Senis
Nelyriškas ir nefilosofinis intarpas prie Senio autoriaus
minčių kelionės troleibusu metu, priartėjantis prie paskutinių realių įvykių
Edvardas ŠIUGŽDA Šie
intarpe pasitaikiusieji sutapimai su per paskutines dvi savaites autoriaus išgyventais
įvykiais nėra išgalvoti. Jie parodo, kad gyvenimas nėra toks lengvas, kaip dažnai
įsivaizduojame jį, linksmai klegantį ar filosofiškai ir prasmiškai apmąstomą,
susidūrus su gyvenimo džiaugsmą praradusiu savo artimu ar pažįstamu. Šie įvykiai
bent iš dalies paaiškina, kodėl Senio autorius sustojo pusiaukelėje ir užbuksavo.
Tai rodo, kaip galingi ir pikti žmonės, kartais pasivadinę netgi krikščionimis,
gali maitoti ir gadinti kitų gyvenimą... Ir už tai jie nebaudžiami ir netgi gerbiami.
Autorius (Tęsinys.
Pradžia nr. 11,
12, 14,
15)
Praėjo trys savaitės, kai nustojo eiti Senis. Kai kurie skaitytojai, panorėję
sekti Senio mintis, džiaugėsi kelione troleibusu su juo, irgi mąstė svarbiais,
nors iš pažiūros ir labai paprastais gyvenimo klausimais, tačiau dabar sunerimę
klausia, kur dingo jo autorius. Jis niekur nėra dingęs (bent šiuo metu vis dar
laisvas, nors ir labai apribotas bei suvaržytas), deja, jis dirba visai kitus
darbus, jei tai galima pavadinti darbais, kurie nuo jo valios nepriklauso, bet
priklauso nuo teisėjų ir nuo puolėjų (arba nuo neapkentėjų, kaltintojų). Gyvenime
taip jau yra, kad nors esi laisvas, tas laisvumas yra tik sąlyginis, žymiai daugiau
esi priklausomas nuo kitų žmonių, kurie ypatingai suinteresuoti vienaip ar kitaip
veikti į tavo gyvenimą. Būtų labai gerai, kad tai būtų tik oro gadintojai, tačiau
dažnai jie tampa tavo gyvenimo gadintojais, nors vaizduojasi esą didvyriai ir
teisuoliai. Tad aiškindamas, kur dingo Senis ar jo autorius, juo susidomėjusiems
skaitytojams galiu pasakyti, kad jau dvi savaites (kaip ir beveik jau dvejus metus
iki tol) esu priverstas studijuoti Baudžiamąjį kodeksą ir dirbti dar labiau išsijuosęs
nei prie Senio. Toks jau gyvenimas, kurį pakreipia kai kurios dvasiškai sugadintos,
bet didvyriais apsimetusios personos ir, turiu pasakyti, kad tai jiems pavyksta
labai sėkmingai. Per tas personas net Velykų šventės tapo man labai skaudžios
ir nešventiškos negalėjau, kaip tinka krikščioniui, švęsti šią didžiąją Prisikėlimo
ir mirties nugalėjimo šventę. Teko tik kukliai vieną dieną, pirmąją Velykų dieną,
jai skirti didesnį dėmesį. Negalėjau ir savo 70-ojo gimtadienio deramai paminėti
jis virto tik labai nežymiu mano gyvenimo tarpsnio paminėjimu siaurame rate.
Prieš Velykas, Didžiąją savaitę, antradienį, vyko teismo
posėdis šįkart taikomasis. Mano kaltintojas, užėmęs aiškią prieš laikraštį ir
mane nukreiptą poziciją, pasigyrė, kokius didžius darbus nuveikė, kiek žurnalistų
paklūsta jo valiai ir pritaria jo puolimams prieš mane, kaip buvusį laikraščio
redaktorių. Jeigu mano kaltintojas, jau keletą mėnesių mane niekinęs savo leidinyje,
norėjo pagelbėti, spjaudamas į mane, labai jo atsiprašau, užgavęs jį savo Viešu
laišku. Tačiau nepaklusti neteisybei mane išmokė ir tėvai, tad, puldamas mane,
jis puola ir juos, mano tėvus. Tiesa, tėvai tiesiogiai niekada nemokė manęs nepasiduoti
blogiui, puolėjui, blogio nešėjui. Jie buvo krikščionys ir mokė būti teisingą,
garbingą, dorą. Ne visai išmokė būti atsparų, užsispyrusį, bet neišmokė ir būti
įžūlų. Tačiau žinau, kad mano tėvai nepritartų, jeigu taikstyčiausi su blogiu,
daromu niekšo, ir labai užjaustų, jeigu matytų mane spjaudomą, talžomą, mušamą.
