Duobėtas Lisabonos sutarties
kelias
Giedrius GRABAUSKAS-KAROBLIS
Airijos rinkėjų atmestas Lisabonos sutarties projektas sukėlė tam tikrą sumaištį Europos Sąjungoje. Svarstoma, kaip toliau vyks Lisabonos sutarties ratifikavimo procesas. Iki tol šiai sutarčiai pritarė 19 valstybių. Airija pirmoji valstybė, kurioje sutarties projektas buvo pateiktas referendumui. Kitose valstybėse Lisabonos sutarties projekto tvirtinimas vyko parlamentuose.
Referendumas dėl Lisabonos sutarties Airijoje vyko birželio 12 dieną. Daugiau nei pusė dalyvavusių referendume (53,6 procento) Airijos rinkėjų pasisakė prieš sutartį, 46,4 procento jai pritarė. Prie rinkimų balsadėžių atėjo tik vos daugiau nei pusė visų Airijos piliečių (53,3 procento). Nors Airijos premjeras Bertis Ahernas aktyviai agitavo patvirtinti svarbų sutarties projektą, balsavime vis dėlto nusvėrė sutarties priešininkų balsai.
Kodėl daug dėmesio skiriama šiai sutarčiai, jos
ratifikavimui? Lisabonos sutartis - reikšmingas Europos Sąjungos ateities
dokumentas, teikiantis bendrijos raidai pagrindinius konsti-tucingumo bruožus.
Ši sutartis įtvirtina naują valdymo struktūrą be to, ji numato tam tikras
gaires europinės visuomenės kūrimui.
Airijoje, kur juntamas ekonomikos kilimas, į ES rengiamus projektus nemažai žmonių žvelgia kiek skeptiškai. Tam įtakos šioje valstybėje turi vis didėjantis emigrantų srautas ir nepasitikėjimas kai kuriomis Briuselio direktyvomis. Per paskutinius keliolika metų į Airiją atvyko per 700 tūkstančių užsieniečių. Nors tai daugiausia europiečiai, bet paskutiniu metu juntama tam tikra trintis tarp vietinių gyventojų ir vis gausėjančių užsieniečių.
Šiuo metu Europos Sąjungoje egzistuoja dideli
skirtumai tarp senųjų bei naujųjų bloko valstybių. Net ir tarp senųjų ES šalių
yra nemaži skirtumai. Labai skiriasi pietinių valstybių (Italijos, Ispanijos,
Prancūzijos, Portugalijos, Graikijos) ir kitų šalių ekonomikos lygis. Tarp
pietinių ES valstybių ryški lyderė yra Prancūzija. Jau pora dešimtmečių
vykstančioje konkurencijoje tarp Italijos ir Ispanijos laimi ispanai. Nors
Italijos BVP vienam gyventojui yra 28.300 eurų, o Ispanijos žemesnis - 26.300
eurų, bet Ispanijos ekonomika vystosi kur kas sparčiau. Ispanijos atlyginimai
ir socialinės išmokos priartėjo prie Italijos, o kainos Ispanijoje kur kas
mažesnės. Italijos problema yra ir labai ryškūs skirtumai tarp šiaurinės bei
pietinės dalių. Tai trukdo šios valstybės vystymuisi, ekonominei ir politinei
raidai. Savo ruožtu iš senųjų ES narių išsiskiria Didžioji Britanija ir Airija
bei klestinčios Beniliukso šalys (Belgija, Olandija, Liuksemburgas). Tuo
tarpu ekonominių sunkumų patiria Vokietija - didžiausia ES valstybė. Labiau
išsivysčiusių ES šalių vadovams ir piliečiams vis daugiau rūpesčių kelia
didelis emigrantų srautas. Didėja emigrantų iš naujųjų ES valstybių
(Bulgarijos, Rumunijos, Lietuvos, Lenkijos, Latvijos) ir iš kitų valstybių
(Rusijos, Ukrainos, Azijos ir Šiaurės Afrikos šalių). Emigrantų srautas ypač
didelis į Didžioji Britanija, Airiją, Prancūziją, Ispaniją, Vokietiją. Kai
kuriose nedidelėse valstybėse (Danijoje, Švedijoje, Belgijoje) padidėjęs
emigrantų srautas jau kelia nemažai rūpesčiųšių kraštų vyriausybėms. Netgi
kalbama apie tam tikrus apribojimų, padėsiančių sumažinti užsieniečių,
norinčių čia apsigyventi, įvedimą.
