Lietuvos dvarų kultūra
Prieš spektaklį vykusioje tarptautinėje
konferencijoje buvo perskaitytas socialinės pedagogikos katedros
dėstytojo dr. Egidijaus Mažinto pranešimas Lietuvos dvarų kultūra
prieškario žemės ūkio reformos kontekste. Jį čia ir spausdiname.
Dr. Egidijus Mažintas
Apie Lietuvos dvarų istoriją, kultūrines dvarų
tradicijas daugelį dešimtmečių beveik nekalbėdavome. Buvo bandoma
visa, kas su tuo susiję, ištrinti iš žmonių atminties. Visais laikotarpiais,
pradedant rusifikacija, polonizacija, prieškaryje, pokario metais
didelę išliekamąją vertę turintys dvarų archyvai, knygų rinkiniai
buvo tiesiog deginami. Daugelis dvarų, socialiniai kultūros ir mokslo
bei gamybinės augalininkystės, agronomijos ir gyvulininkystės, parkotyrinės
veiklos židiniai buvo negailestingai draskomi ir grobstomi. Lietuvos
valdovo dvaras buvo šalies kultūrinio ir politinio gyvenimo centras.
Dvarų tradicijas puoselėjo visos Europos šalys. Dvarininkai Lietuvos
etninėse žemėse gyveno, dirbo, kūrė dažnai neramiais, prieštaravimų
draskomais laikais, jų gyvenimo istorijos atitiko tuos laikus. Jie
niekuo nesiskyrė nuo kitų Europos didikų gyvenimo būdo, šeimų gyvenimo
istorijų: dvare ir jo prieigose gyvenusių žmonių dvasią labiausiai
audrino nuožmi kova tarp prietarų ir švietimo, magijos ir mokslo,
baimės ir garbės, žiaurumo ir žmoniškumo, grožio ir kaltės, smaginimosi
ir ligų, o labiausiai artėjanti ir visur tykojanti mirtis. Pavyzdžiui,
žiaurumas ir žmoniškumas kasdien dvaruose būdavo vagiama, plėšiama,
prievartaujama, žudoma, neteisėtai pasisavinamas arba atvirai išgrobstomas
čia gyvenusių dvarininkų ir aplinkinių pavaldinių turtas. Ištisos
dvarininkų šeimos per kelias kartas būdavo visiškai sunaikinamos:
net teismai buvo patekę į valstybines polonizatorių, rusifikatorių,
konkurentų, politinių priešininkų ar kerštingų pavyduolių rankas.
Dvarininkai, kaip ir kiti šalia jų gyvenantys valstiečiai ir miestiečiai,
buvo barbariškai žudomi vardan kilnių idealų, vardan tėvynės
ir Dievo, deginami, prigirdomi, sodinami į kalėjimus arba iškeliami
į šiaurines teritorijas, viešai marinami badu ir troškuliu, plėšomi
įkaitintomis replėmis, gyvi užmūrijami arba užkasami į žemę, ketvirčiuojami,
pakariami, sušaudomi, smaugiami, jiems išduriamos akys, nupjaunami
liežuviai už rengtus išsivaduojamuosius judėjimus, už pasipriešinimus
buvusioms diktatūroms, politikams, vyriausybėms, keliavusioms po
kraštą kaip ciklonai su krikščioniškomis, pravoslaviškomis, polonizavimo,
dar vėliau sovietizacijos diegiamomis vertybėmis ir tam padedančia
kitaip suvokiamo teisėtumo įteisinimo inkvizicija. Lietuvos dvarai,
ypač rezidenciniai, tapę kultūrinio gyvenimo centrais, atliko visuomenės
telkimo vaidmenį, buvo svarbus tautos kultūros vienijimo, literatūrinės
kalbos formavimosi veiksnys, juose formavosi viešojo elgesio, papročių
ir kitos tradicijos. Dvaras turėjo ir politinės reikšmės. Apie dvarininkų
gyvenimus visais laikais sklido neįtikėtinos istorijos, legendos,
jog net dabar nuolat kyla klausimas, kodėl pasakojama taip, nors