Tad nesigailiu, kad gyniau laikraštį ir save prieš suįžūlėjusį žurnalistų vadą.
Aišku, jis gali didžiuotis turįs sovietinį žurnalisto diplomą, ir tai jam suteikė
teisę lieti apmaudą ant katalikiško laikraščio redaktoriaus. Tik niekaip nesuprantu,
kaip girdamasis esąs profesionalus žurnalistas, nesugebėjo duoti argumentuoto
atsakymo į mano šmeižtą, kuriuo ir turėjo atsiliepti į mano nežurnalistinę
rašliavą: matyt, jautė, kad tada paprasčiausiai būtų pasirodęs neturįs argumentų
atsakyti į mano nuomonę. Rašydamas atsakymą, vadas tik dar labiau būtų susikompromitavęs,
todėl ir griebė į rankas akmenį iškėlė baudžiamąją bylą. O kalbant apie žurnalisto
profesiją ir diplomą, tai galiu pastebėti, jog gražius aprašymus mums pateikia
daugybė mūsų talkininkų, tikrai neturinčių jokių diplomų, bet turinčių labai svarbų
dalyką sąžinę ir krikščionišką moralę. Tuo jie skiriasi nuo kai kurių sovietinį
diplomą turinčių žurnalistų, sugebančių užgauliai įžeidinėti, žeminti ir šmeižti.
Kai taikomojo posėdžio metu teisėja paskyrė man per 10
dienų surašyti priešpriešinį skundą, labai buvo nesmagu. Buvo skaudu, kad prieš
Velykų šventes ir jų metu bei po švenčių turiu teikti tokį skundą, kuris iš esmės
nėra krikščioniškas. Tačiau tai padaryti mane įpareigojo įstatymas, teismas, mane
ir laikraštį žeminantys kaltintojo veiksmai paskviliai, rašomi ir skelbiami
vado internetinėje svetainėje. Per tas prieššventines dienas, deja, turėjau rašyti
teisėjos man pasiūlytą priešpriešinį skundą. Tos juodo darbo dienos buvo ir
Didysis penktadienis, ir Didysis šeštadienis, ir antroji Velykų diena laikas,
duotas teisėjos, buvo labai trumpas, ir svarbiausia, tai buvo prieššventinis ir
pošventinis laikas, sutapęs ir su mano 70-uoju gimtadieniu, ir su žmonos operacija,
ir su mano gydymusi, ir su kitais svarbiais, neatidėliotinais darbais. Tad buvo
labai nemalonu dirbti prie Senio, pasakoti jo mintis važiuojant troleibusu.
Taigi teko atidėti Senį, nes kokios nors nuotaikos važinėtis su Seniu troleibusu,
nuosekliai pasakoti, ką jis galvoja, tikrai neturėjau. Bet dar svarbiau, kad buvau
verčiamas rašyti kaltinamąjį skundą ir penktadienį, ir šeštadienį, ir Velykų antrąją
dieną, tik pirmąją Velykų dieną nutraukiau tą purviną darbą. Pirmadienį, Velykų
antrąją dieną, jau turėjau išsiųsti pirmąjį savo skundo variantą savo pažįstamam
teisininkui, labai doram katalikui, dažnai veltui ginančiam skriaudžiamus žmones.
