Ispanijos kankinių masinė beatifikacija
Mindaugas BUIKA
|
Gausūs piligrimai Šv. Petro
aikštėje laiko iškėlę beatifikuojamų
kankinių portretus
|
Religijos persekiojimas ir smurtas
Plataus dėmesio susilaukė didžiausios iškilmės
Katalikų Bažnyčios beatifikacijų istorijoje: spalio 28 dieną Romoje
palaimintaisiais buvo paskelbta beveik penki šimtai kankinių, religijos
persekiojimo aukų, praradusių savo gyvybes XX amžiaus pirmoje pusėje
vykusiame Ispanijos pilietiniame kare. Ceremonijoje dalyvavo daugiau
kaip septyniasdešimt Ispanijos vyskupų, apie 1500 kunigų, 2500 beatifikuotų
kankinių giminaičių, Ispanijos vyriausybinė delegacija, kuriai vadovavo
užsienio reikalų ministras Migelis Anchelis Moratinosas, tūkstančiai
kitų iš Ispanijos atvykusių piligrimų. Užpildytoje Šv. Petro aikštėje
buvo galima pastebėti iškeltus naujųjų palaimintųjų portretus, gausybę
Ispanijos vėliavų ir padėką bei pagarbą reiškiančių šūkių, tokių
kaip Jie žuvo už katalikišką Ispaniją.
Beatifikuotieji kairiųjų režimo (anarchistų, socialistų
ir komunistų koalicijos) represinių struktūrų dažnai po baisių kankinimų
buvo nužudyti 1934, 1936 ir 1937 metais. Tarp naujųjų Ispanijos
palaimintųjų yra du vyskupai, 24 dieceziniai kunigai, 462 moterų
ir vyrų vienuolijų nariai, diakonas, subdiakonas, seminaristas ir
septyni pasauliečiai katalikai. Persekiojimų mastą rodo ir beatifikuotų
ispanų kankinių amžiaus spektras jauniausiam vos 17 metų, o vyriausiam
buvo 71-eri.
Tai jau ne pirmas kartas, kai palaimintaisiais
skelbiami Ispanijos pilietinio karo kankiniai. Teigiama, kad popiežius
Paulius VI jų beatifikacijos procesą buvo suspendavęs, tačiau Jonas
Paulius II, pats iškentėjęs totalitarizmo persekiojimus, jam vėl
davė eigą. Tokiu būdu, pradedant 1987 metais, vienuolikoje celebruotų
beatifikacijos ceremonijų palaimintaisiais buvo paskelbti kiti 479
ispanai kankiniai. Iš pastarųjų 11 jau paskelbti šventaisiais. Istorikai
vertina, kad Ispanijos pilietinio karo laikotarpiu iš viso dėl tikėjimo
buvo nužudyta beveik septyni tūkstančiai asmenų. Tuo pat metu buvo
padaryti nesuskaičiuojami nuostoliai bažnyčioms ir tikinčiųjų bendruomenėms
priklausantiems pastatams.
Šis kairiųjų grupių smurtas buvo vykdomas skelbiant,
jog Bažnyčia neva įteisina turtingųjų valdymą ir išnaudojimą bei
žmonių nelygybę. Šie išpuoliai išprovokavo generolo Francisko Franko
vadovautą sukilimą prieš išrinktą kairiųjų vyriausybę. Laimėjęs
kelis metus trukusį Pilietinį karą, F.Frankas įvedė diktatorinį
valdymą, kurio pasekmės yra gana prieštaringos. Dabar Ispaniją valdanti
socialistų vyriausybė rengiasi priimti istorinės atminties įstatymą
dėl reparacijų F.Franko režimo aukoms, tačiau beveik neužsimenama
apie prieš tai kairiųjų vykdytus tikinčiųjų persekiojimus.
Spaudoje atsiranda mėginimų praėjusioje masinėje
Pilietinio karo kankinių beatifikacijos ceremonijoje įžvelgti tam
tikrą politinį atspalvį, kaip neva atsakomąjį ėjimą prieš dabartinę
Ispanijos socialistų vyriausybę, su kuria Bažnyčios santykiai yra
gana įtempti. Nuo 2004 metų šalį valdantys socialistai sparčiu tempu
priėmė daugybę antikrikščioniškų įstatymų, kurie susilpnino religinį
švietimą, liberalizavo abortus ir skyrybas, įteisino homoseksualų
santuokas ir žmogaus embrionų naikinimą kamieninių ląstelių tyrimams.
