Žmogaus dvasia neįveikiama
Sąjūdis: mintys po 30 metų
Seimas 2018 metus paskelbė Sąjūdžio 30-ųjų
metinių minėjimo metais. Prieš 30 metų, 1988 m. birželio 3 d., Lietuvos
Mokslų akademijoje, Vilniuje, buvo renkama Sąjūdžio iniciatyvinė
grupė. Paskui iniciatyvinės grupės buvo steigiamos bene visuose
Lietuvos rajonuose, o 1988 m. spalio 22 d. jau vyko Lietuvos Persitvarkymo
Sąjūdžio Steigiamasis suvažiavimas. Sąjūdžio 30-mečio metais XXI
amžius tęsia pokalbius su įvairių Lietuvos rajonų iniciatyvinių
grupių 1988 metais nariais.
|
Paulius Uleckas
|
|
Paulius Uleckas viename
iš mitingų 1988 metais
|
|
Paulius Uleckas ir Vytautas
Landsbergis-Žemkalnis
1989 metų vasario 16-ąją
|
|
Paulius ULECKAS, 1988 metais dirbęs Kapsuko
(dabar Marijampolė) TSRS 50-mečio maisto pramonės automatų gamybiniame
susivienijime inžinieriumi šilumininku, dabar bedarbis.
Kas, kada ir kokiose pareigose būnant Jus atvedė
į Lietuvos Persitvarkymo Sąjūdžio rajono iniciatyvinę grupę? Kaip
buvote išrinktas? Kas buvo Jūsų bendražygiai ir bendraminčiai?
1988 m. liepos 13 d., prabėgus savaitei po pirmojo
didžiojo mitingo Vilniaus Vingio parke, Marijampolės (tada dar Kapsuko)
Rygiškių Jono gimnazijos muziejuje iškart po mitingo Marijampolėje
(tai buvo antrasis mitingas Lietuvoje) buvo įkurtas Lietuvos persitvarkymo
sąjūdžio (LPS) Marijampolės skyrius. Mitinge prie Šešupės buvo susirinkę
1015 tūkstančių mūsų miesto ir apylinkių gyventojų. Tą dieną prasidėjo
naujoji miesto istorija. Iš to meto išlikę ne itin daug rašytinės
informacijos ir dokumentų, bet kai kas išliko. Marijampolės TV,
privatūs asmenys turi filmuotos medžiagos, išlikę nuotraukų ir negatyvų,
LPS grupių sąrašai bei kiti dokumentai. Aš tuo metu dirbau Kapsuko
TSRS 50-mečio maisto pramonės automatų gamybiniame susivienijime
(MPAGS). Ėjau inžinieriaus šilumininko pareigas. Gamykloje dirbo
apie 2500 žmonių. Dirbau remonto ceche. Jo viršininkas buvo Vytautas
Gaulia. Po Laisvės lygos mitingo Vilniuje prie A. Mickevičiaus paminklo
1987 metais grupelė mūsų cecho darbuotojų 45 darbininkai ir 3
inžinieriai beveik kiekvieną rytą, vienokios ar kitokios sudėties
susirinkdavo papolitikuoti ir aptarti nematytus, negirdėtus įvykius
bei galimus pokyčius. Taip pradėjo formuotis būsimos MPAGS LPS rėmimo
grupės užuomazga. Šioje kompanijoje, be manęs, buvo Vytautas Šneideris,
Juozas Šeimys, Artūras Abraitis, Antanas Mieliauskas, Vincas Paškauskas,
Benius Lukšys, Vidmantas Kačergius ir gal dar keli rečiau ateinantys
kolegos. Beje, ši grupė kartu su panašia Pedagoginės mokyklos grupe
organizavo pirmąjį mitingą Marijampolėje. MPAGS Sąjūdžio rėmimo
grupė, nors dar neoficiali, bet gavo tą vardą pačią pirmą dieną,
kai tik atėjome į darbą sugrįžę iš Vilniaus mitingo. Kalbos Vingio
parke ir laisvės dvasia padrąsino ir daugiau kolegų burtis ir veikti.
