Iš EP plenarinės sesijos Strasbūre
Europos Parlamente karštos diskusijos
|
Europos Parlamento pastatai |
Edvardas ŠIUGŽDA
Liepos pradžioje Strasbūre vykusi plenarinė Europos
Parlamento (EP) sesija, nepaisant artėjančio atostogų meto, buvo
gana audringa. Juk buvo dar neseniai įvykęs pirmas Europos Sąjungos
(ES) istorijoje išimtinis atvejis, kaip Brexit Didžiosios Britanijos
(Jungtinės Karalystės JK) referendumas dėl išstojimo iš ES, nežymia
persvara patvirtinęs tokio apsisprendimo rezultatą ir galimai sukelsiantis
sunkiai prognozuojamus padarinius. Pastarasis klausimas EP sesijoje
kartu su iš Sirijos, Irako ir kitur plūstančiu pabėgėlių nuo karo,
o dažnai ir nuo ekonominių sunkumų srautu išryškino nemenkas vadinamųjų
euroskeptikų pastangas skleisti savo pesimistines nuotaikas prieš
ES. 2014 ir 2015 metais Europoje užregistruotas beprecedentis prieglobsčio
prašytojų ir pabėgėlių skaičius. Tai yra sunkios humanitarinės padėties
tam tikrose ES kaimyninėse šalyse padarinys. Pabėgėlių krizės valdymas
tikriausiai yra vienas iš svarbiausių iššūkių Europos Sąjungai ir
jos visuomenei ši krizė yra didelio masto, vyksta greitai ir turi
sudėtingų socialinių, politinių ir ekonominių padarinių. Diskusijų
aštrumas tarp EP narių ir kai kuriais atvejais kategoriškumas rodo
sustiprėjusius prieštaravimus netgi pačiai ES idėjai. Įdomu pažvelgti
į EP darbą, jo stilių, metodiką konkrečiais pavyzdžiais, rodančiais
įvairių EP narių, priklausančių tam pačiam komitetui, netgi tai
pačiai frakcijai, prieštaringus argumentus, pasisakymus, motyvus.
Jau po pirmojo EP nario Brando Benifei pranešimo
Pabėgėliai: socialinė įtrauktis ir integracija į darbo rinką kilo
aštrios europarlamentarų diskusijos. B. Benifei pranešimas dėl pabėgėlių
buvo opus dabartinei Europai ir net pasauliui ir keliantis daug
klausimų. Kaip pastebėjo pranešėjas, pabėgėlių krizė pirmiausia
yra humanitarinė, kilusi, be kita ko, dėl ES kaimyninių valstybių
destabilizavimo, turinti ilgalaikį poveikį jos darbo rinkoms ir
pilietinei visuomenei. Tai pirmiausia humanitarinė ir politinė
pasaulinio masto krizė, užklupusi Europos Sąjungą nepasirengusią,
tad politikos formuotojai turi imtis skubių veiksmų ir ilgalaikių
priemonių, atitinkančių visuomenės ir darbo rinkos poreikius. Naujoji
Europos migracijos darbotvarkė buvo priimta siekiant įveikti su
beprecedenčio atvykstančių asmenų srauto valdymu susijusius sunkumus
tam reikia papildomai stiprinti sienų valdymą ir paieškos bei
gelbėjimo operacijas, atnaujinti bendrą Europos prieglobsčio sistemą
ir sukurti pabėgėlių perkėlimo sistemą. Reikia papildomų ar galbūt
net didelių pastangų, siekiant rasti greitų, veiksmingų ir sąžiningų
būdų, kaip sudaryti reikiamas sąlygas integruoti prieglobsčio prašytojus
ir pabėgėlius į visuomenę. Tai įmanoma tik tuo atveju, jei bus sukurta
Sąjungos ir jos valstybių narių išorės ir vidaus politikos priemonių
sąveika, jei jos papildys vienos kitas ir bus visapusiškai ir laiku
įgyvendintos, vadovaujantis solidarumu, sąžiningu atsakomybės pasidalijimu
ir visišku tarptautinių ir žmogaus teisių laikymusi. Pabėgėlių socialinę
integraciją į darbo rinką sunkina dabartinė Europos Sąjungos makroekonominė
padėtis ES šiuo metu stengiasi įveikti didžiausią ekonomikos krizę
nuo Antrojo pasaulinio karo. Žemyne nevienodai pasiskirstęs rekordinis
nedarbas, ypač jaunimo, ir, be kita ko, nerimą keliantys skurdo,
darbo rinkos susiskaidymo ir lėto ekonomikos atsigavimo duomenys
rodo, kad tai gali tapti pabėgėlių integracijos kliūtimi, jeigu
nebus imtasi pakankamų priemonių šiems reiškiniams įveikti. Padėtį
dar labiau sunkina galiojančios per griežtos šalių fiskalinės būklės
stiprinimo taisyklės. Pranešėjas mano, kad Sąjungos lygmeniu turimomis
priemonėmis ir programomis su šia užduotimi tvarkomasi nepakankamai.
