Ėjimas į šviesą
Zita OSTERIENĖ
Monika buvo įvaikinta, kai jai suėjo ketveri.
Savo naujoje šeimoje ji buvo ilgai lauktas ir labai mylimas vaikas.
Prabėgus dvejiems metams, kai Monikai buvo šešeri, kaimynų mergaitė
pareiškė: Tavo mama yra netikra, ji tavęs nepagimdė... Tačiau
Monika atsakė: Mano mama yra tikra, nes ji manęs labai norėjo...
O ar tavo mama tavęs labai norėjo? Ar ji tokia pati tikra? Šį niekuo
nepagražintą dviejų mergaičių dialogą perskaičiau neseniai išleistoje
knygelėje Kaip kalbėti apie įvaikinimą su jūsų įvaikintu vaiku,
kurią parengė Vaikų gerovės centro Pastogė Įvaikinimo tarnybos
vedėja Kristina Radvilienė, iliustravo Lina Kukauskaitė. Leidinio
išleidimą finansavo Ernestas Raskauskas, Seneca House fondas (JAV).
Žmogaus to mažo, bejėgio, gležno, nepaprastai
atviro ir trapaus kūdikio tapsmas yra ilgas, sudėtingas, o kartais
net gana sunkus procesas. Žmogus formuojasi įgimtų fizinių ir psichinių
savybių, aplinkos ir auklėjimo veikiamas. Būtent apie tokius pamatus
augantiems ir besivystantiems biologinių tėvų atstumtiems vaikams
pokalbiui pakvietė Kauno vaikų gerovės centras Pastogė kovo 24
dieną miesto savivaldybės salėje. Konferencija Įvaikinimo plėtojimas
pagalba vaikui, šeimai, visuomenei sudomino išties nemažai kauniečių.
Tuo labiau kad programoje numatytus įdomius pranešimus skaitė kompetentingi
lektoriai: Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos kontrolierė
Rimantė Šalaševičiūtė, Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo
tarnybos direktorė Odeta Tarvydienė, Seimo narė, Šeimos ir vaiko
reikalų komisijos narė Dalia Teišerskytė, Kauno miesto savivaldybės
administracijos Vaiko teisių apsaugos tarnybos vedėja Birutė Daugėlienė,
savivaldybės Socialinių reikalų komiteto pirmininkė Loreta Kudarienė,
VDU Lietuvių literatūros katedros lektorė dr. Asta Gustaitienė,
įtėvis Edvinas Pauža, VDU Santuokos ir šeimos studijų centro jaunesnioji
mokslinė bendradarbė Birutė Obelenienė, medicinos psichologė Eglė
Grakauskaitė-Kodikienė, VUVL filialo Vaiko raidos centro, Kauno
medicinos universiteto klinikų genetikos gydytoja rezidentė Virginija
Ašmonienė, Vaikų gerovės centro Pastogė įvaikinimo tarnybos vedėja
K.Radvilienė ir šio centro direktorius Ričardas Kukauskas.
Įvaikinimas nuo neatmenamų laikų
Lietuvoje įvaikinimas neturi gilių tradicijų.
Ilgą laiką šis procesas buvo didelė paslaptis, kurią griežtai saugojo
įstatymai. Tačiau pats įvaikinimo faktas Vakaruose egzistuoja ir
turi labai gilias tradicijas. Ilgą laiką įvaikinimo tikslas buvo
patenkinti šeimos poreikius ir norus, tuo tarpu į vaiko interesus
nebuvo atsižvelgiama. Manyta, vien tai, kad vaiką kažkas pasiima,
jau yra jo laimėjimas.
Pirmieji pamestinukų namai atsirado XIX amžiuje.
Dėl didelio kūdikių sergamumo ir dažno mirštamumo šiuose namuose
kildavo daug rūpesčių ir problemų. Taip pat pasitaikydavo atvejų,
kai vaikai iš skurdžių rajonų būdavo įkurdinami pasiturinčių rajonų
šeimynose. Šie vaikai turėjo dirbti sunkiausius darbus, kad atsidėkotų
juos priėmusioms šeimoms. Jokios paveldėjimo teisės jie neturėjo.
