Su Dievu ir su savo tauta
Popiežiui Jonui Pauliui II rūpėjo ir Lenkijos, ir
globaliniai pasaulio klausimai
|
Popiežius Jonas Paulius II
prie Lenkijos saugumo
nužudyto kun. Ježio Popieliuškos
kapo 1987 m. birželį
|
|
Maldininkai iš Lenkijos
gedi mirusio tautiečio Šventojo Tėvo
|
|
Jonas Paulius II po pasikėsinimo
|
Pasirengimas
1981 m. gegužės 13 d. Mechmetas Alis Agdža, 23
metų turkas, išėjo iš Isa pensiono, esančio Čičeronės gatvėje,
netoli Kavuros aikštės ir Sant Andželo pilies ant Tibro kranto prie
Vatikano. Buvo nuostabi pavasario diena, ir kartu su 20 tūkstančių
maldininkų Mechmetas nužingsniavo Šv.Petro aikštės link į kas savaitę
vykstantį susitikimą su popiežiumi Jonu Pauliumi II. Agdža nebuvo
tipiškas maldininkas. Prieš dvejus metus, 1979 m. sausio 1 d., jis
užmušė labai populiaraus Stambulo laikraščio Millenet vyriausiąjį
redaktorių. Žudiką tuoj pat areštavo, ir jis prisipažino padaręs
nusikaltimą, bet teisme 1979 m. spalio 3 d. kategoriškai atsisakė
savo prisipažinimų. Lapkričio 23-iąją, nepasibaigus teismui, jis,
persirengęs kareivio uniforma, pabėgo iš stropiai saugomo kalėjimo,
o po trijų dienų parašė laikraščiui Millenet, kad įvykdys savo
grasinimą užmušti Popiežių, jeigu šis išdrįs atvykti į Turkiją,
kaip planavęs, lapkričio 28 dieną.
Nors Turkijos teismas už akių ir nuteisė mirties
bausme, bet nei Interpolas, nei turkų valdžia nesurado nusikaltėlio.
O Agdža, neturėdamas lėšų gyventi, tuo laiku laisvai keliavo po
įvairiausiais šalis, tarp jų po Iraną, Bulgariją, Šveicariją, Vokietiją
ir Tunisą. Atrodo, kad jis aplankė ir Sovietų Sąjungą. 1981 metų
sausį atvyko į Romą, vasarį buvo Šveicarijoje ir Austrijoje. Balandį
grįžęs keletui dienų į Romą, išvyko į Perudžą, užsirašė į universiteto
kursus ir net lankė keletą paskaitų, po to nuvyko į Milaną, kur
užsakė bilietą dviejų savaičių išvykai į Maljorką. Toje išvykoje
dalyvavusieji jo beveik nematė jis kažkur dingdavo. Gegužės pradžioje
Agdža grįžo į Romą ir apsigyveno Isos pensione. Kambarį jam kažkas
užsakė dar neatvykus. Gegužės 1112 dienomis Agdža vaikščiojo po
Šv.Petro aištę tyrinėdamas nusikaltimo vietą.
Kitą dieną jis vėl išvyko ten su tūkstančiais
maldininkų ir romiečių. Perėjęs aukštyn Končiliacione gatve, jis
išėjo į aikštę, stengdamasis neatsitraukti nuo Berninia kolonados.
Visa didžiulė aikštės erdvė buvo padalyta medinėmis pertvaromis
į atskiras sekcijas, sudariusias siaurą koridorių, kuriuo atviru
papamobiliu turėjo pravažiuoti Popiežius, iš arčiau sveikindamas
maldininkų minias. Agdža surado patogią vietą už žmonių nugarų,
susispietusių vienoje tokių pertvarų. Nuo Šventojo Tėvo jį skyrė
ne daugiau nei 3,5 metro. Jis užėmė poziciją ir ėmė laukti.
Jono Pauliaus II darbai
Buvo neįsivaizduojama, kad Popiežius atidėtų visus
Bažnyčios reikalus bei jos problemas ir keletui savaičių ar mėnesių
nukreiptų visą dėmesį į kokį nors vieną, nors ir labai svarbų reikalą,
tokios prabangos jis negalėjo sau leisti. Kasdien kas nors atsitinka,
ir į tuos įvykius jis visada neatidėliodamas reaguoja. Tik taip
Popiežius gali daryti teigiamą įtaką visos Bažnyčios gyvenimui.
Ypač sudėtingi jam duoti uždaviniai buvo akivaizdžiai
atskleisti tarp 1979 metų birželį vykusio vizito į gimtąją Lenkiją
ir dvigubo vizito į Jungtinę Karalystę ir Argentiną Folklendo (Malvinų)
karo metu 1982 metais.
