Dvi strategijos abortų politikai užbaigti
Mindaugas BUIKA
Imtasi pragmatiškų priemonių gyvybei išsaugoti
Įspūdinga ir sektina Jungtinių Amerikos Valstijų
gyvybės gynėjų įstatyminė kova siekiant sustabdyti beatodairišką
negimusių kūdikių žudymą abortais vyksta dviem plotmėmis. Pirmiausia
iškeliant pragmatiškumą bandoma paveikti gyvybės kultūrai palankius
įstatymų leidėjus, kad būtų nuosekliai ir palaipsniškai patvirtinamos
tokios teisinės normos, kuriomis motinos įsčiose bręstančiam žmogaus
vaisiui būtų garantuota galimybė išvysti dienos šviesą nėštumo pabaigoje.
Tarp šių priemonių galima paminėti privalomą kūdikio
laukiančių moterų informavimą apie aborto riziką jos sveikatai ir
vaisingumui, apie galimas palankias socialines alternatyvas išvengiant
nėštumo nutraukimo; asmens teisių pripažinimą negimusiam kūdikiui,
įskaitant paveldėjimo teisę bei bausmės sugriežtinimą už prievartą
prieš nėščią moterį (faktiškas pasikėsinimas į du asmenis); nutraukti
aborto operacijos finansavimą iš biudžeto, nes toks finansavimas
iš visų mokesčių mokėtojų lėšų verčia bendradarbiauti blogyje ir
tuos, kurie tam prieštarauja; reikalauti privalomo tėvų sutikimo
nepilnamečių aborto atvejais bei vyro sutikimo jo žmonos galimam
nėštumo nutraukimui; įteisinti mediko teisę atsisakyti daryti abortus
sąžinės pagrindu be pasekmių jo profesinei karjerai; galimybę rengti
manifestacijas, piketus prie kūdikių skerdyklomis vadinamų aborto
darymo klinikų.
Šių ir daugelio kitų gyvybę ginančių priemonių
įtvirtinimas teisiniais aktais stiprina užtvaras legaliems abortams,
saugo negimusius kūdikius ir jų motinas, taip pat ugdo visą visuomenę.
Kaip yra pabrėžęs popiežius Jonas Paulius II savo 1995 metų enciklikoje
Evangelium vitae, Bažnyčia remia kiekvieną, netgi ir nuosaikiausią
įstatyminį žingsnį, kuriuo sulaikoma nuo kėsinimosi į žmogaus gyvybę,
šventą ir neliečiamą nuo prasidėjimo momento iki natūralios mirties.
Tą patvirtino ir popiežius Benediktas XVI, kuris viename pokalbyje
su Lotynų Amerikos vyskupais sakė, jog abortas yra nusikaltimas
ne tik prieš žudomą kūdikį, bet ir prieš visą visuomenę, kurios
globotinas narys jis jau yra.
Drąsus ir vertas paramos Pietų Dakotos precedentas
Šalia minėtų pragmatiškų įstatyminių užtvarų abortams,
apie kurių priėmimą ir įgyvendinimą ne kartą rašyta XXI amžiaus
priede Pro Vita, atsižvelgiant į JAV federalinę konstitucinę struktūrą
bei vis stiprėjantį dvasiškai atgimstančios amerikiečių visuomenės
nepakantumą nekaltos ir silpnos žmogaus gyvybės naikinimui, atskiros
šalies valstijos kelia iniciatyvą priimti radikalius įstatyminius
aktus, kuriais būtų beveik visiškai uždraustas nėštumo nutraukimas.
Kaip tik toks yra Pietų Dakotos valstijos gubernatoriaus Maiko Raundso
kovo pradžioje pasirašytas įstatymas, kuriuo uždrausti visi abortai,
netgi išžaginimo ir incesto atvejais, darant vienintelę išimtį,
kai iškilusi reali grėsmė motinos gyvybei. Tačiau netgi ir tokiomis
aplinkybėmis gydytojai privalo dėti esmines medicinines pastangas,
kad būtų išgelbėtos tiek motinos, tiek ir negimusio kūdikio gyvybės.
