Girtuokliškas susidvejinimas
Tomas Misiūnas
Šiandieninėje Lenkijoje viskas dvejinasi: parlamento
rinkimuose, vykusiuose 2005 m. rugsėjį, tarpusavyje konkuravo dvi
kairiosios ir dvi dešiniosios partijos, dėl prezidento posto tų
pačių metų spalį susigrūmė du dešinieji kandidatai, laimėjo tik
vienas, tačiau šalį šiuo metu valdo identiški dvyniai.
Po rinkimų Lenkija it Buridano asilas pasiklydo
tarp dviejų dešiniųjų politinių jėgų ir, atrodo, rizikuoja mirti
badu. Vertinant iš šalies, rinkėjų simpatijos dešiniesiems nestebina:
nuo pat Sovietų sąjungos žlugimo Lenkijos politikoje dominavo kairieji
neokomunistai, pasivadinę Kairiųjų demokratų sąjunga (KDS), nuolat
stiprybės semdamiesi iš dvi kadencijas prezidentavusio Aleksandro
Kvasnevskio. Tačiau pastaraisiais metais ėmė kilti aikštėn įvairiausios
dviprasmiškos situacijos, į kurias anksčiau ar vėliau buvo papuolę
šios partijos vadovai; korupcijos bylos tapo Lenkijos kasdienybė.
Panašu, kad sovietų laikais įpratę gyventi dvigubą gyvenimą, kai
kurie partijų vadai to įpročio taip ir neatsisakė visuomenė turėjo
kentėti skaudžias ekonomines reformas kelyje į išsvajotąją Europą,
o valdžios atstovai tuo metu siekė užsitikrinti savo vaikų ir anūkų
ateitį.
Tiesa, kairiųjų vyriausybės dėka Lenkija išsikovojo
įvairių žemės ūkio politikos nuolaidų ES, tapo patikimiausia JAV
sąjungininke Afganistane ir Irake, tačiau tai nesustabdė masinės
ekonominės emigracijos, nedarbo augimo ir euroskepticizmo įsitvirtinimo
visuomenėje, baiminantis, kad nesibaigiančios reformos pablogins
esamą situaciją. Artėjant praėjusių metų rinkimams, kairiųjų vienybė
ėmė byrėti atsiskyrę keli žymūs politikai pasivadino tikraisiais
socialdemokratais ir pasiskelbė kovosią su apsivogusia nomenklatūra.
KDS turėjo paaukoti savo lyderį Lešeką Milerį bei dar keletą politikų,
bet šios kosmetinės procedūros nebegalėjo išgelbėti nuo artėjančio
kracho.
Savo ruožtu apsvaigę nuo neišvengiamai artėjančios
sėkmės tiek parlamento, tiek prezidento rinkimuose dešinieji net
nebandė tartis ar derinti savo politinių ėjimų. Gana sėkmingai kairiųjų
elektoratą provincijoje perviliojusi Piliečių platformos partija,
vadovaujama Jano Rokitos ir į prezidentus iškėlusi Donaldą Tuską,
pagal apklausas tapo populiariausia partija. Deja, visų analitikų,
mokslininkų, žurnalistų ir pačių politikų prognozuotos pergalės
Piliečių platforma taip ir nesulaukė. Daugiausiai - 28,5 proc.
rinkėjų balsų surinko konservatyvioji brolių dvynių Lecho ir Jaroslavo
Kačinskių vadovaujama Teisės ir teisingumo partija, o Piliečių
platforma liko antra, pralaimėjusi vos dviem procentais; KDS tesurinko
11 proc. balsų.
Rinkėjai, balsavę už dešiniuosius, turėjo džiūgauti
dvi dešiniosios partijos sudaro daugumą parlamente, prezidento
rinkimuose varžosi du dešinieji kandidatai. Atrodytų, visos dešiniųjų
kada nors planuotos reformos bus įgyvendintos. Deja, dešiniųjų susidvejinimą
šalies ir užsienio analitikai netruko pavadinti valstybiniu cirku.
Valstybinis cirkas
Tai, kad dešinieji Lenkijoje nebuvo pasiruošę
pergalei, tapo akivaizdu po rinkimų. Dviem didžiausioms Lenkijos
parlamento frakcijoms Teisės ir teisingumo bei Piliečių platformos
nepavyko sudaryti koalicinės vyriausybės. Formaliai nepavyko susitarti
dėl vidaus reikalų ministro posto, kurio Teisės ir teisingumo
partija nenorėjo atiduoti potencialiems koalicijos partneriams dėl
neva būtinybės įgyvendinti pagrindinį programos punktą kovoti
su korupcija aukščiausios valdžios sluoksniuose. Nors Piliečių
platforma savo programoje taip pat kėlė sau šį tikslą.