Pirmieji globalūs Jono Pauliaus II bandymai atgaivinti
Petro misiją krikščioniškos brolijos stiprinimo labui ir jo pirmosios
pastangos atnaujinti Bažnyčios atsakomybę už humanizmo krizę XX
a. pabaigoje prasidėjo nuo jo gimtosios žemės, kur tuo laiku vyko
atkakli nesmurtinė kova su komunizmu. Nelengva įsivaizduoti tuos
didžiulius darbus, kuriuos tuo laiku (ir vėliau) vykdė Jonas Paulius
II. Veikalo Kūno teologija išleidimas, daugybė Popiežiaus kreipimųsi
į Jungtines Tautas ir UNESCO, kelionės į Airiją, JAV, Braziliją,
Afriką, Prancūziją, Vakarų Vokietiją ir Rytų Aziją, istorinis susitikimas
su Visuotinu (stačiatikių) Patriarchu, pastangos atgimti Italijos
Katalikų Bažnyčiai, Vyskupų Sinodas šeimos ir santuokos klausimais,
antroji enciklika Dives in misericordia, Vyskupų Sinodas Olandijos
problemoms ir Ukrainos Rytų apeigų Katalikų Bažnyčios klausimams,
nuolatinės pastangos sumažinti mokslo ir religijos atotrūkį, daugybė
naujų vyskupų paskyrimų, tarp jų tokių svarbių vyskupijų kaip Milano
ir Paryžiaus, visa tai vyko tuo laiku, kai Lenkijoje plėtėsi nepriklausomos
Solidarumo profsąjungos veikla, jos pirmųjų 16 mėnesių triumfališko,
niekaip nesustabdomo žygio per šalį.
Štai kaip atrodė, pavyzdžiui, viena Popiežiaus
diena 1980 m. gruodžio 2-oji visuotinėje politikoje. Kol Vatikanas
susirūpinęs stebi įvykius Lenkijoje, JAV, Europos Sąjunga ir NATO
atkakliai perspėja Sovietų Sąjungą, kad ji nesikištų į Lenkijos
vidaus reikalus, nors ir laiko ją savo satelite. Tą pačią dieną
Romoje susirenka Ukrainos Rytų apeigų Katalikų Bažnyčios tremtyje
Vyskupų Sinodas ir priima oficialią rezoliuciją, skelbiančią neteisėtais
vadinamojo 1946 metų Lvovo Soboro sprendimus. Soboras tada vyko
prižiūrimas sovietų valdžios ir būtent dėl to faktiškai likvidavo
pagrindines 1596 metų Brastos unijos nuostatas, taip pat paskelbė,
kad Ukrainos Rytų apeigų Katalikų Bažnyčia inkorporuota į Rusijos
Stačiatikių Bažnyčią. Sovietinėje spaudoje kasdien stiprėjo antipopiežiška
propaganda, prasidėjusi tuoj pat po Karolio Vojtylos išrinkimo Popiežiumi.
Jonas Paulius II vis dažniau užsipuolamas, kad palaiko tuometinį
JAV prezidentą Džimį Karterį ir jo patarėją nacionalinio saugumo
klausimais Zbignevą Bžezinskį, kurie esą stengiasi destabilizuoti
padėtį Sovietų Sąjungoje.
Tą pačią dieną San Salvadore buvo išprievartautos
ir nužudytos trys vienuolės amerikietės paskutinės žiauraus pilietinio
karo aukos. Karas šalyje kilo nužudžius Salvadoro arkivyskupą Oskarą
Arnulfo Romerą. Padėtis Nikaragvoje irgi kasdien blogėjo, nepaisant
ryžtingos katalikų dvasininkų kritikos dėl žmogaus teisių pažeidinėjimo,
vykdomo kairiojo sandinistinio režimo.
Tą pačią dieną buvo išspausdinta Popiežiaus enciklika
Dives in misericordia.
1980 m. gruodžio 2-oji dar per vieną dieną priartino
audrą, kurią Popiežiui parengė Katalikų Bažnyčia, vis dar neatsigavusi
po II Vatikano Susirinkimo, ta pati Bažnyčia, kurioje kitamanystė
galėjo reikšti tik viena atsitraukimą nuo tiesos.
Nuo 1980 metų vasaros pabaigos iki pat 1982 metų
vasaros Jonas Paulius nuolat susidurdavo su daugybe diplomatinių,
bažnytinių ir netgi asmeninių krizių, ir nė viena iš jų negalėjo
būti išspręsta tuo laiku ir tomis sąlygomis. Šiaip ar taip, dalyvaudamas
jų sprendime, popiežius Jonas Paulius II vis pasilikdavo Bažnyčios
Visuotinu Ganytoju.