Pagal šį įstatymą, kurį Pietų Dakotos parlamento
Atstovų rūmai balsavimu patvirtino 50 už ir tik 18 prieš
bei Senatas atitinkamu santykiu 23 už, ir 12 prieš, už aborto
atlikimą gydytojai gali būti baudžiami iki penkerių metų laisvės
atėmimo. Moterys už aborto atlikimą nebaudžiamos, nes jos gali būti
išorinio spaudimo aukos ir, būdamos streso būsenos, gali nesuvokti
savo poelgio pasekmių. Tuo tarpu gydytojai profesionalai turi įvertinti
visą operacijos riziką, todėl atsako savąja Hipokrato priesaika.
Gerai žinoma, kad patyrusio mediko patarimai bei rekomendacijos
didele dalimi nulemia tolesnį moters poelgį.
Pietų Dakotoje atliktais tyrimais nustatyta, kad
iš krikščioniškuose krizinio nėštumo centruose apsilankiusių moterų
po reikiamų konsultacijų tik 2 proc. nusprendžia daryti abortus.
Tuo tarpu visiškai priešingai yra Planuotos tėvystės federacijos
ir kitų abortų skatintojų turimose panašiose institucijose, kuriose
pradėtas vaisius dehumanizuojamas, prilyginamas ląstelių sankaupai
ar tiesiog gimdos turiniui, kurio motinos turi kuo greičiau atsikratyti.
Taip suklaidintos moterys dažniausiai renkasi savo kūdikio gyvybės
nutraukimą ir tik vėliau suvokia tragiškas tokio poelgio pasekmes
bei patiria dar didesnę psichologinę traumą. Pietų Dakotos abortus
draudžiančiame įstatyme pabrėžtinai nurodoma, kad jame kalbama apie
dviejų asmenų motinos ir negimusio kūdikio teises, kurias, pirmiausia
prigimtinę ir neatsiejamą teisę gyventi, gina valstijos konstitucija.
Bažnyčia pabrėžia visuomenės ugdymo svarbą
Nedidelės Pietų Dakotos joje gyvena 755 tūkst.
gyventojų ir JAV ji užima 46-ą vietą tarp penkiasdešimties šalies
valstijų du katalikų vyskupai pritarė naujajam įstatymui, kartu
pabrėždami, kad reikalingos tolesnės visuomenės švietimo ir socialinės
pastangos gyvybės kultūrai įtvirtinti. Rapidsičio vyskupas Bleizas
Kapičius savo pareiškime teigė, jog Pietų Dakotos piliečiai ir jų
rinkti atstovai gali teisėtai didžiuotis sprendimu atstatyti negimusio
kūdikio teises. Tačiau gyvybės kultūrai įtvirtinti nepakanka vien
tik įstatymų ir struktūrų pakeitimo, tam reikalingos auklėjimo
pastangos. Todėl kiekvienas, nuoširdžiai suinteresuotas gyvybės
apsaugos reikalu, turi kalbėti į savo bendrapiliečių širdis ir
protus apie žmogiškosios gyvybės orumą visuose jos vystymosi etapuose,
nes kitaip priimtasis įstatymas turės silpną pagrindą.