Tuojau pat ėmėmės ruoštis savo miesto Atgimimo mitingui. Prieš 30
metų, 1988-ųjų liepos 9-ąją, mitinge Vingio parke dalyvavau su kolegomis
iš tuometinės darbovietės. Važiuodami namo nutarėme surengti tokį
pat mitingą ir Marijampolėje. Daug laiko neprireikė, nes noras buvo
begalinis. Liepos 13 dieną Marijampolėje jau bangavo žmonių jūra
ir skambėjo viešai garsiai nesakyti žodžiai Lietuva, Laisvė,
Nepriklausomybė. Kai po pirmojo mitingo pašešupyje (Rygiškių Jono
gimnazijos stadione) iniciatoriai rinkosi gimnazijos muziejuje mokytojo
Vinco Peckaus pakviesti, aš tuo pat metu rinkau vėliavas, plakatus
ir kitus ūkiškus reikalus tvarkiau. Taigi, pirmajame būsimojo Marijampolės
Sąjūdžio susirinkime nedalyvavau, tačiau vėliau nepraleidau nė vieno
susirinkimo ar suplanuotos akcijos. Jau pirmųjų susirinkimų metu
pasakiau, kad privalome rašyti susirinkimų protokolus, kad mūsų
pačių įsipareigojimai neliktų pamiršti ir, kad to meto įvykiai būtų
išsaugoti istorijai. Buvo tam prieštaraujančių. Ir ne vienas. Tačiau
protokolai buvo pradėti rašyti, numeruoti ir saugoti. Kartais mėgstama
filosofuoti apie sąjūdžius, jų numerius (kuris tai buvo Sąjūdis,
kelintas). Mano gyvenime tai buvo vienas ir nepakartojamas. Spontaniškai,
tikėjimo, tėvų auklėjimo ir prigimties vedami atėjome 1988-aisiais
ir misiją baigėme 1990 metų kovo mėnesį, paskelbdami Lietuvos Nepriklausomybę
bei išrinkdami vietos savivaldybių tarybas. Tuo metu jau atsikūrė
politinės partijos, organizacijos ir judėjimai, o Sąjūdis prarado
savo reikšmę bei paskirtį. Savo misiją tokiu pavidalu, kokiu
buvo gimęs, jis buvo atlikęs. Skaitydami protokolus tuos
faktus nesunkiai atsektumėme. Sąjūdis iš tiesų pasiekė tai, ką ir
planavo visuomeninė organizacija pabudino, supurtė, davė galimybę
mąstyti ir veikti. Asmeniškai kalbėjau su buvusiomis LPS Marijampolės
sekretorėmis Romute Kedyte, Violeta Požarskaite, Daiva Žališkevičiūte,
Nijole Kryžanauskiene ir Jolita Kumetaite bei paskutiniu LPS pirmininku,
Jolitos tėvu Vincu Kumeta niekas nieko nežino, neatsimena. Tačiau
ko tik nenutinka. 2013 m. birželio 9 d. ryte, sekmadienį, paskambino
V. Kumeta ir pasakė, kad namuose netyčia rado apie 150 puslapių
LPS dokumentų, tarp jų ir protokolų... Įdomi žinia įdomiu laiku...
po 20 metų... Tačiau jų taip ir negavau, o Vinco jau nėra tarp gyvųjų.
Kokias pagrindines užduotis tada kėlė rajono
ar mažesnių miestelių Sąjūdžio grupės? Kaip jas pavyko įgyvendinti?
Prisiminkite, ką svarbiausia nuveikėte, kas iš tų metų labiausiai
įsiminė.
Ar iš tiesų, anot prancūzų žurnalistės Francuazos
Tom, dar prieš 1990 metus rašiusios, kad perestrojka geriausiai
pasaulyje valstybės mastu organizuotų nusikaltėlių, dar vadinamų
nomenklatūra, pastangos legalizuotis pasaulyje ir perimti SSSR,
Rytų bloko bei kiek įmanoma daugiau aplinkinių šalių ekonomikos?
Ar buvo realizuotas komunistų partijos perestrojkos planas, kurio
esmę kompartijos centro komitete nusakė tuometinis KGB šefas Jurijus
Andropovas tokiais žodžiais: Draugai, štai čia mes pereiname prie
operacijos esmės. Meilė socializmui mumyse kyla iš neapykantos kapitalizmui,
todėl jums pavedama sudaryti planą, kaip SSSR įdiegti kapitalizmą.
Ne švedišką, socialdemokratinio tipo. Mes turime šalyje sukelti
laukinį, nesutramdytą kapitalizmą, kur viešpatauja džiunglių įstatymai...?
