Aldonos Ruseckaitės romaną Kaip žaibas perskaičius
Kun. mor. t. dr. Petras Algirdas Kanapka
Man, eiliniam skaitytojui, pasiruošusiam išnarstyti
visų akivaizdoje Aldonos Ruseckaitės romano Kaip žaibas kaulelius-žodelius,
suteikta dar viena reta proga pasijausti visagaliu. Čia prisimintini
gerbiamos Aldonos žodžiai, kuriuos sakė, kalbėdama su Kauno dienos
žurnaliste apie savo naują kūrinį: Viską įvertins skaitytojai,
dabar jie visagaliai1. Tiesa, esu ne pirmas, mat, kai
kas jau įvertino. Bibliotekų vedėjai jau žinos, į kurią lentyną
padėti. Psichologinis trileris kupinas dramatiškų išgyvenimų. Romano
siužetas itin įtemptas, veikėjų monologai ir dialogai asmeniški
ir jautrūs2 , taip radau parašyta internetiniame dienraštyje
Alfa.
Belieka imti, skaityti ir įsitikinti, ar tikrai
taip yra, o beskaitant leistis iš tiesų būti pagautam žmonių išgyvenimų,
pykčio, skausmo, baimės, net siaubo, ribotumo, bejėgiškumo ir kitų
neigiamų dalykų, kuriuos vienaip ar kitaip, daugiau ar mažiau kiekvienas
ir mes patys esame patyrę. Taigi, romano veikėjai, susidūrę su blogio
paslaptimi, bando ją įminti. Jų pastangos suprasti save ir kitus,
įvykių analizė, samprotavimai, apgailestavimai visa tai svarbu,
mat, romane liko išsaugota viltis, kuri kovoja su vis puolančiu
ją beviltiškumu, gyvenimo prasmės praradimu ir laimi. Pradžioje
viltis pasirodo žemiška, nelogiška, paviršutiniška, tik paskui nušvinta
tikrasis jos dieviškas veidas, kuris, tiesa, dar trikdomas abejonės
šydo: Tik tu, Viešpatie, gali pagelbėti be išskaičiavimo ir
pavydo, be pykčio ir priekaištų. O gal čia tik mūsų viltis?..3
Ypač gražu, kai žmogus remiasi viltimi neprarasti
vilties. Skaitome romano pabaigoje: Bet išėjimą turėtų rasti,
jeigu jo neapleis gerasis trejetas tikėjimas, viltis ir meilė.4
Tačiau didžioji knygos intriga sutelkta pačiame romano pavadinime
Kaip žaibas. Kas kaip žaibas? Tekste žodis žaibas pasirodo
poroje su žodžiu šėtonas penkis kartus tarsi pastanga suklaidinti,
kažką iškreipti, nuslėpti, atitolinti nuo atsakomybės. Ypač vaizdingai
parodytas Luko bandymas save apgauti kamuolinio žaibo įvaizdžiu:
Šėtonas, kritęs į jį kamuolinio žaibo greičiu, įsiveržė per mažą
plyšelį ir užtruko gana trumpai, bet padarė savo darbą iki galo
ir jį pavertė juoda anglimi.5 Tačiau kamuolinio žaibo
veikimas kitoks nei įprasto, ne toks, kokį įsivaizdavo Lukas. O
be to, juk tai, kas atsitiko Lukui, vis dėlto ne šėtono darbas.
Mes visi gerai suprantame ne šėtono. Tai kieno, kaip manote? Ar
galime pamiršti savo puikybę, kuri gimdo neapykantą ir kitokį blogį?
Kartais žmonės pamiršta, gal net per dažnai, todėl savo klaidoms
bando rasti atpirkimo ožį. Šiuo atveju žvilgsnis krypsta į šėtoną.
Nesiruošiu jo ginti. Žinome juodus jo darbus, bet asmeninės atsakomybės
niekam negalime permesti, net šėtonui. Kai žmogus nenori nusižeminti,
tuomet bando slėptis už vis augančios savo puikybės pečių. Moralinio,
asmeninio blogio akivaizdoje beprasmiška teisintis ar teisinti.
Reikia imtis atsakomybės ir padėti jos imtis kaltininkui. Gražu,
kad Lukas pats, suprantama, veikiant Dievo malonei ir artimųjų maldoms,
nuėjo šiuo keliu ir rado išeitį, vienintelę, gerą ir teisingą.