Tas rašymas teisiniais klausimais, kai esi puolamas, spjaudomas, trypiamas, kai
neturi teisinio išsilavinimo, yra labai varginantis ir sudėtingas. Jis atima visas
jėgas, iki paskutinio lašo eikvojamos jėgos. Tačiau žinojau, kad neturiu teisės
palūžti, turiu kovoti su blogiu, su prievarta, su neteisybe. Todėl pritariant
žmonai, dirbau netausodamas dvasinių jėgų. O ji ne tik drąsino mane, bet ir visokeriopai
padėjo: skambindama sveikino su šventėmis mano paskutinę dar gyvą tetą Albiną,
pusbrolius, pusseseres, draugus, pažįstamus, neparodydama, kokį skausmą turi širdyje,
kai niekšiškai, su įniršiu puolamas jai artimiausias žmogus, o kartu puolama ir
ji pati. Aišku, Livutė nemiegojo visas naktis. Prie to prisidėjo ir ligos: radikulitas,
stuburo skausmai ir netgi didžiulis rankos skausmas. Visa tai alino mūsų sveikatą.
Prisimenu, kaip sovietiniais laikais saugumiečiai pjudydavo aktyvius patriotus
sufabrikuotais tikinčiųjų laiškais, tariamai smerkiančiais juos už disidentinę
veiklą. Žmogus, kovojantis už Bažnyčią ir tautą, buvo verčiamas nervintis dėl
jam metamų anoniminių priekaištų. Tai matau ir dabar, kai sovietinis žurnalistas,
didžiuodamasis savo diplomu, tyčiodamasis priekaištauja man, negalėjusiam net
svajoti stoti į tokias studijas. Kai teisėja pasiūlė susitaikyti, sakydama, jog
esame maždaug vienodo amžiaus, kad teks patirti daug emocijų, išgyvenimų, ir dar
svarbiau, artėja Velykos, mano kaltintojas atšovė: Jokiu būdu nesitaikysiu.
Kaltintojas aiškino, koks didžiulis nusikaltėlis esu, kaip jį apšmeižiau, esą
jis darantis įtaką teisėjams, piktinosi ir kitu mano parašytu laišku, o dar baisiau,
kad paskambinęs jo dukrai reikalavau... melstis (tai buvo melas). Piktinosi ir
tuo, kad gražiai paminėjau jo žmoną. Gyrėsi, kad jo vadovaujamoje sąjungoje net
240 žurnalistų, kurie vienbalsiai išrenka jį pirmininku jau 21 metai. Jo kolegos
esą atneša tuos šmeižikiškus mano rašinius ir reikalauja nubausti šmeižiką, kuris
kaip niekur vaikštinėja miesto gatvėmis. Tikras komunistinis oratorius! Teisėja
paprašė manęs parašyti priešpriešinį skundą, nes, kaip ji suprato, jau anksčiau
esu patyręs iš kaltintojo (nukentėjusio) skriaudą. Sutikau rašyti skundą, kuris
priklauso pagal įstatymą. Teisėjai išėjus, kaltintojas vėl mane puolė, netgi apšmeižė
teismo sekretorės akivaizdoje. Reikalui esant, turiu galimybę kreiptis į teismą.
Paskiau sužinojau: tą pačią dieną kaltintojas mane šmeižė per vieną radiją. Patyriau,
ką reiškia į valdžią atėjęs nedoras žmogus. O dabar noriu
įnešti nors truputį nuoseklumo į mano liūdnas šventines ir priešventines dienas.
Dar prieš Didžiąją savaitę rengėmės minėti mūsų buvusio talkininko Kazimiero Dobkevičiaus
75 metų jubiliejų. Tačiau jam prižadėjus ateiti apie pietus, jo taip ir nesulaukėme.
Meldžiausi, kad jis pasirodytų, kad nieko blogo neatsitiktų, kad liktų sveikas.
Ir štai tuo laiku Dievas išklausė mano prašymų vėluodamas net tris valandas,
apie 17 valandą, Kazimieras atėjo. Tačiau jo balsas virpėjo, kalbėjo tiesiog dusdamas,
buvo aišku, kad labai nesveikuoja. Sakė, kad visą vakarą ir naktį jį krėtė drugys.
