Bažnyčios atsakas į Ebolos epidemiją Vakarų Afrikoje
Mindaugas BUIKA
| Kun.
Migelis Pacharezas |
| Br. Džordžas Kombis |
| Kun.
Patrikas Nšamdzė |
| Ses. Paskalina Šantal |
|
Kun. Migelis Pacharezas su reikiamomis saugumo priemonėmis
buvo nugabentas į tėvynę Ispaniją |
| Kun. Migelio Pacharezo laidotuvės |
Aukos ir farmacijos biznio etika
Pastaruoju metu tarptautinei katalikų žiniasklaidai telkiant dėmesį į neseniai
įvykusį popiežiaus Pranciškaus vizitą Pietų Korėjoje ir į krikščionių kančias
konfliktų apimtose Artimųjų Rytų šalyse, neužmirštama ir grėsminga Ebolos epidemija
Vakarų Afrikos valstybėse (Gvinėjoje, Siera Leonėje, Liberijoje ir Nigerijoje),
kurios aukomis tampa čia dirbantys misionieriai bei gausių bažnytinių sveikatos
apsaugos institucijų darbuotojai. Štai didelė tragedija ištiko bonifratrų (Šv.
Kryžiaus Jono hospitalerių) vienuolijai priklausančią Liberijos sostinėje Monrovijoje
veikiančią Šv. Juozapo ligoninę, kurioje nuo gydomų ligonių Ebolos virusu užsikrėtė
ir čia dirbęs personalas. Rugpjūčio pradžioje nuo Ebolos mirė pats ligoninės direktorius
bonifratras kunigas Patrikas Nšamdzė (Petrich Nshamdze) ir jo padėjėjas brolis
Džordžas Kombis (George Combey). Rugpjūčio 7 dieną skubiai į tėvynę Ispaniją buvo
išgabentas Ebola apsikrėtęs čia dirbęs 75 metų misionierius bonifratras kunigas
Migelis Pacharezas (Miguel Pajares), kuris po kelių dienų mirė vienoje Madrido
ligoninių. Šis dvasininkas, ilgus metus tarnavęs Bažnyčiai ir žmonėms ir visomis
išgalėmis stengęsis sielovadiškai padėti ligoniams, tapo pirmuoju europiečiu,
kurį pakirto Ebolos liga. Minėtoje Monrovijos Šv. Juozapo
ligoninėje, kuri dabar skubiai laikinai uždaryta, nuo ligonių Ebolos virusu užsikrėtė
trys slaugėmis dirbusios seserys vienuolės, kurių viena, iš Kongo kilusi Paskalina
Šantal (Pascaline Chantal) jau mirusi, o kitų dviejų būklė yra sunki. Šios užkrečiamos
ligos, kuriom pagrindiniai simptomai yra vidinis ir išorinis kraujavimas, vėmimas
ir viduriavimas, mirtingumas siekia nuo 60 iki 90 proc., priklausomai nuo gydymo
skubos. Beje, patikimų vaistų ir vakcinos nuo Ebolos kol kas nėra ir Pasaulinė
sveikatos apsaugos organizacija (PSAO) leido skubiai naudoti Kanados nacionalinėje
mikrobiologijos laboratorijoje kuriamą eksperimentinę vakciną, pavadintą Z Mapp,
kuri kol kas buvo bandoma tik su gyvūnais. Kyla natūralus klausimas: grėsmingas
Ebolos viruso veikimas Vakarų Afrikoje žinomas jau ne vieneri metai, bet vaistai
nuo jo dar nesukurti, nepaisant dabar išvystytos jų kūrimo technologijos. Pasirodo,
dėl to yra kalta rinkos stoka: vaistų kūrimas brangiai kainuoja, o nuo Ebolos
miršta neturtingi žmonės varginguose Afrikos kraštuose, kur už tuos medikamentus
vis tiek neturės kuo užmokėti. Tokia yra šiuolaikinės farmacijos pramonės biznio
etika: kam skubiai kurti brangiai kainuojančius vaistus nuo baisaus Ebolos viruso,
jeigu iš to nėra jokio pelno! Matyt nusikaltėliškai laukiama, kol Ebola paplis
turtingesnėje Vakarų Europoje ir Jungtinėse Amerikos Valstijose: tada bus galima
kurti efektyvias vakcinas ir gauti už jas milijardines pajamas.