Žinoma, Bažnyčią pagrįstai kritikuoja dabartinis Ispanijos vadovas,
tačiau kankinių beatifikacija yra ne politinis, o tik religinis
aktas, pabrėžia Vatikane dirbantis ispanas kardinolas Chuljanas
Eransas bei kiti hierarchai.
Neteisinga politinė interpretacija
Ispanijos vyskupų konferencijos generalinis sekretorius
jėzuitas kunigas Chuanas Antonijus Martinesas Kaminas ta proga šalies
katalikų žinių agentūrai Veritas duotame interviu sakė, kad jo
labai nestebina kankinių beatifikacijos neteisinga politinė interpretacija.
Tačiau tie, kurie aiškiai religiniam įvykiui suteikia politinę
prasmę, visada klysta, sakė jis. Toks jau yra istorinis vertinimas.
Tėvas Ch.Martinesas priminė, kad pirmųjų amžių krikščionys kankiniai,
atidavę savo gyvybes už Kristų, buvo laikomi senosios Romos išdavikais,
XVIII amžiaus Prancūzijos revoliucijos kankiniai laikyti revoliucijos
išdavikais, o XX amžiaus tikėjimo kankiniai Rusijoje, Vidurio Europoje
ir Ispanijoje prilyginti žmonėms, neva trukdantiems tikrajai istorijos
pažangai.
Kalbėti, kad tie, kuriuos Bažnyčia dabar beatifikuoja,
yra tik politinė grupė, reiškia ignoruoti istoriją ir nesuprasti
religinio faktoriaus bei tikrojo teisingumo, aiškino kunigas jėzuitas.
Mes, krikščionys, esame įskaudinti tokių neteisingų interpretacijų,
tačiau tai mūsų nestebina ir jas priimame visiškai ramiai. Ispanijos
vyskupų konferencijos generalinis sekretorius pastebėjo, kad beatifikuotų
Pilietinio karo kankinių gyvenime dvasinė stiprybė derinosi su nuolankumu.
Jie nuolankiai priėmė padėties tragiškumą, kai reikėjo pasirinkti
tarp gyvybės ir ištikimybės Dievui ir Bažnyčiai. Tvirtumo jie rado
maldoje, o pasiekusiuose iš kalinimo vietų laiškuose savo artimiesiems,
šeimoms ir draugams jie daugeliu atvejų paliko pirmiausia atleidimo,
ramybės ir meilės liudijimą.
Visa tai atsispindėjo vieno dabar beatifikuoto
Ispanijos pilietinio karo kankinio, jauno 22 metų Katalikų akcijos
nario laiške, rašytame egzekucijos išvakarėse mylimajai iš kalėjimo.
Tavo atminimas eis su manimi į kapą ir, kiek dar tuksi širdis,
ji tuksi tik meile tau, rašė Bartolomėjus Blankas Markesas mylimajai
Maruchai. Dievas panoro išaukštinti šiuos žemiškus jausmus, iškilninti
juos, kai mylime vienas kitą Jame. Todėl nors mano paskutinėse gyvenimo
dienose Dievas yra mano šviesa ir ilgesys, tai netrukdo atmintyje
išlaikyti jausmų asmeniui, kurį labiausia myliu, ir tai mane lydės
iki pačios mirties akimirkos.
Jungtinių Valstijų katalikų žinių agentūros CNA
pateiktoje naujojo palaimintojo biografijoje rašoma, kad Bartolomėjus
gimė 1914 m. lapkričio 25 d., anksti tapo našlaičiu ir buvo išaugintas
giminių. Besimokydamas gimtojo Posoblanko miesto saleziečių mokykloje
aktyviai reiškėsi katalikiškoje veikloje, buvo išrinktas Katalikų
akcijos vietinio jaunimo skyriaus vadovu. Dėl šio aktyvumo 1936
metų rudenį ir buvo suimtas bei įkalintas kartu su keliolika kunigų
bei pasauliečių Chaeno kalėjime. Neišsižadėjęs savo tvirtų religinių
nuostatų, Bartolomėjus buvo pamerktas mirčiai ir sušaudytas 1936-ųjų
spalio 2 dieną.
Teisminio farso metu jis neprotestavo dėl mirties
bausmės tik pareiškė, kad jeigu gyventų, tai ir toliau liktų aktyviu
kataliku. Savo laiškuose iš kalėjimo, rašytuose artimiesiems ir
mylimajai merginai, jis liudijo tvirtą tikėjimą ir krikščioniškas
atleidimo kankintojams nuostatas. Tegul mano paskutinė valia bus
ši: atleidimas, atleidimas, atleidimas, bet dovanojimas, kurio aš
noriu, turi būti lydimas darymo gera jiems, kiek tik įmanoma,
rašė jaunasis kankinys artimiesiems. Todėl aš prašau už mane keršyti
tikrai krikščionišku kerštu: atsilyginti didesniu gerumu tiems,
kurie man darė bloga.