Naujųjų ES narių dvyliktuke ryškiai išsiskiria
lyderės - Čekija, Slovėnija, Kipras ir Malta. Nuo jų kiek atsilieka Vengrija,
Slovakija, Lenkija. Pažymėtinas Slovakijos ir Lenkijos fenomenas. Dar 2003
metais šios valstybės turėjo ryškių ekonominių problemų, tačiau per keletą metų
sugebėjo pakilti iš ekonominės duobės, apriboti korupciją. Slovėnijos kaimynė
Kroatija, kurią į bendriją planuojama priimti už poros metų, irgi gerai
ekonomiškai išsivysčiusi, čia palyginus nedidelė ir korupcija.
Europos Sąjungos ir Rusijos santykiai nevienareikšmiai.
Iš vienos pusės ES valstybės glaudžiai susijusios su Rusija ekonomine prasme,
yra priklausomos nuo energetinių resursų ypač naftos bei dujų. Iš kitos pusės
ES ir Rusijos santykiai deklaratyvūs. Daugelio ES valstybių lyderiai
supranta, kad jiems ir toliau teks dažnai bendrauti su Rusijos pareigūnais ir
verslo atstovais, tuo pačiu į Rusiją ir emigrantus iš Rusijos, gyvenančius ES
šalyse, žiūrima tarsi pro padidinamajį stiklą. Europoje įsigalėjusi rusų mafija
kelia nemažai rūpesčių įvairių valstybių pareigūnams. Rusų mafijos fenomenas
pasižymi ir tuo, kad Europos valstybėse įsikūrę šių struktūrų veikėjai yra
susiję su rusų specialiosiomis tarnybomis, su įvairaus rango Rusijos valdžios
atstovais, o įtakingiausi rusų mafijos Vakaruose bosai palaiko artimus
kontaktus su Kremliaus veikėjais. Tarp dabar Vakaruose įsikūrusių rusų mafijos
vadeivų minimi J. Goldovskis, L. Biluno-vas ir kiti asmenys, turintys ryšių su
aukščiausio rango Rusijos valdžios pareigūnais. Tiek J. Goldovskis, tiek L.
Bilunovas dažnai lankosi ir Lietuvoje. Pirmasis čia yra įkūręs keletą įmonių ir
yra įvardijamas kaip Darbo partijos finansinis rėmėjas. Dažnai mūsų krašte
viešintis L. Bilunovas dar 2003 metais buvo paminėtas VSD ataskaitoje kaip
asmuo, palaikantis artimus ryšius su Vilnius ir Kauno kriminalinių klanų lyderiais.
Neseniai Ispanijoje vyko operacija Troi-ka", kurios metu buvo suimta 20
įtakingų rusų mafijos veikėjų, priklausančių čia įsikūrusiai tomboviečių"
gaujos atšakai. Tarpjų ir G. Petrovas bei A. Malyševas, Rusijos specialiųjų
tarnybų agentai. 1993-1996 metaisjie ėjo garsios Peterburgo naftos verslo
bendrovės direktorių pareigas. Ši bendrovė buvo artimai susijusi su tuometiniu
Peterburgo vicemeru V. Putinu, vėliau išvykusiu į Maskvą ir pakilusiu į
svaiginančias aukštumas - nuo Kremliaus klerko iki Rusijos prezidento. Dabar
Ispanijoje vyksta teismas, kuriame teisiamas buvęs Kremliaus administracijos
darbuotojas O. Voroncovas, atvykęs į Ispaniją 2004 metais. Jis buvo suimtas
2006 metų pabaigoje ir yra kaltinamas reketu bei dalyvavimu stambiose
finansinėse aferose.
