Maironis sukūrė poetinę
Lietuvos, kaip savarankiškos valstybės, viziją
Kalba, pasakyta gruodžio 13-ąją Seime, Jono Mačiulio-Maironio
150-ųjų gimimo metinių minėjime
Prof., habil. human. m. dr. Viktorija Daujotytė-Pakerienė
Lietuvos Seimo paskelbti Maironio metai baigėsi.
Šios dienos kultūros žmonės, jauni ir vyresni, savaip praneša Seimui,
kad didžioji Maironio metų programa iš esmės buvo įvykdyta.
Žmogaus pasaulis, kaip mes visi suvokiame, yra
daugialypis ir daugiaklodis. Mes sukamės savo kasdienybėje, savo
darbuose ir rūpesčiuose, o už mūsų sukasi galingesni ratai, stipresnė
jėga, kuri galiausiai viską sustato į vietas. Maironiui atrodė,
kad ta didžioji jėga yra istorija, todėl labai daug dėmesio skyrė
jai. Šiandien, minėdami didžiuosius kūrėjus ir Maironį, mes ieškome
argumentų kultūrai, mes norime suprasti, kodėl, dėl ko atsitinka
taip, kad kultūros vardai praėjus šimtmečiams išlieka gyvi ir svarbūs.
Minėdami didžiąsias sukaktis mes atnaujiname kultūros argumentus.
Ir Lietuvos Seimas, atskirai pagerbdamas Maironį, jo 150-ąjį rudenį,
iš tiesų prisideda prie kultūros argumentų. Taip, Maironis yra vienas
didžiųjų Lietuvos kultūros žmonių, viena iš pagrindinių šaknų. Nė
vienas kūrėjas nepasiekia savo aukštumų netapdamas savosios tautos,
savosios kalbos, kultūros argumentu. Didžiaisiais savo kūrėjais
kultūra argumentuoja save, skleidžia savo prasmę ir savo būtinybę.
Keičiasi tautų ir valstybių dariniai, santvarkos, o kultūra net
tais atvejais, kai kenčia priespaudą ir prievartą, išlieka vis ta
pati. Maironis yra vienas svarbiųjų mūsų kultūros grandžių. Jis
perrašo, perkuria istorinę Lietuvą, Lietuvos Didžiąją Kunigaikštystę,
pereina lietuvių ir lenkų unijos laiką, netgi išbando lenkų kalbą,
kaip savo kūrybos kalbą.
|
Dievas Maironio balsuose
Regina Bliūdžiuvienė
Baigėsi didžiajam poetui Maironiui skirti metai,
bet jo balsas tikrai nepaliaus skambėjęs iš skaidrių lyrikos posmų
tol, kol bus mokančių klausytis širdimi ir atsiliepti dvasia. Kaip
bevertintume Poetą, kokias jo kūrybos temas benagrinėtume, kokius
priekaištus-dulkeles bertume ant jo atminimo, Maironis yra visas
ir visam laikui ne proginiams metams, ne surežisuotiems renginiams.
Jis yra tikra Dievo dovana visai Lietuvai ir kiekvienam iš mūsų.
Viena stipriausių jo dvasios atramų, prie kurios jis ir jo lyrikos
žmogus be prieštaravimo maldos (eil. Išvažiuojant) glaudėsi
sunkioje valandoje, yra Dievas. Taip, Maironis yra parašęs ir grynai
religinių eilėraščių ir dabar tebegiedama Marija Marija, tačiau
į Dievą atsigręžiama ne viename asmeninių išgyvenimų ar patriotinių
jausmų kupiname eilėraštyje. Tad kokiais aspektais žvelgiama į Dievą
1986 metais išleistuose Pavasario balsuose? Koks yra žmogaus santykis
su Dievu poetiniuose Maironio balsuose eilėraščiuose?
|