Kazimieras sakė: Noriu išsiaiškinti, kas man taip padarė. Dieną prieš gimtadienį
jis buvo bibliotekoje, ir netoliese šlaistantis vienam vyriškiui, jis staigiai
pasijuto apimtas ligos. Drugys krėtė jį ir visą naktį. Į gydytojus Kazimieras
nesikreipė jis įtaria jį persekiojant. Išties sovietiniais laikais už savo atviras
kalbas buvo stipriai nukentėjęs. Jo gyvenimas prieš keletą metų dar labiau pakrypo
į blogąją pusę: susilaukė skolų už buto išlaikymą (šildymą, vandenį, elektrą),
iš Arkivyskupijos kredito unijos skolinosi pinigų, dar labiau įklimpo į jas, unijos
vadovas pareikalavo grąžinti, bet jis neturėjo iš ko (nepavyko parduoti jo turėto
miško), unija pardavė jo butą iš varžytinių, antstoliai viduryje žiemos išmetė
į gatvę. Susikrimtęs, dejuodamas jis sakydavo: Tikrai neįsivaizdavau, kad taip
susiklostys mano gyvenimas. Jo vienintelė dukra buvo emigravusi į Ameriką, paskiau
grįžo, bet gyveno atskirai, brolis, buvęs alkoholikas, jau miręs. Gerai, kad Kazimierą
priglaudė vienas vienuolynas brolis Vincentas pasigailėjo būstą praradusio žmogaus.
Teko ir man kažkiek paremti Kazimierą. (Tiesą sakant, tai nėra keista jau seniai
tapo įprasta, kad šiais sunkais laikais vis reikia ką nors remti.) Tada džiaugėmės,
kad Kazimieras vis dėlto atsirado, sukvietėme darbuotojus. Sakėme Kazimierui,
kad nereikėjo taip laikytis pažado juk yra tikrai sergantis ir eiti nereikėjo,
jo jubiliejų paminėti galėjome ir kitą kartą. Jam tyliai kenčiant ir prisiminėme
jo svarbų jubiliejų, užjausdami ir dėl ligos, ir dėl sunkaus gyvenimo. Jis išgyveno,
kad vienas dvasininkas, nuvažiavęs į Ameriką, prikalbėjo apie jį bjaurių dalykų,
bet jam seniai atleido, tik nesuprato, kodėl tas taip elgėsi. Tačiau Kazimieras
vis dėlto neatlaikė smūgio: šią savaitę, balandžio 22-ąją, mes jo netekome tą
skaudžią žinią sužinojome, kai minėjome mano 70-mečio sukaktį. Bet prie šios temos
dar grįšime. Pirmadienį, balandžio 14-ąją, ėjome į Pesacho
šventę. Pakvietė Letas Palmaitis, vienas mesijinės (žydų krikščionių) bendruomenės
narių, gabus kalbininkas, išstudijavęs ir senovės prūsų kalbą, mokantis aramėjų
ir ivrit kalbas, keletą Europos kalbų. Nors jau kitą dieną turėjo vykti kaltintojo
man primestas teismas ir turėjau rengtis kalboms ir aiškinimams, tačiau vis dėlto
pasirinkau išvakarėse dalyvauti Pesacho šventėje, ir mes abu nepasigailėjome.
Vilniaus mesijinės bendruomenės vadovas nuostabiai papasakojo apie bendruomenės
susikūrimo aplinkybes. Melodingas psalmes giedojo dvi moterys ir vyras su vadovu,
akompanavo moteris. Buvo ir katalikų, ir baptistų, buvo ir profesorius iš Katalikų
fakulteto. Vadovui pasakojant įdomius dalykus apie šventės kilmę ir saitus su
krikščionybe, susėdome prie šventiškai parengtų stalų, gausiai padengtų vaišėmis.
Tai buvo senovės žydų įprastą avinėlio aukojimą simbolizuojančios vaišės: nerauginta
duona (macai), sultys, daržovių mišrainė, silkė su daržovėmis ir kt. Pasijutome
kaip bendra šeima. Buvo panašu į Komuniją laužėme brolio Valerijaus dalijamą
neraugintą duoną, gėrėme vyną iš vienos taurės. Vadovo kalbos, pamokslai nuostabūs,
buvome sužavėti. Asmeninėje diskusijoje bendruomenės vadovas paaiškino skirtumą
tarp Pesacho, kaip Viešpaties šventės, pabaigimo prasmės ir krikščioniškos Kristaus
Prisikėlimo šventės. Šventė užsitęsė tris valandas. (Plačiau apie Pesachą ir mesijines
bendruomenes šiame numeryje spausdiname L. Palmaičio straipsnyje, p. 3 red.)
