Apaštalinis nuncijus tarsi tiltas tarp Šventojo
Sosto ir vietinės Bažnyčios
|
Apaštalinis nuncijus trims Baltijos
šalims arkivyskupas
Peteris Stephanas Zurbriggenas
Vido VENSLOVAIČIO nuotrauka
|
2001 m. spalio 25 d. Šventasis Tėvas Jonas
Paulius II paskyrė arkivyskupą Peterį Stephaną Zurbriggeną apaštaliniu
nuncijumi trims Baltijos šalims. Popiežiaus atstovas, kuris yra
Lietuvos diplomatinio korpuso dekanas, taip pat yra apaštalinis
administratorius Estijoje.
Apaštalinis nuncijus Lietuvoje pasakoja apie
savo tarnystę ir diplomatinį kelią įvairiose pasaulio šalyse keturiuose
žemynuose bei jose patirtus įspūdžius.
Kokios nuncijaus pareigos ir atsakomybė ką
apima ši tarnystė? Kokias funkcijas atlieka Apaštališkoji nunciatūra?
Nunciatūra tai labai sena Bažnyčios institucija,
beveik nuo Bažnyčios istorijos pradžios. Popiežius, Romos vyskupas,
turėjo keletą pasiuntinių, kuriuos siuntė į Bizantiją, į Konstantinopolį,
pas imperatorių, ir taip Romos vyskupas parodė savo valdžią visai
Bažnyčiai.
Apaštalinio nuncijaus diplomatinė tarnyba ir tarptautinės
teisės tokio pat lygio kaip ambasadoriaus. Išliko tas senas pavadinimas
apaštalinis nuncijus, kad šiek tiek skirtųsi nuo ambasadoriaus.
Pareigos atstovauti valstybės vadovui, įstatymams ir vyriausybei,
tad jis atstovauja šaliai, yra akredituotas ir palaiko ryšius tarp
abiejų šalių. Tad galima sakyti, kad nuncijus atstovauja Šventajam
Tėvui ir palaiko ryšį, santykius, tiltą (labai mėgstu šį palyginimą,
nes mano pavardė Zurbriggen vokiškai reiškia tiltas), yra tarpininkas
tarp vietinės Bažnyčios ir valdžios Romoje Šventojo Sosto, kongregacijų,
organizacijų, kurios padeda popiežiui vadovauti Bažnyčiai. Toks
yra apaštalinio nuncijaus vaidmuo. Apaštalinė nunciatūra yra misijos,
ambasados pavadinimas, nunciatūra vieta, kur mes gyvename. Tai
irgi skiriasi nuo kitų ambasadų, nes ambasadoriai negyvena ambasadose,
o nuncijus, sekretorius ir asistentai gyvena ir dirba vienoje vietoje
viename pastate, kaip maža bendruomenė. Kartais jaučiame, kad
visą laiką esame tarnystėje nėra taip, kad gali pasakyti šiandien
mano darbas baigėsi, einu namo, galiu atsipalaiduoti, ne, mes visą
laiką esame pasiekiami.
Apaštaliniu nuncijumi Baltijos šalims buvau paskirtas
2001 metais spalį, tačiau į Lietuvą atvykau tik vasarį, ypatingą
dieną vasario 14-ąją. Pasauliečiams tai šventojo Valentino diena
(juokauju, kad įsimylėjau Lietuvą), bet man ši diena svarbi kaip
dviejų Europos globėjų šv. Kirilo ir Metodijaus šventė. Prezidentui
Valdui Adamkui įteikiau savo kredencialus kovo 4-ąją per šv. Kazimiero
šventę. Tai didis šventasis, Lietuvos globėjas, jaunas žmogus, princas,
sektinas pavyzdys mums visiems. Tad manau, kad šių šventųjų palaiminimas
ir globa labai padeda mano misijai čia.
Koks asmuo skiriamas nuncijumi?
Aš pats nepasirinkau diplomatinės tarnystės, buvau
pakviestas, pašauktas. Paprastai Vatikanas kreipiasi į vyskupus,
prašydamas įvardyti, deleguoti kandidatus diplomatinei tarnystei.
Taip pat ir Lietuva atsakė į šį prašymą, yra keli diplomatai ir
iš Lietuvos. Tai kelias vietos Bažnyčiai dalyvauti Visuotinės
Bažnyčios gyvenime. Tokia praktika atsirado po Vatikano II Susirinkimo,
kadangi tuo metu buvusi tvarka sulaukė smarkios kritikos visur
būdavo skiriami tik italų kilmės delegatai, kurie paprastai nemokėdavo
kitų kalbų, išskyrus italų. Tad buvo nutarta internacionalizuoti
diplomatinį korpusą su sąlyga, kad visos šalys siūlys savo kandidatų.
