Pažintis
Vydas Kasperavičius ir Onuškio vidurinė mokykla Daiva
Červokienė
| Dailininkas mokytojas-metodininkas Vydas
Kasperavičius 2010 metais Klaudijaus Driskiaus nuotrauka
| Onuškio vidurinės mokyklos
languose pamatęs meniškus medžio dirbinius, viduje ant sienų subtilias verpstes
ir saulutes, neklysdamas gali pasakyti, kad čia dirba talentingas dailės mokytojas.
Ne mažiau pasako ir faktas, kad bent keli šios mokyklos abiturientai kasmet laiko
mokyklinį dailės egzaminą. Ir viso to kaltininkas dailininkas, mokytojas-metodininkas
Vydas Kasperavičius, kurio šaknys tvirtai įaugusios Trakų rajono žemėje.
Tėvų namuose Vydas gimė Čižiūnuose,
kur gimė ir užaugo ir jo tėvas Jonas. Tačiau mokėsi Vladislovoje, kur tėvai mokytojavo
15 metų. Pasak Vydo, šiandienos jaunimui jo vaikystės metų kaimo mokykla sunkiai
įsivaizduojama: viename apleisto dvaro gale veikė pradinė mokykla, kitame gyveno
mokytojų šeima. Mokykloje dvi klasės, viena pirmokų ir trečiokų, kita antrokų
ir ketvirtokų. Kiekvienoje klasėje po dvi eiles suolų: vienoje sėdi vienos,
kitoje kitos klasės mokiniai. Jonas Kasperavičius dirbo vienoje klasėje, Stanislava
Kasperavičienė kitoje. Taigi jį (ir brolius Ramūną, ir Kęstutį) vienais metais
mokė mama, kitais tėtis. Beje, pirmokus visada mokė Jonas Kasperavičius, turėjęs
pedagoginį ir skulptoriaus talentą, kuriam atsidėjo atsisveikinęs su mokykla.
Tėvas Jonas Kasperavičius buvo baigęs Aukštadvario progimnaziją,
Vilniuje mokytojų kursus. Mama Stanislava gimė Žikaronių
kaime, Kaišiadorių r. Kaip vyriausia savanorio šeimos dukra galėjo nemokamai mokytis
ir tuo labai džiaugėsi ir didžiavosi. Baigė Kaišiadorių gimnaziją, dainavo jos
chore. Buitį šeimoje tvarkė mama. Kad ji viena akimi nematė (kūdikystėje rugių
lauke besiraičiodama ražiena išsidūrė akį, vietinis daktaras buvo bejėgis padėti),
sūnūs sužinojo tik suaugę. Vydas puikiai atsimena visus
senelius, išskyrus mamos tėvą Juozapą Strašunską, kurio gyvo nematė. Jis, Lietuvos
savanoris, 1946 metais buvo ištremtas 25 metams į Sibirą, ten ir mirė. Abi senelės
turėjo stakles ir audė. Tėvuko mama Marijona buvo žolininkė, gydė kaimo žmones.
Vydui labai reikšminga vaikystė Vladislovoje. Jis puikiai
prisimena, kaip su broliais visai dienai išeidavo prie ežero, braidžiodavo po
parką ar karstydavosi po medžius, klausydavosi paukščių čiulbėjimo, maudydavosi,
irstydavosi. Dideliu tėvų pedagoginiu nuopelnu jis vadina mokėjimą taktiškai aptarti
su jais galimus pavojus ir mokyti atsargumo, atsakomybės už savo sprendimus, laisvalaikio
pomėgius. Tėvai anksti išmokė sūnus plaukti ir atsakingo požiūrio į vandenį. Šeima
turėjo savo valtį: tėvai ją leisdavo imti bet kada, bet tik pasakius, prašė nesimaudyti
nežinomoje vietoje, geriau ten, kur dugnas žinomas, į bet kokį luotą nesėsti.
Pasirinkimų metas Žymių to meto
žmonių viešnagė Vladislovoje buvo lemtinga visai šeimai. V. Kasperavičius prisimena,
kaip tėvukas parodė J. Mikėnui savo paukščio skulptūrą, padarytą iš įdomių šakų.
Skulptorius patarė ją dar padrožinėti. Vėliau parodė undinę. Mikėnas patarė dirbti
kiek kitaip, arčiau liaudies meno. Vyriausias brolis Ramūnas, anksti pradėjęs
rašyti Moksleivyje, spausdinęsis Nemune, studijavo matematiką. Tai lėmė Vladislovoje
viešėjusio matematiko Mindaugo Stakvilevičius patarimai visiems broliams matematika
sekėsi, vyriausiajam itin gerai, tik meniškai sielai jos nepakako.