Pavyzdžiui, kai tokie vaikai Jungtinėse Amerikos Valstijose tapdavo
pilnamečiais, jiems būdavo išmokama penkiasdešimt dolerių, įduodama
Biblija ir du kostiumai.
XX amžiuje Amerikoje atsirado naujas būdas įvaikinti
vaikus: veikė našlaičių traukiniai. Vaikai traukiniu būdavo vežiojami
iš vieno miesto į kitą, o gyvenamųjų kvartalų sustojimuose ateidavo
šeimos, kurios išsirinkdavo joms patikusius vaikus. Likusieji našlaičiai
važiuodavo toliau.
Įvaikinimo procesams didelės neigiamos įtakos
turėjo ir Pirmasis bei Antrasis pasauliniai karai ir kilusios epidemijos.
Po karo įsivaikindavo daugiausia šeimos, priskirtos viduriniajai
klasei. Taip prasidėjo tobulo vaiko ir tobulos šeimos era. Dažna
šeima siekė įvaikinti kuo jaunesnį ir kuo sveikesnį vaikelį su priimtina
kilme ir normaliai besivystantį. Deja, tokių vaikų skaičius būdavo
labai mažas, todėl poroms, norinčioms įsivaikinti, taip pat būdavo
taikomi labai griežti įvertinimo ir atrankos kriterijai. Tie vaikai,
kurie neatitiko keliamų reikalavimų, pavyzdžiui, turėjo sveikatos
sutrikimų ar buvo vyresnio amžiaus, būdavo laikomi netinkamais įvaikinti
ir augo globos namuose. Tai lėmė vaikų namų skaičiaus augimą.
Praeito amžiaus šeštajame dešimtmetyje galimų
įvaikinti vaikų skaičius ėmė žymiai mažėti. Tam įtakos turėjo tokie
faktoriai: aborto legalizavimas, kontracepsijos paplitimas, visuomenės
požiūrio į vienišas motinas keitimasis, nevaisingų porų skaičiaus
augimas. Todėl galima daryti išvadą, kad įvaikinimo raida priklauso
nuo daugelio veiksnių: ekonominių, socialinių, politinių, religinių,
visuomenės požiūrio į beglobius vaikus ir kitų vertybių.
Antras gyvenimas šeimoje
Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos kontrolierė
R.Šalaševičiūtė konferencijoje pasidžiaugė, kad Seimas priėmė įstatymo
pataisą, jog nuo 2006 m. liepos 1 d. būtų mokama tūkstančio litų
vienkartinė išmoka įsivaikinusiems tėvams. Tai atitinka sumą, išmokamą
motinai kūdikiui gimus. Kontrolierė minėjo, jog turi duomenų, kad
šeimoms, norinčioms įsivaikinti, kai kurios savivaldybių Vaiko teisių
apsaugos tarnybos neteikia pakankamai informacijos šiuo klausimu,
kai kurie šių tarnybų darbuotojai apskritai atkalbinėja neimti vaikų
dėl įvairiausių priežasčių. Maloniai nuteikia pastangos padėti tiems
vaikams, kurie gyvena internatuose. Valdininkė išreiškė viltį, kad
nuo 2007 m. sausio 1 d. Lietuvoje situacija turėtų gerėti, nes su
kiekviena problemine šeima dirbs socialinis darbuotojas, ko iki
šiol labiausiai trūko.
Džiugu, kad Kauno miesto savivaldybei priklausanti
biudžetinė įstaiga Vaikų gerovės centras Pastogė nuo 2002 metų
teikia socialines paslaugas įvaikinimo srityje, kurios apima įvaikinimo
populiarinimą Lietuvoje, įtėvių paiešką, pasirengimo tapti įtėviais
įvertinimą, jų mokymą bei paslaugų teikimą šeimai po įvaikinimo.