Veiksmingas socialinės integracijos priemones sunkiau parengti ir
dėl to, kad jos yra nepopuliarios visuomenėje. Iš dalies dėl minėtų
dalykų neretai pasitaiko, kad žmonės jaučia pavojų, kai atvyksta
pastebimas (ar netgi nedidelis) skaičius prieglobsčio prašytojų
ir pabėgėlių, nes, jų manymu, gali padidėti konkurencija dėl paslaugų
ar darbo vietų, ypač tada ir ten, kur didelis nedarbas, o socialinės
sąlygos itin sunkios. Beje, neseniai išaugusi parama ksenofobinių
ir prieš imigraciją orientuotų pažiūrų politinėms partijoms ir judėjimams
visoje ES rodo rimtą negatyvią tendenciją. Klaidingais mitais ir
išankstiniais įsitikinimais grindžiama tam tikrų formų diskriminacija,
ksenofobija ir rasizmas vis dar egzistuoja arba netgi auga, ir Europos
Parlamentas turi atlikti svarbų vaidmenį kovojant su šiuo reiškiniu.
24,4 proc. visų ES gyventojų gresia skurdas ir socialinė atskirtis,
o beveik 10 proc. patiria didelį materialinį nepriteklių. Be to,
prognozuojama, kad Europos Sąjungoje iki 2020 metų darbingo amžiaus
gyventojų skaičius sumažės 7,5 mln., o ES darbo rinkos poreikių
raidos prognozės rodo, jog tam tikrose srityse pradeda trūkti ir
ateityje trūks darbuotojų. Kiekvienas pabėgėlis yra asmuo, turintis
asmeninę istoriją, žinių, įgūdžių, kvalifikacijų, darbo ir gyvenimo
patirties ir poreikių, tad reikia pripažinti suaugusių pabėgėlių
išsilavinimą ir kvalifikacijas, imtis specialių priemonių, kad jie
galėtų įgyti išsilavinimą ir konkrečių įgūdžių patekti į darbo rinką.
Didelė į Europą atvykusių prieglobsčio prašytojų dalis gyvena žmogaus
orumo neatitinkančiomis ir nesaugiomis sąlygomis stovyklose: neturi
galimybių pasinaudoti pakankamais ištekliais ir kokybiškomis paslaugomis,
kad galėtų patenkinti pagrindinius savo poreikius. Tarp prieglobsčio
prašytojų ir pabėgėlių, atvykusių į ES 2015 metais, vienas iš keturių
yra vaikai, ir pusė jų yra 1834 metų. Šie vaikai atvyksta iš konflikto
zonų, kuriose kartais ilgą laiką nėra galimybės lankyti mokyklą
arba tokia galimybė yra ribota, arba iš pabėgėlių stovyklų, kuriose
tik mažuma jų turėjo galimybę įgyti bet kokį išsilavinimą ar lankyti
vietos mokyklas.