Vyskupas B.Kapičius taip pat priminė, kad gyvybės
kultūros kūrimas, kaip šiuolaikinės visuomenės uždavinys, prasideda
negimusio kūdikio gynimu, bet tuo neužsibaigia. Todėl jis paragino
katalikus darbuotis, kad gautų pakankamai pajamų oriam gyvenimui
palaikyti, paramos vienišoms motinoms, adekvataus šeimų sveikatingumo,
jaunimo atitinkamo švietimo, pagaliau dėl mirties bausmės atšaukimo
Jungtinėse Valstijose. Kitas Pietų Dakotos katalikų ganytojas Sju
vyskupas Samilas Akila taip pat pasidžiaugė, kad priimtas naujasis
įstatymas skatina kultūrą, kuri rodo pagarbą žmogaus gyvybei, ir
dabar dar atkakliau reikia dėti pastangas, kad būtų perkeistos
mūsų bendrapiliečių širdys ir protai. Visi žmonės turi pripažinti
žmogaus gyvybę kaip Dievo dovaną, tada minėto įstatymo būtų tvirtai
laikomasi. O dėl Bažnyčios, tai jos pozicija yra aiški: žmogaus
gyvybė yra šventa, nes ji savyje neša Dievo kuriamojo veikimo pasekmę,
todėl niekas neturi teisės jos sunaikinti.
Pasirašydamas naująjį abortą draudžiantį įstatymą
Pietų Dakotos gubernatorius M.Raundsas sakė, jog pasaulio istorija
parodė, kad tikrasis patikrinimas civilizacijai yra tai, kaip žmonės
elgiasi su labiausiai pažeidžiamais ir bejėgiais jų visuomenės nariais.
Būtent tokie nariai yra negimę kūdikiai, kuriuos, įstatymo iniciatorių
nuomone, ypač reikia saugoti. Ir aš su jais sutinku, tvirtino
gubernatorius. Pripažinęs, kad iki įstatymo įsigaliojimo liepos
mėnesį jis bus bandomas užblokuoti apygardos teismuose, M.Raundas
sakė, jog, nepriklausomai nuo teismų galimo sprendimo, valstijos
valdžia tęs rūpinimąsi tiek negimusių kūdikių, tiek ir jų motinų
gerove. Kad ir kokios būtų nėštumo aplinkybės, mes negalėsime apginti
nekalto kūdikio, jeigu nebus rūpinamasi ir ginama jo motina, pabrėžė
Pietų Dakotos gubernatorius. Mes turime padėti kiekvienai motinai
branginti tą dovanos vertę, kuri yra jos kūdikis, ir paremti šią
motiną tiek dėl jos pačios, tiek ir dėl kūdikio gerovės.
Svarstomi išžaginimo ir incesto atvejai
JAV prezidentas Džordžas Bušas, kuris yra žinomas
gyvybės kultūros skatintojas ir yra parėmęs šalies Kongrese priimtus
federalinius įstatymus, kuriais vienokiu ar kitokiu pragmatiniu
būdu siekiama apriboti prieš 33 metus patvirtintą abortų legalumą,
kol kas tiesiogiai nepasisakė dėl radikalaus Pietų Karolinos įstatymdavių
sprendimo. Vienoje kovo pradžioje surengtoje spaudos konferencijoje
Baltųjų rūmų atstovas ryšiams su žiniasklaida Skotas Maklelanas,
atsakydamas į klausimą dėl prezidento nusistatymo Pietų Karolinos
įstatymo atžvilgiu, pareiškė, kad prezidentas Dž.Bušas priešinasi
abortams su trimis išimtimis. Kokios tos išimtys, S.Maklelanas
nedetalizavo, tačiau Jungtinėse Valstijose tradiciškai tai priimama
kaip išžaginimo, incesto ir grėsmės motinos gyvybei atvejai.
Tačiau Pietų Karolinos parlamento priimtas ir
valstijos gubernatoriaus parašu patvirtintas įstatymas abortui atlikti
numato tiktai vieną išimtį realų pavojų motinos gyvybei. Iš tikrųjų
vadovaujantis integralia logika negalima vieno tragiško nusikaltimo
moters išžaginimo atsverti kitu, dar baisesniu nusikaltimu
jos kūdikio nužudymu. Be abejonės, prievartos auka nusipelno visokeriopos
užuojautos ir paramos, o prievartautojas griežtos bausmės, tačiau
nekalto kūdikio gyvybės sunaikinimas suteiktų akivaizdų veidmainystės
elementą moralės nuostatoms.