Galima džiaugtis šios įstaigos akivaizdžiu darbu: įvaikinamų vaikų
skaičius išaugo nuo dviejų 2002-aisiais iki dvidešimt penkerių 2005
metais , kalbėjo L.Kudarienė, miesto Socialinių reikalų komiteto
pirmininkė. Ji atviravo, kad 2005 metais pertvarkyta Vaiko teisių
apsaugos ir įvaikinimo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo
ministerijos iškėlė sau uždavinius įvaikinimo srityje organizuoti
įvaikinimą Lietuvos Respublikos piliečiams ir užsieniečiams Lietuvos
Respublikoje bei kaupti informaciją apie įvaikintus vaikus. Minėtos
tarnybos duomenimis, Lietuvoje 2000 metais buvo įvaikinta 119 vaikų,
o 2002 metais jau 159. Daugiausia įvaikinta 2004-aisiais 194
vaikai. Pernai šeimos įsivaikino 144 vaikus.
Su nuostaba kalbėdama apie didelį užsienio Italijos,
Prancūzijos ir Jungtinių Amerikos Valstijų piliečių įvaikintų
vaikų skaičių Lietuvoje, kuris nuo keturiasdešimt vaikų 2000-aisiais
padidėjo iki 159 2005 metais, L.Kudarienė suabejojo, ar tikrai mes
visada laikomės 1993 metų Hagos konvencijos Dėl vaikų apsaugos
ir bendradarbiavimo tarptautinio įvaikinimo srityje nuostatų, kuriuose
teigiama, kad valstybės pareiga pirmiausia užtikrinti vaikui tos
šalies globą, iš kurios jis kilęs.
L.Kudarienės manymu, Lietuvos institucijoms, ginančioms
vaikų teises, tikrai yra dėl ko susimąstyti. Pasak jos, vis dažniau
pasirodo straipsnių apie įvairius įvaikinimo atvejus. Pavyzdžiui,
neseniai straipsnyje Įvaikinimo verslas atneša didžiulį pelną
(Ekstra žinios) rašyta apie tarpininkų egzistavimą, kurie parūpina
našlaičius tiek užsieniečiams, tiek lietuviams už tam tikrą mokestį.
Pranešėja aptarė ir kito prieš kurį laiką parašyto advokato K.Lipeikos
straipsnio Sugriautas pasaulis mintis. Ten teigta, kad gydytojai
be sienų buvo tik įžanga. Netrukus pasirodė, jog ir įvaikinimas
galimas, laikantis panašaus principo. Patinka Prancūzijoje gyvenančiam
žmogui vaikelis, gimęs Lietuvoje, jis atvažiuoja, atlieka nedidelius
formalumus ir išsiveža. Taip europietį augina europietis. Taigi
vienu lietuviuku sumažėja ir vienu prancūziuku padaugėja. Autorius
iš savo karčios darbo patirties daro išvadą, sulygindamas propaguojamą
teiginį įvaikinimas be sienų su teiginiu verslas be sienų.
Deja, įvaikinamų vaikų skaičius Lietuvoje nėra
didelis ir tikriausiai dėl šių priežasčių: per ilgos įsivaikinimo
procedūros, socialinių paslaugų būsimiems įtėviams ir šeimai stoka
bei mažos šeimų pajamos, per mažas įvaikinimo proceso nušvietimas
visuomenei. L.Kudarienė su apmaudu sakė, kad dabar kartais susidaro
vaizdas, jog kai kam yra aktualu aktyvinti alternatyvą būtent
dirbtinį apvaisinimą... Anot valdininkės, maloniai nuteikia ir
duoda vilčių paspartinti įvaikinimo procesą neseniai pasirodžiusi
Vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos socialinė reklama Statau
namą, tik trūksta mamos ir tėčio. Šiame laikotarpyje, kai mus baugina
didžiulė Lietuvos piliečių emigracija, L.Kudarienė priminė šviesaus
atminimo Nepriklausomos Lietuvos užsienio reikalų ministro Juozo
Urbšio žodžius: Mumyse vadinasi, kiekviename iš mūsų, kad ir
kur mes būtume, kad ir ką veiktume, kad ir kas rytą, dieną, vakarą
galvotume, naktį sapnuotume, mūsų jausmai, mūsų mintys, mūsų ryžtas
ir veiksmai turi būti nukreipti į tai, kad neištirptume, o liktume
amžiais kompaktiška tauta su savo nesudarkyta kalba, su savo neiškreiptomis
tradicijomis ir kultūra, su savo vientisa, nesuniokota žeme teritorija.