Apgailestaudama, kad 2015 metų rugsėjį pasiektas
susitarimas dėl pabėgėlių paskirstymo valstybėms narėms įgyvendinamas
netinkamai, pabėgėlių priėmimo kvotų nesilaikoma daugumoje valstybių
narių. Europos Komisija ragina valstybes nares, atsižvelgiant į
vienodo požiūrio principą, nacionalinės ir ES darbo rinkos padėtį
ir į nacionalinius teisės aktus, užtikrinti greitą ir visapusišką
pabėgėlių integraciją į darbo rinką ir socialinę jų įtrauktį ir
informuoti juos apie viešąsias paslaugas, galimybes gauti būstą,
sveikatos priežiūros paslaugas ir socialinę apsaugą, lankyti integracijos
ir kalbų kursus bei naudotis kitomis švietimo ir profesinio mokymo
priemonėmis ir sudaryti sąlygas tuo pasinaudoti.
Kaip minėta, pranešimas sukėlė daug klausimų, diskusijų
ir prieštaravimų. Kai kurie EP nariai išsakė radikalias mintis:
Turi būti sprendžiama, ar reikia (išvis) remti imigrantų socialinius
reikalus, Mums reikia skirti daug Europos išlaidų, Negerai versti
mūsų žmones padėti imigrantams finansiškai užtikrinti jų socialinį
saugumą. EP narys Udo Voigtas sakė: Apie ką mes čia kalbame?
Apie nelygias galimybes tiems, kurie yra lygūs. Kelkime klausimą,
kodėl įvyko Brexit. Kodėl tik 7 proc. pabėgėlių moka dirbti?
Į tokį klausimą vienas kairiojo sparno EP narys pavadino tai sena
dainele iš dešiniųjų, tačiau EP narys Gierekas teigiamai vertino
pabėgėlių problemos sprendimą: Yra įmonių, kurios džiaugiasi pabėgėlių
darbu. Reikia, kad valstybė padėtų tokioms mažoms ir vidutinėms
įmonėms.
Po to vykusiuose trumpuose pasisakymuose vėl išryškėjo
skirtingi vertinimai. Pabėgėlių įdarbinimu susirūpinęs EP narys
iš Čekijos sakė, kad ir vietiniai gyventojai negauna darbo, todėl
visuotinė integracija yra neįmanoma, o šis (B. Benefei) pranešimas
esą atvedė prie Brexit, tad po 1015 metų integracija taps opiausia
problema, kurią tik mūsų solidarumas gali išspręsti. Jam pritarė
EP narė iš Vokietijos, išreikšdama dar radikalesnę mintį: Europa
nieko nepasimokė iš Brexit. Karas, skurdas, visa kita kenkia mums.
Suprantu, kad tokius pasisakymus galima laikyti radikaliais, populistiniais,
bet valstybės išstos iš ES ir ji sugrius.
EP pirmininkas Martinas Šulcas (Martin Schultz)
siekė išlyginti kritiką, sakydamas, kad situacija išties sudėtinga.
Tai didžiausia imigracija po Antrojo pasaulinio karo, kai reikia
realizuoti darbo ir užimtumo politiką. Tik šitaip kovosime su nedarbu.
Negalima, kad pabėgėliai taptų ilgalaikiais bedarbiais, - sakė
EP pirmininkas.
Pranešėjas B. Benifei teisino savo paruoštą pranešimą,
aiškindamas, kad ES turi moraliai padėti pabėgėliams. Visi norėtų,
kad pabėgėliai kuo greičiau įsidarbintų. Pabėgėliai yra ypač pažeisti.