Ketvirtadienį darbuotojai pasveikino su gimtadieniu, o
Mindaugas pasiūlė man savo rašinius surinkti į knygą, tam pritarė ir kiti. Tiktų
aprašyti gyvenimo momentus, kuriuose yra visko ir teisingumo ieškojimo, ir išdavysčių.
Pakviečiau į savo jubiliejinius pietus po Velykų, nes vaišintis Didžiąją savaitę
nėra tinkamas laikas. Apgailestavau, kad šventės mums nebus džiugios ir laimingos,
reikės užsiimti tais nemaloniais teisiniais dalykais, nes spręsis mano laisvės
klausimas kaltintojas žūtbūt siekia pasodinti mane į kalėjimą. Paskiau su Livute
nuvažiavome į Šv. Antano bažnyčią. Iš skaitomo Šventojo Rašto supratome, kad skaito
tai, ką girdėjome per Pesacho šventę iš mesijinės bendruomenės vadovo apie avinėlio
aukojimą ir žydų papročius. Tai rodo, kaip mūsų kultūros žydiškoji ir krikščioniškoji
yra glaudžiai susipynusios. Livija pasiūlė pereiti per Ąžuolyną. Sutikau, nors
buvo galybė darbų, o svarbiausias rašyti priešpriešinį skundą. Kaip gerai, kad
turiu nuostabią Livutę, kuri mane visada supranta ir visaip ramina. Ir, aišku,
supratingai padeda. Vakare paskambino kun. Petras, sveikino su artėjančiomis šventėmis
ir padėkojo už Senį. Didįjį penktadienį pradėjau rašyti
priešpriešinį skundą, kurį antradienį per dešimt dienų pateikti įpareigojo teisėja.
Buvo labai sunku, bet nenusimenu, į depresiją nepuolu, žinau, kad šėtonas labai
pagiežingas. Visų trijų mane puolančių priešų smūgiai buvo suduoti šventinėmis
dienomis kaltintojas kaip savo pagalbininkus turi dar du mano priešus. Tai
naujųjų laikų judai, naujos išdavystės juk tai du mūsų darbuotojai, kuriems
padėjau, gelbėjau, dabar jie mane daužo. Velykų dieną
dėl Livutės stuburo skausmų į Prisikėlimo Mišias važiavau vienas, o paskiau buvome
susitarę 10 val. Šv. Mišioms į Šv. Antano bažnyčią. Į Prisikėlimo bažnyčią patekau
visai lengvai kažkodėl buvo nedaug stovinčių (senieji jau seniai sėdėjo suoluose),
bet su procesija vėl išėjau į lauką. Jaunimo buvo nedaug, senimo irgi nelabai,
daugiausia gal 4065 metų. Kai kurios merginos buvo su trumpais sijonais pagalvojau,
kad Italijoje joms neleistų įeiti į bažnyčią. Viena pagyvenusi porelė, gal 65
metų, ėjo gražiai susikibusi rankomis. Per antrą ratą atsistojau šventoriuje.
Pasisveikino baldakimą nešęs istorikas Darius, nusišypsojo (jis visada malonus,
tikras krikščionis, nepataikaujantis, nuoširdus). Kartu su trečiu procesijos ratu
vėl nesunkiai įėjau į bažnyčią. Mat šventoriuje stovėję ir procesiją stebėję žmonės
taip ir liko ten (juos gal vertėtų vadinti šventoriniais jie net nesistengia
įeiti į bažnyčios vidų). Klebonas perskaitė vyskupų sveikinimą. Gal įdomesnė mintis
buvo apie žmonių netikėjimą, neviltį, nemeilę ir įvairias siūlomas pagoniškas
viliones. Paskiau važiavau į Šv. Antano bažnyčią, kur turėjo atvažiuoti žmona.