Ar panašūs procesai vyko Lietuvoje ir Marijampolėje? Kur dingo Marijampolės
Sąjūdžio archyvas? Nuo ko prasidėjo Naujoji Lietuva Marijampolėje?
Ir norint atsakyti į daug kitų klausimų reikia diskutuoti, svarstyti
ir ieškoti atsakymų. Antra vertus, realių didingų tikslų pačioje
pradžioje nebuvo. Norėjome atgauti savo miesto vardą ir atgavome,
bet tokia politika jau reiškėsi ir kitur deginti stabus, bet išsaugoti
pinigus. Nenorėjome leisti statyti paminklo Leninui mūsų mieste
nepastatė, bet SSSR jau išsikvėpė ir nebuvo nei tikslo, nei prasmės
vykdyti idiotiškus projektus. Pakeitėme kai kuriuos gatvių pavadinimus.
Tuo metu atrodė didis darbas, o šiandien net tų gatvių gyventojai
nežino jų vardų prasmės. Pirmojo mitingo Marijampolėje metu sakėme,
kad mums reikia lito, himno ir trispalvės. Litas tyliai dingo, tik
vertė eurinė išliko, himną mažai kas moka, o ir Trispalves tik šiemet
kiek gausiau iškėlė ir tai dažnas ant grėblių kotų. Nei vietinės,
nei centrinės valdžių nesugebėjome orientuoti tautos gerovės kūrimui,
o ir kiti darbai daugiau ES reglamentų kopijos.
Kaip į sąjūdininkus žiūrėjo tuometinė komunistų
valdžia? Ar padėjo, ar trukdė?
Mano giliu įsitikinimu, LPS Marijampolėje buvo
gerai valdžios prižiūrimas. Tai galiu argumentuoti. Apie Lietuvos
fenomeną yra parašyta ir straipsnių, ir knygų. Tuos rašinius apibendrinus,
galima teigti, kad judėjimo pradžia laikomas Sąjūdžio iniciatyvinės
grupės susikūrimas 1988 m. birželio 3 d. Vilniuje. Didžioji dalis
vietinių LPS rėmimo grupių susikūrė iki LPS steigiamojo suvažiavimo.
Sąjūdžio vietos organizacija aiškiai dubliavo LKP (vadinamosios
pirminės partinės LKP organizacijos) modelį. Todėl rėmimo grupės
buvo tiek teritorinės, tiek institucinės. Ten, kur egzistavo LKP
pirminė organizacija, kūrėsi ir Sąjūdžio rėmimo grupė, taip tarsi
tapdama opozicine jėga iki tol monopolistinei LKP. Taip buvo beveik
visur Lietuvoje. O Marijampolėje? Daugumą eilinių sąjūdininkų, siekusių
reformų 19871988 metais, padrąsino ir užvaldė Lietuvos Laisvės
Lygos bei kitų disidentinių organizacijų bekompromisis Lietuvos
nepriklausomybės siekis, išreikštas reikalavimu naikinti 1939 m.
rugpjūčio 23 d. Kremliuje pasirašyto MolotovoRibentropo pakto slaptųjų
protokolų pasekmes. Šiomis deklaracijomis rėmėsi ir MPAGS iniciatyvinė
grupė. Su šiomis nuostatomis mes atėjome į pirmąjį mitingą Marijampolėje,
o vėliau jų stengiausi laikytis ir įgyvendinti būdamas Marijampolės
LPS Tarybos (MLPST) nariu ir pirmininko pavaduotoju. MLPST narė
Regina Kulbokaitė dažnai į mane kreipdavosi: Na, Laisvės lyga.
Tas kreipinys man patiko ir kartu priminė, kad einu teisinga kryptimi.
Norint nuodugniau aprašyti to meto diskusijas ir veikimo būdus,
reikia skaityti MLPST protokolus. Bet kur yra tas Marijampolės LPS
archyvas? Ar jis apskritai yra kur nors ? Ne vieną kartą klausiau
žmonių, daugiau ar mažiau su tuo susijusių. Apibendrintas jų atsakymas:
Nežinau. O Marijampolės LPS pirmoji Taryba ir jo sudėtis verta
tyrimų studijos. Kodėl atėjo būtent tie žmonės, kokia buvo jų motyvacija,
koks buvo jų santykis su tuometine valdžia ir daug kitų klausimų.
