Krikščionybės istorijos pėdsakais: nuo Mozės iki
Kristaus
Prof. habil. dr. Povilas Domeika
|
Kumrano apylinkės, kuriose beduinai
atrado į specialius indus sudėtas
prirašytas papiruso juostas,
vėliau iškeliavusias į muziejus
|
|
Prie Kristaus Kapo bazilikos,
kur nuo kryžiaus nuimtą Kristų
susuko į drobulę
|
|
Lietuvos maldininkai Jeruzalėje
|
|
Viena iš žygio Kryžių kalnas
Šventoji Žemė organizatorių Danutė
Totoraitytė, rašinio autorius,
kun. Kazimieras Ambrasas
ir Titano vartų vadovė Teodora Dilkienė
|
|
Žvilgsnis į Jeruzalę nuo Alyvų kalno
|
|
Vyskupas Jonas Kauneckas vadovavo
Kržiaus kelio procesijai Jeruzalėje,
kurioje dalyvavo ne tik šios kelionės
dalyviai, bet ir Lietuvos maldininkai,
nuo gegužės pradžios pėsčiomis
nešę kryžių nuo Kryžių kalno
|
|
Kun. Kazimieras Ambrasas,
Titano vartų vadovė Teodora
Dilkienė ir rašinio autorius Jeruzalėje
|
|
Kristaus Kapo bazilikoje
|
|
Vysk. Jonas Kauneckas ir rašinio
autorius prie Raudų sienos Jeruzalėje
|
|
Vysk. Jonas Kauneckas
Petroje (Jordanija)
|
|
Kelionės dalyviai saugo Lietuvos
maldininkų iš Kryžių kalno atneštą kryžių
|
|
Įbrendame į Jordano upę
|
Vilniaus turizmo agentūra Titano vartai spalio
7-19 dienomis organizavo pažintinę piligriminę kelionę Egiptas-Jordanija-Izraelis.
Kartu su 34 žmonių grupe, kurioje buvo Panevėžio vyskupas Jonas
Kauneckas ir Panoterių bažnyčios klebonas kun. Vytautas Kazimieras
Pesliakas, man teko dalyvauti šioje nuostabioje ir nepakartojamų
įspūdžių kelionėje. Šiuose kraštuose dauguma keliauninkų lankėmės
pirmą kartą, todėl su įdomumu klausėmės, tiesiog rijome kiekvieną
mūsų grupės vadovės Teodoros Dilkienės ir vietinės gidės Elos ištartą
žodį. Įdomu buvo viskas neįprastas gamtovaizdis (kalnai, dykumos,
ežerai, upės, augmenija), žmonių ir krikščionybės istorijos, pirmųjų
pranašų, Šv. Šeimos ir šventųjų gyvenimo pėdsakai, įspūdingos šventovės,
kurių nemažą dalį aplankėme. Izraelyje tik du mėnesius per metus
lyja, todėl augmenija ir gyventojai yra prisitaikę prie nepalankių
sąlygų. Nors buvo spalio mėnuo, oro temperatūra 30 ir daugiau laipsnių
karščio.
Kai mūsų lėktuvas nusileido Tel Avivo oro uoste,
saulė dar nebuvo patekėjusi. Iškart patekome į neįprastą aplinką
ir kruopščią muitininkų patikrą. Laimė, nieko neleistina, išskyrus
kai kieno turėtą dantų pastą ar kvepalus, nerado. Todėl netrukus
sėdėjome minkštame autobuse ir pasukome sostinės (Jeruzalės) link.
Trumpai apžvelgę Jeruzalę jos istorinę dalį, Alyvų kalną, Jeruzalės
universiteto pastatus, per Judėjos dykumą leidomės į Izraelio pietinę
dalį Eilato kurortinį miestą, kurį statė karalius Dovydas ir jo
sūnus Saliamonas. Maždaug ties Eilatu, kai juos vijosi Egipto faraono
kariai, izraelitai perėjo Raudonąją jūrą. Pakeliui maudėmės Negyvojoje
jūroje (ji yra vienintelė pasaulyje net 400 m žemiau jūros lygio),
aplankėme Kumraną, kurio apylinkės kalnuose beduinai atrado prirašytas
papiruso juostas, susuktas ir sudėtas į specialius indus, vėliau
iškeliavusius į Aleksandrijos ir kitus pasaulio muziejus. Tik vakare
pasiekėme Sinajaus pusiasalį (tai jau Egipto teritorija) ir įsikūrėme
Dahabo miesto prieigose prie Raudonosios jūros, kurioje ne tik
maudėmės, bet ir plaukėme kateriu, per kurio dugną galėjome stebėti
povandeninius koralus, augmeniją, gausybę įvairiaspalvių žuvų.