viskas buvo visai kitaip. Kodėl pasakojamos tokios istorijos, kurios
toli gražu neatitinka tikrovės? Nikolas Makiavelis, diplomatas,
rašytojas, kariškis savo knygoje Kunigaikštis dar XVI amžiuje
taip aprašė savo kartos dvarininkus, stovėjusius prie valstybės
vairo: Svarbiausia politiko dorybė yra mokėti paimti valdžią į
savo rankas ir ją vėliau išlaikyti. Valdovo sukurta politinė santvarka
ir politinė bendruomenės kultūra, aiškino Makiavelis, taip pat
ir individui esanti tokia svarbi, kad kunigaikštis, kai valstybei
iškyla pavojus, neturi būti varžomas etikos principų. Šia teorija
(ji dažnai klaidingai laikoma tirono veiklos gairėmis) Makiavelis
grindžia savo protingo valstybės valdymo mokslą. Gudrius žudikus
sąmokslininkus visuomenė, nors ir smerkė, bet kartu nuolatos jais
žavėjosi, gaudydama valstybės dvaro intrigas, kurios tada atrodė
ne mažiau įdomios nei šiandien. Šiandien mes gyvename laikotarpiu,
kai pasaulinis miestas naikina kaimą kartu ir etninės kultūros
pagrindus. Kaimo griovimas kartu yra papročių ir tradicijų bei prigimtinio
lietuvių tikėjimo naikinimas. Pasauliniame mieste nebelieka nieko
amžino ir absoliutaus. Jei kiekvieno lietuvio valstiečio pirkia,
pasak Beresnevičiaus, turėjo savo gerąsias dvasias (pats kaimas
tai tiesioginė atvirybė Absoliutui), o kultūros miestas jį globojusį
šventąjį, tai pasaulinis miestas garbina tik save patį, taip atiduodamas
duoklę jį sukūrusiam grynam ir emancipuotam intelektui bei mokslui.
Matome, kaip mūsų akyse mokyti vyrai su mokslo diplomais naikina
žemės ūkį medį, prie kurio tiek šimtmečių Lietuva dirbo ir klestėjo.
Mokslas tampa globaline naikinančia religija. Mūsų tauta ES kontekste
virsta amorfiška mase, organiškos formos ir tautiniai simboliai
negyvais stereotipais. Keletą milijardų kainuojantys projektai,
remiantys žemės ūkį, atrodo kaip laikinai samdomo artisto (Lietuva)
kosmetinis papudravimas prieš ES parodomąjį trumpalaikį spektaklį.
Lietuvos miesto jau niekas nesieja su gimtuoju kaimu ir kraštu.
Pasauliniame mieste smunka tauta, izoliuota ir atkirsta nuo papročių
bei tradicijų, bet užtat tarpsta kosmopolitizmas. Pasaulinis miestas
kuria žmogų ir masę, besivadovaujančius principu: pelnas, uždarbis
ir asmeninė gerovė. Kaimo moralė ir dorovė tampa pašaipos objektu.
Barbarai ir civilizuoti žmonės, intelektualai, biurokratai, be mažų
išimčių, netgi technokratija nežino, kas yra tėvynė. Tai žino ir
supranta tik kultūringas žmogus. Tikruosius Lietuvos kultūrininkus,
valstybininkus išaugino kaimas, ne miestas. Pasauliniame mieste,
kokie yra Vilnius, Kaunas, Klaipėda, Panevėžys, Šiauliai, Raseiniai,
Telšiai, Druskininkai ir kt., gyvena minios žmogus, kuris trokšta
tik duonos, alaus ir pramoginių reginių, ir inteligentiškas žmogus.
Inteligentiškas žmogus (jį filosofai dar vadina intelektualiu didelio
miesto gyventoju) tai ireliginga, tuščia, bedvasė, faktų besivaikanti
ir nuo mokslo bei biurokratinių privilegijų apkvaitusi būtybė, besibjaurinti
viskuo, kas nesusiję su miestu, niekinanti kaimą ir valstietiją.