Daug jų turi diplomus, aukštą kvalifikaciją. Tie, kurie neturi išsilavinimo,
turi išmokti mūsų kalbas, kad kuo greičiau integruotųsi. Turime
kovoti su diskriminacija tarp imigrantų. Net antros ar trečios kartos
imigrantai neranda galimybės įsikurti. Mūsų dienotvarkės klausimas
integruoti pabėgėlius nėra lengvas darbas, nes pabėgėliai ištrūko
iš siaubo. Turime būdų įtraukti juos į darbo rinką, integruoti.
Negalima siekti, kad jie taptų ilgalaikiais bedarbiais, - sakė
pranešimą parengęs EP narys B. Benefei.
Negalėjusiems pasisakyti diskusijose posėdžio pirmininkas
pranešė, kad jie gali pateikti savo klausimus raštu, bet ne daugiau
kaip 200 žodžių.
Toliau vyko diskusijos kitu opiu ES klausimu Jaunimo
garantijų užimtumo iniciatyva. Keblų klausimą Europos Komisijai
pateikė Tomas Hendelis (Thomas Händel) iš Užimtumo ir socialinių
reikalų komiteto. Jis sakė: Vakar (t.y. liepos 3 dieną) ponas Šoblė,
Vokietijos finansų ministras, interviu sakė, jog pačios valstybės
turi spręsti apie pabėgėlių socialinę įtrauktį. Tai yra EK kritika.
Ponas Šoblė siūlo sukurti įsisavinimo fondą. Bet tai nėra priimtina
kitoms šalims. Žinoma, ES gali koordinuoti, bet įgyvendinti turi
valstybės narės. Lėšų nedarbui buvo skirta net 15 proc., tačiau
tai liko tik popieriuje, kritikuodamas teigė T. Hendelis, pridurdamas,
kad mums reikia sukurti daugiamatę programą jaunimui (kur nedarbas
siekia 30 proc.).
Europos Komisijos narė (komisarė) Marianė Taisen
(Marianne Thyssen) atsakydama į klausimą teigiamai kalbėjo apie
jaunimo įdarbinimo pasiekimus: Europa atsigauna mažėja nedarbas,
atsiranda darbo vietų. Tačiau kyla ir problemų. Dėkoju visiems,
prisidėjusiems prie problemos sprendimo. Jaunimo garantijų iniciatyva
kilo 2014 metais. Buvo numatytas laikotarpis, kaip viskas bus finansuojama.
Valstybėse gerinamos viešosios paslaugos, pameistrystės profesijos.
Darbdaviai nori gauti darbuotojų. 1,3 mln. jaunuolių sugebėjo pasinaudoti
šiomis garantijomis. Visos valstybės skiria lėšų Sanglaudos finansavimui
20172020 metais. EK pasiryžusi ir toliau nukreipti ES į ekonominę
dimensiją jaunimui.
Kalbėjusieji frakcijų vardu rėžė aistringas, bet
įvairias mintis. Joachimas Štarbatis (Joachim Starbatty) ECR vardu
sakė: Mes prarasime visą jaunimo kartą. Sakote, kad reikia didinti
lėšas, bet juk nieko nedarome. Kodėl nedarbas Vokietijoje sumažėjo
nuo 9 iki 7 proc.? Ir kodėl periferijoje toks didelis tarp jaunimo?
Prieš du metus girdėjome tą pačią jūsų dainelę ir nenorėčiau vėl
klausyti. Marian Harkin (ALDE frakcija) sakė dar aštriau: Pasidomėjau
ir žinau: Airijoje jauni žmonės negali prieiti prie garantijų prieigos.
Tania Gonzalez Penas (GUE/NGL frakcijos vardu) ironizavo ir kritikavo
Ispanijos valdžią: Dėkoju ponui Tomui Hendeliui. Ispanijoje kas
antras jaunuolis kenčia. EK turi galvoti apie jaunimą. Nėra prasmės
kurti politiką, jeigu jos nėra. Ispanijos valdžia nieko nepadarė.