Tokiu būdu ir aš buvau išsiųstas į Romą vieną dieną tapti fundamentinės
dogmatikos profesoriumi, kai vyskupas pasakė, kad šiuo metu yra
pakankamai profesorių seminarijai, tačiau jis turintis paklausimą
apie kandidatus į diplomatinę tarnystę, ir galbūt aš, mokantis jau
kelias kalbas, norėčiau į šią tarnystę jei nepatiks, visada galima
grįžti. Taip ir išvykau. Tas paaukštinimas man buvo dovana, tokia
skirtinga, kitokia tarnystė Bažnyčiai. Tėvams buvo nelengva tai
priimti, jie sakė: Mes senstame, o tu išsiunčiamas į Afriką, mes
norėtume turėti tave čia.
Tai nėra lengva tarnystė, ypač sveikatos atžvilgiu
Mozambike sirgau maliarija, Gruzijoje taip pat buvo sveikata pašlijusi,
Lietuvoje vėl sveikatai sunku prisitaikyti, bet kaip atpildą gaunu
unikalią patirtį, kurią įmanoma gauti tik Katalikų Bažnyčioje
mes visi turime tą patį tikėjimą, tą pačią viltį, tą patį Avinėlį,
tik mūsų tikėjimas išreikštas skirtingais būdais. Tai yra kaip simfonija
visi kartu girdime tą pačią melodiją, tik atliekamą skirtingais
instrumentais; gauni tokią gražią patirtį daugiau, nei gali gauti.
Kartais girdžiu sakant, kad nereikia diplomatinio
korpuso, tačiau tai yra tikra dvasinė, pastoracinė tarnystė Bažnyčiai.
Jei to nejausčiau, eičiau į parapiją.
Kartais dar tenka išgirsti nuomonę, kad nuncijus
yra vietos Bažnyčios prižiūrėtojas. Tai yra klaidingas supratimas?
Tai nėra teisinga, ir man nepatinka tai, bet kartais
susidaro toks įspūdis, kad visi stebi ir galvoja ką jis veikia,
jis nėra lietuvis, jis iš Šveicarijos ar kitos šalies. Vatikano
II Susirinkime taip pat buvo daug kritikos dėl apaštalinių nuncijų
ar delegatų veiklos, valstybių ir Katalikų Bažnyčios santykių, nes
buvo paplitęs tam tikras požiūris, kad nuncijai ar delegatai Vatikano
šnipai, slaptieji agentai, informatoriai. Ne, taip nėra. Man atrodo,
kad daug problemų, sunkumų kyla dėl kalbos, istorijos, aplinkos,
vykstančių įvykių neišmanymo.
Iš tikrųjų nuncijų tikslas siekis palengvinti,
supaprastinti santykius tarp vietos Bažnyčios tam tikroje valstybėje
ir vadovybės Šventojo Tėvo, kuris yra visos Bažnyčios ganytojas,
nes jam reikia šios pagalbos. Mūsų veikla nėra labai nepaprasta
ar užslaptinta, reikia palaikyti santykius, suteikti informacijos,
kas vyksta, nes kartais klausiama: kiek yra seminaristų, kokios
tendencijos kyla ar mažėja, ar religinga šalis, kiek tikinčiųjų,
kaip vyksta religinis, socialinis visuomenės gyvenimas, kiek Santuokos
sakramentų suteikiama, kokios kitos problemos. Kiti ambasadoriai
palaiko labai glaudžius ryšius su vyriausybe nuolat susitikinėja
su ministrais, atvyksta aukščiausio lygio delegacijos, o aš nesu
informuotas, tarkim, apie ekonomiką, nes Bažnyčia tai tarnystė
žmogui, mes bendradarbiaujame kartu ir kartais rengiame sutartis
ar konkordatus mokslui, dvasiniam vadovavimui pvz., kariuomenei
neseniai buvau tarptautinėje krikščioniškoje konferencijoje jauniems
karininkams ir kadetams; taip pat teikiame dvasinę pagalbą ligoninėse,
kalėjimuose. Kultūros, mokslo problemos taip pat labai svarbi sfera.
Visi šie dalykai domina ir Bažnyčią, ir valstybę, tad siekdami palengvinti
darbą sudarome sutartis, konkordatus padedame vieni kitiems, kad
vyskupai išlaikytų Visuotinės Bažnyčios charakterį, kad vienuolijose
niekas neprieštarautų Bažnyčios taisyklėms.
Nuncijus turi pasiekti žmones mokėti bendrauti,
rasti bendrą kalbą, nes kitaip sakys jis slepiasi, mes jo nepažįstame,
nežinome, ką jis daro. Tad reikalingas tam tikras aiškumas, skaidrumas,
ir aš labai džiaugiuosi šia galimybe šiek tiek paaiškinti, ką darau,
nes, kaip sakiau, tai labai normalus kasdienis darbas. Tad apie
tokius dalykus turiu pranešti nusiųsti informaciją į Vatikaną;
Vyskupų Konferencija kviečia dalyvauti įvairiuose renginiuose, kad
atstovaučiau Vatikanui ar Šventajam Sostui, aišku, turiu prašyti,
kad kas nors išverstų dokumentus, apaštalinius laiškus į lietuvių
kalbą. Taip pat turiu pristatyti vyskupams svarbių dokumentų.
