Supriešintos vertybės: šeima, santuoka ir draugystė
Vladimiras Laučius
|
Vladimiras Laučius
|
Draugystės užmarštis
Pasak Euripido, vienas ištikimas draugas vertas
10 000 giminaičių. Šis pabrėžtinai aukštas draugystės vertinimas,
ko gero, nebūdingas nei tradicinės kaimiškos bendruomenės, nei šiuolaikinės
liberalios visuomenės, tariant Walterio Lippmano žodžiais, viešajai
filosofijai.
Klasikiniai autoriai - Aristotelis, Ciceronas
- labino draugystę kaip vieną didžiausių žmogiškųjų vertybių. Nuo
Michelio Montaignio gilesnės refleksijos lygmeniu iki "Trijų muškietininkų"
bei "Trijų draugų" autorių grožinio žanro pavidalais požiūris į
draugystę kaip nelygstamai svarbų santykį tarp žmonių būdingas moderniajai
Vakarų kultūrai.
Mūsų dienų viešoji erdvė šiam santykiui iš esmės
abejinga arba net priešiška. Draugystės užmaršties šiuolaikinėje
visuomenėje problemą subtiliai išryškino Antoine de Saint Exupéry
per savo garsiosios knygos herojaus Mažojo princo ir lapės pokalbį.
"Žmonės neturi laiko ko nors pažinti. Jie nusiperka viską jau gatavą
iš prekybininkų. Bet kadangi nėra prekybininkų,iš kurių būtų galima
nusipirkti draugų, tai draugų žmonės ir neturi", - sako lapė Mažajam
princui.
Draugystės užmaršties reiškinį nagrinėjančio sociologo
Digby Andersono knygos "Losing Friends" viršelyje - tuščias kavinės
baras su paliktu alaus bokalu. Visi išsiskirstę kas sau: "darboholikai"
- rūpintis karjera, kiti - po namus, pas šeimas.
Draugystę išstumia kiti laisvalaikio užsiėmimų
prioritetai: pabūti su namiškiais, su televizoriumi, uždirbti papildomų
pinigų, pasivaikščioti su šunimi. Skiriantys laiką ir dėmesį draugui
atrodo įtartini, vertybiškai ir dalykiškai destruktyvūs, tarp eilučių
- šiek tiek iškrypę (draugystės ir meilės artumo dėka).
Kaip sako Andersonas, šiuolaikinės visuomenės
institucijos - šeima, įmonė, komanda, valstybė - yra linkusios į
draugystę žvelgti nepatikliai kaip į potencialią varžovę. Liberalioji
kairė draugystę niekina ir įtarinėja dėl savojo egalitarizmo: grįsti
santykius draugyste - vadinasi, rinktis, vertinamai rūšiuoti, teikti
pirmumą ir būti šališkam. Konservatyvioji dešinė savo ruožtu linkusi
taip sureikšminti vadinamąsias šeimos vertybes, kad tolygiam draugystės
pripažinimui nelieka vietos.
Perdėtai ir klaidingai idealizuota šeima, anot
Andersono, tampa pavydžia draugystės varžove dėl artimųjų santykiams
skiriamo laiko ir dalijimosi jausmais. Tačiau santuoka ir draugystė,
jo požiūriu, gali ir turi būti ne tik varžovės, bet ir sąjungininkės.
Jos grindžiamos tomis pačiomis savybėmis: atsidavimu, garbe, pasiaukojimu,
pastovumu ir meile. Nepajėgus tikrai draugystei žmogus vargu ar
yra pasirengęs santuokai.
Santuoka ir draugystė glaudžiai susijusios: pastarosios
nuvertinimas praktiškai jas abi pažeidžia. Antai noras kuo vėliau
tuoktis, būdingas mūsų dienų visuomenei, kyla iš siekio nebūti varžomam
privačiame ir profesiniame gyvenime. Šiuo atžvilgiu, pasak Andersono,
santuoka suvokiama kaip žabangos, pinklės, kliūtis ir nelaisvė;
skyrybos atitinkamai žada išsivadavimą. Draugystės elemento stoka
daro santuokos sampratą egoistinę ir vartotojišką.