Solidarumas ir Jonas Paulius II
Ta dagtis, kurią Jonas Paulius II uždegė Lenkijoje
1979 metų birželį, degė lėtai, tačiau vis dėlto degė. Po 14 mėnesių,
1980 m. rugpjūčio 14-ąją, jos silpna, kaip atrodė, ugnis atvedė
į galingiausią nesmurtinės kovos sprogimą, ir tos kovos dėka kitą
dešimtmetį prasidėjo visos komunistinės sistemos krachas.
Dar vienu pretekstu sprogimui pasitarnavo komunistinės
Lenkijos vyriausybės bandymas padaryti tvarką šios šalies ekonomikoje.
1980 m. liepos 2-ąją kainos tokioms vartojimo prekėms, kaip jautiena,
kiauliena, duona ir kt., padidėjo nuo 30 iki 100 proc. Prasidėjo
masinių streikų banga. Vietinė valdžia buvo priversta paklusti reikalavimams
sumažinti maisto produktų kainas ir padidinti atlyginimus, tačiau
centrinė valdžia atsisakė pakelti pajamų lygį. Nepaklusnumo akcijos
perėjo į kitas sritis: Lenkiją ir Sovietų Sąjungą jungiančio geležinkelio
dispečeriai nutraukė darbą ir užblokavo susisiekimą tarp dviejų
šalių, prie jų prisijungė ir kiti geležinkelių, taip pat maisto
ir pieno pramonės darbuotojai. Palengva darbininkų ir tarnautojų
reikalavimuose pradėjo vyrauti iš esmės politiniai motyvai. Streikuotojai
ėmė reikalauti streikų teisės, garantuoti tokių akcijų dalyviams
saugumą, buvo reikalaujama naujai rinkti visų senųjų profsąjungų
vadovybę ir vesti tiesiogines derybas su centrine valdžia. Liublino
streikuotojų reikalavimai buvo patenkinti, tačiau neramumai tuo
nesibaigė: darbininkai reikalavo realios laisvės. Liublino reikalavimai
kaip aidas perėjo visą šalį. Kai rugpjūčio 7 dieną buvo atleista
iš darbo Gdansko laivų statyklos gabi darbuotoja Valentinovič (ji
rengėsi uždegti žvakeles Gdanske 1970 metais per demonstraciją sušaudytų
darbininkų atminimui), jau po dešimties dienų tūkstančiai darbininkų
pareiškė, kad protesto vardan užima gamyklą. Jiems vadovavo bedarbis
elektrikas Lechas Valensa, kuris perlipo per keturių metrų tvorą,
kad patektų į savo buvusią darbo vietą. Streiko komitetas sudarė
veiksmų programą iš aštuonių punktų, kuri ypač sustiprino politinę
reikalavimų dalį. Prie ekonominių reikalavimų darbininkai pareikalavo
leisti sudaryti laisvą profsąjungų sąjūdį. Taip pat iš valdžios
buvo pareikalauta pastatyti memorialą per masinius neramumus 1970
metais sušaudytų gamyklos darbininkų garbei.
Bandydamas susisiekti su vietiniais partiniais
veikėjais ir vyriausybiniais valdininkais, Gdansko vyskupas Lechas
Kačmarekas pasiūlė valdžiai leisti dvasininkams susisiekti su streikuojančiaisiais.
Jo nuomone, tokie veiksmai galėtų išaiškinti padėtį ir sumažinti
nereikalingą įtampą visuomenėje. Valdžia sutiko su tuo. Rugpjūčio
17-ąją kunigas Henrikas Jankovskis, L.Valensos nuodėmklausys, aukojo
šv. Mišias laivų statyklos teritorijoje. Ten susirinko keturi tūkstančiai
darbininkų ir tarnautojų, o dar du tūkstančiai jų šeimos narių ir
draugų buvo prie gamyklos praėjimo. Šv. Mišių pabaigoje kun. H.Jankovskis
palaimino didžiulį medinį kryžių, padarytą vietos dailidžių. Jis
buvo tuoj pat pastatytas prie praėjimo ir nuo to laiko tarnavo kaip
laikinas memorialinis ženklas 1970 metais žuvusiųjų atminimui.
Pirmos iškilmingos šv. Mišios Gdanske ir memorialinio
kryžiaus iškėlimas suteikė šiam miestui ir streikuojantiesiems tautinių
herojų vardą, jie staiga tapo gerai žinomi visam pasauliui. Nuo
tada Gdansko darbininkų veiksmus lydėdavo Juodosios Madonos (iš
Čenstakavos) paveikslas ir kiti religiniai simboliai, netrukus tapę
tikriausiomis relikvijomis, kurių padedami sukilę lenkai patvirtino
tiesą, pasakytą Jono Pauliaus II dar 1979 metų birželį. Jis dar
tada numatė, kad jo tėvynainiai anksčiau ar vėliau pademonstruos
atgimusį savo orumo jausmą ir įrodys aistringą laisvės siekį. Madona
laivų statyklos vartuose, šv. Mišios streikuojantiems darbininkams,
taip pat į eilę sustojusių streikuojančiųjų minios, norinčių žūtbūt
dalyvauti religinėse apeigose, visa tai simbolizavo politinį kovos
su valdžia charakterį. Tai turėjo tapti nesmurtine ir savireguliuojančia
revoliucija, kurią kažkada atmetė Robespjeras, Leninas ir daugelis
kitų smurtinių veiksmų šalininkų dabartinių revoliucijų panteone.