Šiuolaikiniai žmonės daugiau keliauja, tad atvyksta
įvairių atstovų iš kitų šalių, reikia susisiekti su Vyskupų Konferencija,
su vyskupais, tačiau po Vatikano II Susirinkimo nuncijus mažiau
įtrauktas į ryšių palaikymą nei kadaise. Pamenu, nuncijus anksčiau
sakydavo, jog reikia trijų mėnesių nusiųsti laišką į Romą, ir kol
ateina atsakymas praeina vėl keli mėnesiai; dabar yra internetas,
faksas, tad viskas daug paprasčiau, žmonės gerai informuoti ir nereikia
tiek daug specialių ataskaitų iš nuncijaus apie tai, kas vyksta
čia.
Kartais praeityje pasitaikydavo pvz., Kinijoje,
kad kol nuncijus gaudavo savo kredencialus, popiežius jau būdavo
miręs, o nuncijus apie tai nebūdavo informuotas. Dabar tokių dalykų
nebenutinka. Tad apibendrindamas galiu pasakyti, kad nuncijaus funkcija
yra atstovauti Šventajam Sostui, Vatikanui, jis yra akredituotas
šalies prezidento; palaiko ryšius su Šventuoju Sostu, vietos Katalikų
Bažnyčia ir vietos vyriausybe, stengiasi padrąsinti konstruktyvų
bendradarbiavimą tarp Šventojo Sosto ir Bažnyčios šalyje, nes Bažnyčia
tai šeima, bendruomenė, ir visa, kas stiprina šią bendrystę, yra
svarbu, nes popiežiaus atsakomybė rūpintis visa Bažnyčia, patikėta
jam Jėzaus Kristaus. Jis stiprina savo brolių tikėjimą ir rodo meilę
visoms Bažnyčioms. Taip yra visur, bet šalys, kalbos skirtingos,
skirtingi charakteriai, kilmė, gali nesuprasti teisingai tad reikia
ne tik mokėti kalbą, bet žinoti ir kontekstą.
Kiek žmonių dirba nunciatūroje Lietuvoje?
Vilniuje mūsų yra tik keletas. Iš diplomatinės
tarnybos esame dviese: aš, nuncijumi paskirtas trims Baltijos šalims
(būna nuncijų ir, tarkim, penkioms šalims), sekretorius, kilęs iš
Prancūzijos, atvykęs į Lietuvą iš Portugalijos 2006 metų rugsėjį.
Mums padeda trys asistentės lietuvės Šventosios Šeimos seserys:
sekretorė, kitos dvi seserys labiau prižiūri namus, augalus, atlieka
ūkio darbus. Dar turime sodininką ir vairuotoją.
Kitose šalyse Prancūzijoje, Ispanijoje, Brazilijoje
ir pan. nuncijai turi daugiau vietos bendradarbių.
Kokia buvo Jūsų diplomatinio darbo patirtis
ar esate gyvenęs, dirbęs kitose šalyse?
Taip, jau gana ilgą laiką dirbu diplomatinį darbą.
Oficialiai diplomatinę tarnybą Šventajame Soste pradėjau kovo 5-ąją,
1975-aisiais, jau prieš 30 metų. Šios tarnystės metu visad buvau
išvykęs svetur. Vieną mėnesį dirbau valstybės sekretoriate, administracijoje,
o visą kitą laiką gyvenau skirtingose šalyse.
Pirmoji šalis, į kurią išvykau, buvo Bolivija
Pietų Amerikoje. Visad pamenu savo atvykimą tai buvo šv. Juozapo
diena, kovo 19-oji. Ši šalis yra pakilusi 4 km virš jūros lygio,
ir ne visi žmonės gali lengvai ištverti tokį aukštį jei netinka,
turi vykti žemyn. Atsimenu, man po kelių valandų ėmė smarkiai plakti
širdis ir baisiai skaudėti galvą.
Taigi Bolivija, po to buvau išsiųstas į Vokietiją,
vėliau vykau į Urugvajų, po dviejų mėnesių buvau išsiųstas į Ekvadorą,
tuomet grįžau į Prancūziją, kur tuo metu įvyko du Šventojo Tėvo
vizitai, iš ten buvau išsiųstas į Pietų Afriką (Pietų Afrikos Respublika,
Svazilendas, Lesotas, Botsvana, Namibija visos šios šalys priklauso
Pietų Afrikos Vyskupų Konferencijai). Buvo labai įdomus metas, nes
tada buvo ne nunciatūra, o tik delegacija. Tai buvo svarbus tų šalių
istorijos pasikeitimų laikotarpis mačiau Nelsoną Mandelą, išeinantį
iš kalėjimo, Namibija tapo laisva.
