Senis
Edvardas ŠIUGŽDA
| Algimanto
Žižiūno nuotrauka | Kai kurie sutapimai
su autoriaus gyvenimo faktais ar įvykiais tėra atsitiktiniai, o nesutapimai jokiu
būdu nerodo, jog autorius būtų kitas, nei nurodyta. Tokie sutapimai ar nesutapimai
tik parodo visų mūsų, tautos atstovų, bendras paieškas gyvenimo keliuose.
Autorius (Tęsinys. Pradžia
nr. 11,
12, 14,
15, 17)
Troleibusas važiuoja toliau. Įlipa vėl nauji keleiviai.
Ir, kaip nebūtų keista, troleibusu važiuoja beveik vien tik moterys. Jaučiuosi
beveik nepatogiai, jų apsuptyje. Bet kodėl tiek mažai
vyrų visur besutiksi autobuse, troleibuse ar parduotuvėse? Ypač nepamatysi jų,
visuomenėje ryškiau besireiškiančių. Kodėl jų tiek mažai dalyvauja visuomenės
renginiuose, kodėl beveik nematome jų koncertuose, teatruose? O dar mažiau vyrų
vyksta į įvairias turistines keliones. Kur tik pažvelgsi, visur sutiksi tik moteris.
Net politikoje vyrauja moterys. Atrodo, kad Lietuvoje vyrų giminė tampa nykstanti.
Nors jie stiprūs visose srityse mene, konstruoja prietaisus, kuria ir išmano
techniką, daugiau pasiekia medicinoje, bet jų vis mažėja ir jie labiau pirmauja
blogose srityse: nusikaltimuose, alkoholizme, šaltuose šeimos santykiuose. Tai
naikina vyriškąją giminę, blogina jos kokybę, stumia į savižudybes. Niekas apie
tai nekalba, neskambina pavojaus varpais. Tačiau taip jau yra alkoholizmas skatina
nusikalstamumą, o nusikaltimus dažniausiai padaro vyrai. Mano vaikystės draugas
irgi atsikėlė į Kauną iš mažo Paežerių kaimo. Vitas V. buvo puikus šachmatininkas.
Vaikystėje su juo smagiai žaisdavome šaškėmis, o jau suaugęs jis priprato prie
šachmatų. Mokėsi, bet taip ir nebaigė politechnikumo pasidavė alkoholizmui.
Tačiau šachmatais vis vien mėgo žaisti. Dar mums gyvenant ankstesniame bute jis
ateidavo pažaisti būtent šachmatais (matyt, tarp savo draugų ar pažįstamų sunkiai
rasdavo mėgstančių šį intelektualų žaidimą), visada versdavo mane, net ir neturintį
laiko, sužaisti kelias partijas ir, laimėjęs daugumą jų, patenkintas išeidavo
namo. Tačiau alkoholis jį pražudė: girtas avarijoje neteko sūnaus, vos liko gyva
žmona, kuri jį netrukus paliko, o paskiau, gal jau prieš 30 metų, ir pats iškeliavo
į Amžinybę. Taip Kaune savo gyvenimą, vos sulaukęs tik ketvirtos dešimties metų,
baigė iš Maldėnų kaimo, prie Paežerių, kilęs mano paauglystės draugas, nelabai
daug ko pasiekęs, tik nelaimių šeimai ir sau atnešęs. Galėčiau spėti, kad prie
tokio gyvenimo posūkio prisidėjo ir jo žmona juk dažnai vyrai pradeda gerti
degtinę, kai šeimoje neįvertinami, kai netenka pasitikėjimo, ir tai tęsiasi metų
metais, kai žmona nori valdyti vyrą, ir tai vyrą veikia gniuždančiai. Vito žmoną
mačiau gal porą kartų, nelabai man simpatiška pasirodė. Nors gal už to nesimpatiškumo
slypėjo ir nerimas dėl neaiškios ateities, gal ji jautė ir vyro netektį. Dėl alkoholizmo
tauta netenka jaunų, gabių, net ir intelektualių vyrų. Tai tautos praradimai,
tautos nelaimė, nevykstant karui, o tiksliau vykstant nepaskelbtam tyliam karui.
