Pastangos
sumenkinti europiečių tikėjimą
Popiežius primena Europos krikščionims jų uždavinius
šių dienų iššūkių akivaizdoje
Stiprėja vilties poreikis
Vykstantis Europos Sąjungos plėtros
procesas, naujos Europos Konstitucijos projekto aptarimas, o taip
pat moraliniu atžvilgiu gana prieštaringi reiškiniai žemyno visuomenėje,
matyt, paskatino popiežių Joną Paulių II kone visuose pastarųjų
savaičių jo susitikimuose su maldininkais paliesti Europos temą.
Šiuo istoriniu momentu, kada vyksta svarbi Europos suvienijimo
eiga per Europos Sąjungos plėtrą, Bažnyčia su meile žvelgia į šį
kontinentą, - liepos 13 dieną sakė Šventasis Tėvas savo vasaros
rezidencijoje Kastelgandolfe, netoli Romos, susitikęs su maldininkais
sekmadienio vidudienio Viešpaties Angelas maldai. Tačiau jis pripažino,
kad šiame vyksme, šalia teigiamų bruožų, išryškėja ir tamsūs šešėliai,
kurie ženklina šiuolaikinės visuomenės dorovines problemas, o taip
pat tikėjimo praktikos silpnėjimą.
Kada įsivyrauja antropologija be Dievo ir Kristaus, prarandama
viltis, iškyla netikrumas dėl ateities, plinta individualizmas,
kuris savo ruožtu skatina žmonių solidarumo silpnėjimą. Tokiu būdu
Europos civilizacija, kurią galima vadinti žmogaus teisių lopšiu,
dėl vis ryškesnio reliatyvizmo ir utilitarizmo yra atsidūrusi savo
pagrindų praradimo pavojaus akivaizdoje.
Popiežius priminė, kad šias problemas jis aptarė birželio pabaigoje
paskelbtame posinodiniame apaštaliniame paraginime Ecclesia in
Europa, kuris yra 1999 metais vykusio Europai skirtos Vyskupų Sinodo
asamblėjos išdava. Sinodo tema, kalbanti apie Jėzų Kristų, kaip
vilties šaltinį Europai, yra ypač svarbi dabar, kai iškilę rimti
klausimai ir abejonės kultūrinėje, antropologinėje, etinėje ir dvasinėje
plotmėje. Jonas Paulius II teigė, kad, žvelgiant į šių dienų sekuliarizmą
Europos kultūroje, susidaro įspūdis, jog vyksta tyli apostazė,
nes materialiai visko pertekę žmonės gyvena lyg Dievo iš viso nebūtų.
Todėl visai Europai, tiek Rytams, tiek Vakarams, vis labiau stiprėja
vilties poreikis, kas galėtų suteikti prasmę gyvenimui ir istorijai
bei įgalintų europiečius su pasitikėjimu drauge žengti į ateitį.
Tik Kristus gali suteikti tokią viltį, todėl Bažnyčia turi stiprinti
naujosios evangelizacijos pastangas žemyne. Šventasis Tėvas meldė
Dievo Motiną globoti Europos Bažnyčią, kad ji galėtų sėkmingai skelbti
Vilties evangeliją.
Dėmesys rengiamai Europos
Konstitucijai
Po savaitės, liepos 20 dieną, vėl
susitikęs su maldininkais Kastelgandolfe sekmadienio maldai, popiežius
Jonas Paulius II savo kalboje sutelkė dėmesį į naująją Europos Konstituciją.
Kaip žinoma, buvusio Prancūzijos prezidento Valery Žiskaro dEsteno
vadovaujamo Europos Konvento parengto Konstitucijos projekto preambulėje,
nepaisant Šventojo Tėvo, kitų žemyno religinių vadovų bei krikščionių
politikų pastangų, nėra nuorodos į Dievą, nepaminėtas krikščionybės
indėlis formuojant Europos civilizaciją, o tik bendrais bruožais
kalbama apie žemyno kultūrinį, religinį ir humanitarinį paveldus.
Beje, viename paskutiniųjų Konstitucijos preambulės variantų, kurios
rengime aiškiai vyravo laicistinės idėjos, buvo teigiama, kad dvasinį
impulsą žemyno civilizacijai iš pradžių suteikė senovės Romos ir
senovės graikų pagoniškosios kultūros, o vėliau Švietimo epocha,
XVIII a. pabaigoje sąlygojusi Prancūzų revoliuciją su jos pagimdytomis
sekuliaristinėmis nuostatomis.