Šiandien, dabar ir visados.
Vaikų gerovės centras Pastogė žinoma ne tik
kaip globėjus rengianti tarnyba, bet ji imasi iniciatyvos dėl įtėvių
ruošimo įsivaikinant. Įvaikinimo tarnybos vedėja K.Radvilienė šioje
srityje nuveikė ypač daug. Konferencijoje tai akcentavo Kauno vaiko
teisių apsaugos tarnybos vedėja B.Daugėlienė. Ji sakė, kad organizuojamose
peržiūrose pasitaiko jaunų mamų, kurios nori kuo greičiau atsiriboti
nuo savo vaikų. Tačiau svarbiausia yra tai, kad pagimdžiusios jų
nenužudytų. Anot B.Daugėlienės, nusprendusi įsivaikinti šeima tam
turi turėti motyvaciją. Pavyzdžiui, užsienyje tam rengiama pusmetį.
Džiugu, kad žmonės pradėjo daugiau galvoti ir domėtis atstumtų vaikų
įsivaikinimu. Pranešėja kvietė šeimas, įtėvius dalytis informacija,
kalbėtis, agituoti. Taip pat atkreipė dėmesį, jog reikėtų tvarkyti
Civilinio kodekso nuostatas, kad sutikimas įvaikinti lietuviams
būtų paprastesnis. Kaip parodė įvaikinimo proceso patirtis, būtinas
ir reikalingas galimų įvaikinti vaikų sąrašas pagal amžių, nes ir
vyresnių vaikų įvaikinti taip pat yra nemažai.
Visuomenės požiūris į įvaikinimą
Žmonės įvaikinimą vertina labai įvairiai: vieni
teigia, kad įvaikintas vaikas atskiriamas nuo biologinės šeimos,
nutraukiami natūralūs ryšiai, kas sukelia sunkią emocinę traumą
vaikui, biologinei šeimai ir, žinoma, įtėviams. Kiti tiesiog stebisi
šeima, į kurią atėjo tėvų paliktas vaikas. Tačiau garsiai kalbantys
apie įvaikinimą labiausiai pažeidžia įvaikinimo proceso dalyvį
vaiką. Šis, reikia pripažinti, labai dažnai girdi įžeidžiančias
pastabas, neigiamų nuomonių ir komentarų apie įvaikinimą per televiziją
ar radiją, iš kitų vaikų, suaugusiųjų ir, deja, netgi iš mokytojų.
Žiniasklaidoje, kalbant apie biologinę šeimą, labai dažnai vartojamos
tokios sąvokos, jog jie savo vaikų atsisakė, paliko, išsižadėjo
ir panašiai. Niekas negali atsisakyti vaiko. Biologiniai tėvai negali
pasirūpinti vaiku patys, todėl jie sutinka, kad jis būtų įvaikintas,
konferencijoje aiškino Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo
tarnybos direktorė O.Tarvydienė. Pasak jos, tokie pasakymai labai
žeidžia vaiką. Tokiu atveju tik įtėviai gali padėti vaikui suprasti
ir išaiškinti, kad ne visi suvokia įvaikinimo svarbą ir parengti
jį su tuo susitaikyti, nes, deja, su tuo vaikas susidurs visą savo
gyvenimą. Pasak O.Tarvydienės, įvaikinimas tai būdas tapti šeima,
kaip ir gimimas. Tai vienas iš šeimos planavimo būdų. Apmaudu, kad
vis dar dažnai kalbant apie įvaikinimą, biologinė vaiko šeima vadinama
tikraisiais tėvais. Tai sudaro prielaidą, kad įtėviai, su kuriais
vaikas gyvena, nėra tikrieji, kad įvaikinimo santykiai tarsi yra
mažiau reikšmingi nei gimimo ryšiai. Tačiau prisiminkime liaudies
išmintį, bylojančią, kad tikrieji tėvai ne tie, kurie pagimdė, o
tie, kurie užaugino. O.Tarvydienė teigia, kad įvaikinimas tai