Tačiau sutuoktinių meilė nėra nei vienintelė,
nei savaime aukščiausia draugystės pakopa. Keliantieji santuokos
ar šeimos institutą aukščiau už kitas ryšių tarp žmonių vertybes
kaip nelygstamo svarbumo savitikslį daro tą pačią klaidą, kaip ir
individualistinio atomizmo skleidėjai. Kad ir koks visapusiškai
svarbus yra šeimos vertybių pasaulis, užsisklendimas jame pamynus
ryšius su draugais galiausiai kenkia ir šeimai, ir asmeniui, ir
visuomenei.
"Artimųjų" sąvoka šiandien aprėpia kone vien sutuoktinį
ir artimiausius gimines. Senovės graikų vartotas ir Aristotelio
minimas, apibūdinantis draugystę "žengimo dviese išvien" frazeologizmas
- prancūzų "pas de deux" - dabar veik nemąstomas kaip nuoroda į
vieną didžiausių vertybių ir doro žmogaus laimės prielaidų. Tarp
karjeros, šeimos ir nereflektuojamo egoizmo užspaustą draugystės
vertybę ištiko šiandienės viešosios filosofijos pavaizdžiai liudijama
koma. Artėja šeimos eilė.
Modernistinė šeimos samprata
Pasak LR Konstitucijos, "šeima yra visuomenės
ir valstybės pagrindas". Šitai skelbiantis straipsnis tarytum guodžia,
bet praktiškai implikuoja visuomenės ir valstybės nestabilumą, nes
esmingai nesutariama dėl to, kas yra šeima. Čia išsiskiria tradicinis,
arba konservatyvus, ir į modernumą pretenduojantis liberalus požiūriai.
Neretai šeimos samprata mūsų visuomenėje pirmiausia
tapatinama su santuoka. O tai yra didžiausia nesąmonė", - teigia
Arnas Zdanevičius ("Santuoka dar nelygu šeimai": "Atgimimas", "Delfi",
2007-01-23). Pasak jo, šeima yra daugiau socialinis, o santuoka
- teisinis institutas. "Jei pora nėra susituokusi ir dėl įvairių
priežasčių neturi vaikų, tai nereiškia, kad jos negalime laikyti
šeima", - svarsto autorius.
Tačiau, žinia, šiais laikais daugybė porų "susimeta",
kurį laiką pagyvena kartu arba tiesiog susitikinėja ir galiausiai
išsiskiria - neturėdamos vaikų ir nesusituokusios. Abu partneriai
netrukus susiporuoja su naujais išrinktaisiais, ir istorija, tikėtina,
vėl ir vėl kartojasi. Ar tokios poros laikytinos šeimomis?
Šeimos sukūrimą, anot Zdanevičiaus, liudija ne
santuoka, o emocinis ryšys, intymumas. Vadinasi, kiekviena intymiai
suartėjusi, emocinį tarpusavio ryšį jaučianti meilužių pora šiuo
požiūriu gali laikyti save šeima. Tačiau, tarkime, jų tėvai, artimieji,
aplinkiniai žmonės šių įsimylėjėlių šeima nelaikys, arba vieni laikys,
o kiti - ne. Kaip šiomis aplinkybėmis galėtume atpažinti šeimą?
Koks tas Konstitucijoje įrašytas valstybės ir
visuomenės pagrindas, jei jį sudaro nesusituokusios poros, ryte
galinčios jaustis šeima, vakare persigalvoti, kitą dieną būti nebe
šeima, o dar po savaitės sukurti naujas šeimas su kitais emociškai
artimais partneriais?
Atskirdami santuoką nuo šeimos ir traktuodami
pastarąją kaip grynai sutartinį darinį, galintį atsirasti arba išnykti
tą pačią akimirką, kai du žmonės to užsimano, šeimos institutą paverčiame
butaforija. Kitaip nei teigia Zdanevičius, santuoka nėra tik teisinis
institutas: tai - ritualas, simbolis, o be tam tikrų ritualų santykiai
tarp žmonių niveliuojami ir suprastinami (ir apie tai, beje, kalba
Mažajam princui čia jau minėtas de Saint Exupéry personažas).
Konstitucinis šeimos pašaukimas tampa dar labiau
abejotinas Zdanevičiui tvirtinant, jog heteroseksualumą traktuoti
kaip normą šeimai yra atgyvenęs požiūris. Visuomenės ir valstybės
pagrindas aiškėja galintis būti ne tik promiskuitetinio pobūdžio,
bet dar ir homoseksualus.