Siekdama dar labiau nepabloginti esamos ekonominės
situacijos ir sumažinti stambiųjų užsienio investuotojų nuogąstavimus,
Teisės ir teisingumo partija buvo priversta pakeisti finansų ministrę.
Naująją finansų ministrę ir vicepremjerę Zitą Gylovską broliai Kačinskiai
persiviliojo iš savo konkurentų Piliečių platformos (kiek anksčiau
D. Tusko rėmėjas profesorius Zbignevas Religas tapo sveikatos ministru).
Tačiau bene didžiausiu išbandymu dešiniesiems
tapo 2006 m. biudžeto įstatymo svarstymas. Nesugebėjimas susitarti
dėl biudžeto pataisų atvedė šalį į aklavietę: parlamentui nepatvirtinus
biudžeto per keturis mėnesius nuo projekto pateikimo dienos, t.y.
iki sausio 31 d., prezidentas turėtų skelbti pirmalaikius parlamento
rinkimus. Biudžetas patvirtintas, bet rinkimų galimybė neišnyko.
Tikėtinus priešlaikinius rinkimus pagal apklausas turėtų vėl laimėti
Teisės ir teisingumo partija, surinkdama apie 40 proc. balsų,
tačiau vis dėlto viena vargu ar užsitikrintų absoliučią daugumą
parlamente. Jeigu rinkimai klostytųsi taip, kaip rodo apklausos
Lenkijoje, kai kurios mažosios partijos nebepatektų į parlamentą,
todėl tokios populistinės partijos kaip Andžejaus Leperio vadovaujama
Savigyna, Lenkijos šeimų lyga, nykštukinė, bet į vyriausybes
su kairiaisiais nuolat sugebėdavusi pakliūti Valstiečių sąjunga
naujais rinkimais nėra suinteresuotos. Todėl jos linkusios remti
Teisės ir teisingumo partijos vyriausybės pasiūlytą biudžetą,
kad išvengtų rinkimų.
Šis faktorius turėtų šiek tiek gąsdinti ne tik
nuosaikumo Lenkijos politikoje šalininkus, bet ir kitas Vidurio
Europos valstybes, kuriose 2006 m. taip pat vyks rinkimai. Pakankamai
radikalių konservatorių sąjunga su populistais Lenkijoje sustiprins
tokių pat jėgų galimybes laimėti rinkimus Vengrijoje, Čekijoje,
Slovakijoje. Šiose šalyse į antrą planą nustumtos ekonominės reformos
nuliūdins ne tik Briuselį, kuris tikėjosi euro zonos išsiplėtimo
artimiausiu metu, bet ir verslo struktūras, investavusias į šias
šalis. Diskusijos dėl naujojo Lenkijos biudžeto jau dabar atsispindi
finansų rinkose, todėl populistų stiprėjimas naujojoje Europoje
verslo sąlygas dar labiau pablogins, Europos ekonominį atsigavimą
atidėdamas tolimai ateičiai.
Kita vertus, nuo valstybės pavertimo cirku pavargę
rinkėjai gali nubausti Teisės ir teisingumo partiją. Bet dar tolygiau
pasiskirstę balsai arba nedidelė Piliečių platformos pergalė tereikš,
kad viskas derybos dėl koalicijos, biudžeto prasideda iš pradžių,
o šviesos išėjimo iš krizės tunelio gale nematyti.
Dvi valstybės idėjos
Atsakyti į pagrindinį klausimą kodėl dvi dešiniosios
partijos negali susitarti nėra paprasta. Kai kurie Lenkijos ir
užsienio analitikai tvirtina, kad dviejų dešiniųjų partijų kova
- tai dviejų Lenkijos valstybės idėjų konkurencija. Vienoje pusėje
Teisė ir teisingumas, deklaruojanti, kad valstybė tai vertybė
pati savaime, kad valstybė turi turėti daugiau galių užtikrindama
savo piliečių socialinį saugumą, mažindama atotrūkį tarp turtingų
ir vargšų, garantuodama teisingumą kovoje su korupcija, galiausiai
grįždama prie savo šaknų, skleisdama ir galutinai įtvirtindama
krikščioniškąsias vertybes. Kitoje pusėje liberalias reformas,
verslo skatinimą mažinant mokesčius žadanti Piliečių platforma,
kurios įsivaizdavimu, valstybė tėra priemonė siekti piliečių gerovei.