Kas iš jų buvo kompartijos nariai? Kas buvo kompartijos sarginiai
šunys kagėbistai? Šiandien dar galima sužinoti, bet tik protokolų
analizė galėtų bent iš dalies atsakyti į klausimą, kokią rolę vaidino
vieni ar kiti asmenys Marijampolės sąjūdyje. Jį pačioje pradžioje
organizavo kompartija, o KGB agentai Marijampolės sąjūdyje veikė
nė kiek ne mažiau nei kitur Lietuvoje.
Ar Baltijos kelias Sąjūdžio aktyvistams buvo
viena svarbiausių akcijų? Kaip sekėsi suorganizuoti joje dalyvauti
rajono žmones?
Baltijos kelias marijampoliečiams buvo svarbus
tiek kiek ir kitiems lietuviams. Marijampolėje irgi vyko pasirengimo
darbai. Kiekvienas MLPST posėdis prasidėdavo pasirengimo akcijai
aptarimu. MLPST posėdžiai vykdavo beveik kasdien. Žmonės noriai
rengėsi dalyvauti. Nebuvo kliūčių gauti autobusus. Vykdėme būsimųjų
dalyvių registraciją, skaičiavome, kiek reikės žmonių ir automobilių
jiems nugabenti į marijampoliečiams paskirtą vietą Baltijos kelyje.
Mums teko Vilniaus Ukmergės plento ruožas tarp 248 ir 252 kilometrų.
Deja, ne visiems pavyko atvykti į paskirtą vietą. Dėl didžiulių
grūsčių keliuose kai kuriems automobiliams nepavyko prasibrauti,
ir jie sustojo autostradoje prie Vievio, kiti šiek tiek toliau,
prie Maišiagalos. To meto Sąjūdžio spaudoje ir sąjūdininkų ginčuose
buvo nuomonių, kad akcija gali nepavykti, nes Lietuvoje esą atslūgusi
politinė įtampa, apmirę ryšiai tarp Sąjūdžio grupių, žmonės pradeda
bijoti dalyvauti akcijose, nebenori pasirašyti po protesto laiškais.
Kita vertus, radikalesnės organizacijos (Lietuvos laisvės lyga,
Jaunoji Lietuva) agitavo prieš šią akciją, tvirtindamos, kad geriau
apjuosti gyvuoju žiedu rusų karines bazes. Kompartijos vadovybė
iš pradžių irgi grasino, kad Sąjūdžiui teksią atsakyti, nes per
tokį žmonių susibūrimą būtinai būsią aukų. Gal tai buvo savotiška
žinia ateičiai. Juk aukų buvo ir Medininkuose, ir Sausio 13-ąją.
To meto Marijampolės spauda apie artėjančią Baltijos kelio akciją
rašė mažai. Net Lietuvos Sąjūdžio spauda rašė mažai arba apskritai
nerašė. Tomis dienomis Marijampolėje buvo leidžiamas vienas laikraštis,
t.y. Lietuvos KP Marijampolės miesto komiteto, miesto ir rajono
Liaudies deputatų tarybų laikraštis Naujasis kelias. 1989 m. rugpjūčio
26 d. (nr. 166) pirmajame puslapyje išspausdino Algio Vaškevičiaus
straipsnį Veidu į saulę. Jame gražiai aprašyta marijampoliečių
kelionė į Baltijos kelią ir patirtos emocijos. Antrajame to paties
laikraščio puslapyje išspausdintas Reginos Kulbokaitės straipsnis
...Ir stipriai už rankų laikytis .... Jame aprašyta Baltijos kelio
išvakarėse, rugpjūčio 22-ąją, surengta marijampoliečių akcija. Ano
meto spaudoje apie Baltijos kelią kalbama ir prisimenama daugiau
nei apie rugpjūčio 22 dienos renginį Marijampolėje. Tačiau jis buvo
ne mažiau svarbus ir reikšmingas nei taiki Baltijos kelio grandinė.
Sąjūdžio žmonės rajonuose nemažai nusipelnė,
kad į Aukščiausiąją Tarybą, o vėliau ir į savivaldybių tarybas buvo
išrinkti tokie žmonės, kurie anksčiau buvo laikomi liaudies priešais.
Kokia savivaldybės Taryba buvo jūsų rajone?