Pasak autoriaus, prilyginti šeimą santuokai esą
žalinga. Antai nesusipratėliai konservatoriai mano, jog už motinystės
atostogas pagal įstatymą mokėti reikėtų tik ne santuokoje gyvenančiai
motinai, bet ne tėvui. "Tai yra ne tik nesusituokusių porų diskriminacija,
bet ir kūdikių diskriminacija ... Ačiū Dievui, Lietuvos socialdemokratai,
kitaip nei Lietuvos konservatoriai, pagaliau suprato, kad tokia
nuostata yra žalinga. Nesusituokusių tėvų teisės bus greitai sulygintos",
- rašo Zdanevičius.
Kad ir kas šiuo atveju būtų teisus - konservatoriai
ar liberaliai mąstantys socialdemokratai, problema yra ta, kad kūdikio
tėvo motinystės atostogos, kai jų gali eiti motina, yra sveiku protu
sunkiai paaiškinamas dalykas. Galima iki užkimimo kalbėti apie tėvų
ir motinų teisių bei pareigų sulyginimą, bet iš tėvo nepadarysi
motinos, kaip ir iš vyro - moters, o iš nemoters - žmonos.
Apskritai, pagal liberalų logiką, tėvas turi turėti
teisę maitinti kūdikį krūtimi. Tačiau šiuo atžvilgiu vyro teisės
neatitinka jo fiziologijos ypatumų. Kaip ir bukiausiems laidos "Amerikietiškos
imtynės" žiūrovams, vyrams - feminizmo propagandos aukoms - apie
maitinimą krūtimi kartotinas įspėjimas: nemėginkite šito daryti
namuose.
Kūdikio priežiūra ir motinystės atostogos - neabejotinai
motinos prerogatyva. Tėvo santykis su kūdikiu negali atstoti motinos
santykio: jokie įstatymai nepakeis prigimties nulemtų savybių.
"...Šeima ir santuoka bei jos samprata keičiasi,
nes keičiasi gyvenimas, ir mes jau negyvenametradicinėje visuomenėje,
todėl tokia samprata, kad šeima yra tik heteroseksuali, tik santuokoje
ir tik turinti vaikų, yra tikra atgyvena. Šeima, kaip ir pati visuomenė,
modernėja. Tai yra neišvengiama", - teigia Zdanevičius.
Čia jau iškyla pamatinių prielaidų ir svarstymo
logikos problema. Visuomenės ar "gyvenimo" pokyčių konstatavimas
savaime neleidžia daryti normatyvinės išvados apie tai, kas pageidautina
ir kas - ne, kas pažangu arba "modernu" ir kas - žalinga "atgyvena".
Apie vadinamuosius laiko reikalavimus sureikšminančią mąstyseną
Gilbertas Keithas Chestertonas juokavo: vertybės, kuriomis vadovaujamasi
pirmadieniais, nebetinka antradieniais. Tai vertybinio reliatyvizmo
padarinys.
Maža to, argumentas dėl šeimos "modernėjimo" neišvengiamybės
remiasi prielaida, kuri žmogų iš esmės verčia įsivaizduojamų istorinių
jėgų ir procesų marionete. Šiuo atveju susiduriame su gamtamoksliams
būdingos "objektyvių dėsnių" logikos perkėlimu į visuomenės ir valstybės
gyvenimą, kur ji paprasčiausiai netinka. Marksizmas panašiai aiškino
kapitalizmo žlugimo ir komunizmo pergalės neišvengiamybę, tariamiems
istorijos dėsniams pajungdamas žmogaus prigimtį ir mąstyseną, arba
sąmonę. Šiandien matome, kad marksizmo prognozės nepasitvirtino.
Savo ruožtu žmonos ir vyro, tėvo ir motinos vaidmenų
konvergencija, labinama Zdanevičiaus straipsnyje, atitinka marksizmo
mokymą apie specializuoto darbo pasidalijimo išnykimą komunistinėje
visuomenėje. Ši analogija leidžia daryti tam tikras išvadas atsižvelgiant
į komunizmo santykį su tikrove.
Istorinio determinizmo teorijos žlunga, susidūrusios
su žmogaus ir visuomenės prigimties ypatumais. Šeimos institutas
arba išlaikys savo tradicinę šerdį - santuoką, motinos ir nesumoterėjusio
tėvo vaidmenis, - arba tiesiog degraduos, kaip degraduoja socialiniai
santykiai komunizmą kuriančiose tironiškose valstybėse.
