Žmogaus dvasia neįveikiama
Mūsų miesteliai, tikėjimas ir žurnalistika
|
Nijolė Baužytė apdovanota
Petro Babicko premija
Ričardo ŠAKNIO nuotrauka
|
|
Iš gūdžios pelkės padarė
jaukų gamtos kampelį
|
|
Pabiržėje gyvenanti Aldona Jaronytė
savo sodybą susitvarkė taip,
kad ją po Mūsų miestelių filmo
pradėjo lankyti turistai.
Apie ją rašė ir XXI amžius
(Daro tai, kas pačiai miela,
2015 12 18, nr. 47)
Broniaus Vertelkos nuotrauka
|
Šiemet žurnalistė Nijolė Baužytė apdovanota
Petro Babicko premija, skiriama radijo ir televizijos žurnalistui
už brandžius kūrinius. Su viena iš daugiausiai apdovanojimų pelniusia
televizijos žurnaliste, sukūrusia daug literatūrinių laidų apie
žymius kultūros ir meno veikėjus, jų kūrybą ir laidų ciklą Mūsų
miesteliai, kalbėjomės apie žurnalistiką, Lietuvą ir tikėjimą.
Net du N. Baužytės dėdės, tėvo broliai, buvo kunigai.
Gal pradėkime nuo to, kad Jūsų šeimoje tikėjimas
buvo labai svarbus?
Mamos tėvas Simonas Bačiulis buvo Seredžiaus bažnyčios
zakristijonas ir vaikus auklėjo maldoje. Į didelę šeimą laisvamanybės
įnešė iš Amerikos atvykęs žentas, vyriausios dukros vyras.
Senelis iš tėvelio pusės Karolis Baužys irgi buvo
zakristijonas. Jam daug įtakos turėjo kunigas Jonas Burba. 18-metį
senelį kunigas iš Tverečiaus atsivežė į Labanorą, padarė knygnešiu
ir daraktoriumi. Karolis Baužys buvo didelis lietuvininkas, palaidotas
Kernavėje. Ir močiutė Karolina sąmoningai priešinosi krašto nutautinimui,
platino knygas ir laikraščius. Jie niekada nepateko į žandarų pinkles,
spaudą slėpdavo ant bažnyčios lubų, močiutė ir savo plačiuose
sijonuose, kuriuos segėjo vieną ant kito. Apatinių sijonų kišenėse
prireikus slėpdavo knygas, maldaknyges, tais laikais net bjauriausi
žandarai nekaišiodavo rankų po moterų sijonais. Močiutė norėjo,
kad visi keturi sūnūs taptų kunigais, bet vyriausias sūnus Alfonsas
ir mano tėvelis pasirinko kitą kelią. Tačiau tėvelis buvo labai
giliai ir nuoširdžiai tikintis. Negalima buvo eiti į bažnyčią
neidavo. Tačiau namuose visada švęsdavom Šv. Velykas, Kalėdas. Mes,
vaikai, kur bebūtume, visada susirinkdavome per šias šventes. Man
tikėjimas ir bažnyčia davė daug stiprybės ir nusiraminimo sunkiausiomis
akimirkomis. Dažniausiai eidavau į Šv. Mikalojaus bažnyčią, ten
buvo pašarvota ir močiutė Karolina. Kai tėvelis ir dėdės mokėsi
Vilniuje, tai buvo vienintelė lenkų neuždaryta lietuviška bažnyčia
ji mums tapo svarbiausia. Dabar lankau parapijinę Šv. arkangelo
Rapolo bažnyčią, nueinu ir į Šv. apaštalų Pilypo ir Jokūbo bažnyčią
ją labai mėgo vyriausioji sesuo.
Ar tai netrukdė Jums sovietmečiu?
Ir sovietiniais metais sugebėjau laikytis krikščioniškų
tradicijų. Dieveniškėse pakrikštijau sūnų. Dirbau ideologinėje įstaigoje
valstybinės televizijos Literatūros ir meno redakcijoje. Jei rodydavome
dailininkus, pelniusius valstybines premijas, mums neleisdavo rodyti
jų darbų, kuriuose pavaizduotos bažnyčios. O kaip parodysi Vilnių
be bažnyčių? Tiesa, jas rodyti labiau draudė žemesnio rango partijos
veikėjai.