Daugelis Lenkijos vyskupų, tarp jų ir primas Vyšinskis,
labai lėtai suprato Gdanske vykusių įvykių esmę. Vyskupas Kačmarekas
buvo išimtis. Nors per Žolinės šventę (1980 m. rugpjūčio 15 d.)
Lenkijos primas Čenstakavoje niekuo ypatingu neatsiliepė apie įvykius
Gdanske, bet jau rugpjūčio 17-ąją, sakydamas pamokslą Vambježicoje,
kardinolas Vyšinskis paminėjo nacionalinius neramumus ir nacionalinę
tragediją, taip pat kreipėsi į tuos darbininkus, kurie kovoja
už savo socialines, moralines, ekonomines ir kultūrines teises.
Supaprastintas ir pašvelnintas šio pamokslo variantas po trijų
dienų buvo perduotas ir per Varšuvos televiziją. Tuo laiku Jonas
Paulius II pirmą kartą įsikišo į šią dramą ir išklausė išsamią ataskaitą
apie savo asmeninio sekretoriaus monsinjoro Stanislavo Dzivišo vizitą
į Lenkiją. O tradicinio susitikimo su maldininkais metu, rugpjūčio
20 dieną, Popiežius visų paprašė pasimelsti už mano Lenkiją ir
dar tą pačią dieną nusiuntė asmeninį laišką kardinolui Vyšinskiui.
Paviešintas po trijų dienų, šis Popiežiaus laiškas artimai sujungė
Bažnyčią su Gdansko laivų statyklos darbininkų reikalavimais.
Aš vėl meldžiuosi už tai, kad Lenkijos episkopatas,
vadovaujamas primo, (...) prisijungtų prie tautos jos kovoje už
kasdienį duonos kąsnį, už socialinį teisingumą ir už įstatyminę
teisę gyventi savo nuožiūra ir pagal savo darbo rezultatus. Panašius
laiškus Popiežius pasiuntė kard. Macharskiui į Krokuvą ir vysk.
Barele į Varšuvą. Netrukus vysk. Kačmarekas nuvyko į Varšuvą, kad
su padėtimi supažindintų kard. Vyšinskį ir Lenkijos vyskupų konferencijos
sekretorių vysk. Dubrovskį. Be to, jis norėjo įtikinti dvasininkus,
kad streikų komiteto vadovai iš tiesų atstovauja Gdansko darbininkų
interesams. Rugpjūčio 22 dieną streikininkų pozicijos buvo sustiprintos,
kai jų prašymu atvyko lenkų inteligentų grupė, vadovaujama Tadeušo
Mazovieckio iš katalikų žurnalo Więz (Ryšys). Tai buvo atviro
dialogo tarp katalikiškos ir nekatalikiškos inteligentijos, organizuoto
Krokuvoje kard. Vojtylos, rezultatas.
Tačiau atvirą ir aiškią Popiežiaus poziciją nuliūdino
kard. Vyšinskio neapsisprendimo pozicija. Rugpjūčio 26-ąją, per
Čenstakavos Dievo Motinos šventę, Lenkijos primo pasakytas pamokslas
nuvylė streiko dalyvius. Jie, be abejo, galėjo suprasti kardinolo
raginimus būti ramiems, santūriems, protingiems, apdairiems ir
atsakingiems už visos lenkų tautos likimą, bet niekaip negalėjo
suprasti, kodėl šiuo atsakingu momentu kardinolas manė, jog galima
kritikuoti lenkų darbininkus už jų darbo našumą ir versti jiems
atsakomybę už tą ekonominę katastrofą, kurioje atsidūrė Lenkija.
Tikriausiai pagrindinis primo rūpestis tuo laiku buvo galimo sovietų
įsiveržimo grėsmė. Tačiau jis vis dėlto nesuprato, kad Gdanske prasidėjo
gana specifinis tiesos momentas, arba kairos, kalbant Šventojo Rašto
žodžiais.