Egzekucijos dieną Bartolomėjus savo kamerą paliko
basas, kad būtų dar labiau panašus į Kristų. Jis pabučiavo savo
grandines, tuo labai nustebindamas jį surakinusius budelius. Jis
taip pat atsisakė būti šaudomas iš nugaros. Kurie miršta dėl Kristaus,
turi žiūrėti į priekį ir laikytis tiesiai. Tegyvuoja Kristus Karalius,
sušuko Bartolomėjus suvarpytas kulkų.
Kankinystės liudijimo reikšmė
Kankinių mokymas yra tikėjimo ir meilės mokymas,
patvirtino Šventųjų skelbimo kongregacijos prefektas kardinolas
Žozė Saraiva Martinsas, Popiežiaus vardu vadovavęs spalio 28-osios
beatifikacijos iškilmėms. Po to kai Madrido arkivyskupas kardinolas
Antonijas Roukas Valera iš jo diecezijos buvo kilę daugiausia
naujųjų palaimintųjų iškilmėje oficialiai paprašė iškelti kankinius
į altorių garbę, kardinolas Ž.Saraiva Martinsas perskaitė atitinkamą
apaštalinį laišką apie jų beatifikaciją. Ši žinia susilaukė pamaldų
dalyvių pritariančių ovacijų. Laiške taip pat pažymima, kad Ispanijos
kankinių liturginės šventės diena paskirta lapkričio 6-oji.
Šv. Mišių homilijoje kardinolas Ž.Saraiva Martinsas
visus kvietė kankinių pavyzdžio mokymą pritaikyti savęs patikrinimui,
kiek tikėjimas ir meilė yra herojiškai išgyvenami mūsų pačių gyvenime.
Būti integraliu krikščioniu reiškia niekada nenusisukti nuo pareigos
prisidėti prie bendrojo gėrio kūrimo ir visuomenės formavimo pagal
teisingumo reikalavimus, aiškino Šventųjų skelbimo kongregacijos
prefektas. Tai taip pat reiškia žmogiškojo orumo ir gyvybės nuo
prasidėjimo iki natūralios mirties gynimą, gynimą šeimos, grindžiamos
sakramentine ir neišardoma vyro ir moters vienybe, taip pat tėvų
teisės ir pirmosios pareigos auklėti savo vaikus gynimą.
Po šv. Mišių visų susirinkusiųjų džiaugsmui beatifikacijos
iškilmių dalyvius pasveikino prie savo darbo kabineto lango Apaštališkuose
rūmuose pasirodęs popiežius Benediktas XVI. (Pagal naujas liturgines
nuostatas Šventasis Tėvas vadovauja tik kanonizacijos, tai yra šventųjų
skelbimo iškilmei, o beatifikacijos teisę palieka savo paskirtajam
atstovui.) Toks didelis palaimintaisiais paskelbtų kankinių skaičius
rodo, kad aukščiausias liudijimas praliejant kraują yra ne išimtis,
rezervuota tik kai kuriems individams, bet reali galimybė visiems
krikščionims, kalbėjo Popiežius. Tai apima skirtingo amžiaus,
pašaukimų ir socialinės padėties vyrus ir moteris, kurie už ištikimybę
Kristui ir Bažnyčiai užmoka savo gyvybe.
Paminėjęs kitus praėjusį spalio mėnesį paskelbtus
palaimintuosius (apie kuriuos taip pat rašoma šiame Kristus ir
pasaulis priede), Benediktas XVI pastebėjo, jog ne kiekvienas yra
pašauktas kraujo kankinystei. Taip pat yra bekraujė kankinystė,
kuri gali būti ne mažiau reikšminga: tai tylus ir herojiškas daugelio
krikščionių liudijimas, kurie gyvena pagal Evangeliją be kompromisų,
atlikdami savo pareigas ir pasišvęsdami dosniai tarnystei vargšams.
Tokia kasdienio gyvenimo kankinystė yra ypač svarbus liudijimas
mūsų gyvenamojo laikotarpio sekuliarizuotose visuomenėse, pabrėžė
Šventasis Tėvas.
© 2007 XXI amžius
|