Vyriausioji sesuo Julijona Danutė sekmadieniais,
per didžiąsias šventes visada nueidavo į bažnyčią, vidurinioji Jūra
kiek rečiau. O per Vėlines būtinai visos nueidavome į kapines.
Pilnos kapinės žmonių tą vakarą būdavo ir Vilniuje, ir Panevėžyje,
kur esu užaugusi. Vilniuje per Vėlines būtinai turėjau nueiti į
Rasų kapines uždegti žvakutę ant Jono Basanavičiaus, M. K. Čiurlionio,
pažinotų ir gerbtų žmonių kapų. Nesvarbu gaudys saugumas ar ne.
Kaip gyvenimas Jus atvedė į žiniasklaidą?
Dar Panevėžio gimnazijoje lankiau režisieriaus
J. Miltinio studiją ir literatų būrelį. Bandžiau rašyti apysakas,
tekstus vaidinimams. Labai mėgau skaityti. Mano mėgstamiausias kvapas
knygų klijų. Keturmetė ateidavau į Pušaloto biblioteką ir uostydavau
knygas...
Kai rinkausi profesiją, mano sesuo Jūra buvo bebaigianti
žurnalistikos studijas. Pagalvojau: Žurnalistai nieko giliai nežino,
nuo visko tik nugraibo grietinėlę. Reikia studijuoti fundamentalų
mokslą. Įstojau į lituanistiką. Sunkiai sirgo mama, gyvenau tik
iš stipendijos, kurią dažnai gaudavau padidintą, bet mėnesio pabaigoje
pinigų maistui pritrūkdavo. Lankiau universiteto dramos studiją,
puikiai mokėjau rusų kalbą. Studijos vadovas pasiūlė man Vilniaus
dramos teatre versti spektaklius į rusų kalbą nesuprantantiems lietuviškai.
Kurį laiką taip vertėjavome su aktore Aldona Vederaite. Kai susikūrė
televizija, ji tapo režisieriaus asistente. Kartą ji paprašė laidai
per naktį parašyti negriukų dainą. Pamėginau. Redaktorei patiko,
davė jaunam kompozitoriui Vytautui Barkauskui. Šis sukūrė muziką,
dainelė skambėjo televizijoje. Tada pasiūlė paruošti viktoriną.
Parašiau ne tik klausimus, paruošiau ir vaizdinę medžiagą. Taip
pradėjau bendradarbiauti televizijoje, netrukus mane rekomendavo
etatiniam darbui. 1960 metais pradėjau dirbti televizijoje Literatūros
ir dramos redakcijoje.
Kuo Jūsų kūrybinėje biografijoje išsiskiria
videofilmų ciklas Mūsų miesteliai?
Aš tiesiog myliu Lietuvos miestelius. Jie man
nepaprastai žavūs. Dar prieš 2030 metų mano širdis juose spurdėdavo
iš džiaugsmo. Joks miestas su naujausiomis statybomis man nebuvo
toks iškalbus, taip alsuojantis. Lietuvos kaimą galutinai sunaikino
melioracija. Manau, ji buvo specialiai tam sugalvota, nes kaimas
buvo lietuviškumo, Tėvynės meilės, partizaninio judėjimo atrama.
Anksčiau, kol miesteliuose gyveno daug senbuvių, kurie tautines
vertybes perduodavo iš kartos į kartą, jie turėjo savo dvasią, kažką,
kas būdinga tik tam miesteliui. Senbuviai intuityviai tai brangino,
per savo širdis, gyvenimus buvo praleidę miestelio istoriją, o tautos
istorija ir susideda iš žmonių istorijų. Dabar tokių žmonių beveik
neliko. Atsirado daug perėjūnų, kuriems rūpi tik jų gerovė, miesteliai
nyksta. Pavyzdžiui, Skapiškis, 1996 metais turėjęs apie tūkstantį
gyventojų, šiuo metu, pasak teatro režisierės Vitos, teturi apie
400. Žmonės žino: jie išmirs, ir miestelio neliks. Tai didžiausia
tragedija.