Kova su korupcija tai vienas iš populistinių
šūkių, siejantis brolius Kačinskius su trečiu prezidento rinkimuose
likusiu žymiuoju Lenkijos populistu A. Leperii, vadovaujančiu Savigynos
partijai. Rinkimų kampanijos metu didžiausios visuomenės paramos
sulaukė Kačinskių siūlomos didesnės socialinės garantijos, kas valstybėje,
kurioje nedarbas siekia daugiau nei 17 proc., yra ypač aktualu.
Lygiai svarbus lenkams tapo vertybinis užtaisas krikščioniškų
vertybių propagavimas ypač turint omenyje didžiulį kairiųjų susikompromitavimą.
Kitas klausimas, ar Teisės ir teisingumo partija buvo pasiruošusi
šiuos pažadus įgyvendinti.
Net jeigu dviejų procentų persvarą parlamento
rinkimuose būtų užsitikrinusi ne Teisės ir teisingumo partija,
bet Piliečių platforma, vargu ar tai būtų iš esmės pakeitę situaciją.
Pirma, Piliečių platformos nuosaikumas, kaip
pastebi kai kurie Lenkijos analitikai, pirmiausia pasireiškia valstybės
kaip instrumento savo tikslams įgyvendinti traktavimu. Už tokį neprincipingumą
Lenkijos kairieji jau sumokėjo. Nenorėdami sudarinėti koalicijos
su savo dešiniaisiais kolegomis, Piliečių platforma būtų lygiai
taip pat priversta tartis ir ieškoti kompromiso su įvairaus plauko
populistais.
Antra, aišku, kad dešinių dvejinimasis-trejinimasis
ir kitoks dauginimasis tai tendencija Europoje.
Tiek dešiniosioms, tiek centristinėms partijoms
būdingas nuosaikumas ir vertybėmis grįstos politikos vengimas
baigiasi tuo, kad kuriasi vis radikalesnės populistinės partijos,
kurios savo rinkiminius šūkius nors ir grindžia neįgyvendinamais
pažadais, tačiau duoda paprastiems rinkėjams, ko jie seniai nebegirdi
iš tradicinių partijų: tam tikrą bent jau deklaratyvų vertybinį
kriterijų, kuriuo vadovaudamiesi jie bandys įgyvendinti savo neįgyvendinamus
pažadus.
Opozicinė Vengrijos partija Fidesz ketina sutramdyti
laukinį kapitalizmą, Slovakijos Smer ir Čekijos prezidento Vaclovo
Klauso partneriai konservatoriai ketina išvaduoti šalį iš Briuselio
priespaudos, nors iš tiesų viskas pasibaigia tiesiog kritiniu požiūriu
į ES socialinę ir ekonominę politiką. Lietuvoje taip pat teisingumo
šūkius skelbiančiųjų netrūksta, tačiau reikėtų prisiminti, kad kai
buvo proga išlaikyti dešiniųjų koaliciją nepavyko.
Broliai Kačinskiai Lenkijoje netiesiogiai yra
išsakę tikslus ne tik grąžinti valstybę prie krikščioniškų vertybių,
bet ir sukurti šalyje kažką panašaus į Europos liaudies partiją,
t.y. suvienyti mažesnes, kad ir populistines partijas. Mes Lietuvoje
tai jau matėme. Mūsiškė Tėvynės sąjunga net konservatoriais nebesivadina
ten ir tremtiniai, ir modernieji krikdemai, ir šiaip krikdemai,
ir net socialdemokratai. Vokietijos Krikščionių demokratų sąjungos
pavyzdžiu bandantys vienytis dešinieji vertybes dažniausiai pamiršta
ir pagrindiniu tikslu, kaip ir Teisės ir teisingumo partija, iškelia
išlikimą valdžioje arba įsitvirtinimą joje, kaišiodami pagalius
į ratus net ir panašias vertybes išpažįstančioms partijoms. O tai
užkerta kelią tiek radikalių, tiek nuosaikių reformų įgyvendinimui.
Todėl net jeigu būsimus rinkimus Lenkijoje laimės Piliečių platforma,
partinės ambicijos vargu ar padės išblaivyti Lenkijos ir kitų Europos
valstybių dešiniųjų susidvejinimą.
© 2006 XXI amžius
|