Į įvykius vėl įsikišo Jonas Paulius II, nors ir
atsargiai, bet vis dėlto pakankamai tvirtai. Kitą dieną kreipdamasis
į maldininkų minią ir pasaulio žiniasklaidą, puikiai suprasdamas,
kad jo žodžių klausysis ne tik Gdansko darbininkai, bet ir Lenkijos
bei Sovietų Sąjungos vyriausybės, didžiąsias ir svarbiausias mūsų
šalies problemas jis patikėjo Čenstakavos Dievo Motinai. Popiežius
visaip gynė streikuojančius darbininkus ir nuolat kartojo, kad tos
problemos, su kuriomis jie taip netikėtai susidūrė, yra esminės
ir gali būti galutinai išspręstos tik tada, jeigu mūsų šalyje įsiviešpataus
taika ir teisingumas.
Tą pačią dieną Lenkijos vyskupų taryba, susirinkusi
į ypatingą sesiją Varšuvoje, paskelbė komunikatą, kuriuo, be jokių
kompromisų, parėmė streikuojančiųjų reikalavimus ir jų teisę kurti
nepriklausomas profsąjungas. Skelbiant šias nuostatas, buvo remiamasi
II Vatikano Susirinkimo sprendimais apie dirbančiųjų teisę organizuoti
nepriklausomas profesines sąjungas. Šio kreipimosi esmė buvo labai
aiški vyskupų konferencija reiškė įsitikinimą, kad darbininkams
jokiu būdu nereikia nutraukti streiko. Dar daugiau. Jie turi ginti
savo teises iki galo ir reikalauti leisti sukurti nepriklausomas
nuo vyriausybės profsąjungas kaip svarbiausią šalies atsinaujinimo
sąlygą.
Kaip tik dėl atsargaus, bet visgi pakankamai aiškaus
Popiežiaus palaikymo ir ryžtingo vyskupų konferencijos pareiškimo
streikuotojai išsaugojo tvirtą poziciją ir galų gale privertė vyriausybės
valdininkus nusileisti jų reikalavimams. Rugpjūčio 31-ąją pasirašytas
susitarimas numatė sukurti nepriklausomą profsąjungą. Ši darbininkų
rezoliucija sugriovė seną komunistinę doktriną, kurios esmė buvo
ta, kad darbininkams esą būtinai reikia avangardinės partijos, kuri
vienintelė gali išaiškinti jiems jų interesus. Susitarimo sąlygos,
paremtos teisės į nepriklausomas profsąjungas pripažinimą, taip
pat reiškė savotišką valdžios šalyje pasidalijimą. O valdžios pasidalijimas
savo ruožtu liudijo totalitarinio režimo pabaigos artėjimą.
Įtampa nemažėja
Streikai palaipsniui užplūdo visą šalį, įtraukdami
metalurgus, kalnakasius ir kitus valstybinių įmonių darbininkus.
Lenkijos vyriausybė ir komunistų partija taip pat visiškai pakriko.
Įnirtingos diskusijos parlamente dėl visų nesėkmių administraciniame
darbe baigėsi tuo, kad širdies smūgį patyrė ir netrukus iš savo
posto buvo pašalintas Lenkijos jungtinės darbininkų (t.y. komunistų)
partijos vadovas E.Gerekas. Jį pakeitęs S.Kania pažadėjo politbiuro
nariams grįžti prie lenininių partinio gyvenimo normų ir efektyviau
įgyvendinti pakoreguotą partijos liniją. Įstatymiškai manevruodamas
jis pabandė neutralizuoti Solidarumo judėjimą. Betgi judėjimas
rugsėjo viduryje pavirto išties visanacionaline struktūra: Gdanske
susirinkę trisdešimt penkių neseniai įkurtų nepriklausomų profsąjungų
delegatai oficialiai pripažino Solidarumą visanacionaliniu profsąjunginiu
susivienijimu. Visi buvo įsitikinę, kad šie įvykiai vienaip ar kitaip
susiję su 1979 metų birželio popiežiaus Jono Pauliaus II laišku.
Suvažiavimo delegatai, džiaugsmingai išgyvendami pirmąjį demokratinės
savivaldos momentą, parengė Solidarumo Įstatų projektą ir tuoj
pat pasiuntė į Varšuvos apygardos teismą užregistruoti. Jau tuomet
tapo aišku, kad Solidarumas tapo ne tiek profsąjungine organizacija,
kiek unikaliu socialiniu politiniu susivienijimu, kurį galima buvo
apibūdinti kaip pilietinį kryžiaus žygį už tautinį atgimimą.
Atsakydama į jau iškilusią politinę jėgą, grasinančią
komunistiniam režimui, valdžia pabandė vilkinti duotus pažadus.
Tačiau Solidarumas vėl pagrasino streikais visoje šalyje ir netgi
pareikalavo leisti prieiti prie masinės informacijos priemonių.