Alkoholizmas graužia mus tarsi vėžys, tarsi bjaurusis narkotikas, guldo į karstą
dar jaunystėje, atimdamas ir tėvus, ir sūnus, ir dukras, brolius, ir seseris.
Atrodo, kad vyrų troleibuse padaugėjo. Tiesa, padaugėjo
tik dviem. Dabar ir man jau smagiau važiuoti troleibusu. Atrodo, kad tie įlipę
vyriškiai yra inteligentai. Tai ryškėja iš jų kalbos, iš temų įvairovės, iš elgesio,
iš bendravimo kokybės. Jie ne tik draugai, bet ir bendraminčiai.
Kiekvienas žmogus kaip medis, savo šaknimis įaugęs į žemę. Ir kokį gyvenimą
jis susikurs, o gal tiksliau, kaip gyventi leis jo artimiausia aplinka, jo draugai,
jo artimieji, priklausys ir jo pasirinkimas, jo likimas, jo gyvenimo kelias. Tad
ar tos šaknys vešės, priklauso ne tik nuo jo vieno: tam, kad žmogus ką nors pasiektų,
kad taptų garbingas ir pavyzdingas visuomenei lemia daugelis aplinkybių: ir paveldėti
genai, ir tėvų kilmė, ir tėvų charakteris, jų tarpusavio sutarimas, gebėjimas
perduoti savo vaikui gerąsias savybes (jei jie yra pedagogiškai pasirengę), ir
tėvų supratimas, kad auginamas jaunas žmogus gali pasukti arba gerais keliais,
arba šunkeliais, ir pasirinktų draugų ratas, ir savo suformuotas charakteris.
Štai vieni žmonės pasirenka doro, sąžiningo gyvenimo kelią, ne tik blaiviai mąsto
visais klausimais, bet ir blaiviai gyvena. Tai leidžia elgtis ir dorai, ir sąžiningai,
o kiti įbrenda į alkoholizmo liūną, praranda šeimą (arba net nesugeba jos sukurti),
praranda sveikatą ir miršta jauni, o gal net ir pasirenka savižudybę. Aišku, tokio
gyvenimo būdo pasirinkimas labai dažnai turi svarbių, net neišvengiamų priežasčių
polinkis į tą patį alkoholizmą ar gebėjimas jo atsikratyti priklauso ir nuo
šeimos, ir nuo iš tėvų ar net senelių paveldėtų genų (jie persikryžiuoja net keliomis
kryptimis), ir nuo gyvenime sutiktų draugų, ir nuo savojo charakterio. Kiekvienoje
tautoje tam tikra visuomenės dalis pasirenka nusikalstamą kelią, tampa ne tik
smulkiais apgavikais, vagimis, bet ir žudikais, plėšikais, banditais, surezgančiais
išradingiausius apiplėšimo būdus. O juk taip elgiantis kelias dažniausiai veda
į nelaimes, ne tik apiplėštojo ar nužudytojo, bet ir paties plėšiko ar žmogžudžio.
Pavojų kyla moterims, nes jų klaidos jaunystėje gali padaryti gyvenimą nedorą
lengvo, bet nedoro uždarbiavimo kelią pasirenka prostitutės, vyrams siūlydamos
save, tenkindamos jų geidulius, pateisinančios savo verslą būtinybe užsidirbti.