Į visokias SSSR ir kitokias Vilniaus tarybas rinkome
tik komunistus (juk perestrojka), o apie pirmuosius Marijampolės
savivaldos rinkimus, prieš juos vykusius užkulisinius žaidimus,
intrigas, kai kurių asmenų siekį valdžios poste išlaikyti ir anksčiau
valdžiusius galėčiau parašyti atskirą straipsnį. Dabar trumpai galiu
pasakyti, kad iki 1990 metų Nepriklausomybės atkūrimo akto paskelbimo
ir pirmųjų laisvos Lietuvos savivaldos rinkimų Marijampolės LPS
pirmininko pareigas ėjo du asmenys: pirmasis pirmininkas Stasys
Daugėla (maždaug metus), o vėliau Algirdas Bajarkevičius. Tuo
metu vyko atskiri rinkimai į miesto ir į rajono tarybas. Jau buvo
atkurtos kai kurios politinės partijos. Buvau vienas iš grupės asmenų,
atkūrusių Lietuvos krikščionių demokratų partiją (LKDP) ir tuo metu
ėjau LKDP Marijampolės skyriaus pirmininko pareigas, o į rinkimus
ėjau kaip LKDP atstovas, nors kartu buvau ir LPS MS pirmininko pavaduotojas,
taigi buvau dvigubas kandidatas. Nutarta mane teikti kandidatu
į Tarybos pirmininkus, o A. Bajarkevičių kandidatu į merus. Vis
dėlto įvyko taip, kad tarybos pirmininku buvo išrinktas A. Bajarkevičius,
1989 metų rudenį įstojęs į Komunistų partiją, o meru komunistas
Bronius Beržinis, sovietinio Vykdomojo komiteto pirmininko pavaduotojas.
Aš buvau išrinktas Tarybos pirmininko pavaduotoju. Mero pavaduotojas
irgi komunistas. Liaudies priešas naujojoje valdžioje buvau
tik aš vienas.
Kovo 11-oji vainikavo pagrindinį Sąjūdžio siekį
Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimą. Ar Sąjūdžio misija tuo buvo
pasiekta? Kiek aktyviai Sąjūdis veikė po Kovo 11-osios?
Bent jau Marijampolėje Sąjūdis pasibaigė kartu
su pirmaisiais savivaldos rinkimais. Sąjūdis gavo absoliučią daugumą
balsų. Taigi savo misiją lyg ir įvykdė. Iš judėjimo nujudėjo į valdžią
ir išsiskirstė po naujas partijas. Ar misija buvo įvykdyta ? Sunku
pasakyti, ar tai, kas buvo parašyta Sąjūdžio programoje, buvo jo
misija, ar tik spontaniškas krašto gyventojų emocijų proveržis,
kuris jau 1992 metais buvo daugumai nusibodęs...
1992 metais Lietuvos Respublikos Aukščiausioji
Taryba-Atkuriamasis Seimas, kurio daugumą sudarė Sąjūdžio paremti
deputatai, nusprendė baigti savo darbą ir paskelbė pirmalaikius
rinkimus. Tie patys žmonės pasuko skirtingais keliais, atsidūrė
įvairiose, netgi priešiškose viena kitai partijose. Kas atsitiko,
kad buvę bendražygiai vėliau net tapo priešais?
Šiandien net abejonių nekelia faktas, kad Sąjūdis
buvo nedidelio bendrakeleivių būrio svajonė. Kitiems tai buvo perestrojka.
To laiko jie prisiminti nenori arba nori jį pristatyti tokį, kokio
niekada nebuvo, arba visai užmiršti. Marijampolėje labiausiai skaudina
tautos atminties sargai. Kur jie bevestų, su tokiais man ne pakeliui.
Jie veda į susinaikinimą, o aš visada siekiau kelio į šviesą, viltį
ir gyvenimą.
Nepriklausomybė yra neginčytina vertybė, bet
beveik po 30 atkurtos Lietuvos metų turime daugybę problemų ir didelį
žmonių nusivylimą. Kodėl? Kas labiausiai Jus nuvylė?
Dar kartą tenka pasisakyti nepalaužto tautos
stuburo klausimu. Tik pakartoti, kad nesimato nei stuburo nei tautos,
o tik būrys besistengiančių išgyventi ir prisitaikyti individų.