Konservatyvaus moralizmo klystkeliai
Kaip ir aptartoji liberali, konservatyvi šeimos
ir santuokos samprata dažnai neišvengia ardomųjų kraštutinumų. Netradicinę
šeimos sampratą ginantys liberalai paprasčiausiai peržengia ribą,
už kurios tai, ką jie gina, yra jau nebe šeima, o veikiau neaiškios
lyties būtybių arba/ir neiškaus socialinio statuso ir paskirties
junginys. Savo ruožtu šeimos vertybę suabsoliutinantys konservatoriai
linkę ignoruoti kitas vertybes, pirmiausia - draugystės ir laisvės.
Kaip sako Andersonas, "dangstydamiesi siekiu ištiesinti
pasvirusį santuokos laivą, [kai kurie konservatoriai] pririša vyrą
prie laivo stiebo. Šitaip supančiotas jis nebeturi nei laiko, nei
vietos draugystei. Ironiška tai, kad viena tradicinė vertybė - santuokos
- suabsoliutinta padaro tiek daug žalos kitai vertybei - draugystės".
Susirūpinę žmonių santykiais šeimos ir santuokos
lygmeniu, daugelis konservatorių pamiršta apie draugystę ir draugiškumą
(philia), esmingą, pasak Aristotelio, valstybės ir visuomenės tvermei
- jau nekalbant apie asmenybės brandą ir laimę.
Antai Lietuvoje konservatoriai pabrėžia stiprios
visuomenės ir valstybės siekinius, tačiau gaivintinus socialinius
santykius suveda tik į šeimas ir bendruomenes. Savo ruožtu vadinamųjų
šeimos vertybių suabsoliutinimas teikia peno primityvokai gyvenimo
filosofijai: "pasodinti medį, pastatyti namą ir užauginti sūnų".
Šitoks mąstymas, švelniai tariant, nelabai dera brandžiai asmenybei
ir socialiam piliečiui.
Konservatyvus moralizmas pamiršta ir apie laisvės
vertybę. Įsijautę į valstybinį privačių santykių ir seksualinio
elgesio reguliavimą, kai kurie konservatyvūs mąstytojai veržiasi
padaryti tvarką net tik žmonių galvose, bet ir po antklodėmis.
JAV politikos teoretikas Robertas George'as neabejoja,
kad tam tikros politikos, tam tikrų įstatymų tiesiogiai reikalauja
Dievo valia. George'o vizija - už nesantuokinius lytinius santykius
ir neištikimybę persekiojanti ir baudžianti morali valstybė. Ne
iš piktos valios, o siekiant gėrio tokio pobūdžio moralizmas, deja,
numato policinės valstybės košmarą, kur visažinis Didysis brolis
stebėtų, ką veikia laisvalaikiu vyrai ir moterys.
Galiausiai kalbėdami apie šeimos vertybes konservatoriai
neretai linkę per daug sureikšminti biologinį - reprodukcinį šeimos
vaidmenį. Tai ypač pastebima Lietuvoje, kur konservatyvios orientacijos
partija sugalvojo dauginimosi planą šeimoms.
Savaime siekis didinti gyventojų populiaciją lyg
ir sveikintinas: žinia, gimstamumas Lietuvoje itin menkas. Tačiau
partinis-politinis gimstamumo reguliavimas būtų labiau suvokiamas
ir veiksmingas totalitarinėje valstybėje nei laisvų žmonių šalyje.
Vargu ar prasminga politinės propagandos svertais
raginti žmones turėti daugiau vaikų. Kita vertus, mėginimai siekti
minėto tikslo socialinių išmokų instrumentais greičiau paveiks skurstančias
ir asocialias šeimas nei tuos, kuriems vaiko gimimas yra sielos
poreikis, o ne valstybės remiamas būdas papildomai užsidirbti.
Svarbiausia, už ką politikams galėtų būti dėkingi
tėvai, yra galimybė auginti vaiką civilizuotomis sąlygomis - asmenybės
ugdymui, tobulėjimui palankioje socialinėje, ekonominėje ir kultūrinėje
aplinkoje. Raginimas "veiskitės ir dauginkitės" nepadės: pirmiausia
reikia politinės valios ir išminties užtikrinti civilizuotą valstybės
gyvenimą
© 2007 XXI amžius
|