Pamenu, mes, kaimo berniokai, jau pradėję žvilgčioti į mergaites, labai kreivai,
netgi pašaipiai žiūrėdavome į išsidažiusią, savo krūtinę išryškinusią merginą
jautėme, kad po jos kūnišku grožiu gali slėptis ir polinkis į nedorą gyvenimo
būdą. Internetas prisideda prie prostitucijos plitimo kalbama, kad vartotojams
pasiūloma šimtai tame mieste dirbančių prostitučių. Galima suprasti, kad ši
seniausioji profesija net ir protingajame ir išradingajame XXI amžiuje suranda
savo pasekėjų ir vartotojų. Savo kūną parduodančios prostitutės aiškiai skiriasi
nuo padorių moterų, gyvenančių šeimoje, auginančių vaikučius, ir nuo skaistų gyvenimo
kelią, tarnystę Dievui pasirinkusių vienuolių ar kunigų. Ištvirkavimą uždarbiavimu
pasirinkusios moterys nenori žinoti, kad yra šimtai ir tūkstančiai padorių būdų
turėti ir savo profesiją, ir mėgiamą darbą, ir džiuginti savo artimuosius geromis
savo charakterio savybėmis, aukštomis dorybėmis, o dar labiau ieškoti amžinųjų
vertybių. Tokiam nedoram uždarbiavimo būdui ir kūniškų malonumų tenkinimui priešingybė
yra vienuolių ir kunigų pasirinktas kelias. Kunigai, vienuoliai ir ypač vienuolės
atsiriboja nuo geidulingų veiksmų, nuo bet kokių malonumų, atsisako ne tik nuo
skanaus maisto, bet ir nors kiek skanesnio valgio. Taip ieškoma santykio su Dievu,
kaip Visatos kūrėju, taip maldoje ar kontempliacijoje susijungiama su Viešpačiu,
pasaulio Tvarkytoju, taip sąmoningai atsisakoma juslinių malonumų. Ar ne toks
kelias rodo, kad galima nugalėti kūniškąsias silpnybes, o jeigu jis tampa sujungtas
dar ir su tikrąja, bet ne vaidybine artimo meile,toks kelias gali tapti aukščiausio
tobulumo viršūne. Tačiau ne visada toks pasirinktas kelias visiškai tampa tąja
tobulumo viršūne. Kažkada jaunystėje skaičiau (nelegalioje anų laikų spaudoje)
sufistų (musulmonų mistikų) pasakojimą, kaip tobulumo siekęs atsiskyrėlis, kuris
gyvendamas kalnuose jau, atrodo, buvo pasiekęs šventumo viršūnę, atvykęs į miestą
ir pakliuvęs į pilną autobusą, pajuto, kaip kažkoks žmogus užlipo jam ant kojos
ir netgi įspyrė, ir štai tas šventumą beveik pasiekęs atsiskyrėlis piktai pradėjo
barti bendrakeleivį, kad šis drįsta mindžioti jo šventą koją ir dar skaudžiau
ją spardyti. Aišku, atsiskyrėlio siektas ir ilgai tobulintas šventumas sugriuvo
per akimirką ir kaip mat prarado reikšmę realiame gyvenime, iškart panaikindamas
ilgai ugdytą šventumą. Visuomenėje matome ir kitų priešingybių. Štai galime džiaugtis
pasišventusiais mokslui, kūrybai tai gėris mokslui, pažangai, galų gale tautai
ir valstybei. Ir priešingai, daug žmonių palieka be jokio mokslo, tampa savotiškais
neišmanėliais. Aišku, negalima galvoti, kad neišsilavinęs žmogus yra prarastas
visuomenei, tautai, kraštui. Net ir neišsilavinęs žmogus gali tapti vertesnis
ir doresnis negu visuomenės reiškinių, savo krašto poreikių nesuprantantis, tik
į siaurą specifiką įsigilinęs mokslininkas. Tačiau mokslui, kūrybai atsidavę žmonės
visada yra visuomenės perlas. Ar galima nesižavėti gerais poetais ar rašytojais,
rodančiais žmonėms tikrąsias vertybes, keliančiais tautos literatūrą į aukštesnį
lygmenį, parodančiais, kad jų pasirinktas kūrybos kelias yra daug vertesnis visuomenei
negu tuščias laiko švaistymas, nežinant ką veikti ir kuo užsiimti? Rasti savo
kelią tiek į dorą ir blaivų gyvenimą, tiek į kūrybos paieškas turėtų būti kiekvieno
mūsų siekis. Tačiau esame labai įvairūs, netgi labai priešiški vienas kitam pagal
gyvenimo būdą.Pasakojama, kad tuo laiku, kai Dievas kūrė gražiai žydinčius augalus,
žaliuojančius medžius, linksmai žaidžiančias stirnas ir kitus gyvūnus, velnias
sėjo visokias piktžoles, veisė baisius kirminus ir nuodingas gyvates. Taip yra
ir su žmonių įvairove nuo blogį ir nusikaltimus sėjančių iki tobulumo siekiančių
šventųjų.Dievo duotas žmogaus protas ir žmogaus sąžinė, atrodo, yra vienodai skirti
pasirinkti geriausią variantą, tačiau jų išraiška yra skirtinga ir net diametraliai
priešinga. Ir todėl vyksta daug nesusipratimų, konfliktų, nelaimių.