Pietų Afrika graži, įdomi šalis, jos Bažnyčia
labai gyva, ryški. Pietų Afrikoje yra apie 1000 krikščionių Bažnyčių.
Iš ten buvau išsiųstas į Indiją, Nepalą, bet tai buvo labai trumpas
periodas, visą laiką reikėjo skirti vyskupus vienas išeina į pensiją,
kitas miršta. Tai vėlgi graži šalis, kurioje daug kalbų; turi apie
20 milijonų gyventojų tokie skaičiai atrodo neįmanomi. Kai atvykau
į Himalajus, pažiūrėjau į knygą 3689 katalikai, 40 kunigų, 76
vienuoliai. Pamaniau, kad tai klaida, ir ne 3000, o 30000 katalikų.
Tačiau tai nebuvo klaida, iš tikrųjų ten mažai katalikų, ir tai
mums, europiečiams, yra labai stebėtina, nes ten yra apie 7 milijonai
hindu žmonių.
Iš Indijos buvau paskirtas į Mozambiką, atgal
į Afriką, kaip apaštalinis delegatas, o po kelių mėnesių, 1994 m.
sausio 6 dieną, Šventojo Tėvo Jono Pauliaus II buvau pašventintas
į vyskupus. 1996 m. vasario 22 d. buvau nominuotas pirmuoju Mozambiko
apaštaliniu nuncijumi. Po Mozambiko 1998 m. buvau išsiųstas į Gruziją,
Armėniją ir Azerbaidžaną. Į ten nuvykti turėjau labai skubiai
pasiruošti popiežiaus vizitui. Po jo vizito į Armėniją, 2001 m.
spalio 25 d., buvau paskirtas į Lietuvą.
Tai tik keliose pasaulio šalyse neteko būti?
Ne, dar neteko būti dalyje Azijos, Šiaurės Amerikos,
Australijos.
Ar yra įprasta, kad Šventasis Sostas siunčia
į vieną šalį, paskui deleguoja į kitą pasaulio kraštą?
Taip, yra tam tikra politika. Nors sunku prisitaikyti,
net jei esi jaunesnis. Tose šalyse Afrikoje, Azijoje yra šiek
tiek pavojingiau dėl klimato, aš, pvz., susirgau maliarija, nors
labai saugojausi, ten beveik kiekvienas misionierius ja suserga.
Kita vertus, Afrikoje, Lotynų Amerikoje yra labai įdomi patirtis,
nes nors esi vadinamajame katalikiškame žemyne, ten daugybė kultūrinių
įvairiaspalvių margumų aprangos, tikėjimo (katalikybė labai susipynusi
su pagonybe, pagoniškomis tradicijomis). Pvz., Peru inkai garbindavo
Saulės dievą, auksinį diską. Katalikų bažnyčioje pamačius monstranciją
su Švč. Sakramentu, jiems kilo asociacijų su jų Saulės dievu. Jiems
galbūt atrodo, kad Jėzus Kristus Švč. Sakramente yra tas pats jų
Saulės dievas. Tai sudėtinga, nes visos tradicijos susipynusios.
Kai kuriuos diplomatus paskiria visuomet į tą
patį žemyną. Pvz., būdamas Bolivijoje, Urugvajuje sutikau daug kolegų,
kuriuos buvau sutikęs prieš tai kitoje to paties žemyno šalyje.
Tai nėra blogai, nes tai suteikia galimybę geriau išmokti kalbą,
išmanyti kultūrą, istoriją, geografiją ir pan., o jei nuolat keliauji
vis į kitą šalį, yra sunkiau. Tai labai greitai besikeičiantis pasaulis.
Per daug trumpas laikas priprasti prie vienos
šalies?
Taip, reikia laiko priprasti dėl kalbos, nes
nežinai, kuriose vietose sudėti akcentus. Skirtingos abėcėlės. O
jei esi misionierius, siunčiamas į misiją, ir praleidi vienoje šalyje
visą gyvenimą, tai, žinoma, išmoksti kalbą. Pamenu, Indijoje prieš
tai buvęs nuncijus sakė, kad mes turime žavėtis senaisiais misionieriais,
nes jie įsikūnija, įauga į šalį, kurioje misionieriauja, pvz., vienas
jėzuitų misionierius, atvykęs į Indiją, tapo vienos vietinės kalbos
(budžerati) specialistu rengė žodynus, ir į jį kreipdavosi patarimo
ar redagavimo klausimais patys vietos gyventojai. Tai pavyzdys,
kaip misionieriai įsitraukia ir tampa profesionalais, nes visą gyvenimą
dirba vienoje vietoje.
Kiek kalbų Jūs mokate?
Gimiau Šveicarijoje, mano pirmoji kalba buvo prancūzų.