Mama labai svajojo iš sūnų padaryti muzikantus. Vydas, baigęs keturias klases,
1962 metais stojo į Vilniaus vidurinės meno mokyklos-internato (dabar Nacionalinė
M. K. Čiurlionio menų mokykla) muzikos skyrių, neįstojo, o 1963 metais tapo šios
mokyklos-internato dailės skyriaus mokiniu. Nuo 8 klasės mokėsi skulptūros, vadovaujamas
skulptoriaus Alfonso Ambraziūno, su kitais mokiniais atliko praktiką Vladislovoje
ir iškaltą ąžuolinę skulptūrą paliko mokyklai. Besimokydamas
Vilniaus vidurinės meno mokykloje-internate, Vydas neabejojo, kad toliau nori
studijuoti Valstybiniame dailės institute (dabar Lietuvos dailės akademija). Tačiau
jam vos nepakišo kojos neįvykęs šimtadienis. Šventei klasės draugai statė spektaklį,
tačiau dėl nepriimtinų idėjų jis buvo uždraustas. Šimtadienis neįvyko, mokiniams
buvo pagrasinta, kad Lietuvos TSR valstybinį dailės institutą jie matys kaip savo
ausis. Vydas, tarsi mėtydamas pėdas, nunešė pareiškimą studijuoti tekstilę, o
ne skulptūrą. 1970 metais V. Kasperavičius įstojo studijuoti į Lietuvos TSR valstybinį
dailės institutą. Studijų metais jį labiausiai domino batika. Nuo trečio kurso
dalyvavo Lietuvos TSR valstybinio dailės instituto studentų darbų parodose, ketvirtame
kurse surengė ir savo personalinę parodą. V. Kasperavičiaus
diplominis darbas batikinė aplikacija Trys mūzos papuošė vieną instituto
kabinetų. Beje, kai jaunesnis brolis, žymus dailininkas Kęstutis, baigdamas Vilniaus
vidurinės meno mokyklos-internato muzikos skyriuje choro dirigavimą, sumanė toliau
studijuoti Lietuvos TSR valstybiniame dailės institute dizaino specialybę, Vydas
padėjo jam pasiruošti stojamiesiems egzaminams. Baigdamas
studijas V. Kasperavičius neabejojo, kad nenori gyventi dideliuose miestuose.
13 metų, praleistų sostinėje, jam parodė, kad nedidelio miestelio gyvenimas, čia
išlikęs gilesnis žmonių ryšys su gamta jam yra priimtinesni už miesto šurmulį
ir skubėjimą. Kūrybos štrichai
Apie 10 metų V. Kasperavičius pagal užsakymus dirbo kūrybinius darbus. Laikai
tam buvo palankūs. Pavasariais Dailininkų sąjungos komisijai pristatydavo sumanytų
darbų eskizus su aprašais, kokio dydžio bus darbai, o ši atrinkdavo, tiks jie
parodoms ar ne, numatydavo terminą, iki kada jie turi būti padaryti. Dailininkas
gaudavo avansą ir įgyvendindavo idėjas. Jeigu nepavykdavo gerai atlikti darbo,
komisija nepriimdavo kūrinio parodai, nepirkdavo jo muziejui, tačiau avanso grąžinti
nereikalaudavo. Pasak Vydo, ši tvarka buvo paranki jauniems kūrėjams: su užsakymu
gaudavo ir pinigų medžiagoms, žinojo, kad darbui pasisekus, jis pateks į parodas
ar į muziejų. Devintasis praėjusio amžiaus dešimtmetis dailininkams buvo geras
ir tuo, kad atkutę kolūkiai ir įmonės steigė kavinukes, pirteles, kurioms papuošti
užsakydavo meno kūrinių. Didesni V. Kasperavičiaus batikos
darbai paplito viešoje erdvėje: Žolynas nupirktas dailės muziejaus fondo 1983
metais, Du paukščiai 1985 metais nupirktas Lietuvos Finansų ministerijos (valgyklai),
Paukštis, 1984 metais sukurtas kartu su kurso draugu Kęstučiu Balčikoniu, puošia
Butrimonių paukštyną. Daug dailininko darbų yra įsigiję privatūs asmenys. V. Kasperavičiaus
Žolynas Tarybų Lietuvos enciklopedijoje iliustruoja pasakojimą apie lietuvių
tekstilės batikos raidą. Vydas labai mėgo augalijos
ir gyvūnijos motyvus, jo darbuose susipina realūs vaizdai ir netikėtos fantazijos
detalės. V. Kasperavičius neslėpė, kad jaunystėje jį žavėjo aborigenų menas, archajiškas
tautiškas minimalizmas bei šiaurės šalių gotika ir renesansas. Tai turėjo įtakos
ir jo batikos darbams. Ir dešimtys kryžių
Taip jau likimas lėmė, kad tapęs laisvu menininku V. Kasperavičius sukiojosi prie
namų ir su tėvu, kuris, baigęs pedagogo karjerą, daugiau laiko skyrė drožybai,
kūrė įvairius meno dirbinius. Netrukus ir V. Kasperavičius
pajuto, kad medis jam labiau patinka negu tekstilė. Tada buvo nesunku gauti medžio.