Džiaugiuosi savo moksladraugiais, kurie jau studentavimo laikais buvome padorus,
kažkuo išsiskiriantis vaikinų šešetukas. Turbūt todėl jie visi ir liko mano draugais.
Jie buvo ir viso mūsų kurso, susidedančio iš beveik šimto studentų, sektini pavyzdžiai.
Bent man taip atrodo. Štai Stasys Z. ir Saulius V., buvo ypatingai gabūs, net
visas kursas eidavo konsultuotis pas juos. Jie kukliai, nė kiek nesididžiuodami
aiškindavo kiekvienam, prašiusiam pagalbos. O labiausiai aiškindavo Vytautui,
kuris, būdamas irgi gabus, ruoštis egzaminams pradėdavo paskutinę naktį taip
dažnai atsitinka studentams, bet Vytautui taip atsitikdavo beveik visada. Vytas,
kišenėje žodžio neieškojęs vaikinas, ir dabar toks liko, nors patiria įvairiausių
stresų. Jis gal labiausiai vertina nepriklausomybę ir dabar sako tokį palyginimą:
Nepriklausomybė man vertinga jau bent tuo, kad atidaręs šaldytuvą nematau užrašo
moloko (rus. pienas). Vytas su humoru prisimena okupacijos metais į jo tėvų
nacionalizuotą namą atkeltą rusą, besistebėjusį smetonišku atsuktuvu, gražiai
pagamintu plaktuku. Vytautas V. visada didžiuojasi savo kilme jo senelis iš
motinos pusės yra garsusis rašytojas Antanas Kriščiukaitis, turėjęs literatūrinį
Aišbės slapyvardį, bet jis žymus dar ir tuo, kad buvo prieškario Lietuvos Vyriausiojo
Tribunolo pirmininkas nuo pat nepriklausomybės pirmųjų metų iki savo mirties 1933
metais, buvo apdovanotas ir LDK Gedimino antrojo laipsnio ordinu, o vėliau ir
Vytauto Didžiojo pirmojo laipsnio ordinu (beje, be jo, šiuo ordinu apdovanotas
buvo tik dar vienas prieškario Lietuvos pilietis Juozas Tūbelis). Kai prieš
20 metų Livija lankėsi pas savo tėvą Amerikoje, tėvas, tarptautinės teisės mokslų
daktaras, labai gražiai atsiliepė apie A. Kriščiukaitį, kaip tais laikais ypatingai
reikšmingą ir žymų Lietuvos teisinės sistemos kūrėją.