Prevencinis švietimas ir sielovada Katalikų Bažnyčia,
nepaisydama visų praradimų ir pavojų, toliau yra pasirengusi sielovadinėmis, švietėjiškomis
ir karitatyvinėmis bei turimomis medicininėmis priemonėmis atsiliepti į Ebolos
epidemijos nelaimę Vakarų Afrikos regione. Tai ir suprantama, kadangi nuo 40 iki
70 proc. visų sveikatos apsaugos įstaigų Juodajame kontinente yra Katalikų Bažnyčios
vienuolijų arba vyskupijų nuosavybė arba jos valdomos. Per visą šimtametę misijų
istoriją Bažnyčia visada aktyviai dalyvauja siekiant įveikti įvairaus pobūdžio
epidemijas. Galima priminti, kad ir vienas iš Ebolos viruso atradėjų, daktaras
Piteris Pijo (Peter Piot) kaip tik yra dirbęs misionieriams priklausančioje ligoninėje
tuometiniame Zaire ir su padėka prisimena bendradarbiavimą su seserimis vienuolėmis.
Nuo XV amžiaus veikianti brolių bonifratrų vienuolija, nors Liberijos sostinėje
patyrė sunkų smūgį, niekada neatsisakys savosios evangelizacinės ir paramos vargšams
misijos Afrikoje. Mes visada aukodavome savo gyvybes dėl ligonių ir toliau taip
darysime, sakė interviu Vatikano radijui generalinis šios vienuolijos patarėjas
brolis Paskalis Aodenjonas (Pascal Ahodegnon). Tai yra mūsų misija, nepaisant
visų pavojų gyvybei. Katalikų Bažnyčia, atsiliepdama
į Ebolos epidemijos pavojų Afrikoje, stengiasi veikti trimis plotmėmis: pirmiausia,
katalikiškose ligoninėse toliau gydomi pacientai, nors kitur dėl užkrėtimo baimės
medikai išvyksta, ir naujų ligonių priėmimas apribojamas; antra, plėtojamas prevencinis
švietimas ir trečia, suteikiama įprasta sielovadinė globa. Džiugu, kad Caritas
Internationalis ir kitos katalikiškos paramos organizacijos susilaukia pakankamai
drąsių ir patyrusių dvasininkų, vienuolių, pasauliečių savanorių ir apmokamų socialinių
darbuotojų, kurie dirba gana sudėtingomis Afrikos sąlygomis. Pavyzdžiui, užkrečiamos
ligos, o kaip tik tokia yra Ebola, plitimo stabdymui reikalingas karantinas, bendravimo
apribojimas, o afrikiečių kultūra labai sociali. Ten nuolat vyksta dinamiškas
pažįstamų ir nepažįstamų bendravimas, rankų paspaudimai, glėbesčiavimai, pasibučiavimai
tarp visų religijų atstovų krikščionių, musulmonų, tradicinių religijų tikinčiųjų
ir tokie kontaktai yra palankios sąlygos viruso perdavimui. Caritas darbuotojai
ir savanoriai dabar keliauja per miestelius ir kaimus, stengdamiesi aplankyti
kuo daugiau šeimų ir aiškina esmines higienos taisykles, pavyzdžiui, dažno rankų
plovimo svarbą, dalija muilą bei kitas higienos priemones. Panašios švietimo akcijos
vyksta katalikiškose mokyklose, radijo ir TV programose, ypatingą dėmesį skiriant
tokioms rizikos grupėms, kaip restoranų darbuotojai, taksi vairuotojai, viešbučių
ir prekybos centrų tarnautojai. Labai svarbu, kad tokiose švietėjiškose akcijose
dalyvauja katalikų kunigai, kuriais afrikiečiai pirmiausia pasitiki. Dabar Ebolos
paplitimo vietose tarp tikinčiųjų populiari nuomonė, jog tai yra Dievo bausmė,
todėl jos išvengimui užtenka tik maldos. Tačiau kai kunigas per radiją ar susitikimuose
paaiškina, jog iš tikrųjų reikia ne tik prašyti Dievo pagalbos, bet ir patiems
imtis prevencijos dėl šios nelaimės, žmonės yra atitinkamai auklėjami.