Sukūrė tik negarantuotas darbo vietas. Teris Reintkė (Terry Reintke)
Verts/ALE frakcijos vardu kalbėjo apie JK referendumo rezultatus:
Iš Brexit išvada: jauni žmonės nori, kad spręstume jų problemas.
Bet kiti jaunuoliai nenori. Tik atskiri jauni žmonės turi būti išgirsti.
Ponia komisare, jauni žmonės nenuvylė mūsų. Jai antrino ir kita
europarlamentarė: Brexit parodė, kaip ES nefunkcionuoja. Nuo EK
politikos kritikos nesusilaikė ir Laura Agea (EFDD frakcijos vardu):
Mano šalyje ši politika visiškai žlugo. Po jaunimo garantijų programos
jaunuoliai man rašo, kad blogai. Jiems nepasiūloma stažuotės. Jei
kai kuriose valstybėse pinigai lyja be reikalo, tai pas mus jų nėra.
Toliau vykusieji vadinamieji spontaniški pasisakymai
vėlgi atskleidė bendrų ES programų neveiksmingumą. Ispanė Klara
Eugenija Agilera Garsija (Clara Eugenia Aguilera Garcia) sakė, kad
jaunimo užimtumo programa Ispanijoje neveikia 1 mln. jaunuolių
yra be darbo, tad akivaizdu, kad Vyriausybė nedirba gerai. Notis
Marias kritikavo Vokietijos kanclerės politiką: ES yra daug darbo
neturinčių jaunų žmonių. Taip yra dėl ponios Merkel taupymo politikos.
Taip ir liks, jei pasiduosime pono Štoblės diktatui. 6,2 mlrd. eurų
yra tik lašas stiklinėje. Kritiškai atsiliepė ir Isaskunas Bilbao
Barandika (Izaskun Bilbao Barandica): Ispanijos vyriausybė sukūrė
užimtumo registrą, bet jis neveikia. Norėjau paklausti, ar EK žino
apie tai? Jam pritarė ir graikas Georgijas Epitidėjas (Georgios
Epitideios) savo šalies pavyzdžiu: Graikijoje jaunimo nedarbas
siekia 66 proc. EK nerūpi tai, kaip pareiškė ponas Junkeris. Jie
(EK komisarai) ieško darbo jėgos iš užsienio. Pasibaigus vadinamiesiems
spontaniškiems pasisakymams, klausimus galima buvo pateikti raštu.
Diskusijos klausimu Jaunimo garantijų ir užimtumo iniciatyva buvo
baigtos.
Diskusijas apibendrino ir aštrią kritiką atmetė
Europos Komisijos narė (komisarė) M. Taisen: Taip, nuo šių metų
apie 0,5 mln. jaunuolių surado darbą. Bet ar tai reiškia, kad programa
veikia gerai? Turėjome 24,6 proc. jaunuolių be darbo, bet juk dabar
jau yra ir suradusių darbą. Turime įgyvendinti struktūrines reformas,
kad jaunimas rastų darbą. Socialinės programos veikia, nacionalinės
valstybės turi pateikti duomenis ir juos reikia apdoroti. Pinigai
nekrenta mums iš dangaus. Skyrėme 4,6 mlrd. eurų, kad patektų įvairioms
programoms. Rezultatus matysime, kai matysime ataskaitas. Dėkoju
visiems už pasiūlymus, kuriant programas.
Taip gana prieštaringai diskutuodami EP nariai
pirmąją plenarinės sesijos dieną, liepos 4-ąją, iki 23.20 val.,
nagrinėjo klausimus Pabėgėliai: socialinė įtrauktis ir integracija
į darbo rinką ir Jaunimo garantijų ir užimtumo iniciatyva. Ne
mažesni ginčai tęsėsi ir kitomis tos sesijos dienomis. Apie jas
rašysime vėliau.
Autoriaus nuotrauka
© 2016 XXI amžius
|