Pristatykite šių videofilmų kūrybinę grupę.
Televizijoje darbas komandinis. Labai dėkoju savo
kūrybinei grupei. Anksčiau dirbau su režisieriumi Romualdu Jarašausku,
dabar jau aštuonerius metus esame kartu su režisiere Stase Keiniene,
garso režisieriumi, kompozitoriumi Algimantu Apanavičiumi bei vaizdo
inžinieriumi Vincu Baziu, operatoriumi Rimantu Miškelevičiumi. Esame
kaip vienas kumštis, suprantame vienas kitą iš pusės žodžio. O mus
veža labai atsidavęs vairuotojas Egidijus Valiušis, kartais filmuose
ir pavaidinantis. Tarkime, Kražiuose įvyko tikros skerdynės dėl
caro nurodymo uždaryti bažnyčią. Paties užpuolimo nepavaizduosi,
reikia žmonių, bet parodėme, kaip generalgubernatorius gauna raštą,
kad sukilo žmonės, juos reikia prispausti...
Per 27 metus sulaukėme daugybės palaikančių, dėkojančių
laiškų ir tik 56 piktokus.
Turbūt dabar Jūsų videofilmai tarsi paminklas
nykstantiems miesteliams, jų istorijai?
Valstybę valdantieji daro viską, kad nebeliktų
miestelių. Uždaro mokyklas, ambulatorijas, bibliotekas. Žengtas
paskutinis žingsnis uždaro paštus. Bibliotekos turi skaitytojų
kaimo žmogus ateina čia, pasišneka su bibliotekininke, pavarto
spaudą. Tai vieta, kur žmonės gali susitikti. Užsienyje žmonės
susitinka kavinėse, mes neturime tokios mados, o į biblioteką žmonės
užeina bet ko paklausti, paprašyti įjungti skaipą, kad galėtų pasikalbėti
su vaikaičiu Airijoje... Šiemet ruošiamasi uždaryti apie 200 bibliotekų.
Dabar mūsų filmai rekviem mieteliams. Labai norėčiau, kad to nebūtų.
Dažnai klausiu vietinių gyventojų: Ar išliks miestelis? Visi išsigąsta,
sako: Oi, turėtų išlikti. Bet per dieną gatvėje nesutikome nė
vieno vaiko... Miestelių tėra likučiai, stengiamės juos sugriebti,
išlaikyti nors vaizdo juostoje...
Pakalbėkime, kaip ruošiatės filmavimui? Juk
be pasiruošimo nepavyktų tiek parodyti.
Važiuodama į miestelį, turiu žinoti daugiau negu
vietiniai. Eidavau į M. Mažvydo biblioteką, sekdavau straipsnių
kartoteką. Ir užsisakydavau šūsnį senų leidinių nuo XIX amžiaus
pabaigos. Perversdavau ir emigrantų, ir sovietinę, ir dabartinę
spaudą. Perskaitydavau, daug ką užsirašydavau, vėliau atsirado galimybė
kopijuoti. Beje, pasirodžius mūsų filmams po kurio laiko plūstelėjo
ir knygos, monografijos apie valsčius, miestelius ir kaimus.
Ar turite nuostatą, ką būtina parodyti, kokius
objektus aplankyti, kad susidarytų miestelio vaizdas?
Svarbiausia žinoti, kas bus stuburas, ant kurio
versi detales. Tarkime, miestelis degė 6 ar 12 kartų. Kodėl? Bet
norint gauti žinių, žmogų reikia prisijaukinti. Man tik du žmonės
yra atsisakę kalbėti. Jų ir nekalbinau, matyt, kažko labai stipriai
įžeisti.
O miestelyje turi rasti atsvarą. Kai atvažiuoji
pirmąkart, vis tiek nieko nežinai, bet pradedi žmones kalbinti ir
viskas rutuliojasi. Pradedi nuo seniūno, kartais jis pažįsta savo
žmones, kartais ne. Tada eini pas bendruomenės pirmininką, kleboną.