Laikinos priemonės liturgijoje Reikšmingas yra sielovadinis
tarpininkavimas artimųjų santykyje su Ebola susirgusiais asmenimis ir laidojant
mirusiuosius. Šeimos nariai paprastai nenori palikti jų mylimo ligonio vieno karantino
sąlygomis, kadangi afrikiečių kultūroje artimieji paprastai būna šalia sergančiojo,
jį slaugo iki paskutinės gyvenimo minutės, iki pat mirties. Dabar Ebolos infekcijos
pavojaus akivaizdoje toks bendravimas negalimas, todėl Caritas ir sveikatos
apsaugos darbuotojai giminėms išdalija mobiliuosius telefonus, kuriais jie gali
bendrauti ir kartu melstis, net ir dalyvaujant kunigui. Dar sudėtingesnė padėtis
iškyla mirties atveju, kadangi Vakarų Afrikoje yra senos velionio kūno pagerbimo
ir laidojimo tradicijos: palaikų plovimas, lietimas, atsisveikinimo pabučiavimas,
pamaldi vigilija prie atviro karsto. Ebolos epidemijos akivaizdoje tokia graži
tradicija tampa ypač pavojinga dėl viruso plitimo galimybės, todėl mirusiųjų kūnai
su didžiausiomis atsargumo priemonėmis laidojami specialiose vietose nedalyvaujant
artimiesiems, tarsi būtų kokie nusikaltėliai po mirties bausmės įvykdymo. Siekdami
didesnio tokių dramatiškų aplinkybių humanizavimo bei norėdami paguosti Ebolos
aukų artimuosius, dvasininkai aukoja specialias gedulingas pamaldas už mirusiuosius
ir siekia juos prideramai pagerbti, kad ir be jų palaikų. Giminėms paaiškinama
situacijos esmė ir pabrėžiama, kad galima melstis už prarastus mylimuosius ir
jų nematant, kad Dievas visada su jais ir juos laimina.
Siekiant sustabdyti Ebolos viruso sklaidą žmonių kontaktuose, Nigerijos ir kitų
Vakarų Afrikos šalių katalikų ganytojai paskelbė apaštališkuosius laiškus dėl
atsargumo priemonių liturginėse apeigose, ypač laikinai atsisakant artimo ramybės
palinkėjimo šv. Mišių aukoje. Turint galvoje tą faktą, kad šis ritualas nėra
privalomas, dabar reikia kol kas jo atsisakyti, tai yra nebekviesti žmones apsikeisti
ramybės palinkėjimu, teigiama Nigerijos didžiausios diecezijos Lagoso arkivyskupo
Adveilo Martinso (Adewale Mertins) rugpjūčio 10 d. pareiškime. Ganytojas priminė
neseną Dieviškojo kulto ir sakramentų disciplinos kongregacijos aplinkraštį, kuriame
nurodoma, jog yra visiškai teisėta tvirtinti, kad nėra būtina kviesti mechaniškai
apsikeisti ramybės palinkėjimo gestu. Lagoso arkivyskupas patarė kunigams būti
ypač atsargiems lankant ligonius, vengti nebūtinų fizinių kontaktų teikiant Šv.
Komuniją ir sakramentus. Buvo patarta ir dažniau naudoti pirštines, pavyzdžiui,
skaičiuojant pinigus per šv. Mišių metu vykstančias rinkliavas. Laikinai yra suspenduojamas
daugeliui tikinčiųjų būdingas persižegnojimas, pamirkius pirštus šventintame vandenyje
bažnyčios prieangyje. Dėl to dubenys su pašventintu vandeniu laikinai yra pašalinami
arba išpiltas vanduo dėl galimo apsikrėtimo Ebolos virusu. Žinoma, šventintas
vanduo kitose bažnytinėse apeigose toliau naudojamas kaip įprasta. Nigerijos sostinės
Abudžos arkivyskupas kardinolas Džonas Onejekanas (John Olurunfemi Onaiyekan),
kalbėdamas su žurnalistais pabrėžė, kad visos šios ganytojų priemonės yra rekomendacinės,
laikinos ir skirtos užkirsti kelią Ebolos epidemijos plitimui. Mes juk neuždraudžiame
rankų paspaudimo palinkint ramybės per šv. Mišias, sakė ganytojas. Mes tik
siūlome nuo to susilaikyti, kol taps aišku, kad šalyje daugiau nėra Ebolos grėsmės.
Nigerijoje kol kas tokių susirgimų yra tik vienetai, tačiau kitose Vakarų Afrikos
šalyse mirusių nuo Ebolos skaičius jau pasiekė beveik pusantro tūkstančio ir dar
dvigubai tiek yra užsikrėtusių šiuo virusu. Kasdien užregistruojama po 2025 naujus
susirgimus, o mirtingumo lygis tebėra labai didelis. ©
2014 XXI amžius |