Skaitant gegužės 28 dieną paskelbtos Europos Konstitucijos preambulės
tekstą, atminty iškyla klaidingas Voltero pasakymas, kad istorinį
laikotarpį nuo senovės Romos žlugimo iki Renesanso (kada ypač buvo
suklestėjusi krikščioniškoji kultūra) reikėtų visiškai užmiršti,
nes tai buvo tamsusis barbariškųjų viduramžių laikotarpis. Žinoma,
Bažnyčiai toks sprendimas nebuvo priimtinas, nes kalbėti apie senovės
romėnų ir graikų kultūrą, bet, nutylėjus pusantro tūkstantmečio
sėkmingą krikščioniškosios kultūros Europoje vystymąsi, iš karto
peršokti į Prancūzų revoliucijos laikus tai ne tik nenuoseklumas,
bet tiesiog ideologinis istorijos klastojimas. Juk jeigu mes norime
įtikinamai kalbėti apie taiką, lygybę, brolybę ir laisvę, negalime
nutylėti savo ilgaamžės krikščioniškosios tradicijos, kurioje šios
sąvokos ir vertybės buvo subrandintos, negalime nekalbėti apie Europos
civilizacijos krikščioniškąsias šaknis.
Po daugelio protestų ir įtikinėjimų, galutinio Europos Konstitucijos
projekto preambulės tekste pasiektas kompromisas: neminima nei
senovės Roma, nei Švietimo epocha, nei krikščionybė. Toks variantas,
žinoma, yra objektyvesnis, tačiau, atsižvelgiant į dviejų tūkstančių
metų krikščionybės istoriją Europoje, kuri, kaip minėta, yra žemyno
šiuolaikinės civilizacijos pagrindas, jos nepaminėjimas akivaizdžiai
rodytų naujosios Konstitucijos dvasinės plotmės stygių ir jos nuskurdinimą.
Norėčiau išreikšti savo nuostabą, kad preambulėje išvardijami svarbūs
Europos civilizacijos elementai, tačiau nėra aiškios nuorodos į
krikščionybę, - birželio pradžioje laiške V.Žiskarui dEstenui rašė
Europos Sąjungos vyskupų konferencijų komisijos pirmininkas Jozefas
Homejeris. Nenorint atmesti kitų indėlių, vis dėlto būtina pripažinti,
kad joks kitas religinis ar filosofinis judėjimas nėra tiek prisidėjęs
prie Europos formacijos, kaip krikščionybė.
Vyskupas J.Homejeris dar kartą priminė Katalikų Bažnyčios ir kitų
religinių bendruomenių siūlymą į naująją Europos Konstituciją taip
pat įtraukti nuorodą į Dievą. Žmogiškosios galios ribų ir atsakomybės
prieš Dievą, žmoniją ir kūriniją priminimas būtų svarbus ženklas,
kad visuomeninė valdžia nėra absoliuti, ir tai taptų garantų apsiginti
nuo valstybinio totalitarizmo pavojaus. Atsakomybės prieš Dievą
pripažinimas Europos Konstitucijoje taptų žmogaus asmens laisvės
garantija ir padėtų daugeliui piliečių identifikuotis su Europos
Sąjungos vertybėmis, - pažymėjo vyskupas J.Homejeris, primindamas,
kad daugelyje Europos valstybių konstitucijų (pavyzdžiui, Vokietijos,
Lenkijos) yra nuoroda į Dievą, tačiau niekas nemano, jog tai yra
netikinčiųjų diskriminavimas.
Beje, kaip visada argumentuotai, būtinumą į Konstitucijos preambulę
įtraukti Dievo ir krikščionybės sąvokas pagrindė Lietuvos Respublikos
Seimo narys Vytautas Landsbergis. Apie tai jis kalbėjo Europos liaudies
partijos konferencijoje, įvykusioje Kopenhagoje dar birželio 25-ąją
(žr. XXI amžius, 2003 07 02, Nr. 51, priedas Horizontai).
Kai kurie abejotini preambulės
bruožai
Neatrodytų, kad Dievo arba krikščionybės
paveldo nepaminėjimas Europos Konstitucijos projekte būtų paprasčiausiai
atsitiktinio neapsižiūrėjimo ar abejingumo pasekmė. Tai daugiau
nuosekli žemyne labai įtakingo ir karingai nusiteikusio laicistinio
visuomenės elito politika, kuris siekia, kad Europos Sąjungos
teisinė plotmė būtų atribota nuo bet kokių nuostatų, kurios remtųsi
religinėmis vertybėmis. Tada Europos Parlamente bus lengviau prastumti
įstatymus, įteisinančius abortus, eutanaziją, klonavimą ir kitus
eksperimentus su embrionais, homoseksualų santuokų pripažinimą,
o perspektyvoje ir religinių pažiūrų (kaip netolerantiškų) viešo
reiškimo apribojimą.