Vėliau mokiausi vokiečių kalbos, kai buvau išsiųstas į Romą išmokau
itališkai, kai išvykau į Lotynų Ameriką ispanų, Pietų Afrikoje
ir Indijoje išmokau anglų kalbą. Pirmasis kaip apaštalinio nuncijaus
postas buvo Mozambike, tad turėjau išmokti portugalų kalbą. Taip
pat dar moku graikų ir lotynų kalbas, kurių mokiausi anksčiau. Kaip
kuriozą pasakoju, kad Latvijoje turėjau galimybę su kardinolu kalbėtis
lotyniškai, nes nemoku latviškai ir rusiškai. Gaila, kad nemoku
rusiškai, nors galėjau išmokti Kaukaze. Mane stebina, kad Lietuvoje,
Latvijoje ir Estijoje daug žmonių kalba vokiškai. Lietuviškai dar
neišmokau, tai gana sudėtinga kalba niekada nežinai, kur dėti
kirtį.
Jums teko gyventi daugybėje skirtingų pasaulio
vietų. Kokie Bažnyčios tradicijų ypatumai įvairiose šalyse? Ar iššūkiai,
su kuriais susiduria Katalikų Bažnyčia, visur yra panašūs?
Nėra lengva atsakyti į tokį klausimą. Geriau pailiustruosiu
pavyzdžiais, kurių patyriau gyvendamas keturiuose žemynuose. Skirtingose
šalyse patyriau, kad Bažnyčia ne tik Katalikų, bet apskritai visa
krikščionių Bažnyčia iš tikrųjų yra šeima. Nesi svetimas, o visur
esi kaip namuose.
Kai kas yra bendra, bet yra ir nevienodų patirčių,
kaip tikėjimas išgyvenamas skirtingose šalyse. Lotynų Amerikoje
labai didelė Ispanijos arba Portugalijos įtaka, labai giliai įaugusios
tradicijos. Ten labai paplitęs pamaldumas Dievo Motinai, Švč. Mergelei
Marijai, taip pat didelis pamaldumas Eucharistijai, kenčiančiam
Jėzui (panašiai kaip ir Lietuvoje Rūpintojėliui). Kai kurie vyskupai
sakė, kad neišgyvenama Prisikėlimo patirtis, o visuomet Jėzus
ant kryžiaus, mirštantis, miręs Jėzus (kaip ir Lietuvoje plačiai
paplitusios Didžiojo penktadienio procesijos); galbūt tai atspindi
žmonių charakterį. Taip pat labai paplitęs pamaldumas ir ištikimybė
Šventajam Tėvui. Tad šie keturi pamaldumai Švč. M. Marijai, Eucharistijai,
Kenčiančiam Jėzui ir Šventajam Tėvui buvo pagrindas, atrama, kuri
padėjo išsilaikyti tikėjimui Lotynų Amerikoje.
Tačiau dabar tikėjimas po truputį miršta, plinta
sekuliarumas, tai matyti Lotynų Amerikoje, ypač Bolivijoje. Nepaisydama
to, Bažnyčia visad turi būti šalia visur, kur žmonės alkani, kur
alkstama išgirsti Dievo Žodį, apie bendruomenę, atgailą, gauti pažadą
apie atleidimą, apie naują šansą, malonę tie aspektai jiems labai
svarbūs.
Afrikos Bažnyčia yra labai gyva, energinga. Afrikiečiai
pilni džiaugsmo, šventinės nuotaikos Mozambike kiekvienos pamaldos
trunka nuo 5-6 valandos ryto iki 2 valandos po pietų. Jau vien valandą
užtrunka, kol kiekvienas per Aukojimą atneša atnašas (o aukoja jie
viską, ką turi, bananų, apelsinų, gyvų viščiukų, avių, vieną kartą
netgi gyvatę...). Jie daug, gražiai gieda, visi ploja rankomis,
bet, norėdami išreikšti džiaugsmą ar liūdesį, jie skirtingai ploja.
Atnašų procesija eina taip trys žingsniai į priekį, du atgal.
Tai trunka valandas. Afrikoje jauti, kad ten nėra laiko laikas
įgauna visai kitą prasmę. Švęsdamas Mišias, negalvoji apie tai,
kad tau reikia eiti namo, žiūrėti TV.
Indijai būdinga religijų įvairovė induzimas,
konfucionalizmas, budizmas ir kt. Visur, kad ir kur būtum, stovi
Šyvos, Ganešo ir kt. statulėlės. Vienoje Delio šventykloje radau
netgi Švč. Mergelės Marijos koplyčią, truputį toliau Švč. Jėzaus
Širdies, šalia dramblio Ganešo, nes jie asimiliuoja viską jiems
viskas yra šventa, visa yra kelias pas Dievą. Tokios vis skirtingos
patirtys.
Kaip Lietuva atrodo kitų šalių kontekste?