Su miškininkais pašnekėjai, kolūkiui padarei stendų, ir gavai kokio nori medžio,
prisiminė. Jis sukūrė nemažai medžio pano: Moteris
ir paukštis Vilniaus silikatinių plytų gamyklos kavinei, Vytis gėlėse 1991
metais Lentvario savivaldybės aktų salei, Riteris 1998 metais Respublikinės
karo ligoninės aktų salei ir kt. Jo medžio pano ir skulptūroms būdingi tie patys
augalijos ir gyvūnijos motyvai, gerai įsižiūrėję, pamatytume ir vieną kitą nerealaus
pasaulio detalę. Talentingas skulptorius ir pedagogas
suskaičiavo, kad kartu su tėvu pagamino 25 medinius kryžius, kurie pasklido po
įvairias Trakų rajono vietoves ir toliau. Vienas išdrožė 15 kryžių. Po širdies
šuntavimo operacijos 2010 metų vasarį padarė sudedamą kryžių iš trijų dalių ir
pavasarį pastatė Kryžių kalne. Tai talentingo pedagogo padėka Dievui po patirtos
sudėtingos operacijos. Kelias į Onuškį
Nuo 1990 metų V. Kasperavičius dirba Onuškio vidurinėje mokykloje. Dėsto dailę
ir etiką. Nuo 2003 metų yra dailės mokytojas metodininkas, 2010 metais apdovanotas
Trakų r. Kunigaikščio Vytauto Didžiojo nominacija ir II laipsnio diplomu už švietimo
naujovių diegimą ugdymo procese ir aktyvią, kūrybingą pedagoginę veiklą.
V. Kasperavičiaus mokiniai sėkmingai dalyvauja įvairiose tarptautinėse, respublikinėse
ir rajoninėse moksleivių kūrybinių darbų parodose ir moksleivių dailės olimpiadose:
2010 metais Justė Žilionytė tapo rajoninės moksleivių dailės olimpiados nugalėtoja,
o Urtė Motuzaitė konkurso ,,Senų daiktų kalbėjimas laureate, 2011 metais Saulė
Kavaliauskaitė tapo rajoninės dailės olimpiados nugalėtoja ir respublikinės dailės
olimpiados II vietos laimėtoja, 2014 metais Ieva Bagdanavičiūtė rajoninės dailės
olimpiados nugalėtoja. Tapęs pedagogu V. Kasperavičius
tapo ir drožinėja (dažniausiai spalvotus angelus) tik laisvalaikiu. Kūrybingiausiais
jam metas yra ruduo ir žiema, vasarą labiau traukia gamta. Talentingas pedagogas
prisipažino jau laukiąs pensinio amžiaus, kad galėtų daugiau atsidėti kūrybai.
Sako, geriausiai pailsi drožinėdamas: ramu, niekas kitas nerūpi, jokie klausimai
nekvaršina galvos, lieka tik jo pokalbis su medžiu apie gyvenimo ir kasdienybės
prasmę ir tikslus, likimo išbandymus. Sunkus pedagogo
darbas. Dažnai ir nedėkingas, bet turįs ir savo gerųjų pusių visada būni tarp
jaunų žmonių, o tai verčia stengtis nesenti, būti sieloje jaunu ir žingeidžiu,
nesurambėti, nes prarasi ryšį su jaunąja karta. Mokymo procesas turi žavesio
mokai kitus ir mokaisi pats. Man labai svarbu, kad po manęs liktų žmonės, kurie
myli savo kraštą, žino jo istoriją, gerai pažįsta liaudies meną, saugo ir puoselėja
tautines tradicijas ir gyvena plačiai atmerktomis akimis viskam, kas gražaus ir
gero vyksta pasaulyje, apibūdino V. Kasperavičius.
Ir herbo idėjos autorius Tačiau vien mokykla pedagogo
interesai neapsiriboja. Sumanius sukurti Onuškio seniūnijos herbą, kelias idėjas
jam pasiūlė V. Kasperavičius. Į Lietuvos heraldikos komisijos posėdžius bendruomenės
atstovai nuvežė ir jo nupieštų herbo eskizų, tarp kurių buvo sidabražolė (lot.
potentilla). Komisijos ir bendruomenės atstovų nuomone, sidabražolė buvo tinkamiausias
simbolis miestelio heraldikai, nes yra gana retas ir saugomas augalas. Mintis
įamžinti jį herbe palaikyta ir dėl to, kad sidabražolė garsėja gydomosiomis savybėmis,
jos lotyniškas pavadinimas kilo nuo žodžio potentia, kuris reiškia galybę. Šis
augalas vienas svarbesnių kupoliavimo žolynų, kuriems būdavo teikiama ypatinga
reikšmė, priskiriamos net ir magiškos savybės... Trakų
rajonas © 2014 XXI amžius |