Įdomu pastebėti, kad nors Konstitucijos projekte nėra įvardyta pagarba
Dievui, kaip Aukščiausiajam Gėriui, tačiau pagarba protui užfiksuota.
Tai vėl turbūt aidas krauju pasruvusios Prancūzų revoliucijos, kurios
viršūne galima laikyti Notre Dame katedros desakraciją, kai ant
šios šventovės altoriaus buvo pastatyta vyriausios proto dievybės
statula. Panašios asociacijos kyla ir preambulėje perskaičius žodį
žemė, su pamaldžia pagarba užrašytą iš didžiosios raidės, nors visose
kalbose ji apibrėžiama kaip įprastas daiktavardis. Kaip žinoma,
žemės personifikacija yra būdinga New Age, sektantiško dvasinio
sąjūdžio, kuris stengiasi plėtoti savo įtaką Vakarų intelektualų
sluoksniuose, ideologijai.
Pagaliau ne visai teisinga kalbėti apie Europos kultūrinį, religinį
ir humanistinį paveldus tarsi visiškai atskiras ir tarpusavyje
nesusijusias sroves, kaip tai daroma Europos Konstitucijos projekto
preambulėje. Mūsų žemyno istorijoje faktiškai pasireiškė jų visų
trijų vieningumas ir sintezė, iš kurios susiformavo krikščioniškojo
humanizmo kultūra. Abstraktus, nuo tikėjimo atsietas humanizmo supratimas
sąlygoja neišvengiamą jo ideologizaciją ir supriešinimą su Bažnyčios
mokymu. Juk sovietmečiu taip pat buvo daug kalbama apie humanizmą,
kurio idealus galima įgyvendinti tik komunistinės sistemos sąlygomis.
Ir dabar po taip siaurai suprasto humanizmo vėliava susibūrę įvairūs
socialistiniai, feministiniai bei masoniški sąjūdžiai stengiasi
izoliuoti Bažnyčią nuo visuomenės gyvenimo sferų.
Gaivinti krikščioniškąsias
šaknis
Liepos 20-osios susitikime su maldininkais
popiežius Jonas Paulius II priminė, kad Europos Konstitucijos projektas
toliau bus svarstomas ir tobulinamas spalio mėnesį darbą pradėsiančioje
ES tarpvyriausybinėje komisijoje. (Galutinai ši Konstitucija turėtų
būti patvirtinta 2004 metų pavasarį, galbūt ją siūlant ratifikuoti
visose Europos Sąjungos šalyse.) Šventasis Tėvas taip pat dar kartą
pažymėjo, jog Bažnyčia suinteresuota, kad šiame pagrindiniame dokumente
būtų pripažintos žemyno krikščioniškosios šaknys. Šalia visų etninių
bei kultūrinių srovių sudėtingos kontinento istorijos eigoje krikščionybė
liko centrinis ir charakteringiausias elementas. Krikščioniškasis
tikėjimas formavo Europos kultūrą ir, nepaisant skausmingo Vakarų
ir Rytų pasidalijimo, krikščionybė liko europiečių religija, priminė
Popiežius. Jos įtaka liko stipri ir šių dienų epochai, nepaisant
išsiplėtojusio sekuliarizacijos fenomeno.
Jonas Paulius II pabrėžė Bažnyčios užduotį besivienijančioje Europoje
- padėti Europai atgaivinti krikščioniškąsias šaknis, kurios yra
jos civilizacijos ištakose. Bažnyčios, kaip Evangelijos vertybių
saugotojos, pasiuntinybė yra šias vertybes vėl įtvirtinti žemyno
tautų gyvenime, kad jis tokiu būdu atgautų savo pasaulinę kultūrinę
reikšmę ir visuotinį vertinimą. Pratęsdamas šią mintį, po savaitės,
liepos 27 dieną, vykusiame susirinkime su maldininkais Kastelgandolfe
Šventasis Tėvas pabrėžė, jog yra svarbu, kad visi Europos tikintieji
iš naujo atrastų Evangelijos skelbimo ir liudijimo entuziazmą.
