Nepavargstantis krikščionių ir žydų dialogo puoselėtojas
Dominikono tėvo Bruno Husaro
mirties 10-osioms metinėms
|
Dominikonas tėvas Brunas Husaras
|
|
Šiame kaimelyje ilsisi tėvo
B.Husaro palaikai
|
Prieš dešimt metų, 1996-ųjų vasario 8 d., sulaukęs
85 metų, Jeruzalėje mirė dominikonas tėvas Brunas Husaras. Šis išskirtinis
asmuo garsėjo kaip nepavargstantis krikščionių ir žydų dialogo bei
taikos Artimuosiuose Rytuose puoselėtojas.
Jis gimė 1911 metais Egipte, jo tėvas buvo kilęs
iš Vengrijos, o motina iš Prancūzijos, abu nepraktikuojantys žydai.
Paūgėjęs Brunas Kaire lankė itališką gimnaziją, o sulaukęs 18 metų,
išvyko studijuoti į Paryžių ir po kelerių metų sėkmingai gavo inžinieriaus
diplomą. Atradęs krikščionių tikėjimą ir atsivertęs 1935 metais,
būdamas 24-erių, buvo pakrikštytas. 1945 metais, pasibaigus Antrajam
pasauliniam karui, kurio metu patyrė antisemitizmo karčias apraiškas,
įstojo į Dominikonų ordiną, o po penkerių metų buvo įšventintas
į kunigus.
Kalbėdamas apie savo tapatybę, tėvas Husaras sakydavo,
jog jaučiasi tikru krikščioniu, tikru žydu ir šiek tiek arabu. Tad
neatsitiktinai Dominikonų ordino vadovybė jį pasiuntė į Jeruzalę
tam, kad kartu su kitais ordino broliais ten atidarytų judaizmo
studijų centrą, panašų į islamo studijų centrą Kaire. Laikas vėliau
parodė, kad šis sumanymas, kuriam pritarė anaiptol ne visi, subrandino
daug vaisių ne tik Dominikonų ordinui, bet ir visai Bažnyčiai.
Nuo 1953 metų, atvykęs į Izraelį, tėvas Husaras
atsidūrė daugybės prieštarų draskomoje situacijoje. Šalia pagrindinio
žydų ir arabų konflikto nesuskaičiuojami mažesni konfliktai žymėjo
tarpusavio žydų ir krikščionių, arabų musulmonų ir arabų krikščionių,
įvairių konfesijų krikščionių ir net pačių žydų su žydais santykius.
To meto įvairioms krikščioniškoms Bažnyčioms priklausę dvasininkai
neretai buvo nusistatę prieš dar jauną Izraelio valstybę, žydų religiją
ar net atvirai reiškė antisemitines nuotaikas. Pats tėvas Husaras,
ilgą laiką priverstas slėpti netgi savo žydišką kilmę, pirmuosius
keletą savo gyvenimo Izraelyje ir pusiausvyros tarp įvairių srovių
ieškojimų metų pavadino vaikščiojimu ant kiaušinių, bandant jų
nesutraiškyti. Visgi jau 1957 metais jam pirmajam buvo oficialiai
leista aukoti šv. Mišias hebrajų kalba.
Papūtė nauji vėjai, kai 1958 metais popiežiumi
buvo išrinktas kardinolas Andželas Ronkalis, kuris pasivadino Jonu
XXIII. Šis Popiežius nuo pat pontifikato pradžios rodė ypatingą
atidumą krikščionių ir žydų santykiams, todėl žydų kilmės prancūzas
ir garsus istorijos profesorius Žiulis Isaakas paprašė privačios
Šventojo Tėvo audiencijos. 20 minučių pokalbis su senu profesoriumi,
koncentracijos stovykloje praradusiu savo šeimą ir klausiančiu,
kaip krikščioniškoje Europoje galėjo įvykti holokaustas, kodėl Bažnyčioje
tebesklando kaltinimo ir paniekos žydams nuotaikos, galutinai nulėmė
Jono XXIII tvirtą ryžtą įtraukti krikščionių ir žydų santykių klausimą
į II Vatikano Susirinkimo programą. Kardinolui Agostinui Bea, krikščionių
vienybės sekretoriato pirmininkui, buvo patikėta rengti dokumentą,
naujai traktuojantį krikščionių ir žydų santykius. Po dvejų metų
kardinolas A.Bea Susirinkimo tėvams pristatė pirmąją dokumento redakciją,
tapusią Bažnyčios santykių su nekrikščioniškomis religijomis deklaracijos
Nostra Aetate branduoliu. Galutinė dokumento redakcija naujai
suformulavo ne tik krikščionių santykių su žydais principus, bet
ir su kitomis nekrikščioniškomis religijomis, atskirai paminint
induizmą, budizmą ir islamą.
Kardinolas A.Bea, rengdamas deklaracijos paragrafą
apie krikščionių ir žydų santykius, kreipėsi į tėvą Husarą ir šitaip
jis, iš esmės prisidėjęs prie teksto redakcijos, įnešė savo indėlį
Visuotinei Bažnyčiai. Šiandien pripažįstama, kad Nostra Aetate
deklaracija ženklino Bažnyčios santykių su žydų religijos išpažinėjais
lūžio momentą, tapo draugiško krikščionių ir žydų dialogo kertiniu
akmeniu. 2005 metų spalį minėdamas deklaracijos priėmimo 40 metų
sukaktį, popiežius Benediktas XVI pabrėžė jos didžiulį ir vis dar
augantį aktualumą.
Tėvas Husaras buvo ir kito pagarsėjusio projekto
sumanytojas bei įgyvendintojas Nevé Shalom hebrajų kalba arba
Waat as-Salaam arabiškai vadinamo kaimelio, esančio tarp Jeruzalės
ir Tel Avivo, įkūrėjas. Tai reiškia Taikos oazė. Sugebėjęs įveikti
daugybę kliūčių, peržengti įtarumo ir netikėjimo projekto sėkme
sienas, tėvas Husaras 1972 metais oficialiai pradėjo, daugelio manymu,
utopinio kaimelio projektą. Iš tikrųjų kaimelis yra žydų ir musulmonų
bendruomenė, kurioje jie lygiomis teisėmis kartu gyvena, dirba ir
priima sprendimus, taip parodydami, jog taikus ir draugiškas skirtingų
religijų bei kultūrų sugyvenimas yra įmanomas. Šiandien šis kaimelis
yra tapęs tikra taikos meno mokykla tėvas Husaras buvo tvirtai
įsitikinęs, jog taikos galima ir reikia išmokti. Kaimelį aplankė
tūkstančiai skirtingoms konfliktų pusėms priklausančių žmonių, jame
surengtas ne vienas svarbus susitikimas bei seminaras, čia patirties
semtis atvažiuoja kitų nuo etninių, kultūrinių, religinių konfliktų
kenčiančių tautų ir valstybių atstovai.
Šiame kaimelyje ilsisi tėvo B.Husaro, mažai kam
žinomo, tačiau giliomis pranašiškomis įžvalgomis pasižymėjusio dominikonų
brolio, palaikai.
Pagal VR
© 2006 XXI amžius
|