Troleibusas lekia apytuštėmis gatvėmis, juk sekmadienis, tokią dieną žmonės linkę
labiau namuose pabūti. Į troleibusą įlipa jauna moteris, ji vedasi septynių aštuonių
metų dukrą, linksmą guvią mergaitę, jau tampančią gražia panele, mokančia artistiškai
kalbėti su mama. Ir gražiai aprengta, galima sakyti, netgi išdabinta. Matyt, motina,
ją myli. Lygindamas mus, senesnius, su jaunaisiais
akivaizdžiai matau kartų skirtumus taip tik išryškėja mūsų amžius, kažkiek atsiliekantis
techninis ribotumas. Ir nieko čia nepadarysi jaunoji karta tampa guvesnė, supratingesnė,
ypač tada, kai sudaromos palankios sąlygos augti, lavintis, bręsti. Neseniai ėjome
pasveikinti krikšto dukters Eglės su 12-uoju gimtadieniu. Eglutė labai sumani,
labai imli. Pernai pradėjo mokytis Jėzuitų gimnazijoje. Mama Marija džiaugiasi
gabia dukra ji labai gerai mokosi. Tačiau yra viena bėda augančią Eglutę kamuoja
liga cukrinis diabetas. Rūpinimasis jos sveikata, jos gerove užima daug motinos
laiko ir lėšų. Bet užtat smagu, kad duktė nepatiria to, ką patyrė jos mama. Marijos
(Marytė vardą pasikeitė, kad padėtų savo praeičiai tašką, galėtų gyventi ramiai,
o praeities šešėliai neklaidintų abejonėmis, neskaudintų) tėvas piktnaudžiavo
alkoholiu, kuo toliau, tuo baisiau grimzdo į degradaciją, jis mirė prieš ketverius
metus. Motina išėjo į Amžinybę seniai, prieš 22 metus. Keista, bet ją rado namuose
negyvą, sukniubusią koridoriuje. Jaunystėje buvusi darbšti ir tvarkinga moteris,
vargo nuo smurto šeimoje, sunkios darbų ir rūpesčių naštos. Marija ir du jos broliai
nepatyrė meilės šeimoje, o gal savotiškai tėvai juos ir mylėjo, tik jų auklėjimas
buvo šiurkštus, taip namai liko svetimi. Abu broliai mirė jauni, irgi tapę girtuokliais.
Žaizdos gyja lėtai, ypač dvasinės. Ir viskas atsiliepia ateityje. Be vyro likusiai
Marijai teko sunki dalia ji turėjo rūpintis augančiais savo sūnumis, juos leisti
į mokslus. Dabar jau užaugusiam sūnui Gyčiui, architektui, Marija paliko savo
butą, pirko sau mažesnį už tuomet didelę kainą net 200 tūkst. litų (paėmė paskolą
40 metų, iš pradžių mokėjo net po 3000, dabar po 600 litų, tapo kažkiek lengviau).
Kitam sūnui Nerijui irgi nupirko butą, kai gavo paveldėjimą iš tėvo. Dabar artimųjų
beliko tik kapeliai ir blausūs prisiminimai. Pati Marija pedagogė, dirba, kiek
pajėgdama. Kaip ji pati dažnai sako, nepavargsta, nes dirba mėgstamą darbą. Nuoskaudas
apie praeities žaizdas užrašė penkiose savo knygose, o mažoji Eglutė jai yra
visas džiaugsmas ir paguoda. Pasirodo, Eglutė rašo eilėraščius ir prieš porą metų
gavo Čikagoje leidžiamo laikraščio Draugas diplomą už originaliu pripažintą
jos parašytą eilėraštį Lietuva, skirtą Kovo 11-ajai. Mergaitės dailės darbelių
parodos buvo eksponuotos Kauno miesto vaikų darželiuose, ji tapo laureate savo
kūrybos konkursuose Kauno apskrityje. Džiaugėmės ir mes, matydami tokią sumanią,
protingą krikštaduktę. Ji labai jautri, domisi biologija, svajoja būti gydytoja.