Taip ir trauki žinias... Kai išvažiuoji iš miestelio antrąkart,
trečiąkart ir daugiau jau neatvyksi, kažkas sako: Dar to nenufilmavote,
to nepakalbinote. O pradžioj: Ne, nieko nežinau, Ką jis ten
gali pasakyti...
Gal turite metodiką, kaip prakalbinti žmones?
Padeda intuicija. Paklausi apie gėlę darželyje
ar drabužį, staltiesę ant stalo. Žmogus pradeda kalbėti, tai jo
negąsdina. O jei moteris pasigiria savo ar mamos rankdarbiais, atidaro
spintas, ji jau mano.
Prisimenu a. a. Juozą Petrauską nuo Seirijų. Buvo
kolūkio buhalteris, bet gimęs istoriku. Parašė visą pluoštą knygelių:
apie Kryžius, Kapčiamiestį, Leipalingį, Seirijus. Buvo surinkęs
labai daug senovinių nuotraukų, atvirukų. Mane žmonės įspėjo: Petrauskas
su žurnalistais nekalba. Dar niekam nepavyko jo prakalbinti. Sakau
pamėginsiu. Nuvažiavome pas jį spalio pavakarę. Keturi vyrai ir
aš. Visada einu pirma. Juozas Petrauskas gyveno vienas, nevedęs,
jei įeis keturi vyrai, dar išsigąs, kad apiplėšti nori. Pasisveikinu.
Žiūri įtariai. Klausiu: Kas čia taip kvepia? Nenoriai atsako šutinęs
blynus. Bet dzūkas vaišingas, ištraukė iš krosnies paragauti. Pagyriau,
kaip skanu, paragino valgyti. Pasakiau, kad turiu keturis dar labiau
išalkusius. Gerai, kviesk, tegul pavalgo. O ant stalo pamatėme
ir nuotraukų. Pažiūriu: Čia mano dėdės nuotrauka. Leipalingio kunigas
Danielius Baužys. A... Tavo dėdė kunigas? Taip užsikabinome.
Jis čiupo nuotraukas, pradėjo man aiškinti. Buvo taip įsimylėjęs
tą kraštotyrinį darbą, nė nepamatė, kada pradėjome filmuoti. Tada
lyg sušnypštė. Po filmo atsiuntė dovanų savo naują knygelę. Vėliau
ir kitas atvežė ar atsiuntė. Kai atsiuntė paskutiniąją, parašė,
kad turbūt jau iškeliaus. Jis mirė dar po aštuonių mėnesių, vieną
filmą paskyrėme jo atminimui.
Jūs būtinai kiekviename miestelyje aplankote
bažnyčią. Tam turėjo įtakos, kad du Jūsų dėdės buvo kunigai?
Tai tikrai ne dėdžių įtaka. Tik vieną jų, Danielių
Baužį, ilgai dirbusį Dieveniškėse, pažinojau. Kito, Zenono Baužio,
buvusio Kernavės klebono, nužudyto Magadane, net nesu mačiusi. Tiesiog
bažnyčia labai svarbus objektas kiekviename miestelyje. Nėra miestelio
be bažnyčios. Labai aiškus skirstymas: kaimas viensėdžiai ar gatvinis.
Bažnytkaimis gyvenvietė su bažnyčia be administracinių įstaigų.
Miestelis seniūnija, paštas, ambulatorija, mokykla. Sovietiniais
metais atsirado tokių gyvenviečių be bažnyčios. Tai tik to laiko
darinys. Bažnyčios turi savitumų iš išorės ir vidaus: tai kokio
liaudies menininko skulptūrėlė, koks rantytas kryžius, įspūdingesnis
paveikslas... Be to, bažnyčia pagrindinė miestelio architektūrinė
dominantė. Visas gyvenimas sukosi apie bažnyčias. Ten, kur žmonės
nelanko bažnyčios, miestelis, dvasiškai degradavęs, greitai sunyks.
Kitas labai svarbus objektas kiekviename miestelyje
yra kapines?