Paskambinęs sužinojau, kad Livutė vėluos, nes vėl pavedė sveikata, vos išsigelbėjo
matyt, dėl karščio labai pakilo spaudimas. Bekalbėdamas su ja pamačiau šlubčiojančią
mūsų bendrą pažįstamą dantistę Ramunę, vos atpažinau labai išvargusi, iškankinta
ligų. O dar neseniai, gal prieš 30 metų, su ja smagiai šokdavome tautinius šokius
vakaronėse. Su Livute susitikome šventoriuje. Po šv.Mišių sveikinomės su sutiktais
pažįstamais: pusbroliu Gintu su žmona, buvusiu bendradarbiu moksliniame tyrimo
institute Jonu Sakausku, Antanu Andziuliu, nuoširdžiu referendumo dėl žemės nepardavimo
organizatoriumi. Vėl perėjome Ąžuolyną. Netikėtai mus,
einančius susikibusius rankomis, 4045 metų vyriškis maloniai ir aiškiai pasveikino
su Velykomis. Buvo smagu, kad nepažįstamas žmogus sveikina su šventėmis. Livija
sakė, kad tai tikriausiai iš užsienio sugrįžęs galima spręsti pagal mandagumą.
Tačiau matėme ir senatvės negalią: važiuojant namų link iš autobuso išlipo sena
moteris ji padarydavo gal 5 cm žingsnį, pritraukdavo kitą koją, vėl žengdavo
tuos 5 cm, vėl pritraukdavo. Ir taip tie 5 cm vienas po kito tiesiog skaudu
žiūrėti. Visi mes einame į tokią būklę... Važiuojant gatvėmis Livutei kilo prisiminimai,
matant pažįstamas Aukštaičių, Aušros, Lietuvių gatves juk čia prabėgo jos vaikystė.
Livija gėrėjosi ir žydinčiais vyšnių bei slyvų medeliais. Važiuodamas (kurį laiką
sėdėjome atskirai) žiūrėjau į malonų Livutės veiduką nors iš pažiūros jame nesimato
to gėrio, kuriuo ji alsuoja, kuriuo gyvena, tačiau ji labai išgyvena dėl mano
puolimų, mano negandų, visada pasirengusi padėti. Išties kiekvienas žmogus pilnas
gerumo. Tačiau kai kurie turi ir pakankamai blogio. Štai tas konfliktas su mano
kaltintoju toks aršus, toks neteisingas, taip jis kankina mus fiziškai ir dvasiškai.
Blogis turi griaunamąją jėgą ir ta prasme, kad jis geba susivienyti. Kaip ir mano
kaltintojas, susivienijęs su kitais dviem mano priešininkais, panaudoja juos prieš
mane. Grįžę į namus per TV matėme iš Vatikano, Šv. Petro
aikštės, šv. Mišių pabaigą. Paskiau popiežius Pranciškus, sutinkamas džiaugsmingos
minios, važiavo aplink aikštę. Kaip būtų smagu vėl pabūti kartu su tikinčiaisiais
Vatikane, pajusti tą šventinę nuotaiką. Lietuvoje to trūksta (tik tas vyrukas
Ąžuolyne maloniai mus pasveikino, mus nustebindamas). Būtų labai džiugu Romoje
sutikti mūsų seną bičiulę Barborą Vileišytę, deja, ji jau dveji metai ilsisi amžinybėje.
Palaiminime Urbi et Orbi popiežius kalbėjo apie neramumų ir nesantaikos krečiamus
regionus, taikos linkėjo ir Ukrainai. Tačiau Popiežius nekalbėjo kelių tautų kalbomis,
kas jau buvo tapę įprasta daugel metų. Antrąją Velykų
dieną tęsiau man nemalonų darbą. Surašiau net 40 priešpriešinio skundo punktų.
Pailsėję po pietų (į svečius nieko nekvietėme, nes nebuvo šventinės nuotaikos)
išėjome pasivaikščioti Kleboniškio miško link. Prie viaduko, iš viršaus, matėme,
kaip kas sekundę lekia mašinos Klaipėdos ir Vilniaus link. Sakiau: Kur jie visi
taip lekia, kokiais svarbiais reikalais taip užsiėmę, ar neturi svarbesnių darbų?
Per minutę pralekia gal 60 automobilių vien tik viena kryptimi. O juk važiavo
abejomis kryptimis. Išties labai keisti tie žmonės nenuoramos važinėja ir važinėja
be poilsio, atrodo, kad kalnus nuversti pasirengę. Grįžus drąsinau Livutę, kad
turime laimėti: kaltintojas mane puola dėl pareikštos nuomonės, o aš pateikiu
jam kaltę dėl melagingos informacijos, už kurią yra baudžiama pagal įstatymą.