Birželio 27-28 dieną Rusijoje, Sibiro mieste
Chanty-Mansijske, vyko Rusijos ir Europos Sąjungos vadovų susitikimas. Jame
buvo svarstomi įvairūs klausimai, tačiau pagrindinis dėmesys skirtas
energetikai. Naujasis Rusijos vadovas D. Medvedevas ES vadovus patikino, kad
Rusija pasirengusi artimam dialogui, tačiau teigė, kad Rusijos ir ES santykiai
turi nemažai aštrių kampų. Mūsų požiūriu, didelį susirūpinimą kelia tendencija
paversti Europos Sąjungos solidarumą pavienių Europos Sąjungos narių problemų
sprendimų įrankiu", - pabrėžė D. Medvedevas.
Be to, iškilo ir Rusijos piliečių vizų klausimas.
Kalbėdamas apie tai, Rusijos vadovas pasakė: Manau, šiuo metu svarbu nustatyti
galimus terminus ir konkrečius žingsnius, kurie mus priartintų prie galutinio
tikslo - bevizio režimo ES ir Rusijos piliečiams".
Prancūzijos prezidentas Nikolia Sarkozi pareiškė,
kad Lisabonos sutarties ratifikavimo procesas turi būti tęsiamas. N. Sarkozi pabrėžė,
kad be naujos sutarties ES plėtra yra įstrigusi. Tai pirmiausia liečia Kroatiją
kurią į bendriją planuojama priimti 2010 metais. Tikimasi, kad lemiami
sprendimai bus priimti rudenį, rugsėjo-spalio mėnesiais planuojamuose ES
forumuose.
Ar dabartinei Lietuvos valdžiai reikia sėkmingo
Lisabonos sutarties ratifikavimo? Tikrai ne. Tai matyti ir iš valdančiųjų
veiksmų (ne iš žodžių, nes jų žodžiai ir veiksmai radikaliai skiriasi). Per
aštuonerius metus Lietuvos įsigalėję valdantieji sukūrė politinę korupcinę
sistemą. Prie buvusių LDDP veikėjų, dabar kontroliuojančių Socialdemokratų ir
Valstiečių partijas, labai pritapo Darbo partijos viršūnės bei Pakso
vadovaujama partija Tvarka ir Teisingumas". Pakso bendražygiai -
euroskeptikai, jų populistinė politika iš esmės prieštarauja europietiškos
demokratijos normoms. Dabar valdančiųjų nomenklatūrinių partijų lyderiams ir
jiems artimų populistų vadams nelabai priimtinos vakarietiškos demokratijos
normos. Jie norėtų išlaikyti dabartinę padėtį. Jau įsigalėjusi fasadinė demokratija,
besiremianti klanų sandėriais ir viešųjų ryšių triukais yra dar labai toli nuo
išsivysčiusių vakarietiškų kraštų lygio. Atsiliekame ir nuo kai kurių
pokomunistinių kraštų, tokių kaip Lenkija ar Čekija. Tik ryžtingas proveržis gali padėti Lietuvai ištrūkti iš užburto"
korupcijos ir stagnacijos rato.
Airijos nepritarimas Lisabonos sutarčiai dar nėra
katastrofa, bet nėra ir smulkmena. Tai rimtas signalas, kad Europos bendrijoje
stringa integracijos procesai, kad kai kurių sprendimų priėmimas yra forsuojamas.
Tai liečia ir vertybinius klausimus. Lenkijos ir Airijos vadovai ne kartą kėlė
klausimą apie tai, kad oficialiuose Europos Sąjungos dokumentuose turi būti
minimos krikščioniškos vertybės, tačiau nesėkmingai. Europos Sąjunga kaip stambus
politinis ir ekonominis blokas yra teigiamas reiškinys, tam tikras fenomenas.
Bet tam, kad ši bendrija sėkmingai egzistuotų, reikia įvykdyti nemažai sąlygų.
Tam reikalingi lankstūs, suderinti politiniai, ekonominiai ir vertybiniai
sprendimai.
© 2008 XXI amžius
|