Ir kapinės labai daug pasako. Yra toks anekdotas:
Užėjo žmogus į kapines ir stebisi: Oi, kiek daug čia pliusų. Ten
būna labai meniškų dalykų. Dzūkijoje ar Žemaitijoje kapinės tarsi
kryžių paroda. Gali būti ir koplyčia, panteonas, partizanų ar nepriklausomybės
laikų savanorių kapai tai labai svarbu. Naujosios kapinės ne tokios
įdomios, jos dažnai standartinės, be medžių. Daugelyje kapinių,
deja, iškirto gražiausius medžius. Nėra kam prižiūrėti kapų, o nuo
medžių lapai krinta...
Seniūnijos turi laisvų rankų, piliečių, kurie
gauna bedarbių pašalpas. Su jomis Lietuvą pražudėme. Pinigus žmogus
privalo užsidirbti. Jei gauna už nieką, pravaro pro gerklę...
Ar jaučiatės gerai pažįstanti Lietuvą ir jos
žmones?
Tautos dvasią, jos sveikatą ar ligotumą jaučiuosi
pažįstanti. Nesigiriu, kad gerai pažįstu kiekvieną jos kampelį.
Ne. Miestelių apie 2000, o filmų sukūrėme tik apie 200.
Tai nemažai. Regionų skirtumai labai juntami?
Jie yra dideli. Žmonės skiriasi ir charakterio
savybėmis, ir pasaulėžiūra, pavyzdžiui, Mažeikių rajone ir apie
Radviliškį skiriasi kaip dangus ir žemė. Žinoma, jeigu jie architektonai.
Sekmadienį paprastai žmonės eina į bažnyčią, grįžę valgo, bendrauja.
Yra toks miestelis Leckava, Mažeikių rajone, prie pat Latvijos sienos.
Jo bendruomenės pirmininkė Regina buvo labai veikli. Dirbo meno
vadove, turėjo net aštuonis būrelius. Ji prie upės su vyru iškirto
krūmokšnius, įrengė Dainų slėnį su suolais, estrada, jos pastangomis
buvo nutiestas asfalto gabalas iki šio slėnio. Ji pasirūpino, kad
kapinės būtų aptvertos akmenine tvora, pastatė su klebonu prie bažnyčios
du paminklus. Iš vienos pusės Vytautui Didžiajam, iš kitos šventiesiems
Vaitiekui ir Bonifacijui. Kai pamačiau nuotraukas, pagalvojau, kad
Amerikoje. Ir muziejų Regina įrengė buvusioje mokykloje. Žiemą atostogaudavo,
kad liktų malkoms skirti rąstai, su liaudies meistru skėlė juos
per pusę, taip įrengė bendruomenės svetainę. Deja, atsirado nesutarimų
kurstytojų, ir Regina pateko į miestelėnų nemalonę. Ji su motina
sekmadienį ateina į bažnyčią, todėl ten daugiau niekas neateina.
Kalbinau naują bendruomenės pirmininkę. Klausiau, kas taip išpuošė
miestelį: Regina. Miestelio žmonių klausiau: Jei su Regina susipykote,
tai Dievo jau nebėra, ir į bažnyčią neinate? Ar Jis liko? O gal
Regina Jį išsinešė? Tyli...
Nemoka žmonės padėkoti už tai, ką kiti padaro?
Nemoka vertinti. Gal kunigas padėkoja? Atvažiuoja
16 km iš Mažeikių į Gegužines pamaldas, kuriose būna tik jis ir
pročkelė, bažnyčios tvarkytoja.
Kaip manote, kas svarbiausia, kad mūsų miesteliai
ir kaimai taip sparčiai netuštėtų?
Jei norime, kad mūsų miesteliai neišnyktų, priverskime
pensininkus gimdyti vaikus. O valdžiai linkiu galvoti galva. Kaip
galima uždaryti mokyklas, bibliotekas? Kaip galima buvo uždaryti
Reškutėnuose mokyklą, kuri atsilaikė per visą lenkmetį ir išliko
lietuviška. Jiems tauta ir Dievas to nedovanos... Reikėjo daryti
viską, kad regionuose būtų darbo vietų. Kur patriotizmo pamokos?
