|
Daina neleidžia susenti
Netoli Raguvėlės yra Nibragalio kaimas.
Ten vienkiemiais išsimėčiusios sodybos. Daugelį metų kaime veikia
etnografinis moterų ansamblis. Jis unikalus tuo, kad jo dalyvės
dainą sugeba atlikti trim balsais: viena veda, kita pritaria,
trečia bosija. Dainuoti jos renkasi į seniausios ansamblio narės
namus. Petronėlė Baublienė 88-uosius gyvenimo metelius skaičiuoja.
Petronėlė Kurulienė pagal amžių vidurinioji - jai 77-eri. Jauniausios
dainininkės - Stasė Barkauskienė ir Veronika Zimnickaitė. Joms
- po 72 metus. Išskyrus O.Baublienę, visos kitos gieda Raguvėlės
bažnyčios chore. P.Kurulienė ir S.Barkauskienė - seserys, buvusios
Kuncytės. Jų mama buvo giesmininkė ir dainininkė. Nibragalio kaime
gyvenančios seserys nesiskundžia gyvenimu, ūkininkauja.
|
Nevėžio bendruomenės kultūros namų direktorė
Stasė Eigirdienė (kairėje) su Nibragalio kaimo etnografiniu moterų
ansambliu
|
|
Žemės reforma. Ko reikia kaimui?
Atstačius Lietuvoje nepriklausomybę,
iškilo vienas svarbiausių uždavinių - atkurti LR piliečių nuosavybės
teises į išlikusį nekilnojamąjį turtą. Drąsiai galima sakyti,
kad didžiausias turtas yra žemė, dėl kurios gyveno, kovojo mūsų
tėvai ir protėviai. Tai vienas svarbiausių Žemės reformos akcentų.
Deja, toji reforma vyksta vangiai, kliūva ne vien žemės grąžinimo,
bet ir aibė kitų reikalų. Kaimo ir kitų vietovių žmonės neranda
deramo atsakymo į jiems rūpimus klausimus, išaugo nesantaika,
priešprieša, atsirado nepasitikėjimas įstatymais, jų leidėjais
ir vykdytojais.
Kodėl taip yra, kodėl žemės reforma stringa, vienu atsikvėpimu
atsakyti neįmanoma. Bet kalbėti apie tai reikia, nes žemės reforma
- skaudi mūsų tautos opa.
"XXI amžiaus" laikraščio redakcija apie tai pakalbėti
pakvietė garbius svečius, tiesiogiai susijusius su žemės reforma:
Lietuvos žemės savininkų sąjungos tarybos pirmininkę Antaniną
VENCKŪNIENĘ, Lietuvos šeimos ūkininkų sąjungos tarybos pirmininką
Kazį STARKEVIČIŲ ir Kauno apskrities administracijos Žemės reformos
skyriaus vedėją Vytą DAUBARĄ.
A.Venckūnienė: Pirmiausia
reikėtų prisiminti prieškario Lietuvoje vykdytą žemės reformą,
dar kitaip vadintą Mykolo Krupavičiaus reforma. Žinome, kad tai
buvo nelengvi laikai mūsų jaunai valstybei po ilgos carizmo priespaudos.
Bet ta reforma buvo pažangiausia visoje Europoje. Iš mūsų jaunos
respublikos mokėsi ir ėmė pavyzdį kiti.
|
Kazys Starkevičius
|
|
Duona - kasdienis valgis
Rudens pradžioje Onos Buliauskienės
sodyboje buvo surengta Miežiškių seniūnijos duonos kepimo šventė.
Atėjo apie dešimt šeimininkių. Miltų davė Petronėlė Kurulienė,
tešlą užmaišė Marytė Skrebienė. Beržo ir juodalksnio malkomis
krosnį iškūreno. Kaip iškepti gardžią duonutę, nuo pradžios iki
galo nurodinėjo sodybos šeimininkė O.Buliauskienė.
Kol kepė duona, teko laukti dvi valandas. Per tą laiką iš tos
pačios tešlos keptų blynų paragavo. Su grietine ar sviestu karštutėlius
juos valgė.
Kaip buvo kepama duona, vaizdajuostėje užfiksavo Daina Snicoriūtė
iš Panevėžio etnokultūros centro. Kartu tai buvo proga moterims
pabendrauti. Duonos kepėjos galėjo pajausti, kad jų išmoktas amatas
nepamirštas ir reikalingas.
Rengiant duonos kepimo šventę, O.Buliauskienės namai Patrakių
kaime buvo pasirinkti neatsitiktinai. Jų savininkė - žinoma šeimininkė.
Čia gimusios ir užaugusios sodietės mama kepdavo duoną. Kaip iškepti
gardžią duoną, iš jos išmoko dukra.
Tuo metu gryčioje stovėjo didelė krosnis. Pasišildyti ant jos
sutilpdavo visa šeima. Gūdų vakarą tai būdavo jaukiausia vieta.
Į netoli miško stovinčią sodybą užsukdavo medžiotojai. Eidami
medžioti, jie duonos neatsinešdavo. Kvepiančios rugiais duonos
jie gaudavo šiuose namuose.
Pokario metais duoną kepdavo iš savo išaugintų grūdų. Į Buliauskų
sodybą užsukdavo duoneliautojai. Neišleisdavo jų tuščiomis rankomis.
Ateidavo partizanai, buvę jų kaimynai. Vienas Kūčias kartu su
jais sutiko.
|
Ona Buliauskienė sugeba iškepti gardžią duoną
|
|
Bendruomenės mokosi aktyvumo
Maždaug prieš trejus metus Kauno
rajone buvo įkurti Kaimo bendruomenių komitetai. Į juos įėjo seniūnijų
aktyvistai: pedagogai, medikai, kunigai, policijos pareigūnai,
seniūnijų atstovai ir kiti šviesuomenės žmonės. Jie drauge su
seniūnais spręsdavo aktualius vietos gyvenimo klausimus, teikdavo
savo pasiūlymus rajono savivaldybei. Šias tarybas tvirtindavo
rajono meras.
Prieš metus šių komitetų veikla bei kryptys buvo kiek pakoreguoti,
pataisyti, labiau paisant vietos gyvenimo sąlygų, didesnės demokratijos
principų.
Dabar Kauno rajone yra 23 kaimo bei miesto bendruomenių tarybos,
tai lygiai tiek, kiek yra seniūnijų. Dabar tarybų sudėties nereikia
tvirtinti rajono savivaldybėje - vietos žmonės geriau negu centrinė
rajono organizacija žino, ką rinkti į seniūnijos bendruomenės
tarybą.
|
|
Neramumai dėl importo
Prarasti milijardai
Ne pirmą kartą įvairaus lygio žinybose
kalbama apie importuojamų žemės ūkio produktų antplūdį į mūsų
šalį. Parduotuvių lentynose, ant turgaviečių prekystalių regime
gausybę ananasų, bananų, kitokių iš subtropinių šalių atgabentų
vaisių, kai kurių daržovių. Bet dėl jų mūsų kaimo žmonės konkurencijos
nejaučia, nes šios gėrybės Lietuvos soduose ir laukuose netarpsta.
Nerimą kelia tos daržovės ir vaisiai, kuriuos mes patys auginame
ir norime juos realizuoti. Bet visa tai plūsta iš užsienio. Žinoma
atvejų, kai dėl gausaus daržovių importo mūsų šalyje žlugo ne
vienas ūkininkas, nepajėgęs konkuruoti su tokia importuojamų žemės
ūkio produktų gausa. Tai pasakytina ne vien apie daržoves, vaisius,
bet ir apie mėsos, pieno produktus.
|
|
|