Septynių Švč. Mergelės Marijos džiaugsmų vainikas,
arba pranciškoniškasis maldos vainikėlis, įamžintas skulptūroje
Laimutė Vasiliauskaitė-Rožukienė
|
Ksenijos Jarošovaitės Vainiko III
Paslaptis Nativitas, arba Gimimas
(gimsta pasaulio Atpirkėjas)
|
|
Ksenijos Jarošovaitės Vainiko
V Paslaptis Inventio in templo,
arba Atradimas (Viešpats Jėzus
randamas šventykloje)
|
|
Ksenijos Jarošovaitės Vainiko VII
Paslaptis Assumptio et coronatio,
arba Marijos paėmimas į dangų
ir karūnavimas (Švč. Dievo motina
paimama į dangų ir vainikuojama
Dangaus karaliene)
|
|
Ksenijos Jarošovaitės Vainiko
VI Paslaptis Resurrectio,
arba Prisikėlimas (viešpats
Jėzus prisikelia iš numirusių)
|
VILNIUS. Galerijoje Aidas veikė skulptorės Ksenijos Jarošovaitės darbų paroda, kurioje septyni Švč. Mergelės Marijos džiaugsmai primena, kad gyvenimas visada viltingas, ir tame varge yra džiaugsmo momentas. Pavyzdžiui, Atradimas (Inventio in templo) paauglio Jėzaus šventykloje tai, kas atrodė sielvartas Marijai su Juozapu (ilgesingai jo ieškant), vėliau virto džiaugsmu, Dievo kelio atskleidimu žmonėms. Tie dalykai, kurie atrodo kaip kančia, vėliau gali pasirodyti prasmingi ir džiūgūs, o ne liūdni, kai esi nuėjęs kelio galą ir nemažai patyręs.
Aido galerijos direktorė Diana Stomienė pasidžiaugė, kad tai penktoji Ksenijos darbų paroda šioje galerijoje. Skulptorė padėkojo menotyrininkei, Bažnytinio paveldo muziejaus direktorei Sigitai Maslauskaitei, konsultavusiai ir padėjusiai aprašyti parodos anotacijoje džiaugsmus, kurie turį savą istoriją. Vieni pranciškonų judėjimo istorikai šio pamaldumo atsiradimą sieja su šv. Bonaventūros asmeniu, kiti su šv. Jonu Kapistranu. Parodoje pateikiama žymiausio tų istorikų atstovo Luko Wadding (15881657) vainikėlio atsiradimo versija: 1422 metais į mažesniųjų brolių ordiną įstojęs jaunas, labai pamaldus pranciškonas novicijus Švč. Mergelės Marijos skulptūrą puošdavęs gyvų gėlių vainiku, tačiau šią pamaldumo praktiką turėjęs nutraukti, dėl to labai sielvartavo (net norėjęs palikti ordiną), tačiau jam apsireiškusi pati Marija paprašė kalbėti septynių dalių rožinį jos septynių džiaugsmų garbei tuo būdu (rožinio nupintas) vainikas jai bus malonesnis nei iš gėlių. Nuo tada šis pranciškonų arba serafimiškasis vainikas yra pagrindinė pranciškonų ordino rožinio maldos praktika. Parodos lankytojai rado ir instrukciją, kaip kalbėti pranciškoniškąjį vainiką naudojant rožinį.
Septynių Švč. Mergelės Marijos džiaugsmų Vainikas yra tos pačios Švč. Mergelės Marijos džiaugsmo paslaptys: 1. Annuntiatio, arba Apreiškimas (angelas apreiškia Marijai Dievo sūnaus įsikūnijimą); 2. Visitatio, arba Aplankymas (Marija lanko šv. Elzbietą); 3. Nativitas, arba Gimimas (gimsta pasaulio Atpirkėjas); 4. Adoratio magorum, arba Išminčių pagarbinimas (išminčiai pagarbina gimusį pasaulio atpirkėją); 5. Inventio in templo, arba Atradimas (viešpats Jėzus randamas šventykloje); 6. Resurrectio, arba Prisikėlimas (viešpats Jėzus prisikelia iš numirusių); 7. Assumptio et coronatio, arba Marijos paėmimas į dangų ir karūnavimas (Švč. Dievo motina paimama į dangų ir vainikuojama Dangaus karaliene).
Autorės nuotraukos
© 2015 XXI amžius
|