Lietuva tai krikščioniška šalis, paskutinė pasikrikštijusi
Europos šalis; jūs turite giliai įsišaknijusių tradicijų. Tai, ką
matau čia, negaliu pasakyti, kad tie iššūkiai bendri visai Bažnyčiai.
Manyčiau, kad pranciškonai galbūt labiau mato laiko ženklus šiuolaikiniam
globalizuotame pasaulyje su jo galimybėmis keliauti, naudotis internetu,
faksu. Žmonės yra informuoti apie tai, kas pasaulyje vyksta, tai
nėra izoliuota šalis. Aišku, 50 metų sovietinės okupacijos paliko
pėdsaką, bet dabar viskas atvira, gali gauti visą informaciją. Kartu
Lietuvą pasiekia ir problemos, kurių turime visame likusiame pasaulyje
sekuliarizacija, reliatyvizmas, religijų sinkretiškumas ir pan.
Lietuvos vyskupai vyko į Romą ad limina vizito, mačiau statistikas
iš jų ataskaitų, tai viskas taip pat, kaip ir kitur žmonės mažiau
dalyvauja Mišiose, galbūt kaimuose dar šiek tiek daugiau, bet miestuose
tas skaičius krenta. Nors žmonės, atvykę iš kitų šalių Šveicarijos,
Vokietijos, kitur visad žavisi, kad Lietuvos bažnyčiose daug žmonių,
pilna jaunimo, šeimų. Aš jų paklausiu, kur jie buvo o jie sako,
kad toje bažnyčioje, šalia Šv. Onos, Bernardinų. Yra kelios bažnyčios,
kurios pritraukia daugiau žmonių, toks įspūdis gali susidaryti,
tačiau iš tiesų mažėja tikinčiųjų bažnyčiose.
Lietuviams gal šiek tiek trūksta aktyvaus dalyvavimo
Mišiose, giedojimo kad ir bendruomenė įsitrauktų. Yra keletas
bažnyčių, kur visi žmonės įsitraukia, bet kai kuriose iš jų gražūs
chorai gieda gražias giesmes, niekas nepritaria, tik kai pradedamas
giedoti labai gražus himnas Dievo Motinai, tuomet žmonės pritaria.
Tad yra šiokia tokia problema, kaip labiau įtraukti pasauliečius
dalyvauti Mišių aukoje. Suprantama, kad turime nepamiršti atsižvelgti
į visą patirtį, kurią Lietuva turi 50 metų ateizmo, komunizmo
smegenų plovimo. Tai buvo sunkus laikas, tačiau buvo ir rezistencija,
ir tikėjimas išliko močiučių, senelių dėka. Kai kas išliko, o kai
kurie žmonės atsivertė iš visiško netikėjimo sutikau jauną kunigą,
kuris sakė, jog dar būdamas aštuoniolikmetis niekuo netikėjo, tačiau
kažkokiu būdu ėmė ieškoti tikėjimo. Nemažai žmonių atsivertė, naujai
atrado tikėjimą Lietuvai tapus laisvai.
Visur keičiasi daugybė dalykų, taip pat ir Lietuvoje,
tai yra taip pat ir iššūkis Bažnyčiai. Viena mūsų nunciatūros asistentė,
dirbanti su jaunimu vienoje parapijoje, sakė, kad jaunimas domisi
religija, Bažnyčia, ir tai tam tikra prasme yra iššūkis mums tai
nėra tik eiti procesijoje, aukoti Mišias už mirusiuosius, tik palaikyti
tradicijas, reikia pasiekti žmones, susitikti su jais. Negali laukti
klebonijoje, kol pas tave ateis, tu turi eiti, ieškoti ir melstis,
kaip sakė popiežius Jonas Paulius II: mes patys turime judėti, žengti
kito link, nes tik laukti yra problemiška.
Turiu pripažinti, kad, ačiū Dievui, jūs išlaikėte
kai kurias tradicijas ir stiprias tikėjimo šaknis, pvz., stiprius
santuokos saitus, ir tai naujai atnešate į Europą, nenorinčią pripažinti
krikščioniškų vertybių, kurioje vyrauja Švietimo epochos ar prancūzų
revoliucijos vertybių tendencijos. Tad reikia eiti ir pasiekti žmones,
pradėti naujai. Taip, daugelyje vietų buriasi jauni žmonės, atsiranda
naujų judėjimų, bet tai nėra tokie masiniai judėjimai, kokie buvo
praeityje. Bet tai iššūkis.
Nepasakyčiau, kad Lietuva būtų pasirodžiusi labai
skirtinga nuo Šveicarijos ar kitų. Džiugu matyti, jog žmonės vis
dar eina išpažinties ir vis dar gali rasti kunigą klausykloje. Dabar
kitur dažniausiai reikia tartis iš anksto. Tai iš kitur atvykusius
žmones stebina kad Lietuvoje žmonės vis dar eina į Mišias, eina
išpažinties, meldžiasi. Bet tendencija tokia, jog tai po truputį
keičiasi, nyksta, ir tikiuosi, kad jums pavyks pasiekti jaunus žmones,
nors karais tai būna sunku.
