Europarlamentarams rūpi blaivybė keliuose
Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, Lietuva yra trečia Europos Sąjungoje pagal suvartojamą alkoholio kiekį vienam gyventojui, o alkoholio vartojimas lemia itin daug žūčių ir sužeidimų mūsų keliuose. Nors ši problema visų pirma pačių valstybių rūpestis, Europos Parlamentas ir kitos ES institucijos siekia, kad žmonės keliuose jaustųsi saugesni. Vilniuje, Europos namuose, apie tai diskutavo politikai, pareigūnai ir visuomenės atstovai. Siekdama mažinti žūčių ir sužeidimų skaičių ES įpareigojo tobulinti automobilius, kelius ir eismo saugos technologijas, nustatė vairuotojų darbo laiko reikalavimus, įpareigojo valstybes keistis informacija apie svarbiausius pažeidimus. Teisės aktą pastarąja tema pavasarį patvirtino Europos Parlamentas.
Europarlamentarai susirūpinę tuo, kad Lietuvoje ir kai kuriose kitose ES šalyse daugiau kaip 10 proc. gyventojų rizikingai vartoja alkoholį. Bendros ES alkoholio strategijos nebėra, ir tai visų ES institucijų darbo minusas, sakė EP narys Bronis Ropė, ragindamas komisarą Vytenį Andriukaitį priimti naują šios srities strategiją. Pasak europarlamentaro, kai Europa pradeda ką nors reguliuoti, mes pykstame, kad Europa kišasi, o kai tai paliekama reguliuoti pačioms valstybėms, priekaištaujame, kad Europa nesirūpina. Kaip gerą europinio reguliavimo pavyzdį politikas paminėjo neseniai įsigaliojusią Tabako direktyvą, kuri tikrai pakeitė mūsų aplinką, nors buvo labai daug kalbų ir pasipriešinimo. B. Ropė pastebėjo, kad alkoholis Lietuvoje pasiekiamas pernelyg lengvai ir ragino uždrausti alkoholio reklamą, neleisti prekiauti alkoholiu degalinėse, o stipriaisiais gėrimais prekiauti tik specializuotose parduotuvėse. Artėja Seimo rinkimai, todėl dabar nelabai palankus laikas griežtoms priemonėms, bet gal ką nors politikai ir ryšis padaryti visuomenės labui, pridūrė kalbėtojas ir kvietė atkreipti dėmesį į plintantį narkotikų vartojimą.
Atėjo laikas pasakyti tai, ko iki šiol nedrįsome: alkoholio vartojimas Lietuvoje yra problema numeris vienas, sakė Lietuvos vidaus reikalų ministras Saulius Skvernelis. Jis ragino mažinti alkoholio prieinamumą ir diskutuoti dėl specializuotų parduotuvių poreikio. Ekonominis svertas ir verslo interesas čia neturi būti stipresnis už socialinius argumentus, teigė ministras. Pasak jo, kažkas tikrai negerai mūsų visuomenėje, jei tik per alkoholį ir visuomenės girdymą gebame palaikyti degalinių ar kavinių verslą. Politikas minėjo konkrečius sprendimus: nulinę tolerancijos ribą vairavimui išgėrus, vairuotojų rengimą, padidinti draudimo įmokas vairavusiems apsvaigus, o dalį alkoholio akcizų skirti prevencijai bei reabilitacijai.
Priemonės žinomos: kaina, prieinamumo ribojimas, reklamos draudimas, vairuotojų mokymas, visuomenės švietimas, pritaria Baltijos šalių tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas Aurelijus Veryga. Jo įsitikinimu, nulinė alkoholio tolerancijos riba visiems vairuotojams būtų žinia socialiems, atsakingiems žmonėms, kurie vis dėlto yra žmogiški ir daro klaidų. Siekiant sustabdyti karą keliuose, sektinas Skandinavijos šalių pavyzdys. Juk ir mūsų šalyje galime baudas už vairavimą išgėrus padaryti priklausomas nuo pajamų, įteisinti vadinamąsias alkoholio spynas automobiliuose, o prieš sugrąžinant vairuotojo teises griežčiau kontroliuoti, ar žmogus pasitaisė.
Seimo narys Julius Sabatauskas siūlė privalomai įrengti alkoholio spynas pirmiausia keleiviniame transporte ir sunkvežimiuose, o sulaikytus girtus vairuotojus įpareigoti įrengti šią spyną savomis lėšomis. Kitas Seimo narys ir praeityje garsus lenktynininkas Stasys Brundza atkreipė dėmesį, jog vairuotojo pažymėjimas ir dabar negali būti išduotas nuo alkoholio priklausomam žmogui, tačiau priklausomybių centrai negauna informacijos iš policijos ir nežino, kurie vairuotojai gali kelti pavojų.
Girtus vairuotojus reikėtų ženklinti kaip vairuotojus naujokus, tik ženklas turi rodyti, kad jis buvo pagautas neblaivus, diskusijoje iš salės pasiūlė ūkininkas Algirdas Mačiulaitis. Jo manymu, Lietuvoje turėtų būti vienas telefono numeris, skirtas išsikviesti vairuotoją, kuris prireikus parvairuotų automobilį. Kalbėtojas išsakė priekaištų specialiosioms tarnyboms, kurios ne visada tinkamai reaguoja į pranešimus apie apsvaigusį vairuotoją.
Nacionalinio tabako ir alkoholio kontrolės departamento direktoriaus pavaduotoja Gražina Belian informavo, jog kitąmet pradės veikti valstybinis sveikatos fondas, kurio lėšos bus skiriamos prevencijai, moksliniams tyrimams ir socialinei reklamai. Ji paminėjo valstybinio ir nevyriausybinio sektorių bendradarbiavimo svarbą.
Lietuva privalo imtis neatidėliotinų veiksmų sustiprinti blaivybę ir saugumą keliuose. Europarlamentarų iniciatyvos ir sprendimai šioje srityje labai svarbūs, tačiau pirmiausia turime pasistengti patys.
Robertas Pogorelis
© 2016 XXI amžius
|