Partijų populiarumas ir būdai byloti tautai
Vladimiras Laučius
|
Vladimiras Laučius
|
Šią žiemą visuomenės nuomonių tyrimai vėl tampa
nepalankūs vadinamosioms tradicinėms partijoms. Dar visai neseniai
besivaržę dėl pirmos vietos socialdemokratai su konservatoriais,
anot kai kurių tyrimų, užleido ją Darbo partijai ("Vilmorus") arba
"Tvarkai ir teisingumui" (TT; "Spinter").
Tiesa, "TNS Gallup" gruodį atlikta apklausa vis
dar pranašauja pergalę konservatoriams. Lapkritį tokį patį Tėvynės
sąjungai (TS) palankų rezultatą skelbė ir "Spinter", ir "Baltijos
tyrimai", ir "Vilmorus". Tačiau šiuo metu šalia TS ir LSDP pirmose
pozicijose įsitvirtino dvi politinės jėgos, turėjusios, anot pernykščių
prognozių, patirti nuosmukį ir nebepretenduoti į lyderystę. Darbo
partijai kai kas net žadėjo žlugimą per artėjančius Seimo rinkimus.
Tad iš kur tokie pokyčiai partijų reitinguose?
Žinoma, didelę įtaką galėjo turėti pastarojo meto
politikos aktualijos ir partijų dedamos pastangos auginti savo populiarumą.
TT vadovas Rolandas Paksas tikrai nesėdėjo sudėjęs rankų ir praėjusiais
metais nuveikė nemažai rinkimų kampanijos darbo. Darbiečių lyderiui
Viktorui Uspaskichui užteko grįžti į Lietuvą ir, televizijos kamerų
visur lydimam, pašmėžuoti kandidatu į Seimą. Šitai jis darė su daugelio
širdžiai miela teisėtvarkos persekiojamo pajaco aureole. Televizijos
atbukintai visuomenės daliai net bukiausia partija simpatinga, jei
jos pirmininkas paverčiamas ekrano žvaigžde, kaip koks Psichas arba
Raudona - arba kaip jiedu kartu sudėjus ir nufilmavus lovoje.
Savo ruožtu socialdemokratai susidūrė su aštrėjančiomis problemomis,
kurių dalį, tiesa, paslaugiai, užsikrovė ant savęs apsvaigę nuo Gedimino
Kirkilo konservatoriai. Oligarchinis LSDP stilius, atominės elektrinės
projekto "stūmimas" šiuo stiliumi, infliacija, augančios paskolų palūkanų
normos ir pasitikėjimo Kirkilu nuosmukis ("Baltijos tyrimų" ir Alfa.lt
rudens duomenys) ištirpino pernykštį socdemų populiarumą.
TS tuo metu, nutraukusi susitarimą su socialdemokratais,
netapo nuoseklia opozicija ir blaškėsi tarp prieštaringų sprendimų,
nesugebėdama pasirinkti tiesesnio kelio. Tokia neryžtinga ir kartais
dviveidė laikysena, ypač artėjant rinkimams, kai reikia išryškinti
partijos politinį tapatumą, užuot tik pradėjus jo paieškas, sukūrė
galimybę Pakso liberaldemokratams burti nepatenkintuosius esama
padėtimi - LSDP valdymu - po savo vėliava ir populiarumu pasivyti
TS.
Galima rasti įvairių rinkėjų simpatijų formavimosi
ir kaitos priežasčių vertinant valstybės politinio gyvenimo įvykius,
partijų vidaus problemas ar jų lyderių patrauklumą. Galima ginčytis
dėl to, kurios jų yra lemiamos ir kurios - antraeilės. Šitai paprastai
daroma itin menkai atsižvelgiant į vieną svarbų politinės įtakos
veiksnį - retoriką. Ne į viešųjų ryšių specialistų kuriamus įvaizdžius,
o būtent į retorikos meną, susijusį su dažniau girdimų viešojoje
erdvėje politikų savybėmis ir gebėjimais.
Apie tai, kad mūsų partijos, politikai bei rinkėjai
skiria per mažai dėmesio retorikos menui ir apie tai, kokia retorika
šiandien vyrauja bei kokią ji daro įtaką mūsų rinkėjams, iš esmės
žiniasklaidoje net nekalbama. Kęsto Kirtiklio komentaras Alfa.lt
"Kodėl Lietuvoje neveikia lenkiški scenarijai (2007-10-25) yra bene
vienintelis pastaraisiais metais skaitytas rašinys, kuriame ši problema
svarstoma.
Kirtiklis lygina Lietuvos politiką su Lenkijos,
kuri, pasak jo, iki praėjusių metų turėjo vieną itin svarbų bruožą
- buvo aistringa. "Aistra - svarbus retorinis momentas, nieko bendra
neturintis su loginiais argumentais, realiomis politinio ar ekonominio
veikimo galimybėmis, galimais išpildyti pažadais", - sako autorius.
Ir nors nederėtų sutikti, kad retorikos atveju su loginiais argumentais
politiko kalboje aistra nieko bendra neturi, reikia pripažinti jo
daromą išvadą: "Politiko politinė aistra teikia rinkėjui pokyčių
viltį, ypač jei tas veikėjas yra jauno amžiaus. Lietuvoje nėra nieko
panašaus."