Truputį pailsėję per Sinajaus kalnuotąją teritoriją
autobusu vykome į Šv. Kotrynos vienuolyną, įsikūrusį apie 1700 m
aukštyje, Mozės kalno papėdėje. Vienuolynas įkurtas 337 metais (Romos
imperatoriaus Konstantino motinos Elenos pastangomis) toje vietoje,
kur augo krūmas, iš kurio Dievas kalbėjo Mozei. Kaip sakė mūsų gidė,
šventovės altorius pastatytas virš Mozės krūmo šaknų. Vienuolyne
sukaupta labai turtinga ikonų kolekcija ir retų knygų bei rankraščių
biblioteka. Tik labai mažą tos kolekcijos dalį galėjome pamatyti.
Šviečiant mėnesienai pėsčiomis (dalis ant kupranugarių) kopėme
į Mozės kalną (2265 m aukščio), kurio viršūnę pasiekėme dar prieš
saulei tekant. Ant šio kalno viršūnės Mozė priėmė Dešimt Dievo įsakymų,
užrašytų akmens plokštėse. Nors kelias į šią viršūnę nebuvo lengvas
pasivaikščiojimas, ją pasiekė dauguma mūsų grupės dalyvių. Viršūnėje
sutikome piligrimus iš įvairių kraštų, labai daug jaunimo. Viršukalnėje
esanti Švč. Trejybės koplyčia taip anksti dar nebuvo atidaryta.
Pakelėse net naktį veikė mažos parduotuvėlės, kuriose buvo galima
išgerti arbatos, kavos ar kitokių gaiviųjų gėrimų, sušilti ir keliauti
toliau.
Jordanija (sostinė Omanas) savo sieną turistams
atvėrė prieš dvejus metus. Dėl įvairių aplinkybių ją galima pereiti
nustatytu laiku nuo 7 iki 14 val. Labai sustiprinta Izraelio-Jordanijos
pasienio kontrolė, nors galioja ilgalaikė tarpusavio sutartis, nepatinkanti
kitiems arabams. Kadaise Egiptas, Jordanija ir Izraelis buvo viena
valstybė. Jeruzalėje ir dabar yra Omaro (Auksinio kupolo) mečetė,
kurią išlaiko Jordanijos karalius. Šioje šalyje aplankėme Petros
raudonųjų uolų kanjoną, kuris labai įdomus natūraliai susiformavusiais
kalnais, dar prieš Kristų gyvenusių žmonių uolose įrengtomis šventovėmis,
teatro arenomis ir kt. Tai unikali, vienintelė pasaulyje teritorija,
kurią JUNESCO rengiasi priimti savo globon. Iš Petros miesto Izraelį
pasiekėm kitu keliu apie 400 km vykome Jordanijos kalnais ir banguotomis
lygumomis, kol pasiekėme Jericho miestą, o nuo jo dar 150 km į šiaurę
Nazaretą. Pakeliui pravažiavome Nebo kalną, nuo kurio Mozei ir
izraelitams buvo parodyta pažadėtoji žemė. Netoli Nazareto matėme
Taboro kalną, kur Jėzus atsimainė apaštalų akivaizdoje suspindėjo
dangiškąja šviesa. Šiaurinėje Izraelio dalyje, ypač Jordanijos upės
slėnyje, daug citrinmedžių, vynuogių, bananų, finikų ir kitų šilumą
mėgstančių augalų (medvilnės ir kt.) laukų.
Nazareto miestas Galilėjos centras. Nazarete
ir jo apylinkėse Jėzus praleido nemažą savo gyvenimo dalį mokėsi
staliaus meistrystės, skelbė Gerąją Naujieną, darė stebuklus. Netoliese
yra ir Galilėjos ežeras (dar jūra vadinamas) pagrindinis gėlo
vandens šaltinis, nuo seniausių laikų malšinantis augalų ir žmonių
troškulį. Nazaretas apreiškimo miestas, kuriame Dievo siųstas
angelas Gabrielis apreiškė Mergelei Marijai, kad ji bus Išganytojo
motina. Sveika, malonėmis apdovanotoji. Dievas su tavimi, sakė
jis. Nazarete net du kartus lankėmės didingoje ir puošnioje Apreiškimo
Švč. M.Marijai bazilikoje. Jos pirmajame aukšte išlikusi M.Marijos
gyvenamosios kriptos dalis su laiptais (kur ir įvykęs apreiškimas),
įrengtas altorius, prie kurio vyskupas Jonas ir kunigas Vytautas
aukojo šv.Mišias. Baziliką supa vadinamoji Marijos siena su įvairių
pasaulio šalių krikščionių dovanotais Švč. M.Marijos paveikslais
(tarp jų ir Vilniaus Aušros Vartų Švč. M.Marijos paveikslo mozaika).