Didžiausia nuodėmė įstatymas, leidęs parduoti
žemes užsieniečiams. Naikinami bet kokie saugikliai, žemė perkama
per lietuvių, tų, kurie neatlaikė sąžinės egzamino, rankas. O per
nacionalinį radiją skelbiama maždaug taip: Jei Jūsų diplomo nepripažino
Ispanijoje, jei turite sunkumų, kreipkitės į mus, padėsime... Ar
tai ne raginimas emigruoti?
O dabar išvykę lietuviai labai greitai nutautėja.
Bėgusieji po karo, nes jų gyvybei grėsė pavojus, labai saugojo lietuvybę,
bet daugumos jų vaikai jau nekalba lietuviškai...
Gal pernelyg pesimistinis Jūsų požiūris?
Tačiau vos po 25 metų išvykusiųjų kalboje dažnai
jau girdime svetimą akcentą, seneliai su vaikaičiais skaipu jau
kalba angliškai.
Ar ką nors darote tam, kad Lietuva neišsivaikščiotų?
Priklausau visuomeninei organizacijai sambūriui
Patirtis. Ten susirinko daug mokslininkų ir žmonių, kuriems rūpi
Lietuva ir jos ateitis. Darome, ką galime, bet mūsų balsas gana
vienišas...
Kaip manote, kas svarbiausia, kad žmogus galėtų
pasakyti prasmingai gyvenęs?
Svarbiausia mažiau galvoti apie save, o daugiau
apie tą kraštą, kuriame gyveni. Dažnai žmonės klausia: Ką ta Lietuva
man davė? O reikia klausti: Ką tu jai davei? Ar ką nors pagerinai,
nuveikei, kad tėvynė, tu pats būtum doresnis, geresnis?
Nesenai palaidojau seserį Juliją Danutę, ji labai
sunkiai vaikščiojo, buvo ilgametė Vilniaus Bočių pirmininkė, architektų
sąjungos senjorų vadovė, aktyviai dalyvavo Vilniuje gyvenančių panevėžiečių
klube Nevėžis. Kiek ji susitikimų, ekskursijų po įdomiausius Lietuvos
ir gretimų šalių objektus suorganizavo. Kai atsigulė į patalą, skambina
architektų senjorai: Kada Baginskienė grįš pasiilgome renginių.
Atsakiau, kad negrįš, paraginau pačius organizuoti. Ką jūs? Aš?
Sesuo gyveno labai prasmingai. Dešimt metų rinko lėšas Valdovų rūmų
atstatymui. Kiekvieną savaitgalį apsirengusi tautiniais rūbais budėdavo
prie Katedros arkoje ir rinko aukas rūmams. Didžiuojamės, kad turime
Valdovų rūmų statytojų sertifikatą.
Kai sudegė Labanoro bažnyčia, aukojome aš iš
uždarbio, seserys iš pensijos. Kaip tėvo tėviškė liks be bažnyčios.
Ačiū Dievui, ji atstatyta.
Prieš 15 metų Kvėdarnoje gyveno mokytojas Eugenijus
Ivanauskas, tikiuosi, ir tebegyvena. Kvėdarnoje nebuvo vandens telkinio.
E. Ivanauskas vienas (vėliau su mokiniu), kasė kastuvu tvenkinį.
Visi sukiojo pirštu prie smilkinio. Ne tik iškasė, apsodino jį žilvičiais,
padarė tiltelių įkūrė nedidelį parką. Miestelio centre stovi paminklas
Vytautui Didžiajam, mokytojas įtaisė tris šviestuvus raudoną,
žalią, geltoną jų apšviestas stovi paminklas. Atstatė partizanų
bunkerį, pasodino kelis tūkstančius ąžuoliukų nuo Kvėdarnos iki
Vytogalos Dariui ir Girėnui atminti. E. Ivanauskas buvo neįgaliųjų
šalies šuolių į aukštį čempionas ir dalyvavo parolimpiadoje nei
valstybės, nei rajono valdžia nedavė pinigų kelionei.