Pagal Aristotelį, retorika yra įtikinėjimo menas
trimis jo išskiriamais būdais: kai kreipimasis į klausytoją grindžiamas
moralinėmis nuostatomis (ethos), aistra (pathos) ir logine argumentacija
(logos). Retorinė argumentacija (enthymeme) skiriasi nuo mokslinės
tuo, kad pastarajai nerūpi emocinis aiškinimosi, įrodinėjimo fonas.
Enthymeme yra praktinio pobūdžio svarstymas, kurio tikslas - skatinti
žmogų ne tik mąstyti, bet ir veikti. Veikimo paskatas savo ruožtu
teikia ne tiek loginiai argumentai, kiek jausmų motyvacinė galia,
kurią sužadina pathos.
Klausytojas viešojoje erdvėje yra vertintojas,
o vertinimai, kaip sako Aristotelis, būna trijų rūšių, atitinkančių
tris retorikos rūšis. Viena iš jų - svarstymai apie naudingumą (sumbouleutikon),
kita - apie teisingumą (dikanikon) ir trečia - apie tai, kas kilnu
ir žema (epideiktikon). Jei šį klasikinį mokymą laikysime tradiciniu
ir taikysime jį mūsų politikai, matysime, kad tradicinėmis vadinamos
partijos su tradiciniu retorikos menu turi labai nedaug bendra.
Retorikos pathos ir jos dikanikon rūšis tiek socialdemokratams
(LDDP 1992-aisiais), tiek konservatoriams (1996-aisiais) buvo būdinga
tik praėjusį dešimtmetį. Aistringai kalbėdami apie pažeistą teisingumą,
ekskomunistai minėjo "sugriautus kolūkius" ir "šlapios dešros" stygių,
o konservatoriai vėliau rodė pirštais į LDDP organizuotą "prichvatizavimą".
Baigiantis praėjusiam dešimtmečiui abiejų partijų retorinė aistra
ir teisingumo vizijos smarkiai išblėso. Į atsilaisvinusią patoso
vietą aistringai įsiveržė naujoji politika ir kiek vėliau - ją modifikavęs
prezidentinei kampanijai Paksas.
Šiuo metu ir socialdemokratams, ir konservatoriams
būdingas sausas retorikos racionalumas; aistros, kaip pažymi ir
Kirtiklis, jų kalbose nėra. Teisingumas "atiteko" liberaldemokratams
- ir jų pavadinimui, ir retorikos akcentams. Būdamas prezidentas
Paksas savo viešajam kalbėjimui, palyginti su "tradicinėmis" partijomis,
tikrai negailėjo patoso, kad ir kaip vertintume jo raišką bei turinį.
Konservatoriai savojo dikanikon kalbėjimo vis
ieško ir nesuranda, o aistrą žudo biurokratine retorika, kurioje
vis šmėkščioja žodžiai "darbotvarkė" ir "efektyvumas". Ethos ir
epideiktikon (kas kilnu arba žema) svarstymai daugiausia asocijuojasi
su Vytauto Landsbergio kalbomis. Kadangi tai tiesiogiai susiję su
žmonių asmens savybių aptarimu ir vertinimu, prieš šį politiką nirtulingai
sukilo tai, kas pasijuto vertinama kaip nedorybinga ir žema.
Socialdemokratai apskritai viską apvertė aukštyn
kojomis: partija, kuriai pagal apibrėžimą labiausiai turėtų rūpėti
socialinis teisingumas, visomis išgalėmis gina su ja susijusio didžiojo
verslo interesus. LSDP besikurianti Socialinio teisingumo frakcija
šią padėtį, matyt, mėgins kažkaip ištaisyti. Tačiau kol kas nematyti
esminių LSDP politinės retorikos pokyčių: nei uždegančios rinkėją
aistros, nei noro kovoti už pamintą teisingumą ši partija, švelniai
tariant, aplink save neskleidžia.
Net 38 proc. Lietuvos gyventojų mano, kad svarbiausia
skurdo priežastis - socialinio teisingumo stygius. 82 proc. lietuvių
mano, kad skurdo mažinimu turėtų rūpintis visa visuomenė. Tik 7
proc. Lietuvos žmonių greičiau pritartų teiginiui, kad skurdo mažinimas
yra pačių skurstančiųjų reikalas. Tai parodė Pilietinės visuomenės
instituto užsakymu "Vilmorus" pernai atlikta apklausa. Ko gera,
šie duomenys iš dalies paaiškina, kodėl savo pavadinimu ir retorika
teisingumą pabrėžianti, patoso nevengianti politinė partija šiandien
pasiveja ir net lenkia vien dalykinę naudingumo retoriką naudojančias
TS ir LSDP.
Savo ruožtu Darbo partijos populiarėjimo reiškinys
- atskira kalba. Tinkanti daugiau toms progoms, kai padoriam žmogui
tenka įveikti pasišlykštėjimą ir pripažinti idiotizmo galią.
Alfa.lt
© 2008 XXI amžius
|