Demonstratyvus streikas išgąsdino kompartijos vadus, ir jie, sušaukę
ypatingąjį plenumą, po įtemptų diskusijų sutiko vykdyti svarbias
partijos vidaus reformas. Kadangi vietos teisminiai organai vis
atsisakinėjo registruoti Solidarumą, įtampa šalyje visą spalio
mėnesį kasdien didėjo. T.Mazovieckis išvyko į Romą tartis su Jonu
Pauliumi II dėl tolesnių veiksmų. Popiežius turėjo vieną vienintelį
klausimą: Ar tai tęsis ir toliau? Ar judėjimas turi ateitį?.T.
Mazovieckis užtikrino Popiežių, kad Solidarumo judėjimas išties
turi ateitį ir neužsibaigs net kraštutiniu atveju.
Varšuvoje spalio 1516 dienomis vykusi Lenkijos
vyskupų konferencija patvirtino savo ankstesnius įsipareigojimus
ir palaikė darbininkų profsąjungos reikalavimus tuoj pat įvykdyti
Gdansko susitarimo punktus. Ryžtingos pozicijos pradėjo laikytis
ir Lenkijos primas kardinolas Vyšinskis. Jis ne tik susitiko su
S.Kania ir aptarė jo pokalbius su Varšuvos pakto valstybių užsienio
reikalų žinybų vadovais, bet ir po dviejų dienų atskrido į Romą
dalyvauti baigiamojoje Sinodo sesijoje šeimos klausimais ir pirmiausia
išdėstyti Popiežiui savo įspūdžius apie Lenkijoje vykstančius įvykius.
Nepaslanki komunistinės Lenkijos įstatyminė sistema
pagaliau pradėjo judėti, bet, tiesa, tik tam, kad padarytų dar vieną
politinę klaidą. Kai L.Valensa vėl atėjo į Varšuvos apygardos teismą,
teisėjas iškilmingai paskelbė įregistruojąs Solidarumo profsąjungą.
Tačiau netrukus paaiškėjo, kad jis į Įstatus vienašališkai įtraukė
labai abejotiną punktą apie socialistinės santvarkos pripažinimą,
vadovaujantį kompartijos vaidmenį visuomenėje ir kt. Aštuoni milijonai
Solidarumo narių labai pasipiktino. L.Valensa čia pat atmetė vienašališkas
pataisas ir ryžtingai pareiškė, kad jo vadovaujama profsąjunga niekada
nesutiks su savavališkai jam primestais pakeitimais įstatuose, priimtuose
demokratiniu keliu.
Nuo tada įtampa šalyje smarkiai augo, ir ne tik
Lenkijoje, bet ir visoje Centrinėje Europoje. Solidarumo vadovybė
pareikalavo tuoj pat susitikti su šalies premjeru, ir ne Varšuvoje,
o Gdanske. Po daugelio pasitarimų Solidarumo vadovybė sutiko susitikti
su vyriausybės atstovais Varšuvoje, bet ji pareiškė ultimatumą:
jeigu iki lapkričio 12 dienos vyriausybė neužregistruos Solidarumo
ankstesnėmis sąlygomis, prasidės nacionalinis streikas. Spalio 28-ąją
Čekoslovakija uždarė sieną su Lenkija. Komunistų vadovas kitą dieną
išskrido į Maskvą, o Čekoslovakijos ir Rytų Vokietijos informacijos
priemonės pradėjo nuožmią kampaniją prieš Solidarumą ir ypač jo
vadovą Valensą. VDR vadovas Honekeris parašė Brežnevui laišką, reikalaudamas
imtis kuo skubiausių veiksmų, kol socialistinė Lenkija dar galutinai
neprarasta.
Tik lapkričio 10 dieną Lenkijos Aukščiausiasis
Teismas, pakeitęs Varšuvos apygardos teismo sprendimą, išbraukė
iš Įstatų streikuojačiuosius įžeidžiančius papildymus. Bet ir Solidarumas
nusileido, priimdamas pataisas dėl vadovaujančio kompartijos vaidmens
lenkų visuomenėje kaip Įstatų priedą. Taigi greitos masinės nacionalinės
konfrontacijos grėsmė buvo pašalinta. Kardinolas Vyšinskis šia proga
priėmė Solidarumo vadovus, kartu juos labai atsargiai perspėdamas
nekelti perdaug radikalių reikalavimų, kurių valstybė negali įvykdyti.
Lenkijos primas, matyt, iki galo taip ir neįtikėjo, kad sovietinio
įsiveržimo grėsmė visiškai negalima. Tačiau Solidarumo konfrontacija
su valdančiuoju režimu buvo neišvengiama. Solidarumas, kuris niekada
nebuvo paprasta profsąjunga, negalėjo egzistuoti kartu su totalitarine
valstybe. Sovietų Sąjungos vadovybė puikiai tą suprato ir kurį laiką
dėjo nemaža pastangų, kad priverstų Solidarumą pasitraukti į šešėlį.
