gnezno arkivyskupijai. O ir pati LDK, išsidriekusi tarp dviejų jūrų, buvo valdoma Vytauto, kuris pripažino savo pusbrolio Jogailos viršenybę.
Istorija nemėgsta tyrinėti, „kas būtų, jei būtų“. Bet vienas žymus XX amžiaus mąstytojas yra taikliai pastebėjęs, kad kartais tokie teoriniai pamąstymai yra labai naudingi, projektuojant ateities planus. Pagalvokime, kas būtų atsitikę, jei ir po Mindaugo mirties Lietuva būtų išlikusi krikščioniška valstybe.
Pirmiausia būtų pasibaigusi kryžiuočių ekspansija. Žymus lietuvių istorikas Z.Ivinskis yra ironiškai pastebėjęs, kad kryžiuočiai Baltijos šalyse pasižymėjo daugiau kolonizacine veikla, negu pagoniškų tautų krikštu. Daugiau žinome apie karo žygius, plėšikavimą ir masines žudynes, negu apie kokį nors masiškesnį krikšto atvejį. Kryžiuočiai daugiau pasižymėjo teritorijų užkariavimu, negu kokiais nors misijų laimėjimais. Tiesa, prūsai, latviai ir estai buvo pakrikštyti prievarta, tačiau juk yra aiškiai pasakyta, kad prievarta išgautas krikštas nėra tikras. Istorija dažnai esti negailestinga pati sau – juk po Reformacijos pradžios kažkada aršus krikščionybės skleidėjas Kryžiuočių ordinas vienas pirmųjų atvirto į liuteronybę, o beveik du šimtmečius kardu „katechizuota“ Lietuva, priešingai Prūsijai ar Livonijai, liko katalikiška.
Antra, ne mažiau svarbi problema glūdi tame, kaip priimtas krikštas. Savarankiškai Lietuvos vyskupijai, įkurtai Mindaugo, be abejo, būtų mažiau daroma kitų kaimynų įtaka, kaip atsitiko po 1387 metų. Juk savarankiška Lietuvos bažnytinė provincija buvo patvirtinta tik XX a. 3-iojo dešimtmečio pabaigoje!
Su krikštu į kraštą būtų atėjusi kultūra, pakiltų ūkis. Kalbame apie miestų atsiradimą, amatininkus. Ne veltui dar 1323 metais Gediminas rašė laiškus į Vakarų Europą, kviesdamas amatininkus. Bet tada niekas neatsišaukė. Tai suprantama – keltis į pagonišką kraštą atrodė pernelyg pavojinga. Bendras ūkio atsigavimas, prekybos plėtra ir miestų augimas LDK nusikėlė į požalgirinį laikotarpį, į XV a. pradžią. Lietuvos praeities tyrinėtojai pripažįsta, jei Mindaugo taktika būtų pasiteisinusi, šiandien kalbėtume ne apie trijų milijonų, o apie dešimt milijonų ar net gausesnę Lietuvą. Netikite? Pasižiūrėkite į bet kurią valstybę į Vakarus nuo mūsų. Nenorite žiūrėti į Vakarus? Žiūrėkite į pietus – pavyzdžiui, ta pati Vengrija (10 mln. gyventojų, o plotas tik 1,5 dabartinės Lietuvos ploto).
Lietuvai nelikus krikščioniškai, XIV amžiuje jos valdovai plėtė savo valdas į rytus, įjungdami vis naujas ir naujas buvusios Kijevo Rusios žemes. Antrojo, jogailinio krikšto išvakarėse LDK savo plotu beveik pasiekė milijoną kv.km. Galinga valstybė, pasakysite (beveik dvi šiandieninės Prancūzijos). Bet joje buvo tik vienas milijonas gyventojų, taigi galybė tebuvo daugiau įsivaizduojama, negu reali. Ar pamenate, kad Žalgirio pergalė Vytautui kainavo trečdalį visos turėtos kariuomenės? LDK priminė, tarkime, kokią nors šių dienų Mongoliją ar Sacharos regiono „didžiąją“ valstybę, įspūdingą tik savo plotu.
Mindaugo strateginis planas buvo įvesdinti Lietuvą į Europą. Alternatyvos tokiam planui nebuvo. Jos nėra ir dabar. Mindaugo įpėdiniai, išbandę įvairius valstybės vystymosi kelius, savo ieškojimų pabaigoje sugrįžo prie to, ką buvo padaręs Mindaugas. Tas buvo padaryta smarkiai vėluojant, nusižeminant ir ne tiesiogiai, o per kaimynus. Tai daug kainavo ne tik LDK, bet ir patiems lietuviams. Tauta išliko, bet jos kultūrėjimas vėlavo 150 metų. Teko Europą vytis šuoliais... Pagaliau juk likome tik didžiąja kunigaikštyste, o ne karalyste. Dabar skirtumas neatrodo didelis, bet tada jis buvo esminis. Likome „jaunesniaisiais broliais“.
Ką dar galėjo duoti Mindaugo krikštas? Vėl pasikartosime, kad raštas įsitvirtino Lietuvoje tik po krikšto. Iki tol svarbiausiu kariniu-politiniu argumentu buvo karinė jėga. Yra tekę guosti nusivylusius ukrainiečius, kurie pasipiktino sužinoję, kad Algirdas, sumušęs totorius prie Mėlynųjų Vandenų ir atkariavęs didelį Ukrainos žemių gabalą, nesugebėjo duoti naujiems miestams-tvirtovėms įkūrimo privilegijų. Bet Algirdui tada ne privilegijos rūpėjo, vargu ar tai jis ir suvokė... Beje, gal nebūtų dabar taip eksponuojami ir Mindaugo Lietuvos žemių „dovanojimų“ kryžiuočiams dokumentai, jei būtume turėję to meto savo valdovo raštinę. Šiandien iškilmingai eksponuojame Mindaugo privilegijų ir antspaudų „originalus“, nors rimti mokslininkai ironiškai šypsosi – arba tas Mindaugas buvo moderniausias Europos valdovas, pralenkęs savo amžininkus mažiausiai keliais dešimtmečiais, arba tie dovanojimai tėra vėlesnių laikų kryžiuočių klastotės. O juk žinoma, kad prie kiekvienos valstybinės kanceliarijos greta raštininkų dirbdavo ir įgudę, aukštos klasės falsifikatoriai... Bet kas dabar atras tiesos siūlo galą?

Darius VILIMAS
Vilnius

© 2003 "XXI amžius"

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija