Aleksandras Astramovičius kunigas, poetas, švietėjas
Vytautas Žeimantas,
Baltarusijos rašytojų sąjungos narys
|
Kunigas ir poetas Aleksandras
Astramovičius-Andrejus Ziazulia
(1878 1921)
|
|
1923 metais Vilniuje išleistas
A. Ziazulios eiliuotas
pasakojimas Alionos vestuvės
(Alenčyna wiaselle)
|
|
Vilniuje 1931 metais pakartotinai
išleista A. Ziazulios knyga
Iš gimtojo kiemo
(Z rodnaha zahonu)
|
|
A. Ziazulios versta Malinovskio
Kaip turtėja čekų valstiečiai
|
|
1911 metais Vilniuje išleista
A. Ziazulios versta S. Vitkevičius
knyga Dėdė badas
|
Nuo Vilniaus iki Kamčiatkos
Žinomas baltarusių švietėjas ir kunigas Adomas
Stankevičius po kunigo ir poeto Aleksandro Astramovičiaus mirties
apie jį parašė: Nešė jis tiesos spindulį, baltarusių tautinio supratimo
šviesą. Ir gyvu žodžiu, ir knyga, laikraščiu (...) Jis tikras idealistas,
kankintas už idėją.
A. Astramovičius gimė 1878 m. lapkričio 26 d.
Vilniaus gubernijos Ašmenos paviete, Navasodų kaime, valstiečių
šeimoje. Mokėsi Alšėnų pradinėje, vėliau Ašmenos pavieto mokykloje,
kurią baigė 1892 metais. Dirbo tėvų ūkyje, tačiau valstiečiu būti
nesiruošė, savarankiškai išmoko prancūzų kalbą, ruošėsi kunigystei.
A. Astramovičius atvyko į Vilnių, pradėjo tarnauti
vienam kunigui, tikėdamasis, kad šis paruoš jį stoti į Vilniaus
kunigų seminariją. Tarnavo kelis metus, tačiau veltui, nes lenkas
kunigas, pajutęs jaunuolio tvirtą baltarusišką nusistatymą, užsiima
intrigomis, įkalba seminarijos vadovybę nepriimti jo mokytis.
Vilniuje, kuris buvo natūralus katalikybės centras,
A. Astramovičiui nepavyko įstoti į kunigų seminariją. Jis buvo tautiškai
susipratęs ir tai badė akis tuometinei dvasininkijos valdžiai, kuri
buvo nusiteikusi prieš baltarusius, teigė istorikas daktaras
J. Garbinskis 1999 metais Miunchene ir Minske išleistoje knygoje
Baltarusių religiniai veikėjai XX amžiuje.
1903 ir 1904 metais jam nepavyko įstoti į Vilniaus
kunigų seminariją, bet pateko į caro kariuomenę. Tarnavo trejus
metus, tapo puskarininkiu, tačiau ryžto būti kunigu neprarado. 1905
metais jis išvyko į Peterburgą, mokėsi, išlaikė egzaminus vaistininko
specialybei gauti. Išmoko lotynų kalbą. Sulaukus 27 metų pavyko
įstoti į Peterburgo dvasinę seminariją. Joje buvo žymiai daugiau
tautinio pakantumo, todėl ir mokėsi nemažai lietuvių, baltarusių,
vokiečių, kitų tautybių jaunuolių.
Klierikai baltarusiai buvo sudarę gana aktyvų
ratelį, kurio dvasinis įkvėpėjas buvo profesorius Bronislovas Ėpitach-Šypila,
ilgus metus dėstęs šioje seminarijoje. Tautiečių ratelyje A. Astramovičius
veikia aktyviai, su įkvėpimu. Susipažįsta ir susidraugauja su jaunuoju
poetu Janka Kupala, būsimuoju baltarusių klasiku. Pats pradeda kurti
eilėraščius, siųsti juos į Vilniaus laikraščius. Ir vėl susilaukia
lenkų dvasininkų pasipriešinimo. Jam trukdoma studijuoti, net bandoma
neleisti įšventinti į kunigus. Peterburge lenkai turėjo mažesnę
įtaką negu Vilniuje. 1910 metais A. Astramovičius tampa kunigu,
tačiau jo laukia dar vienas išbandymas skiriamas dirbti į... Kamčiatką.
Tolimesnės nuo baltarusiškų parapijų vietos jau nebuvo galima rasti.
Baltarusių kalbą į bažnyčią, į mokyklą
Tik po metų jam pavyksta atvykti į tėvynę. Jis
iš karto bažnyčioje pradeda kalbėti baltarusiškai, siekia įteisinti
savo gimtąją kalbą bažnyčioje, dvasiniame gyvenime ir susilaukia
priešiškos reakcijos. Jis dažnai kilnojamas iš parapijos į parapiją.
Tarnauja dažniausiai mažose bažnytėlėse, tačiau nepalūžta. Tęsia
švietėjišką veiklą.
Baltarusių švietėjas ir kunigas Adomas Stankevičius
Vilniuje 1929 metais išleistoje monografijoje Gimtoji kalba šventovėse
(Rodnaja mowa u swiatyniach) A. Astramovičių mini vieną iš pirmųjų
XX amžiuje jau sutinkame sąmoningų kunigų-baltarusių, ištikimų
Bažnyčios ir savo tautos sūnų, tokių kaip Fr. Budzka, A. Astramovičius,
K. Stepovičius, Z. Jakucis, F. Abrantovičius, V. Hadliauskis, V. Šutovičius,
P. Tatarinovičius, A. Sikora, J. Rėšalis, I. Tarasėvičius ir daug
kitų.
Baltarusių, kaip ir lietuvių, tautinis atgimimas
prasidėjo praktiškai tuo pačiu laiku ir vyko prieš rusinimo ir lenkinimo
politiką. Kova už tautą visų pirma reiškė kovą už savą kalbą, jos
išsaugojimą. Šiame pasipriešinime mūsų kaimynai turėjo savos specifikos.
Lietuvių kalbos dėl jos savitumo ir išskirtinumo negalėjo savintis
nei lenkai, nei rusai. Baltarusių kalbą savinosi ir rusai, ir lenkai,
be to, ir vieni, ir kiti teigė, kad baltarusių kalbos iš viso nėra,
nes laikė rusų arba lenkų kalbos tarme. Čia aktyviai buvo naudojama
ir religija. Baltarusiai katalikai buvo laikomi lenkais, o stačiatikiai
rusais. Ir lenkai, ir rusai siekė visiškai sunaikinti Lietuvos
Didžiosios Kunigaikštystės paveldą.
Nuo nepriklausomybės iki čekistų kalėjimo
Kun. A. Astramovičius, kaip ir kiti pažangūs baltarusiai
kunigai, suprato, kad siekiant realiai pasipriešinti nutautinimo
politikai, reikia vienytis. Jis įstojo į Baltarusių kunigų sąjungą,
1917 metais dalyvavo Baltarusių katalikų dvasininkų suvažiavime
Minske. Be A. Astramovičiaus, į organizacinį komitetą ruošti baltarusių
kunigų suvažiavimą Minske įėjo kunigai A. Stankevičius, L. Chviečka,
V. Hadliauskis, F. Budžka ir A. Cikota. Suvažiavimas vyko dvi dienas,
buvo karštai diskutuojama dėl Baltarusijos ateities. Viršų paėmė
saikingesni kunigai. Katalikų kunigų suvažiavimas priėmė rezoliuciją,
reikalaujančią tik plačios Baltarusijos autonomijos Rusijos Demokratinėje
Federacinėje Respublikoje. Buvo pareikalauta pradėti mokyklose mokyti
baltarusių kalba, laipsniškai pradėti vartoti baltarusių kalbą bažnyčiose.
Buvo kreiptasi į Metropolitą, kad Peterburgo dvasinėje seminarijoje
ir Mogiliovo seminarijoje, tuomet veikusioje Peterburge, būtų mokoma
baltarusių kalbos ir Baltarusijos istorijos, kad baltarusių kunigai,
dirbantys Žitomiro ir kitose diecezijose, būtų perkeliami dirbti
į Baltarusiją. Buvo nutarta sušaukti Mogiliove visuotinį baltarusių
katalikų dvasininkų suvažiavimą ir visuotinį Baltarusijos kunigų
suvažiavimą, pradėti Peterburge leisti laikraštį Bačkauščyna (Tėviškė).
Kun. A. Astramovičiui autonomijos buvo per maža,
jis nuoširdžiai palaikė idėją sukurti nepriklausomą Baltarusijos
valstybę ir aktyviai padėjo kurti Baltarusių krikščionių demokratų
partiją, kuri siekė nepriklausomybės. Jis dalyvavo Baltarusijos
centrinės rados veikloje. Ji 1917 m. gruodžio 5 d. Minske surengė
visuotinį baltarusių suvažiavimą, kuriame krikščionims demokratams
atstovavo kunigai A. Astramovičius, J. Versockis, A. Krepskis ir
kiti bei buvęs Vilniaus laikraščio Bielarus redaktorius, rašytojas
Antonas Levickis, pasirašinėjęs slapyvardžiu Jadvigin Š. 1918 metais
Minske buvo paskelbta Baltarusijos Liaudies Respublikos (BLR) nepriklausomybė.
Rados sudarytos Vyriausybės raginimu kun. A. Astramovičius steigė
vietinius BLR valdžios organus pavietuose, kūrė didesniuose kaimuose
baltarusiškas mokyklas. Deja, Rados siekius sukurti nepriklausomą
Baltarusiją sužlugdė Minską užėmusi Sovietų Rusijos kariuomenė.
Kai dalį Baltarusijos okupavo bolševikai, 1920 metais kun. A. Astramovičius
buvo suimtas, kalėjo Vitebsko gubernijos čekistų kalėjime.