Visai šalia pranciškonų vienuolynas ir Šv. Juozapo bažnyčia, pastatyta,
kaip manoma, toje vietoje, kur Jėzus mokėsi staliaus amato. Miesto
centre yra šventasis šaltinis, ko gero, buvęs vieninteliu vandens
šaltiniu, iš kurio miestelėnai prisipildydavo savo indus. Manoma,
kad Marija ir Jėzus čia irgi ateidavo vandens.
Važiuodami iš Nazareto į Tiberiją aplankėme Galilėjos
Kaną (dabar Kafrano miestelis), kur Jėzus, Marijos paprašytas, padarė
pirmąjį stebuklą vandenį pavertė geriausiu vynu. Lankėmės toje
vietoje pastatytoje šventovėje. Kiek tolėliau prie Galilėjos ežero
Kafarnaumas, kuriame po krikšto Jordano upėje Jėzus nusprendė
pasilikti ir skelbti savo mokymą. Iš čia Jis leidosi į Galilėjos
miestus ir kaimus skelbti Dievo karalystės. Aplankę Duonos ir žuvies
padauginimo katalikų (benediktinų) bažnyčią Tabhoje, keliavome po
Kafarnaumą. Pamatėme baltosios sinagogos atkastąją dalį, apaštalo
Petro namą ir Petro paminklą, bažnyčią, kuri pastatyta toje vietoje,
kur prisikėlęs Jėzus pavedė Petrui būti Jo įpėdiniu ir vadovauti
besikuriančiai krikščionių Bažnyčiai paskelbdamas jį pirmuoju pontifiku.
Kafarnaume aplankėme ir Galilėjos muziejų, kuriame demonstruojama
Galilėjos ežere iškasta Jėzaus laikų žvejo valtis, savo konstrukcija
analogiška valtims, kuriomis plaukiojo Jėzus ir apaštalas Petras
kartu su kitais mokiniais. Iš Kafarnaumo laivu plaukėme iki Tiberiados
miesto kitos Galilėjos ežero pakrantės, iš kurios matosi Golano
aukštumos ir Sirijos pasienis. Pietinėje Galilėjos ežero dalyje,
iš kurios išteka Jordanas, mums įsibridus į upės vandenį vyskupas
Jonas padėjo atnaujinti krikšto įžadus. Toji vieta vadinasi Jordanitas
ir skirta Jėzaus krikštui atminti. Ją lanko piligrimai iš viso pasaulio.
Gausu jų buvo ir mūsų lankymosi metu.
Atsisveikinę su Nazaretu, pasukome Viduržemio
jūros link į tarptautinį uostą Haifą. Labai žalias, švarus musulmonų
miestas. Yra universitetas ir aukštoji technikos mokykla. Karmelio
kalno (iš čia kilęs Karmelitų ordino pavadinimas) viršuje yra bahajų
(islamo šaka) religinis centras ir graži šventovė, kurią aplankyti
nebuvo leista tik pasigėrėti gražiai sutvarkytu parku, reto grožio
augmenija. Vėliau mus autobusas vežė Viduržemio jūros pakrantėmis.
Pakeliui aplankėme Cezarėją atkastą kryžiuočių centrą (jam 1800
metų), maudėmės šiltame jūros vandenyje. Iki Jeruzalės dar buvo
100 km, bet kelionė neprailgo. Dėmesį traukė ne tik mėlyni jūros
toliai, bet ir žaliuojanti augmenija, medvilnės laukai, vis dar
pasitaikančios kalnų uolos.
Šventosios Žemės širdis Jeruzalė, šventas pranašų
ir taikos miestas. Dabar jame gyvena 650 tūkst. žmonių. Ji ne tik
Izraelio sostinė, bet ir įvairių religijų, tarp jų ir krikščionių,
istorinis dvasinis centras. Čia tėvai į šventovę atsivedė mažą berniuką
Jėzų, iš čia Jis nuėjo paskutinį liūdną kelią į Golgotą, kur buvo
nukryžiuotas. Ypač įdomi senoji Jeruzalė (jai 4000 metų), apjuosta
aukšta mūro siena su 12 vartų (pagal tada buvusių giminių skaičių,
bet dabar veikia tik 7; vieni Aukso vartai, pro kuriuos Jėzus
įžengė Verbų sekmadienį, užmūryti), daug kartų sugriauta ir vėl
atstatyta, su daugybe šventovių bei kitų istorinių paminklų, menančių
turtingą čia gyvenusių žmonių istorinę praeitį.
