|
Dievas,
Tėvynė, Žmogus
(Pirmąsias Bernardo Brazdžionio mirties metines
minint)
|
Poetas Bernardas Brazdžionis |
Jau metai, kai netekome Poeto.
Bet likome su Juo, su Kunigaikščių miestu ir Viešpaties žingsniais,
su Didžiąja kryžkele ir Vidudienio sodais, su daugybe posmų,
išmoktų dar pradinės mokyklos suole, kartotų studijų auditorijose,
partizanų žeminėse, Sibiro sniegynuose ir Čikagos priemiesčiuose.
Ir nėra jėgos, kuri ištrintų tą atmintį, nors laikas grėsmingai
bando kėsintis į šį mūsų turtą. Todėl privalome ne tik jį branginti,
bet ir kasdien prižiūrėti. Čia spausdinamos eilutės tai tik
priminimas, kad nuolat atsiverstume didžiojo meistro puslapius,
kuriuose tiek šviesos ir grožio.
Viešpatie, tai Tu ten
praėjai
Kad B.Brazdžionio poezijoje žymi
vieta tenka religinei lyrikai, žino visi. Ir pripažįsta visi.
Net tie, kuriems ši tematika yra svetima. Tačiau svarbiausia šiandien,
atrodo, yra suvokti B.Brazdžionio kūrybos visumą, apimtį, nužymėti
jos vietą visoje mūsų religinėje poezijoje, turinčioje ne tik
senas tradicijas, bet ir reikšmingų laimėjimų.
|
|
Lietuvių
liaudies estetikos bruožai
Liaukimės manę, kad menas ir grožis
gyvenime prabanga. Taip mūsų liaudies nemanyta.
Paulius GALAUNĖ
Eseistinė apybraiža
Lietuviams iš prigimties būdingas
grožio pajautimas. Šitos natūralios pajautos atėjo per liaudies
dainą, rūtų darželį, ratelio prieverpstę, margutį, koplytėlę, per
kasdienį bendravimą su žmonėmis. Kas labiausiai galėjo sužadinti
pirmapradę žmogaus dvasinę regą, jeigu ne gamtos artumas, nes gamta
seikėja ne tiktai materialias dovanas. Patriarchalinis kaimas ilgus
metus saugojo bendravimo savastį, elgesio gerumą, moralinį grožį,
estetines pagavas. Tai aiškiai matyti iš tautosakos, papročių, švenčių,
liaudies meno. Norint pažinti žmonių dvasią, būtina susipažinti
su įvairiapuse jų kūryba, o norint suvokti paprastą ir natūralų
kūrybos grožį, nebūtina jo ieškoti dainos įmantrume, pastato modernume,
papročio universalume. Tereikia pabūti kurį laiką kaime kartu su
visais. Turiu galvoje ne šiandienį plytų miestelį, bet savitą dzūkų
ar pamerkijos gatvinį kaimą, žemaičių vienasėdį, suvalkiečių želdynuose
skendinčią sodybą. Kaimo žmonių grožio samprata yra itin savaiminė
ir dabar dar kai kur neužgožta miesto įtakos.
|
|