Livija dar prisiminė, kaip visai neseniai matė dokumentinį
filmą, kaip žmogus, turintis sodybą šalia miško, sužino, kad tą mišką greitai
iškirs, ir jis puola į neviltį, tačiau atvykęs jo draugas sako: Tu nenusileisk,
kovok, ir laimėsi. Ir jis pasiryžo kovoti. Tada Livija pagalvojo, kad gerai aš
darau nenusileisdamas ir kovodamas prieš neteisybę. Vakarieniaudami prisiminėme
Feliksą Kabakovą ir jo žmoną Tatjaną Kairovą, apgailestavome, kad nepriklausomybės
metais taip ir nenuvažiavome pas šiuos buvusius Maskvos disidentus. Dabar jie,
bent matematikas Feliksas, jau yra mirę. Prisiminėme įdomius susitikimus su jais
prie Lakajų ežero Molėtų rajone ir pačioje Maskvoje. Ir
štai antradienis mes su bendradarbiais šventėme mano 70-metį. Kalbėjome apie
mus užpuolusias bėdas, bet dar labiau prisiminėme Kazimierą Dobkevičių. Kur jis
dabar? Po ano ketvirtadienio jį matė tik Liudas Karininkų ramovėje, kur su 75-mečio
sukaktimi jį sveikino plechavičiukai (jis džiaugėsi parašęs straipsnį apie juos).
Baigiantis mūsų vaišėms, skambutis į redaktoriaus Romo mobilųjį telefoną: skambino
Mindaugas, pranešė, kad gavo žinią, jog Kazimiero Dobkevičiaus jau nebėra. Ieškojome
jo giminių: Livutė surado jo giminaitę Lukreciją, kuri skaudžią žinią pranešė
Kazimiero pusseserei Halinai. Taip ir baigėsi ta ilgoji kankinanti Kazimiero gyvenimo
kelionė. O mes, likusieji gyventi toliau, vis pešamės tarpusavyje, naikindami
vienas kitą... Dabar, kai turiu daug teisinių ginčų, labai
gerai tai padeda man pažinti krikščionis ir atskirti apsimestinius draugus nuo
tikrųjų. Kai kurie praeina, tik pasisveikinę ir nieko net nepaklausę. Kai kurie
paklausia, kaip gyvenu. Kai kurie padėkoja už Senį. Džiugu, kad net nepažįstami
žmonės dėkoja taip buvo Kauno Šv. Antano bažnyčioje, kai Didįjį ketvirtadienį
su vyriškiu ėjusi bažnyčioje jauna moteris padėkojo už įdomius rašinius, o Velykų
dieną dar viena moteris, vėl man įžengiant į tos bažnyčios šventorių, paskambinusi
palinkėjo ištvermės. Dėkodami skambina ir draugai. Išties ir tokie iš pažiūros
nežymūs dalykai, kai esi spaudžiamas iš visų pusių, džiugina. Juk susidūrus su
teisminiais reikalais tiesiog nejučia, nori to ar nenori, pradeda slėgti depresija,
beviltiškumas, kad nieko negali padaryti teisinėje, nežmogiškoje sistemoje, kurioje
žmogus nėra žmogus, tėra tik teisinis subjektas, jaučiamas vienišumas, bejėgiškumas.
Tada net ir nedidelė, bet netikėta parama pakylėja ir padrąsina. Suprantu: pagalbos,
supratimo ar užuojautos sulaukti iš tų, kurie yra tik popieriniai krikščionys,
kažkada pakrikštyti, netgi ir einantys kas sekmadienį į bažnyčią, netgi ir laikantys
save tikinčiaisiais, yra beviltiška. Tad ko belaukti iš tų, kurie jau 23 metus
nori pakenkti mano vadovaujamam laikraščiui?! Mano teismas
vyks gegužės 6 dieną popiet Kauno apylinkės teisme bus nagrinėjama man iškelta
byla už šmeižtą ir įžeidimą... Nepaisant teisinio persekiojimo, dar tą savaitę
tikiuosi, kad Senio autorius vėl važiuos troleibusu ir dėstys savo mintis. ©
2014 XXI amžius |