Jeruzalės senamiestis suskirstytas į kvartalus
armėnų, žydų, krikščionių, musulmonų. Lankėmės visuose iš jų,
išskyrus musulmonų kvartalo dalį, kur yra garsioji Omaro mečetė,
pastatyta ant tos uolos, ant kurios Abraomas buvo paruošęs laužą
savo sūnui Izaokui deginti, bet Dievas, įsitikinęs jo tikėjimo tvirtumu,
neleido to padaryti. Su musulmonų kvartalu ribojasi Raudų siena,
kurią žydai (ir piligrimai) lanko, išreiškia savo padėką ir prašymus
Dievui, gedi dėl sugriautos Antrosios šventovės. Lankėmės ir mes
atskirai vyrai ir moterys (atskirose vietose).
Jeruzalėje, Getsemanės sode, aplankėme Alyvų kalno
arba Tautų bažnyčią (ją statė daug tautų), kurioje mūsų kunigai
aukojo šv.Mišias. Kančios išvakarėse Jėzus su savo mokiniais nakvojo
kriptoje, kuri buvo įrengta Getsemanės alyvų sode (dabar yra išlikę
8 alyvmedžiai), už Jeruzalės miesto sienos. Melsdamasis Jėzus čia
praleido paskutines laisvės valandas, čia Judas Iskariotas išdavė
Jėzų romėnų kareiviams. Prieš didįjį šios bažnyčios altorių yra
uola, apipinta erškėčiais, prie kurios Jėzus meldėsi ir buvo suimtas.
Bažnyčios kupole retai išdėstyti šviestuvai primena žvaigždėtą dangų,
sukuria tamsią atmosferą, primenančią gilų liūdesį ir kančią, kurią
Jėzus patyrė.
Įspūdingas istorines vietas aplankėme Siono kalne.
Ten pastatyta katalikų Dievo Motinos užmigimo bažnyčia ir vienuolynas.
Taip pavadinta, nes laikoma, kad Švč. M.Marija nemirė, o tik užmigo
kriptoje ir buvo paimta į dangų su kūnu ir siela. Todėl ir Švč.
M.Marijos kapo bažnyčioje šis kapas yra tik tariamas (menamas),
bet visų tikinčiųjų ir maldininkų garbinamas. Siono kalne aplankėme
Paskutinės vakarienės menę, kurioje Jėzus kartu su mokiniais šventė
Velykas. Vėliau toje pačioje menėje Jėzaus mokiniai vietoje išdaviko
Judo išrinko naują apaštalą Paulių. Netoliese yra ir karaliaus Dovydo
tariamas kapas. Tai didelis akmuo, uždengtas išsiuvinėtu audiniu,
papuoštas karūnomis ir Toros ritiniais. Daugiau kaip prieš 3000
metų Dovydas, užkariavęs senąją Jeruzalę, tapo giminių vienybės
ir susitarimo tarp žydų tautos ir Dievo simboliu. Jis paskelbė Jeruzalę
sostine ir Izraelio dvasiniu centru. Vėliau pastatė aukurą, kuris
buvo laikomas Šventuoju kalnu, o dar vėliau Saliamonas toje vietoje
pastatė Pirmąją šventovę.
Netoli Jeruzalės (8 km nuo jos) yra Jėzaus gimimo
miestas Betliejus. Dabar ši teritorija priklauso Palestinai, ir
žydai negali jos laisvai lankyti tik per Kalėdų šventes, kurios
čia švenčiamos ypač iškilmingai su puošniomis procesijomis. Betliejaus
miestas išsidėstęs aplink kalnų kelią, kuris nuo seniausių laikų
jungia (iš šiaurės į pietus) Samariją, Betliejų, Jeruzalę. Senąja
žydų kalba Betliejus reiškia duonos namas, o arabų kalba mėsos
namas, mat aplinkui triūsė žemdirbiai ir avių augintojai. Daugelis
keliautojų pažymi, kad susitikimas su Betliejumi visada pakelia
nuotaiką ir žadina džiaugsmingus jausmus. Virš kriptos (uolos),
kurioje gimė Jėzus, pastatyta Gimimo bazilika. Pirmąją bažnyčią
IV amžiuje pastatė Romos imperatorius Konstantinas, kuris savo įsaku
krikščionybę paskelbė oficialia Romos imperijos religija ir leido
garbinti Kristų. VI amžiuje imperatorius Justinianas toje pačioje
vietoje pastatė dar didingesnę bažnyčią, išpuoštą marmuru ir paauksuota
mozaika. VII amžiuje, kai persai okupavo Šventąją Žemę, jie sugriovė
visas krikščionių šventoves, išskyrus Gimimo baziliką. Legenda pasakoja,
kad jie buvo sužavėti, kai bazilikos sienoje išvydo Trijų Karalių,
atvykusių pagerbti gimusį Jėzų, mozaiką. Pagerbdami persų išminčius,
jie nelietė bažnyčios. Todėl ir šiandien galima grožėtis senųjų
laikų architektūros paminklu, į kurį dar ne kartą buvo kėsintasi,
bet stebuklingai išlikusiu. Bazilikoje Jėzaus gimimo vieta kriptoje
pažymėta 14 kampų sidabrine žvaigžde su lotynišku užrašu Čia iš
Mergelės Marijos gimė Kristus. Visai šalia uolos, akmenyje, iškirsta
vieta ir marmuro plytelėmis išklotas lopšys, kur kūdikėlis Jėzus
buvo paguldytas ir Jį lankė aplink avis ganiusieji piemenėliai,
vėliau Trys Karaliai. Bazilikoje yra šv. Jeronimo, kuris dar IV
amžiuje išvertė Bibliją iš aramėjų kalbos į lotynų kalbą, kapas.