Marijampolėje nuo 1990 metų buvo išrinkti šeši merai. Visi jie
buvę Komunistų partijos nariai. Tas neskaitlingas patriotiškumą
išsaugojusių būrelis buvo pamažu išstumtas iš viešojo gyvenimo.
Marksistinių lozungų pavadinimai pakeisti liberaliais. Tikslas liko
tas pats grobti ir griebti, pelnas ir tik pelnas. Visi kiti
tarnautojai, mokytojai, kariai sumenkinti ir tebemenkinami nuolat
primenant, kad tikri yra tik verslininkai, t.y. tie, kurie mobilizuoja
kasti griovius, siūti batus ar kepti bulkas už mažiausias algas
Europoje, t.y. daro pelną ir uždirba pinigus. Kiti tik siurbėlės.
Naikinama šeima, papročiai, tradicijos, kalba, istorija. Tai nuvylė
ir nuvilia. Tokiais šunkeliais brendant nereikės jokios invazijos
iš kitur greitai patys save pribaigsime.
Kažkada apie situaciją Marijampolėje rašiau, kad
čia vyrauja tam tikra vietinė specifika. 19401990 metais šiame
mieste ir jo apylinkėse įsikūrė daug žmonių, atvykusių iš kitų Lietuvos
regionų bei kaimo. Tuometinis Kapsuko rajonas didžiavosi tuo, kad
jis pirmasis sunaikino Lietuvos kaimą. Čia greičiausiai Lietuvoje,
prisidengiant melioracija, nugriauti vienkiemiai, o žmonės perkelti
į gyvenvietes. Šio regiono žmonės, būdami tik darbštūs (kadangi
patriotai ir idealistai sušaudyti, ištremti Sibiran, puvo kalėjimuose
arba emigravę), tapo itin pragmatiški. Šis regionas visą sovietmetį
garsėjo kaip žemdirbių ir amatininkų kraštas. Tada čia klestėjo
verslai, kurie formaliai buvo draudžiami: lapių, audinių auginimas,
mezgimas, prekyba autodetalėmis, brakonieriavimas, alkoholio gamyba
ir t.t. Visi šie verslai reikalavo nelegalių žaliavų ir, žinoma,
stogo. Taigi vietinė to meto valdžia ir darbštieji suvalkiečiai
labai gražiai sutarė. Milicija gaudė vištų ir liemenėlių vagis,
bet globojo savo maitintojus. Įvykiai po 1990 metų tik patvirtina
vietinių pragmatizmą renkant Seimo narius čia visada buvo balsuojama
už kompartijos kandidatus arba už žmogų, kuris duoda ir pinigų,
ir daiktų, pavyzdžiui, už Kazį Bobelį.
Buvau Sąjūdžio veikėjas, nuolat bendravau su mūsų
kaimo politikais ir galiu liudyti, kad čia paklausesnės yra kairiosios
partijos, kurių gretose būtinai rasite buvusių kompartijos narių.
Kai kuriose ir labai daug. Savivaldos rinkimai tai tik patvirtindavo.
Čia niekada nebuvo sudaryta jokia dešiniųjų koalicija. O jeigu išoriškai
kai kurios ir atrodė panašios į dešiniąsias, tai balsuodamos už
sprendimus, priimdavo palankius kairiesiems (manau, dėl to, kad
savo gretose turėjo ir tebeturi tuos pačius infiltruotus ar deleguotus
asmenis). Taigi daug panašumų su Lietuva ir pasekmės panašios.
Lietuvos Sąjūdis lyg ir nebuvo likviduotas,
bet aktyviau veikia tik Vilniaus ir Kauno skyriai, nuolat atkreipiantys
dėmesį į įvairias mūsų valstybės ir tautos problemas bei siūlantys
būdus joms spręsti. Ar tame rajone, kur tada gyvenote, yra kokie
nors Sąjūdžio likučiai, grupė žmonių, nepriklausančių partijoms,
visuomenininkų, kurie nuolat turi kokių nors pastabų ir pasiūlymų
vietinei valdžiai, kaip gyvenimą padaryti geresnį?
Kaip jau minėjau, po 1990 metų savivaldos rinkimų
Sąjūdžio likučius (gana gausius) privatizavo broliai konservatoriai.