Ziazulia baltarusiška gegutė
Kun. A. Astramovičius jau bestudijuodamas Peterburge
užmezgė artimus ryšius su Vilniuje ėjusiu baltarusišku laikraščiu
Naša niva. Pasirašinėjo slapyvardžiu Andrejus Ziazulia (Ziazulia
baltarusiškai gegutė). Pirmąjį eilėraštį Merginos daina. A. Ziazulia
paskelbė šiame laikraštyje 1909 metais. Jo publikacijos išsiskyrė
nacionaline dvasia ir politiniu aštrumu, žadino baltarusių tautinę
sąmonę, skiepijo pasipriešinimą lenkinimo ir rusinimo tendencijoms.
Jis bendravo su tuo metu Vilniuje gyvenusiais baltarusių rašytojais
J. Kupala, J. Kolasu, Z. Veras, kitais, buvo vienas iš aktyviausių
baltarusių katalikams skirto savaitraščio Bielarus steigėjų. Daug
rašė į šį laikraštį, rėmė jo leidimą finansiškai. Bielarus pradėjo
eiti Vilniuje 1913 metais. 1915 metais, miestą užėmus vokiečiams,
leidyba nutrūko. Kunigas skelbė savo eilėraščius įvairiuose baltarusiškuose
periodiniuose laidiniuose Bielarus, Krynica, Volnaja Belarus,
Świetač, Beloruskaja rada, Beloruskae zycce.
Vilniuje 1913 metais išleido poezijos rinkinį
lotyniškomis raidėmis Iš gimtojo kiemo (Z rodnaha zahonu). Antrą
kartą ši knyga buvo išleista Vilniuje 1931 metais. 1923 metais Vilniuje
išleidžia eiliuotą pasakojimą Alionos vestuvės (Alenčyna wiaselle).
Peterburge 1917 metais išleido poemą Tiesos žodžiai apie baltarusių
kalbą ir dalią.
Kaimuose rinko baltarusių liaudies dainas, kurias
kartu su Antonu Grinevičiumi dėjo į dvitomį rinkinį Baltarusių
dainos su gaidomis, kuris buvo išleistas Peterburge 1912 metais.
Suprasdamas, kad gimtąja kalba trūksta pažintinės,
švietėjiškos literatūros, jis ją vertė į baltarusių kalbą. 1911
metais Vilniuje išėjo A. Ziazulios versta S. Vitkevičius knyga Dėdė
badas, vėliau Malinovskio Kaip turtėja čekų valstiečiai.
Prikeliamas iš užmaršties
Paskutiniai kun. A. Astramovičiaus metai pridengti
paslapties skraiste. 1920 metais čekistai jį išleido iš Vitebsko
kalėjimo. Jis buvo klebonas bolševikų užimtoje teritorijoje, Siano
bažnytkaimyje, esančiame netoli Oršos, tačiau 1921 metų sausio 17
dieną mirė sulaukęs tik 43 metų ir iki tol stebinęs aplinkinius
įgimta fizine jėga. Mirė staiga ir iki šiol niekas nežino, kokia
liga jis susirgo, ir apskritai, ar sirgo? Bolševikams labai nepalankus
kunigas buvo tyliai palaidotas bažnytkaimio kapinaitėse. Ateistinės
propagandos skleidėjai pasistengė, kad jis būtų kuo greičiau pamirštas.
Tik Baltarusijai tapus nepriklausoma valstybe ir Bažnyčiai vėl užėmus
jai deramą vietą, buvo prisimintas kunigas, poetas, švietėjas A. Astramovičius.
Apie jį ir jo kūrybą pasirodė pirmosios studijos, jis pateko į naujas
Baltarusijos enciklopedijas.
Žinomas baltarusių literatūrologas daktaras Uladzimiras
Konanas savo straipsnyje Andrejus Ziazulia: katalikiška filosofija
ir švietėjiška veikla, skelbtame žurnale Naša vera (2001 m. Nr.
4), A. Ziazulios kūryboje net rado paralelių su Kristijonu Donelaičiu:
Sekdamas lietuvių nacionalinės literatūros pradininku K. Donelaičiu,
autoriumi epinės poemos Metai, A. Ziazulia lyriniame cikle Baltarusių
gamta apdainuoja kiekvieno mėnesio vertybes, baltarusiško pavasario,
vasaros, rudens ir žiemos, gimtosios sodybos, lauko, gimtinės merginų
ir dainų grožį.
1993 metais Minske buvo pakartotinai išleistas
(faksimilinis) A. Ziazulios eilėraščių rinkinys Iš gimtojo kiemo.
2003 metais, kai buvo paminėtos kun. A. Astramovičiaus
125-osios gimimo metinės, ant jo kapo pastatė paminklą, bažnyčioje
aukojo šv. Mišias, Siano kraštotyros muziejuje surengė jam skirtą
parodą.
Dalis kunigo rankraščių saugoma Vilniuje, Lietuvos
mokslų akademijos Vrublevskių bibliotekoje. Jie dar laukia savų
tyrėjų.
Lietuvos skaitytojui kun. A. Astramovičius-Ziazulia
plačiau pristatomas pirmą kartą. Mums reikia žinoti ir kitų tautybių
žymius žmones, kurie dirbo ir gyveno šalia mūsų.
Autoriaus nuotraukos
© 2013 XXI amžius
|