mūsų visuomenės gyvenimo pasekmės paliktų vaikų šalinimo gerąja
prasme būdas. Kodėl retai kada kalbama apie tos pasekmės priežastį
žmones, paliekančius savo atžalas, kodėl jie tai daro, kas veikiama
ir sprendžiama, kad jie to nedarytų? Beveik visi, kalbantys ar rašantys
žiniasklaidoje, smerkia biologinius tėvus, bet nesiekia įsigilinti,
kodėl šeimos atsisako vaikų. Dar vienas gajus žiniasklaidos suformuotas
neigiamas požiūris į įvaikintus vaikus esą jiems duoda viską,
bet jie nuseka savo biologinių tėvų pėdomis. Tokie pasisakymai dar
labiau sustiprina visuomenėje ir taip vyraujantį mitą, jog vaikų
elgesys, įpročiai yra genetiškai paveldimi. Tai netiesa. Aplinka
ir šeima, kurioje įvaikintas vaikelis auga, turi didžiausią įtaką
jo tolesniam gyvenimui ir asmenybei formuotis. Baimė dėl blogų genų
yra bene didžiausias stabdys įsivaikinant. Pastogę iš šilumą paliktiems
vaikams suteikusios lietuvių šeimos vis atviriau prabyla apie įvaikinimo
procesą, ryžtasi viešai atskleisti savo mintis, išgyvenimus apie
tai, kaip svarbu neslėpti įvaikinimo fakto nuo vaiko, o kuo atviriau
atskleisti jam visą tiesą. Todėl didžiausią įtaką visuomenės požiūrio
laisvėjimui daro pačių įvaikinusių šeimų atsivėrimas ir išsipasakojimas,
dėl to formuojasi teisingas supratimas ir nuomonė, kad įvaikinimas
toks pats, kaip ir gimusio vaikelio atėjimas į šeimą, tik jo kelias
kitoks. Dabar vis daugiau vaikų žino, kad viena šeima jie tapo per
įvaikinimą.
O.Tarvydienė paminėjo faktus dėl įvaikinimo tendencijos
gerėjimo. Pavyzdžiui, 2000 metais lietuvių šeimos įvaikino 37 be
tėvų globos likusius vaikus, o štai 2005-aisiais tokių vaikų buvo
88. Per 2003 metus į norinčiųjų įvaikinti Lietuvos piliečių sąrašą
iš viso buvo įrašytos 72 šeimos, 2004 metais 103, o per 2005-uosius
buvo įtraukta net 111 šeimų. 2004 metais pirmą kartą organizuotas
lietuvių ir užsienio šeimų, įvaikinusių vaikučius, susitikimas Lietuvoje.
Pernai jis taip pat įvyko mūsų šalyje. Anot O.Tarvydienės, reikia
suprasti ir nepamiršti, jog šiuo atveju svarbiausia ne šeimos teisė
į vaiką, o vaiko teisė į šeimą. Ne šeima padaro vaiką laimingą,
o vaikas padaro laimingą šeimą.
Su jauduliu klausėmės įtėvio E.Paužos nuoširdaus
išpažinimo ir patirties trečius metus auginant įvaikintą Aistę.
Vyras pasakojo, kad jo sūnus Vilius taip prisirišo prie sesers,
jog net nekyla minčių, kad mergaitė įvaikinta. E.Pauža prisipažino,
jog dar nesusituokęs planavo įsivaikinti. Mat jo mama dirbo vaikų
globos namuose ir retkarčiais jį pagąsdindavo, kad jei neklausys
ir bus negeras, eis gyventi į internatą. Atmesdamas visas apkalbas
ir atkalbinėjimus, E.Pauža su žmona žengė žingsnį įvykdė savo
ilgai puoselėtą norą ir padovanojo Aistei šviesų gyvenimą. Vyras
dėkojo Pastogės vedėjai K.Radvilienei už paramą, patarimus ir
suteiktą informaciją kursų metu, drąsino būsimuosius įtėvius.