Gal ir gerai, kad nepaleido į visas keturias puses. Žmonės, kurie
su tuo sutiko ir iš sąjūdininkų tapo konservatoriais, manau tai
padarė laisva valia. Daug kas bando atkreipti dėmesį į įvairias
mūsų valstybės ir tautos problemas bei siūlyti būdus joms spręsti,
bet mažai kas išgirsta. O išgirdę beveik vieningai nedaro nieko.
Turiu puikių asmeninių pavyzdžių.
Dabar, tautos išlikimo akivaizdoje, vis dažniau
išgirstame, kad vėl reikia Sąjūdžio, nes be jo susikaupusių Lietuvos
problemų esant jau kitoje erdvėje, Europos Sąjungoje, neaktyvi pilietinė
visuomenė spręsti valdžios nepriverčia. O kaip Jums atrodo?
Vyksta milžiniška ideologinė revoliucija. Keičiamos
prasmės, vertybės net žodžių reikšmės. Griaunami papročiai, tradicijos,
naikinami įprasti ir aiškiai identifikuojami socialiniai institutai.
Dangstomasi globalizacija, liberalizmu, Europos Sąjunga ir kitokiais
išgalvotais dariniais, religijomis ir tikėjimais. Vardan pelno,
dėl godumo ir gobšumo pamiršta tai, kas jungia, tvirtina ir šventina.
Prieš 30 metų komunistai, kad ir kur gyvendami, savo iškabose skelbė
vieną žodį internacionalizmas. Šiandien tie žmonės nebevadina
savęs komunistais, o iškabą jie pakeitė ir dabar ten parašytas kitas
žodis multikultūriškumas. Dabar pagalvokite: internacionalizmas
ir multikultūriškumas. Kur skirtumas? Jo nėra. Tai sinonimai.
Jie pakeitė iškabą ir daro tą patį, ką darė komunistai prieš 30,
40, 50 metų.
Matome, kad vyksta konkurencija dėl valdžios,
peštynės tarp partijų, vieni kitų kaltinimai, norint iškilti į paviršių
ir pasirodyti geresniam už kitus. To nebuvo Sąjūdžio pradžioje,
kai daugelis vieningai dirbo dėl bendros idėjos. O kažin ar dabar
mažesniuose miestuose dar liko bendrų idėjų?
Politinių ne. Kartais susivienija pažiopsoti
į kokį nors nemokamą koncertą, kartą per metus parinkti šiukšles
paupiuose (ir tai su partijų vėliavomis). Altruizmas, tautiškumas,
bendruomenės, papročiai daug kur sunaikinti. Tušti kaimai, retkarčiais
atvažiuojantis kunigas, 90-metis vienišas choristas, siaubingiausia
emigracija ir tvirta lyderystė visų blogiausių pasaulio dalykų reitinguose...
Ar bendraujate su buvusiais bendražygiais iš
Sąjūdžio iniciatyvinės grupės?
Tik atsitiktinai susitikę persimetame vienu kitu
žodžiu.
Ką Jums pačiam davė Nepriklausomybė? Kaip susiklostė
Jūsų gyvenimas? Ką veikiate dabar?
1988 metais organizavau pirmąją Sąjūdžio grupę
Marijampolės mieste (tuomet Kapsukas), MPAGS bei Sąjūdžio grupių
steigimą mieste ir rajone, buvau LPS Marijampolės tarybos pirmininko
pavaduotojas. 1988 m. liepos 13 d. organizavau pirmąjį Sąjūdžio
mitingą Marijampolėje, iškėliau pirmąją Trispalvę vėliavą mieste
ir virš pašto. 1989 metais organizavau pirmąjį viešą sovietmečio
laikų Vasario 16-osios minėjimą Marijampolėje, talkinau vykdant
pirmąjį (neoficialų) referendumą Lietuvoje dėl Marijampolės vardo
atgavimo. 1991 metais per sausio įvykių ir rugpjūčio pučą organizavau
pilietinį pasipriešinimą Marijampolėje, aktyviai rašiau vietinėje
spaudoje. Talkinau atstatant senuosius bei statant naujus kryžius,
koplytstulpius, paminklus, sakiau kalbas. Rugpjūčio pučo dienomis
pergudravau Rusijos kariškius ir perėmiau slaptą TSKP vietinio padalinio
archyvą, kuris buvo saugomas sovietinio desantinio pulko kareivinėse.
Gauta medžiaga aiškiai atskleidė daugumą provokacijų ir klastočių,
kurias komunistai naudojo prieš atgimstančią Lietuvos Respubliką.