Jūs buvote Šventojo Sosto delegatas, atrodo,
keturių pontifikatų metu. Neseniai buvo minimos popiežiaus Benedikto
XVI popiežiavimo 2-osios metinės. Per tuos dvejus metus jau matyti
ryškios jo veiklos gairės. Kaip galėtumėte apibūdinti šį pontifikatą?
Kokių naujovių, pasikeitimų galime tikėtis?
Kiekvienas popiežius yra asmenybė ir skiria daugiau
dėmesio vienam ar kitam aspektui. Popiežius Jonas Paulius II buvo
labai dinamiškas, jaunas jis buvo 56-erių, kai buvo išrinktas
popiežiumi. Jis supažindino mus su nauju pontifikato stiliumi, Šventojo
Tėvo misija, nes jo įvairi patirtis kaip universiteto profesoriaus,
arkivyskupo, kardinolo, visą laiką bendraujančio žmogaus buvo tarsi
naujas vėjas. Jonas Paulius II aplankė daugybę vietų, šalių, kad
būtų kartu su tikinčiaisiais, drąsintų juos, stiprintų tikėjimą,
palaikytų ryšius tai buvo labai ypatinga.
Popiežius Benediktas XVI yra vyresnis, jo šiek
tiek kitas stilius. Manau, jis priima tai, kas buvo įprasta keliauja
į Braziliją, Ispaniją, Vokietiją, keliauja po Italijos skirtingas
diecezijas, tačiau jo ritmas yra kitoks, nes, reikia pripažinti,
kad jis nėra 50-ties metų jaunuolis. Tačiau manau, kad yra labai
svarbu nauji pokyčiai, nauji iššūkiai, nauji požiūriai jis buvo
vienas didžiausių šiuolaikinių teologų.
Man popiežiaus Benedikto XVI veikla yra geriausias
tęstinumo Bažnyčioje pavyzdys jis daugelį metų buvo popiežiaus
Jono Pauliaus II bendradarbis. Jis labai malonus, dėmesingas, kuklus
ir paprastas žmogus. Labai mėgstu skaityti jo homilijas ir dokumentus,
jis turi savitą stilių. Dabar jau treti metai, kai mes jį pakvietėme
atvykti į Lietuvą, į Šiluvą, Švč. Mergelės Marijos apsireiškimo
Šiluvoje 400 metų jubiliejų, jis atsiprašė, kad sudėtinga jam pačiam
dalyvauti dėl kitų renginių, tačiau jis atsiųs legatus (tai irgi
senas nuncijaus pavadinimas) atstovauti šiame renginyje.
Kaip krikščionys gali atsiliepti į didžiausius
šių dienų iššūkius skurdą, badą, karus, klimato atšilimo problemas?
Tai platus klausimas, aš jį susiečiau su kitu
kokių pasikeitimų mes galime tikėtis. Bažnyčioje nematome tokių
kardinalių pasikeitimų, tai greičiau perėjimas, tęstinumas su skirtingais
akcentais. Senesniais laikais popiežiai save traktuodavo kaip Vatikano
kalinius, nes jie praktiškai niekur neišvykdavo. Dabar laikai keičiasi,
popiežiai keliauja ir aplanko visus žemynus, visas šalis, tad pasakyčiau,
kad yra labiau tęstinumas nei pasikeitimai. Labiau keičiamės mes
patys, kiekvienas iš mūsų ir turi pasikeisti ta prasme, kad atsigręžtume
į Evangeliją ir pažiūrėtume, ar gyvename pagal ją, pagal Jėzaus
Kristaus, Bažnyčios mokymą. Tai bus didžiausias pasikeitimas pradedant
nuo mūsų pačių, nes esame Bažnyčia, mes formuojame Bažnyčią. Mes
žinome tas problemas badą, skurdą, karus ir nežinome, ką daryti.
Noriu pabrėžti, kad esame kviečiami pasitikėti ir tikėti maldos
jėga.
Turime pažadą, jog galime pakeisti pasaulį, jei
turime tikėjimą. Bet mes labai nepasitikime tais dalykais. Yra ir
kitų, konkretesnių veiksmų, kurių atsiranda ir Lietuvoje, kaip ir
kitose šalyse savanorystė, kuri anksčiau nebuvo labai paplitusi.
