Baigtas kasti ilgiausias pasaulyje tunelis
Penkiolika metų intensyvaus darbo, milijardinės investicijos, aštuonių žmonių žūtis. Tokia yra ilgiausio pasaulyje net 57 km ilgio tunelio Šveicarijoje kaina. Šalis didžiuojasi tokiu rekordu ir ypač džiaugiasi, kad taip galės apsaugoti Alpes. Milžiniškai gręžimo mašinai, kurios skersmuo siekia 9,5 metro, prasigraužus pro uolienų sieną, baigtas kasti ilgiausias pasaulyje tunelis ir atsivėrė trasa greitaeigiam geležinkeliui pačioje Europos širdyje. Gręžimo mašinai įveikus paskutinius 1,5 metro uolienų, kalnakasiai iš abiejų tunelio pusių, susitiko ir paspaudė vieni kitiems rankas. Šios džiaugsmo akimirkos buvo rodytos per televiziją. Abi tunelio pusės susijungė maždaug dviejų kilometrų gylyje po kalnais. Kasant tunelį buvo dirbama didelėje kaitroje ir drėgmėje, išgręžta ir išsprogdinta 13 mln. kubinių metrų uolienų. 57 kilometrų ilgio Gotardo bazinis tunelis dabar taps centriniu elementu naujoje magistralėje, sujungsiančioje Europos šiaurės ir pietryčių regionus. Geležinkelis, kurį planuojama atidaryti 2017 metais, turėtų sumažinti sunkvežimių ir lengvųjų automobilių eismo intensyvumą centrinės Šveicarijos Alpėse. Keleiviai galės nuvažiuoti iš Italijos šiaurinio miesto Milano į Ciurichą greičiau nei per tris valandas. Šiuo metu tokia kelionė trunka apie keturias valandas. Per šį tunelį taip pat bus patogiau nuvažiuoti į toliau šiaurėje esančią Vokietiją. 9,8 mlrd. Šveicarijos frankų (25 mlrd. litų) kainuosiantį projektą šalis ryžosi įgyvendinti ir dėl didelės Alpių taršos, kurią lemia intensyvėjantis automobilių tranzito srautas iš kaimyninių šalių. Gotardo tunelis pranoks 53,8 kilometro ilgio Seikan geležinkelio tunelį, jungiantį Japonijos salas Honšiū ir Hokaidą, taip pat ilgiausią pasaulyje požeminį automobilių kelią 24,5 kilometro ilgio Lerdalio tunelį Norvegijoje. Nuo 2017 metų, kai jis bus oficialiai atidarytas, dvigubu Gotardo tuneliu kasdien galės važiuoti apie 300 traukinių. Keleiviniai traukiniai šiuo tuneliu turės galimybę skrieti iki 250 kilometrų per valandą. Šiuo metu veikiančio, bet jau pasenusio ir palyginti siauro 15 kilometrų ilgio geležinkelio tunelio, iškasto aukščiau nei naujasis Sen Gotardo, laidumas kur kas mažesnis, o traukiniai juo važinėja perpus lėčiau. Prieš 128 metus įrengtas tunelis savo laiku buvo pasaulinis inžinerijos stebuklas. Jo statyba nusinešė apie 200 darbininkų gyvybių.
Tunelio viduryje vykusioje ceremonijoje dalyvavo apie 200 garbingų svečių. Ji buvo tiesiogiai transliuojama Šveicarijos televizijos ir stebima Liuksemburge susirinkusių Europos Sąjungos (ES) šalių susisiekimo ministrų. Dėmesio sulaukė ir kai kurie iš maždaug 2,5 tūkst. tunelio statytojų. Daugelis jų darbų pabaigą šventė tiesiai virš požeminės magistralės abiejų dalių sujungimo vietoje esančiame kaime Sedrune.
© 2010 XXI amžius
|