Klausantis VDU Lietuvių literatūros katedros lektorės
dr. A.Gustaitienės, beje, taip pat įsivaikinusios du berniukus,
temos Nevaisingumas šiuolaikinės literatūros top motyvas, galima
buvo pajusti didžiausią moters troškimą tapti motina ir taip įprasminti
save auginant vaikus. Tai svarbiausia misija, kuri patikėta moteriai.
Genetikos gydytoja rezidentė V.Ašmonienė plačiau
nušvietė vaikų elgsenos genetiką, paveldėjimo tipus, analizavo homoseksualumą
bei narkomanijos genetiką.
Apie tai, kaip anksti kūdikis išmoksta skirti
savus ir svetimus, apie prieraišumo formavimąsi ankstyvajame vaiko
amžiuje supažindino medicinos psichologė E.Grakauskaitė-Kodikienė.
Kūdikio prieraišumas formuojasi palaipsniui, pirmuosius šešis gyvenimo
mėnesius. Norėdami ir toliau išsaugoti artumą su vaiku, turėtume
besąlygiškai jį mylėti ir vertinti.
R.Kukauskas sudomino savo pranešimu Suporavimo
procedūra įvaikinant.
Bene labiausiai rūpimus klausimus įtėviams ar
besiruošiantiems jais tapti aptarė K.Radvilienė savo pasisakyme
Atviras kalbėjimas su įvaikintu vaiku. Ji pastebėjo, kad Lietuvoje
daugiau nei 80 proc. įvaikinamų vaikų nėra visiški našlaičiai
jų biologiniai tėvai yra gyvi. Todėl šeimoms, įvaikinusioms vaiką,
reikia turėti daug drąsos priimti gyvenimo realybę tokią, kokia
ji yra, būti jai atviram, atvirai apie ją kalbėti su vaiku, su ja
susitaikyti. Tai nėra taip paprasta. Anot K.Radvilienės, šeimos,
įvaikinančios vaikus, turėtų suprasti, jog pagalba vaikui, rūpinantis
tik jo dabartimi, yra paviršutiniška ir ne visiškai išspręsta. Štai
ką kalba įvaikintą vaiką auginanti mama: Niekada nebuvo minties
nuslėpti tai, kaip tu atsiradai mūsų šeimoje. Netikiu, kad, nežinodamas
tiesos apie savo praeitį, tu augtum laimingesnis. Būdama neatvira,
aš apkabinčiau tave ne visą, o tik dalį tavęs tą dalį, kuri man
patinka, kuri neskaudina... Bet tada mano meilė tau būtų ne visa...
Noriu apkabinti ir mylėti tave visą su tavo kilme ir praeitimi,
su tavo skausmu... ir tada mano meilė tau taps gydanti. Neatvirumo
problema įvaikinime yra susijusi ne su vaikais, o su suaugusiais.
Vaikai pajėgūs priimti ir suprasti viską, jei pasakosime jiems atvirai,
atsižvelgdami į jų amžių. Įvaikinti vaikai visą gyvenimą jaus skausmą,
susijusį su pirmųjų tėvų praradimu. Jei padėsime jiems su tuo susitaikyti,
kartu su praradimu jie įgis dovaną gebėjimą prisitaikyti, gebėjimą
atleisti, mylėti savo gyvenimą tokį, koks jis yra. Todėl neignoruokime,
o priimkime savo vaikų prigimtines žaizdas su šiluma ir padėkime
joms gyti. Tik nuo mūsų, suaugusiųjų, priklauso, ar jie šią dovaną
gaus, ar ne, kalbėjo Pastogės direktorius R.Kukauskas ir dėkojo
konferencijos dalyviams už rūpestį sprendžiant vieną opiausių klausimų
Lietuvoje įvaikinimą.
Ričardo ŠAKNIO nuotraukos
© 2006 XXI amžius
|