Grįžusi iš mokyklos dažnai bėga į biblioteką ir varto enciklopedijas, domisi žmogaus
kūno sandara. Akivaizdu, kad dabar jaunimas auga kitoks. Ir galimybės jam didesnės,
platesnės.. Antrasis nelyriškas ir nefilosofinis
intarpas prie Senio autoriaus minčių kelionės troleibusu, priartėjantis prie
paskutinių realių įvykių Šie antrame intarpe pasitaikiusieji
sutapimai su per paskutines dvi savaites autoriaus išgyventais įvykiais irgi nėra
išgalvoti. Paaiškėja, kad dabartis savo realybe tampa žiauri, nes žmogaus gyvenimas
nepriklauso ne tik nuo jo paties, bet žymiai daugiau ir skaudžiau nuo kitų žmonių,
kurie, turėdami būti tavo artimais, netgi bičiuliais, tampa žvėrimis, pasirengusiais
sugadinti ir sunaikinti tavo gyvenimą, tavo kūrybą, tavo tapatybę. Šis intarpas
bent dalinai paaiškina, kodėl Senis taip vėluoja ir vis buksuoja, kaip ir visa
gyvenimo tėkmė pakliūva į sūkurius ir nenumaldomai krypsta iš įprastos vagos.
Labai sunkiai prisiverčiau rašyti šią Senio
dalį. Tiesiog siutina (ne tiek siutina, kiek kenkia sveikatai ir darbui bei tarpusavio
santykiams) prasidėję ar tebesitęsiantys teismai. Štai lietuviškos spaudos atgavimo
dienos išvakarėse, gegužės 6-ąją, vėl vyko teismo posėdis, nagrinėjantis kaltintojo,
nepamirštančio save vadinti reikšmingu ir nusipelniusiu spaudos darbuotoju, man
iškeltą kaltinimą dėl jam parašyto viešo laiško, atsiliepiant į keletą mėnesių
jau besitęsusį jo įžeidų ir tendencingą puolimą prieš mane ir laikraštį. Puolimas
įvairiais rašiniais paskviliais buvo skelbiamas kaltintojo valdomame internetiniame
portale. Jau anksčiau, prieš Velykas, vykusiame taikinamajame teismo posėdyje,
man buvo pasiūlyta rašyti vadinamąjį priešpriešinį skundą. Tą nemalonų darbą teko
dirbti ir prieš šventes, ir po švenčių, tačiau gegužės 6-osios posėdyje bylos
nagrinėjimas pradėtas nebuvo prie mano skundo beveik net nebuvo prieita ir vėl
vyko tik taikinamojo posėdžio pabaiga. Mano kaltintojas labai išsigando, pamatęs
į posėdį susirinkusių mano rėmėjų būrį, dar labiau išsigando mano surašyto ilgoko
priešpriešinio skundo ir iškart puolė bailiai gintis nuo jo portale spausdintų
mane ir laikraštį įžeidžiančių bei šmeižiančių rašinių, esą jie yra rašyti ne
jo. Išties kaltintojas yra ne tik bailus, bet ir labai piktas žmogus. Tai parodė
ir jo išpuolis prieš mane dar tą pačią dieną per Žinių radiją. Laidos vedėjas
įsismarkavusį mano kaltintoją nutraukė, kad čia reikėtų kalbėti ne apie su klausimu
nesusijusius dalykus, ir tik tada kaltintojas, pasakęs, kad nenusileisiąs, nutilo.
Teismo posėdis buvo atidėtas iki birželio 3 dienos, jis
vyks ryte. Ėjome iš teismo nevilties sugniaužtomis širdimis juk taip ateis ir
vasara, ateis ir ruduo, o kaltintojas jausis puikiai, sutrikdęs mūsų dvasinę ramybę.