Tuo tikslu 1980 metų gruodį buvo suplanuota kampanija neutralizuojant
lenkų opoziciją: į Lenkijos teritoriją buvo rengiamasi įvesti net
dvidešimt dvi karines divizijas iš SSRS, Čekoslovakijos ir VDR.
Apie tai sužinojo JAV žvalgyba. Gruodžio 7-ąją, sekmadienį, JAV
nacionalinio saugumo patarėjas Bžezinskis susisiekė telefonu su
Popiežiumi ir papasakojo apie tai. Prie Lenkijos sienos besiartinantys
kariniai daliniai yra visiškai pasirengę kovai, vadinasi, jie bet
kuriuo momentu gali įsiveržti į šalį. Ir nors sieną priėję daliniai
sustojo, matyt, rengdamiesi puolimui, tačiau gandai apie galimą
sovietų įsiveržimą į Lenkiją visą savaitę atkakliai cirkuliavo po
visą pasaulį.
Bet baiminimasis nepasitvirtino. Kaip paaiškėjo
po daugelio metų, gruodžio 5-ąją sovietų vyriausybė davė nurodymą
sustabdyti kariuomenę prie sienos. Mat Lenkijos partinė vadovybė
prigąsdino sovietinę valdžią, kad lenkai ramiai nesusitaikstys su
okupacija. Be to, SSRS vadovybę paveikė ir tarptautinė praktika:
juk sovietinės kariuomenės draugiškai nepriėmė nei Čekoslovakija
1968 metais, nei Afganistanas 1979 metais, nei juo labiau tam nepritarė
JAV su savo sąjungininkais. Ir šiuo atveju JAV prezidentas Karteris
nedviprasmiškai karštąja linija SSRS vadovui Brežnevui pareiškė,
kad sovietų karinis įsikišimas į Lenkijos vidaus reikalus turės
labai dramatiškų pasekmių sovietų ir amerikiečių santykiams. JAV
administracija ėmėsi ir kitais kanalais perspėti SSRS, taip pat
įvedė visišką karinę parengtį NATO kariuomenėje. Buvo suorganizuota
galima SSRS tarptautinė izoliacija, taip pat parengta pasaulinė
profsąjungų akcija palaikant Solidarumą. Panašios pozicijos laikėsi
ir nauja, iki tol išrinkta JAV prezidento R.Reigano administracija.
Pajutusi didžiulį tarptautinį pasipriešinimą, sovietų vyriausybė
nusprendė ieškoti kitų būdų Solidarumo judėjimui likviduoti.
Popiežiaus įsikišimas
Nenustojančių gandų apie sovietų kariuomenės įsiveržimą
į Lenkiją įkarštyje popiežius Jonas Paulius II nusprendė ir pats
imtis energingų veiksmų. Panaudodamas savo daugiametės diplomatijos
praktiką, gruodžio 16-ąją Popiežius pasiuntė visiškai beprecedentį
laišką Sovietų Sąjungos vadovui Brežnevui. Laiške, parašytame nepriekaištinga
prancūzų kalba, laikantis visų tradicinių diplomatinių formuluočių,
buvo apeliuojama į lenkų tautos patirtas netektis Antrojo pasaulinio
karo metais, į būtinybę mažinti tarptautinę įtampą, kilusią dėl
įvykių Lenkijoje, į Helsinkio Baigiamojo akto besąlygišką laikymąsi,
į pagarbą nacionaliniam suverenitetui ir nesikišimą į bet kurios
aktą pasirašiusios šalies vidaus reikalus ir pan. Popiežius savo
laišką baigė diplomatine kalba: Reiškiu įsitikinimą, kad Jūs padarysite
viską, ką galite, kad galutinai išsklaidytumėte kilusią įtampą ir
atstatytumėte normalų plačios visuomeninės nuomonės apie taip sudėtingą
ir ypač delikačią problemą požiūrį. Tai buvo tikrai diplomatiškas,
kartu ir aštrus laiškas, paremtas ir sovietinės terminologijos argumentais.
1981 m. sausio 15 d. Solidarumo delegacija Vatikane
susitiko su Jonu Pauliumi II, kuris nuoširdžiai priėmė ją ir turėjo
privatų pokalbį. Popiežius padrąsino lenkų darbininkų atstovus,
kad supranta Solidarumą kaip jėgą, kovojančią ne prieš kažką,
o už kažką. Atsidavimas moraliniam visuomenės gerumui, pabrėžė
jis, yra visos Solidarumo veiklos kertinis akmuo ir kartu bet
kurio realaus progreso nacionaliniame atgimime pradžia. Tai visai
kitas socialinės revoliucijos tipas, sakė Jonas Paulius II.