Bet kaip tada su tuo žaibu? Pabandykime suprasti, kaip yra
iš tikrųjų. Evangelijoje pagal Luką Jėzus kalbasi su laimingais
mokiniais, jiems grįžus iš patikėtos misijos. Jėzus patvirtina,
kad blogis nebeteko savo galios. Šėtonas traukiasi iš kelio vien
ištarus Jėzaus vardą. Šėtonas nukrito. Išsisukinėdamas, besiraitydamas,
bet vis dėlto nukrito, tik ne pats. Jis buvo numestas dieviškos
galybės. Todėl tie, kurie laikosi Jėzaus, Jo žodžio, yra apsaugoti,
nors, kol esame žemėje, negalime prarasti budrumo. Negalime beatodairiškai,
lengvabūdiškai atitolti nuo Jėzaus, nes šėtonas, kaip įspėja apaštalas
Petras, nors ir netekęs savo galios, vis dėlto kaip riaumojantis
liūtas slankioja aplinkui6 , tykodamas įtraukti į savo
pinkles. Jo veikimas ne staigus. Jis veikia lėtai, pasinaudodamas
žmogaus silpnybėmis, klastingai viliodamas, prisidengdamas net šventais
dalykais, gali cituoti net Šventąjį Raštą, nuslėpti esmę ir iškelti
tiesos, teisingumo motyvus. Taip ir įkliuvo Lukas į jo, o gal savo
paties puikybės spąstus ne atleidimo nuėjo keliu, bet keršto
negi paliksi neapgynęs gero mylimos moters vardo.
Tačiau, jei apsiribočiau kalba apie romane minimą šėtoną ir
jo pinkles, kalba būtų neišbaigta. Romano pradžioje, ir, be abejonės,
neatsitiktinai parašyta: Šviesa spindi tamsoje, ir tamsa jos neužgožė.7
Man ši citata iš evangelijos pagal Joną panaši į muzikinio kūrinio
raktą, atskaitos tašką, labai svarbią užuominą apie nenužudytą viltį
ir kai ką daugiau.
Dabar ženkime porą žingsnių į praeitį ir prisiminkime kitą Aldonos Ruseckaitės romaną Marios vandens. Prisimenate, kokia ano romano jungianti gija? O gi Senekos filosofija. Ji veda gerai, bet kai žmogus prieina kelio kraštą, nebemato išeities. O štai šis romanas austas kitokiais siūlais ir šviesiais, ir tamsiais, tačiau juos jungianti gija yra Šventasis Raštas Dievo Žodis, kuris visada pasiūlo išeitį ir neklaidina.
Ar atkreipėte dėmesį (tie, kurie jau skaitėte
romaną), kaip dažnai romane kartojamas įkyrusis žodis šėtonas?
Gal nustebsite, net 26 kartus! O kiek kartų žodis Dievas? Gal
kas bandys atspėti? Suskaičiavau. Net 73 kartus. Ir dar penki žodžiai
su šaknimi diev ir dvidešimt du kartus žodis Viešpats. Iš viso
šimtą kartų. Taigi net keturis kartus daugiau nei žodis šėtonas.
Ką šita matematine statistika noriu pasakyti? Taigi, užteko penkis
kartus suporuoti žaibą su šėtonu, ir jau atrodo, kad svarbiausias
romano veikėjas ir kaltininkas yra šėtonas. Šioje vietoje prisiminkime
dar vieną sakinį su žodžiu žaibas iš evangelijos: Kaip tvykstelėjęs
žaibas nušviečia viską nuo vieno dangaus pakraščio iki kito, taip
savo dieną pasirodys ir Žmogaus Sūnus8. Šio sakinio
romane nėra, tačiau jis labai susijęs su jau minėta romano pradžios
citata Šviesa spindi tamsoje... Supraskime, šėtonas krenta
kaip žaibas, nes yra nutrenktas Dievo galybės žemyn, o Jėzus kaip
žaibas viską nušviečia, nors ir didžiausia tamsa būtų užtemdžiusi
žmogaus protą ir jausmus. Todėl, suvesdamas romano pradžios citatą
iš evangelijos su romano pabaiga, galiu drąsiai tvirtinti, kad ne
šėtonas, o Viešpats Jėzus Kristus, Dievas, Jo Žodis yra pagrindinis
romano veikėjas ir nusikaltusių personažų viltis, nugalėjusi visą
žlugdančią neviltį šėtono nuodą.
Belieka padėkoti mielai Aldonai už tikėjimo Dievo meile, kuri
padeda prisikelti iš nevilties ir nuopuolio, liudijimą, labai reikalingą
šiais laikais, ir netiesiogiai išsakytą priminimą, kad Dievas mus
myli kiekvieną dieną visada.
1 Akvilė Makarevičiūtė, Kaip žaibas
skausmingos temos romanas, 2014 10 31, kauno.diena.lt
2 Naujasis Aldonos Ruseckaitės romanas trenkia
žaibu: emigracija, tėvų vaikų santykiai, žmogžudystė, 2014 11 19,
Alfa.lt
3 P. 52.
4 P. 68.
5 P. 64.
6 1 Pt 5, 8.
7 Jn 1, 5.
8 Lk 17, 2425.
© 2015 XXI amžius
|