Tačiau, kiek tik įmanoma, stengiuosi išlaikyti pusiausvyrą. Juk suprantu, kad
pasaulyje visada gėris kovoja su blogiu, ir nuo to, kaip mes pasiduosime blogiui,
toks bus ir mūsų kuriamas pasaulis. Tik mūsų nelaimė yra ta, jog blogis laimi
žymiai dažniau, nes jis yra agresyvus. Prisimenu kažkada
skaitytą poeto Jevgenijaus Jevtušenkos dar pogrindžio spaudoje rašyto pasakojimo
mintį: blogis laimi todėl, kad jis susivienija, susiorganizuoja ir sugeba smogti
skaudžius smūgius, priešingai nei gėriui tarnaujantys žmonės, nemokantys ir net
nesiekiantys susivienyti. Išties, į mane ir laikraštį dabar nukreipti net trijų
tiesioginių nekentėjų smūgiai. Blogio ir niekšystės šaknis per Atvelykį mačiau
puikiame lenkų filme Katynė, atskleidusiame nors ir senus, bet visą laiką aktualius
blogio pasireiškimo atvejus. Katynėje į galvą šaudomi lenkų karininkai (kokios
kraupios scenos!) meldėsi Tėve mūsų, o juos šaudė be gailesčio, nes tai Blogio
imperija, kuri vis vien tada reiškėsi, nors ir turėjo po kiek laiko žlugti. Bet
kiek ji pridarė niekšysčių, kurias dabar stengiasi pamiršti, ir jos organizatoriai
taip ir liko nenubausti, nes... reikia atleisti žudikams. Beje, lenkų filmas Katynė
pagal emocines konstrukcijas kažkiek panašus į nuostabų Audriaus Juozėno filmą
Ekskursantė, atskleidusį tragiškus tremtinių ir politkalinių likimus Stalino
valdomoje Lietuvoje. Katynėje lenkų karininko žmona nuoširdžią pagalbą siūlančiam
rusų karininkui sako: Jis, mano vyras, buvo mano dalelė, jis negalėjo mirti.
Tačiau rusas sako: jis jau žuvęs, ir pasislėpusi už mano pavardės, tu išsaugotum
savo laisvę ar net gyvybę tekėdama už manęs tu pakeisi savo pavardę ir taip
pasislėpsi nuo žmogžudžių. Išties, prisiminėme, kad tokiu būdu ir lietuviai išsigelbėdavo
nuo trėmimų ir net lagerių (Livutė papasakojo, kaip jo dėdė slėpėsi svetima pavarde
pas savo draugą, kuris pasirodė esąs saugumietis, ir išduotas dėdė buvo sušaudytas).
Pradžiugino per Atvelykį vykusios Vatikane popiežiaus
Jono Pauliaus II kanonizacijos iškilmės. Skubėjome grįžti iš bažnyčios, kad galėtume
stebėti iškilmes nors per televiziją. Nustebome, kad žmonės iš bažnyčios visai
neskubėjo, netgi sutikome gerų katalikų, kurie atėjo jau į kitas mišias, net neskubėdami
žiūrėti iškilmių per TV. Paskambinome giminėms, kad žiūrėtų. Į iškilmes lenkų
suvažiavo labai daug apie 1000 autobusų, keliolika lėktuvų, traukinių, iš viso
gal ketvirtis milijono. Važiavo ir iš Lietuvos kurijos suorganizuoti du šimtai
maldininkų. Nuvykti į Romą mums, kaip katalikiškos spaudos atstovams, niekas net
nepasiūlė. Apgailestavome, kad negalėjome būti Vatikane, kaip jau keletą metų
paeiliui mus priimdavo mūsų geroji bičiulė Barbora Vileišytė, suteikdama malonę
pabūti Amžinajame mieste. Būtų labai smagu pabūti tarp katalikų ir per šią iškilmę.
Dieną prieš tai Livija pakvietė pažiūrėti per lenkų televizijos rodyto koncerto,
skirto šventajam popiežiui. Kadangi vėl buvau užimtas teisiniais klausimais, koncerto
žiūrėti negalėjau, tad Livutė pro ašaras kalbėjo, kaip jaunimo ansambliai vienas
už kitą gražiau dainavo, kaip pilna jaunimo aikštė plojo, skandavo, džiaugėsi
šventuoju Popiežiumi. Paskiau Livija įrašė į videomagnetofoną gražų ir šiltą lenkų
filmą apie visus Popiežiaus vizitus į Lenkiją. Dieną prieš tai Livija pakvietė
pažiūrėti per lenkų TV rodyto koncerto, skirto šventajam Popiežiui. Visa tai
įvykiai, praskaidrinantys mūsų gyvenimą. Manau, kad tokie didingi įvykiai džiugina
ir didžiosios katalikiškosios Lietuvos bendruomenės dalies gyvenimą. ©
2014 XXI amžius |