Žemės ūkio specialistams to netaikau. Pastebime labai svarbų dalyką
agresyvios vadybos, mokslo bei technikos inovacijų šviesoje miestas
pradėjo engti provinciją prieš du dešimtmečius. Netgi sovietams
nepavyko parklupdyti kaimo kaip tai padarė savi prichvatizacijos
dainiai. Šiandien galime įsitikinti, kad tai jiems, visos ES džiaugsmui,
pavyko su kaupu kaimiškoji kultūra yra beveik sunaikinta. O miesto
kultūros mes neturėjome ir jos nėra. Vienas anglų kritikas pavadino
mūsų tautietį Nobelio premijos laureatą poetą Č. Milošą, gyvenusį
lietuviškame kaime, mūsų šimtmečio siaubingų įvykių liudininku,
poetas jam atsakė: Mes, rytų europiečiai, žiūrime į istoriją kaip
į prakeikimą. Tačiau mes jau du dešimtmečius esame nepriklausomi
nuo kitų valstybių ciklonų. Mes patys savo rankomis iškastravome
savo kultūrinį paveldą, sukergdami jį su naujomis plastmasinėmis
ES ir JAV pavyzdžiu sekamomis ar aklai kopijuojamomis kultūromis.
Vis dėlto anų laikų bajorai ir dvarininkai palankiau žiūrėjo į lietuvių
kultūrą, papročius, tradicijas, nei šių dienų mūsų elitu vadinamos
politinės partijos ir tautos valstybininkais besididžiuojanti nomenklatūros
kasta naujoji dvarininkija, išaugusi iš funkcionierių. Kaip
sakydavo V. Ruokis, Ne duok Diev iš ubago ponas. Dauguma sukilimo
dalyvių ir vadų, kovojusių su carinės Rusijos valdžia dėl Lietuvos
krašto laisvės, buvo dvarininkai. Visi, net lenkiškai, gudiškai
kalbantys dvarininkai, buvo ištikimi LDK tradicijoms, aktyviai dalyvavo
lietuvių tautinio ir kultūrinio sąjūdžio veikloje. Kad dauguma dvarininkų
suvokė dvarų kultūros ir pastatų reikšmę kultūrai, rodo įvairių
kartų rašytojų domėjimasis dvaro problemomis. Labai svarbu pabrėžti
tuos esminius pokyčius, kurie įvyko dvarininkams kaip mecenatams
įsiliejus į meno kūrybos procesą. Turiu omenyje druskininkiečio
muzikalaus jaunuolio M. K. Čiurlionio pakvietimą dirbti ir mokytis
grafo kunigaikščio Oginskio rūmuose Rietave. Lietuvos dvarininkų
įsijungimas į meninių struktūrų santykius išlaisvino laisvus menininkus
nuo kankinamų pragyvenimo šaltinių paieškų ir padėjo laisviau dalyvauti
asmeniniuose išradingumo ir kūrybiškumo pamokose. Antai dvarininkų
tarpininkavimas išlaisvino kūrėją šiuo atveju M. K. Čiurlionį
nuo mokesčio už muzikos pamokas ir padėjo įsigyti universitetinį
išsilavinimą (studento krepšelį). Toks bendradarbiavimas, mecenavimas
pakeitė užsakovo ir kūrėjo santykį, pastarajam suteikdamas daugiau
iniciatyvos. Kiekvienas svarbus darbas buvo užsakomas ir kiekvienas
menininkas buvo priklausomas nuo savo užsakovo, tiesiai sakant,
nuo šeimininko norų. Menininkas būdavo įtraukiamas į tvirtesnę,
bet jau ilgiau trunkančią sąjungą, ypač kai patekdavo į savo mecenato
namų, rūmų aplinka, kaip M. K. Čiurlionis grieždamas ir gyvendamas
Rietavo dvaro rūmuose. Tarp senjoro ir menininko jau daugelį šimtmečių
Lietuvoje tvirtėjo dialogas ir buvo abipusis supratimas, kuris leido
šimtus šalies dvarų išpuošti originaliomis freskomis, sienine tapyba,
skulptūromis, skoningais renginiais ir pagaliau operomis bei baletais.
|