Tačiau pastaruoju metu yra išryškėjusios kitos tendencijos: nors
daugumai europiečių krikščionybė yra savaime suprantamas dalykas,
tačiau iš tikrųjų vis rečiau skaitomas Šventasis Raštas, nesistengiama
pagilinti katekizmo žinių, taip pat blėsta ir sakramentų priėmimo
praktikavimas. Tokiomis aplinkybėmis vietoje tikrojo tikėjimo plinta
tik miglotas ir mažai įpareigojantis religinis jausmas, kuris lengvai
gali virsti praktiniu agnosticizmu ir ateizmu, - perspėjo Popiežius.
Štai kodėl Bažnyčia Europoje turi stiprinti naujosios evangelizacijos
pastangas, išlaikydama kuo didesnę vienybę ir bendrumą.
Bažnyčia turi stengtis, kad Evangelijos šviesa nušviestų visą Europos
visuomeninio gyvenimo plotmę: nuo šeimos iki kultūros, nuo mokyklos
iki universiteto, nuo jaunimo ir žiniasklaidos iki ekonomikos ir
politikos
Kristus artinasi prie žmogaus, kad ir kur jis gyventų,
siūlydamas jo egzistencijai gilesnę prasmę.
Europa, krikščioniškosios civilizacijos lopšys, daugiau nei bet
kuris kitas pasaulio žemynas per du tūkstančius metų buvo Kristaus
mokslo veikiamas. Rugpjūčio 3 dieną, susitikime su maldininkais
tęsdamas pašnekesių ciklą apie religinę situaciją senajame žemyne,
Šventasis Tėvas pažymėjo, kad per visą krikščioniškąją istoriją
tikėjimo praktika sakramentai, šventadienio šv. Mišios, įvairios
liaudies pamaldumo tradicijos šimtmečiais dvasiškai formavo ir
stiprino ištisas europiečių kartas. Nors dabartiniu metu ši ilgaamžė
krikščioniškojo tikėjimo praktika nėra prarasta, tačiau sekuliarizacija
neišvengiamai tikinčiųjų gyvenimui pateikia naujus iššūkius ir kelia
savus reikalavimus.
Sekmadienio šventimo reikšmė
Ta proga popiežius Jonas Paulius
II ypač pabrėžė sekmadienio, kaip Dies Domini (Viešpaties dienos),
svarbą, įskaitant tikintiesiems privalomą dalyvavimą šv. Mišiose.
Kaip žinoma, pastaraisiais dešimtmečiais daugelyje Europos šalių
bažnyčios lankymas sekmadieniais yra gerokai smukęs; į pamaldas
ateina daugiausia tik pagyvenę žmonės. Dažnai tikėjimo praktika
apsiriboja dalyvavimu šv. Mišiose per pagrindines liturgines šventes
Kalėdas, Velykas ir reikšmingesnius asmeninius įvykius (krikšto,
Pirmosios Komunijos, vestuvių, laidotuvių). Svarbu pažymėti, kad,
kaip rodo įvairiose šalyse atlikti sociologiniai tyrimai, daugelis
dabartinių krikščionių net nelabai supranta, kodėl Bažnyčia tokią
didelę prasmę teikia sekmadienio šv. Mišioms. Ir tai yra tiek tikinčiųjų,
tiek jų ganytojų problema, nes, aiškiai ir įtikinamai tai išaiškinus,
dalyvavimas Viešpaties dienos pamaldose tampa ne tik Bažnyčios
išorinio įsakymo vykdymu, bet ir vidiniu sielos poreikiu.
Sekmadienis, kaip reikšmingiausias krikščionybės simbolis, Europai
ir visam pasauliui buvo ir liko iki šių dienų: nepaliaujamu Gerosios
Naujienos skelbimu apie Jėzaus prisikėlimą, pergalės prieš nuodėmę
ir mirtį šventimu, atsidėjimu dėl visiško žmogaus išlaisvinimo,
kalbėjo Popiežius maldininkams, susirinkusiems į Kastelgandolfą.
Jis pažymėjo, kad, išsaugojant sekmadienio krikščioniškąją prasmę,
kartu yra ginamas didysis Europos dvasinis ir kultūrinis paveldas.