Pabiržėje gyvena geniali neįgali moteris Aldona
Jaronytė. Ji baigė tik kelias klases, o neišpasakytai gabi. Audžia
lovatieses, raštus sugalvoja, siuva, gamina tortus. Savo rankomis
pasistatė namą, įsivedė elektrą, pati pasidarė sekciją, minkštus
baldus. Dengdama stogą prašė artimųjų pagalbos palaikyti lentas,
užtempti šiferio lakštus, atsisakė. Ji pelkėje nusprendė iškasti
tvenkinius: Jei visą savaitę kasi po aštuonias valandas, yra į
ką pažiūrėti. Padarė išsirangiusį tvenkinį, krantus apsodino gėlėmis.
Moka ir frezuoti, ir staliaus darbą, o iš kelių sugedusių spynų
padaro tokią, kurios niekas neatrakina. Po mūsų filmo ją pradėjo
lankyti turistai, savivaldybė gatvėje pastatė ženklą Aldonos Jaronytės
sodyba. Jos gyvenimas tarsi pražydo.
Tokie žmonės, kurie nebijo darbo ir kuria ne
tik sau, gyvena labai prasmingai.
Kai atėjote į susitikimą sušalusi, ištarėte, kad
žmogui turi būti truputį šalta, truputį alkana ir nepatogu, tada
jis mobilizuoja savo jėgas.
Tai mano mintis. Dažnai man sako, kad rengiuosi
per vėsiai. Manau žmogui turi būti truputį šalta, truputį alkana
ir nepatogu, tada norisi veikti. Antraip tik vartaliosis ant sofos
ir spaudys mygtukus. Ir blogai nuotaikai įveikti žinau du efektyvius
paprastus būdus. Pirmas pradėti dainuoti, po 10 minučių nuotaika
pasikeis. Antras giliai įsikąsti pieštuką, tai privers šypsotis.
Jei šypsaisi ir priverstinai, smegenys pradeda kitaip veikti. Tai
ne mano, o japonų ar kinų įrodyta. Išbandžiau ir įsitikinau.
Dėkoju už pokalbį.
Kalbėjosi Daiva Červokienė
Iš N. Baužytės dėdžių kunigų biografijų
Kun. Danielius Baužys gimė 1900 m. gegužės 1 d.,
o kun. Zenonas Baužys 1908 metais Labanore, daugiavaikėje Karolinos
ir Karolio Baužių šeimoje. Iš 16 vaikų pilnametystės sulaukė aštuoni
keturios dukterys ir keturi sūnūs. Visi vaikai skaityti išmoko
namuose (tėvas Karolis buvo knygnešys ir daraktorius), visi sūnūs
mokėsi Vilniaus lietuvių gimnazijoje. 1928 m. rugpjūčio 8 d. D. Baužys
įšventintas kunigu. 19281934 metais buvo Kapčiamiesčio vikaras,
vėliau dirbo Igliaukoje, nuo 1936 metų Liškiavoje, Leipalingyje,
Liubave, beveik visur sukūrė parapijų orkestrus ir chorus. 1942
metais persikėlė į Vilniaus arkivyskupiją, dirbo Reškutėnuose, Tverečiuje,
Karkažiškėje, Pabradėje, Ceikiniuose, nuo 1959 metų Dieveniškėse.
Mirė 1984 m. spalio 8 d., palaidotas bažnyčios šventoriuje.
Zenonas Baužys įšventintas į kunigus 1933 m. balandžio
23 d., pastoracinį darbą pradėjo Semeliškių bažnyčioje vikaru, 1934
metais paskirtas Kernavės parapijos klebonu. Skleidė lietuvybę,
organizavo chorą, orkestrą. Pats griežė smuiku, skambino pianinu,
dainuodavo bendruomenės susibūrimuose, ištapė dalį bažnyčios sienų,
karo metais sukūrė įrengimą bažnyčiai apšviesti. 1946 metais suimtas,
tardytas, žiauriai kankintas, nuteistas, išvežtas į Sibirą. Paskutinį
laiškutį ant plono papirosinio popieriaus skiautelės, artimieji
gavo iš Magadano. 2000 metais popiežius Jonas Paulius II jį (su
kitais) paskelbė kankiniu.
© 2017 XXI amžius
|