Medžiaga buvo unikali, niekur kitur Lietuvoje tokios nepavyko gauti.
Kelias kadencijas buvau renkamas į Marijampolės miesto savivaldybės
tarybą, 19901995 metais dirbau Marijampolės savivaldybės tarybos
pirmininko pavaduotoju. 1992 metais buvau paskirtas trijų komisijų,
t.y., TSKP veiklai, KGB veiklai bei Komjaunimo veiklai tirti ir
turtui perimti pirmininku Marijampolėje. Atliekant tyrimus paaiškėjo,
jog KGB dokumentuose buvau užrašytas kaip itin pavojingas tarybinei
santvarkai ir buvau pirmasis sąraše asmenų, kuriuos reikėtų likviduoti,
gavus atitinkamus TSKP nurodymus. Tačiau liūdniau buvo tai, kad
bent šeši asmenys iš Marijampolės sąjūdžio tarybos tarnavo KGB.
Turėjo ne tik vardus, bet ir slapyvardžius. 19902003 metais buvau
Marijampolės savivaldybės Pavadinimų suteikimo ir keitimo komisijos
pirmininkas, todėl daug prisidėjau, kad sugrįžtų senieji Marijampolės
gatvių vardai, kiti pavadinimai. Nuo 1995-ųjų, t.y. nuo administratoriaus
pareigybės įsteigimo Lietuvos savivaldybėse, pradėjau dirbti šį
darbą Marijampolės miesto savivaldybėje ir dirbau iki 2003 m. vasario
25 d., t.y. iki šios pareigybės panaikinimo. Esu stažavęsis bei
mokęsis administravimo darbo Danijoje, Vengrijoje, JAV, Vokietijoje,
Suomijoje. Lenkijoje, Norvegijoje, Švedijoje. 2003 metais laimėjau
du konkursus: Marijampolės verslo informacijos centro vadovo pareigoms
užimti ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovo Marijampolės
apskrityje. Vieną po kito konkursus laimėjau, bet nomenklatūrai
atstovaujantys asmenys neleido dirbti nė vieno darbo. 20042008
metais dirbau UAB Mantinga eksporto vadovu Vakarų rinkose. Prisidėjau
atverdamas naujas rinkas bendrovės produkcijai bei padidindamas
pardavimus į kitas Vakarų šalis. Priklausau daugeliui visuomeninių
organizacijų, bet nesu jokios partijos narys. Po penkerius metus
(!!!) trukusių teisminių ginčų buvau paskirtas eiti Lietuvos Respublikos
Vyriausybės atstovo Marijampolės apskrityje pareigas (nuo 2008 m.
balandžio 29 d. iki 2016 m. liepos 4 d.). Nuo 2016 metų esu bedarbis
ir suprantu, ką jautė mūsų seneliai tremtiniai, kurių neregistravo,
nedavė darbo, o dėl jų buvo pasakyta ir parašyta: Kankinkit ir
tyčiokitės iš jų, nes jie ne sovietai. Jaučiuosi panašus į disidentus
sovietmečio laisvės šauklius.
2009 metais Seime buvau apdovanotas tarptautiniu
Baltijos asamblėjos medaliu už nuopelnus organizuojant Baltijos
kelio akciją. 2010 metais Marijampolės savivaldybė apdovanojo miesto
globėjo Šv. Jurgio medaliu už nuopelnus atkuriant Nepriklausomybę,
o 2014 metais Marijampolės savivaldybė apdovanojo Šv. Jurgio ordinu
už nuopelnus Marijampolei ir Sūduvai. Esu apdovanotas įvairių visuomeninių
organizacijų padėkomis, medaliais ir atminimo ženklais. Žmona dirba
valstybės tarnyboje, dukra teisininkė, sūnus Lietuvos kariuomenės
karininkas. Mano politinis idealas Lietuvos karalius Vytautas
Didysis, o gyvenimo kredo nenusilenkti prieš netiesą. Turiu dėl
ko gyventi, dėl ko stengtis. Tai ir darau. Valdžiai tokie kaip aš
nereikalingi.
Kalbino Romas Bacevičius
Kitus pokalbius su Lietuvos Persitvarkymo
Sąjūdžio iniciatyvinės grupės nariais iš įvairių vietų spausdinsime
kituose numeriuose.
© 2018 XXI amžius
|