Savo mokymuose Europos krikščionims popiežius Jonas Paulius II kartu
su dvasinio pobūdžio uždaviniais pabrėžė ir socialinių problemų
sprendimų reikšmę. Naujojoje vieningoje Europoje turi įsivyrauti
tikroji solidarumo kultūra, apie kurią per visą istoriją kalba
Bažnyčios socialinė doktrina. Šių dienų krikščionims ypatingą iššūkį
kelia vadinamieji naujieji vargšai iš įvairių visuomenės sluoksnių:
gausūs bedarbiai, sunkūs ligoniai ir neįgalieji, vieniši seni žmonės,
našlaičiai, marginalizuotas jaunimas, o taip pat migrantai bei pabėgėliai,
kurių skaičius Europos šalyse nuolat auga. Jiems tarnauti, reiškia
tarnauti pačiam Kristui, pabrėžė Šventasis Tėvas.
Be kita ko, jis priminė, jog Bažnyčiai rūpi daugelis žmones varginančių
problemų, kurioms spręsti ji šaukiasi Dievo pagalbos. Štai ši vasara
visoje Europoje, bet ypač pietinėje jos dalyje, buvo labai karšta,
dėl lietaus stygiaus nukentėjo žemės ūkis, Portugalijoje, Ispanijoje,
Prancūzijoje, Italijoje, Kroatijoje buvo kilę didžiuliai miško gaisrai,
pareikalavę ir žmonių aukų. Popiežius kvietė tikinčiuosius prisijungti
prie jo maldose už gaisrų ir karšto klimato aukas bei ragino visus
karštai melsti Viešpatį, kad Jis suteiktų išdžiūvusiai žemei lietaus
atgaivą.
Reikalinga atsinaujinanti
vertybių darna
Vienas svarbiųjų Europos krikščionių
socialinių meilės tarnystės uždavinių yra ištikimai liudyti tiesą
apie santuoką ir šeimą, ginti tradicines jos vertybes. Reikia auklėti
jaunimą, kad jis gyventų pagal Gyvybės Evangeliją ir skleistų
ją, tuo pačiu atkakliai kovodamas prieš išsiplėtojusią mirties
kultūrą, sakė Šventasis Tėvas. Tai tuo labiau svarbu, nes, kaip
jis pripažino rugpjūčio 18 dienos susitikime su maldininkais, niekas
negali paneigti, kad Europa šiuo metu patiria vertybių krizę, kuri
kelia grėsmę jos dvasiniam pašaukimui.
Iš tikrųjų ši vertybių krizė Europoje ypač ryški šeimos gyvenimo
srityje: kaip rodo pernai rudenį paskelbta statistika, nuo 1980-ųjų
iki 2000 metų Europos Sąjungoje santuokų skaičius sumažėjo 15 proc.,
tačiau skyrybų skaičius išaugo 40 proc. Didžiausias ištuokų skaičius
yra Belgijoje, kur praėjusį birželį įteisinta homoseksualių asmenų
santuoka, kurios, kaip amoralaus reiškinio, pripažinimui kategoriškai
prieštarauja Bažnyčia. Vis daugiau vaikų Europos šalyse gimsta ne
santuokoje (nors gimstamumas labai sumažėjęs). Šiuo atžvilgiu tvirtai
pirmauja Švedija, kurioje 2001 metais net 55 proc. vaikų gimė
ne santuokoje ir kur nuo praėjusių metų netgi homoseksualų sąjungoms
leidžiama įsivaikinti vaikus, tuo pasmerkiant juos gyventi ir bręsti
žmogaus prigimčiai netinkamoje aplinkoje.
Tokiomis aplinkybėmis, kai Europa kenčia dėl minėtos vertybių krizės,
Bažnyčiai reikia dėti pastangas, kad žemynas vėl atgautų savo tikrąjį
identitetą, kalbėjo Jonas Paulius II maldininkams. Jis pažymėjo,
kad į Europos Sąjungos plėtrą negalima žiūrėti tik per geografinius
ir ekonominius aspektus, nes Europa tai visų pirma kultūrinė
ir istorinė tikrovė. Todėl yra svarbu, kad žemyno vienijimosi procesas
vyktų atsinaujinančioje vertybių darnoje tiek įstatymuose, tiek
pačiame žmonių gyvenime. Popiežius vėl priminė, kad šiuo atžvilgiu
unikalų vaidmenį vaidina krikščionių tikėjimas, kurio pagrindinėmis
vertybėmis remiasi šiuolaikinės Europos demokratijos idealai ir
esminė žmogaus teisių koncepcija. Krikščionybė taip pat padeda integruoti
skirtingas tautines kultūras ir tradicijas, neprarandant kiekvienos
jų savitumo harmoningame ir taikiame sambūvyje.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"
|