Tačiau sovietų valdžia, lyg ir tylėjusi tris mėnesius
po planuoto įsiveržimo, nutarė imtis savų sprendimo būdų. Tam panaudoti
ji nusprendė pačios Lenkijos vyriausybę. Generolą Jeruzelskį, kuriuo
sovietai besąlygiškai pasitikėjo, ji matė kaip žmogų, galintį įvesti
tvarką šalyje. Iš pradžių jis buvo paskirtas premjeru. Po to įvairiais
būdais buvo pradėta kaitinti įtampa: sumušti kai kurie Solidarumo
vadai, dėl ko vėl kilo streikų banga. Kovo pabaigoje net ir Jonas
Paulius II kreipėsi laišku į kardinolą Vyšinskį, prašydamas vengti
pavojingos konfrontacijos ir kartu pabrėždamas, kad lenkai turi
neatimamą teisę spręsti savo vidaus reikalus savo jėgomis. Kardinolas
Vyšinskis pakvietė Solidarumo vadus būti santūrius, netgi atsisakyti
numatyto streiko. Sovietų informacijos agentūra TASS pareiškė, kad
Solidarumas rengia kontrrevoliucinio perversmo Lenkijoje planą,
gatvėse stato barikadas ir pan. Kardinolui Vyšinskiui valdžios atstovai
parodė savo tariamus planus įvesti karo stovį, o sovietų kariuomenė
prie Lenkijos sienos rengėsi (tikriausiaiai tik dėl gąsdinimo) kariniams
manevrams. Tokiomis sąlygomis Valensa ir kiti Solidarumo vadai
kovo 31 dieną numatytą streiką atšaukė.
Balandžio 3 dieną į Brestą iškviestiems S.Kaniai
ir V.Jeruzelskiui KGB vadovas Andropovas ir SSRS gynybos ministras
Ustinovas iki pat paryčių traukinio vagone įtikinėjo įvesti karinį
stovį, nes kitaip bus įvykdyta karinė intervencija. Po savaitės
Lenkijos parlamentas dviem mėnesiams visoje šalyje uždraudė streikuoti.
1981 metų pavasarį visuomeninėpolitinė krizė
Lenkijoje, atrodė, aptilo. Balandžio 26-ąją Popiežius aplankė du
Italijos miestus. Didelį dėmesį jis skyrė šeimos klausimams, net
įsteigė Popiežiškąją tarybą šeimos klausimais. O gegužės 13-ąją
ketino pradėti naują priėmimų ciklą, pažymint Leono XIII enciklikos
Rerum novarum 90 metų sukaktį.
Ir štai tada jis atsidūrė prie naujo, labai pavojingo
išbandymo slenksčio.
Pasikėsinimas
Gegužės 13-ąją, papietavęs su profesoriumi Ž.Leženė,
žymiu prancūzų genetiku, identifikavusiu chromosomų patologiją,
sukeliančią Dauno sindromą, Jonas Paulius II penktą valandą, tiksliai
pagal grafiką, jau pradėjo važiuoti savo papamobiliu per Varpinės
arką. Kaip visada, geraširdiškai besišypsantis Popiežius sveikino
susirinkusią minią. Automobilis, turėjęs padaryti du ratus aplink
aikštę, lėtai važiavo siauru koridoriumi tarp dviejų medinių barjerų,
virš kurių žmonės dažnai iškeldavo savo vaikus, kad Popiežius juos
palaimintų. Kaip tik dabar Popiežius grąžino tėvams mažą mergaitę,
ir automobilis pasuko Apaštalinių rūmų Bronzinių durų link. Lygiai
17.13 val. pasigirdo du keisti garsai. Prie pat medinio barjero
stovėjęs M.A.Agdža buvo paleidęs du šūvius iš pusiauautomatinio
pistoleto. Kulkos pataikė Jonui Pauliui II į pilvą, ir jis griuvo
aukštielninkas ant savo asmeninio sekretoriaus Stanislavo Dzivišo
rankų.
Taip buvo atkeršyta Popiežiui už jo aktyvią veiklą
remiant lenkų įkurtą nuo komunistinės valdžios nepriklausomą Solidarumo
profsąjungą. Šventasis Tėvas išliko gyvas, gydytojai grūmėsi už
jo gyvybę. Gruodį Lenkijoje generolas Jeruzelskis įvedė sovietų
KGB reikalautą karinį režimą.
Tačiau Dievas taip pasirūpino, kad Popiežius dar
daug pasitarnavo savo tautai, reikšdamas jai meilę ir pagarbą, dar
daug didžių darbų padarė Jonas Paulius II krikščioniškajam pasauliui.
Dievas sugriovė netikėlių planus, ir Popiežius vykdė savo misiją
dar ilgus 25 metus, palikdamas šį pasaulį ir išeidamas pas Viešpatį
2005 m. balandžio 2 d., šeštadienį, per Švč. Mergelės Marijos dieną.
Parengta pagal užsienio spaudą
© 2006 XXI amžius
|