Matau tai vis labiau augant Lietuvoje įsitraukia daug jaunų ir
ne tik jaunų žmonių, teikia savanorišką pagalbą Motinos Teresės
seserys, tarptautinės organizacijos, kurios globoja, pvz., Santariškių
ligoninę, eina į kalėjimus, net ir diplomatiniai korpusai įsitraukia
į tą veiklą. Tai labai svarbu, ir tai yra tas kelias, ką mes galim
pakeisti. Pasikeitimai kartais yra mažas lašelis jūroje, mes negalim
visko pakeisti, bet galime būti informuoti, sąmoningi, prisidėti
prie kitų šalių judėjimų dabar egzistuoja daugybė piligrimysčių,
judėjimų, susitikimų, tarptautinių mainų, palaikančių vieni kitus.
Matau žmonių, išvykstančių padėti į kitas šalis.
Tai įkvepia ir padrąsina; ir nors viena žvakė neduos labai ryškios
šviesos, bet jei mes sudėsime jas kartu kiekvienas savo žvakę,
viltį, galų gale galėsime apšviesti daugiau, bus ryškesnė šviesa.
Bažnyčioje į tuos dabartinius iššūkius atliepia daugybė organizacijų
migrantų taryba, įvairūs fondai, organizacijos, kurios bando spręsti
tas problemas. Atsiranda vis daugiau informacijos, ir mes negalim
tikėtis ir laukti, kad kas nors kitas tai padarytų, patys turim
pradėti kai ką daryti. Tai gali būti mažas žingsnelis, bet teisinga
kryptimi.
Bažnyčiai svarbu aplinka. Kaip šv. Pranciškus
buvo gamtos draugas, mes irgi turime džiaugtis ir rūpintis kūrinija.
Negalim gyventi ir būti besaikiai vartotojai, negalvojantys apie
rytojų. Tai liečia ir mūsų kasdienį gyvenimą nors tai atrodo mažas
dalykas, bet pagalvokime, ką patys galime pakeisti.
Įvairūs judėjimai ir siekia atkreipti dėmesį,
kad mes Bažnyčioje daugiau apie tai kalbėtume, taip pat kaip šnekame
apie solidarumą, vienybę krikščionybėje. Turime jausti atsakomybę
už visą Bažnyčią, kiekvienas vyskupas yra atsakingas už Afriką,
Aziją, Šiaurės Ameriką mes nesame abejingi tam, kas ten vyksta.
Vatikano II Susirinkimas atvėrė naują kelią vyskupai keliauja,
bendrauja su įvairiais žmonėmis, yra informuoti apie tai, kas vyksta
svetur. Tai naujas žingsnis, anksčiau žmonės rūpinosi tik savo
aplinka, geriausiu atveju savo tauta, nes neturėjo kontaktų su
kitur gyvenančiais žmonėmis. Dabar žmonės keliauja, dalijasi patirtimi,
ir žinojimas, sąmoningumas yra graži dovana mūsų tarnystei. Ir mano
tarnystei, į kurią buvau pakviestas.
Kas labiausiai džiugina šioje tarnystėje?
Mes turime palaikyti kontaktus, bendrystę, dalytis
rūpesčiais, vienas kitu rūpintis, ir kiekvienas įpila savo lašelį
į tą pačią taurę tai graži patirtis. Lietuvoje esu kviečiamas
į įvairių judėjimų, jaunimo renginius, turiu progų pamatyti, kaip
žmonės gyvena, meldžiasi, išreiškia savo tikėjimą, taip pat gavau
patirties iš Afrikos, Pietų Amerikos, Indijos, kitų Europos šalių
tai įdomu, ir kiekviena šalis davė ypatingą patirtį, dovaną, praturtinančią
mano patirtį ir gyvenimą. Tai padeda nenueiti reliatyvizmo kryptimi,
kaip sakė popiežius, bet priimti tai paprastai.
Bažnyčia išgyveno 2000 metų. Niekas negali jos
sugriauti, tai yra ne žmonių jėgoms, nes ji Dievo įsteigta, ir ją
veda ir prižiūri Šventoji Dvasia. Svarbu padrąsinti žmones, ne tik
matyti dalykus iš neigiamos pusės. Reikia pažinti save, priimti
savo ribotumą, tiesiog priimti malonę. Vis prisimenu, kaip Kašmyre
viena septynių vaikų mama, atėjusi priimti Sutvirtinimo sakramento,
pacitavo man Motinos Teresės žodžius, kuriuos buvo girdėjusi: Tu
nepakviestas padaryti didžiulių stebuklų ar pakeisti pasaulio, bet
esi pašauktas daryti mažus kasdienius darbus. Bet daryk juos gerai.
Tai yra tik mažas kelelis šventumo link, tačiau mes nesam kažkur
nuošaly, o mes esam pakeliui tai darydami. Darykime tuos mažus dalykus
aš kaip nuncijus, ir kiekvienas savo tarnystėje. Viešpats
tapo vienu iš mūsų tai padrąsinanti viltis kiekvieno kelyje.
Kalbino Andrius Navickas
ir Dalia Žemaitytė
Bernardinai.lt
© 2008 XXI amžius
|