Įspūdingiausias mūsų kelionės momentas senojoje
Jeruzalėje nueitas Kryžiaus kelias. Jį mes ėjome du kartus: pirmąjį
vien mūsų grupės piligrimai; antrąjį kartu su Lietuvos piligrimais,
kurie dar gegužės mėnesį iškeliavo nuo Kryžių kalno, nešini kryžiumi
jie pasiekė Jeruzalę. Toje grupėje sutikome kun. Kazimierą Ambrasą,
SJ, mums žinomą iš ankstesnių kelionių po Europos šventoves, ir
kitus kunigus, vienuoles, jaunimą, tarp jų ir pagyvenusiuosius.
Kryžiaus kelio procesijai vadovavo vyskupas J.Kauneckas su ten buvusiais
kunigais. Nors ir baigiamajame etape, kryžių panėšėjome ir mes
nuo pat vadinamų Liūtų (arba Šv. Stepono) vartų iki Kristaus kapo
bazilikos Golgotos kalne. Kiekviena kryžiaus kelio (Via Dolorosa)
stotis pažymėta užrašu ir skulptūra (ar bareljefu) ant pastato arba
specialiai įrengtos koplytėlės sienos. Jėzaus paskutinės kelionės
procesiją ėjome siauromis Jeruzalės gatvelėmis, pilnomis prekeivių,
turistų ir kitų žmonių, stebinčių mūsų tautiniais rūbais pasipuošusius
piligrimus, giedančius jiems negirdėtas giesmes. Jau kelio pradžioje
aplankėme Šv. Onos (Marijos motinos) bažnyčią ir Marijos gimimo
vietą. Visos Kryžiaus kelio stotys, jų turinys atitinka aprašymą
Šventajame Rašte, kurį mes skaitėme dar Lietuvoje, bet neįsivaizdavome,
kaip jos atrodo tikrovėje. Paskutinės penkios stotys yra Kristaus
kapo bazilikoje, kurioje yra vietos, kur nuo Jėzaus nuplėšė drabužius,
Jėzus buvo prikaltas prie kryžiaus, kryžiaus vieta, nuėmimo nuo
kryžiaus ir kūno susukimo į drobulę bei kapas. Visos šios vietos
įrengtos labai puošniai. Kristaus kapo bazilikoje šeimininkauja
net šešių konfesijų aukštieji kunigai, atliekantys savo tikėjimo
apeigas.
Nėra galimybės viename straipsnyje aprašyti visus
patirtus įspūdžius. Paminėjau pačius svarbiausius.
Į Lietuvą grįžome nors ir šiek tiek pavargę, bet
sustiprėję dvasia, praturtinę ir sutvirtinę savo tikėjimą. Kelionės
metu vos ne kasdien dalyvavome šv. Mišiose, kurias mus lydėję kunigai
aukodavo vis kitoje šventovėje ar viešbučio kambaryje, net oro uosto
koplyčioje, kalbėjome rožinį. Savo maldose prisiminėme mus išauginusius
tėvelius, mokytojus, kunigus ir geradarius. Viešpaties globa lydėjo
mus visuose kelionės etapuose, ir sveiki sugrįžome pas savo artimuosius,
bendradarbius, kurie su tam tikru nuogąstavimu buvo išlydėję į šią
kelionę.
Autoriaus ir Vytauto NARVILO nuotraukos
© 2006 XXI amžius
|