Tuo labiau kad kiekviena išimtis taip pat duoda
pagrindą įvairiems sukčiavimams. Pavyzdžiui, daugelis įstatymų,
kuriuose nurodoma, kad abortai leidžiami, jeigu iškilęs pavojus
motinos fizinei ar psichinei sveikatai, faktiškai visiškai legalizuoja
negimusios gyvybės naikinimą. Bet tada net moters baimė gimdyti
gali būti vertinama kaip pavojus jos psichikos sveikatai ir duotų
neva teisėtą pagrindą abortui atlikti. Panašiai atsitiktų, jeigu
moteris, pavyzdžiui, ketvirtą nėštumo mėnesį ateitų į kliniką daryti
aborto teigdama, jog taip nusprendė, nes kažkada buvo išprievartauta.
Štai kodėl pastaruoju metu, kai, sekant Pietų Dakotos pavyzdžiu,
abortą draudžiantys įstatymų projektai pateikti svarstyti kitose
Amerikos valstijose Džordžijoje, Indianoje, Kentukyje, Ohajuje,
Tenesyje, Misuryje, Vakarų Virdžinijoje, Oklahomoje pagrindiniai
svarstymai susitelkia tik į galimas išimtis.
Vis labiau remiamos gyvybės kultūros nuostatos
Kovo mėnesį Misisipės valstijos Atstovų rūmai
didele balsų dauguma 94 už ir 25 prieš taip pat priėmė įstatymą,
draudžiantį abortus, tačiau po karštų debatų išimtys išžaginimo
ir incesto atvejams buvo padarytos. Valstijos gubernatorius Heilis
Barburas irgi pareiškė, kad jame įtvirtinus minėtas išimtis jis
noriai pasirašytų minėtą įstatymą. Vietinės gyvybės gynimo organizacijos
Pro Life Mississippi vadovė Teri Hering džiaugėsi priimtuoju įstatymu,
tačiau reiškė nepasitenkinimą dėl daromų išimčių... Mes esame nepatenkinti,
kad įvestos išimtys abortui išžaginimo ir incesto atvejais, sakė
ji. Manau, mes turime turėti aiškią teisinę nuostatą dėl gyvybės,
ir kūdikis neturi būti žudomas dėl jo tėvo nusikaltimo.
Sveikinant naujų negimusią gyvybę ginančių įstatymų
priėmimą atskirose JAV valstijose, tenka realiai suprasti, kad jų
veikimas dar nėra garantuotas, nes Planuotos tėvystės federacija
bei kitos mirties kultūros atstovai kaip buvo anksčiau stengsis
juos užblokuoti žemesnių instancijų teismuose. Tokiais atvejais
gyvybės gynėjų žvilgsniai krypsta į JAV Aukščiausiąjį Teismą, kuris
iki šiol atsisakydavo peržiūrėti apygardų teismų sprendimus dėl
abortus draudžiančių įstatymų valstijose įšaldymo. Po praėjusiais
metais prezidento Dž.Bušo atliktų naujų nominacijų Aukščiausiasis
Teismas tapo gerokai atnaujintas ir dabar jame katalikai pirmą kartą
Jungtinių Valstijų istorijoje sudaro daugumą. Tačiau daugelis stebėtojų
reiškia pagrįstas abejones, kad Aukščiausiasis Teismas jau yra pasirengęs
atšaukti abortų legalumą federaliniu lygiu, todėl išlieka svarbus
pragmatinis priėjimas dalinėmis įstatyminėmis normomis toliau
stabdyti negimusių kūdikių genocidą dėl patogumo, ypač kad šias
pastangas taip pat remia Bažnyčia.
Prieš metus, 2005-ųjų balandį, surengta nacionalinė
apklausa parodė, kad beveik du trečdaliai amerikiečių pasisako prieš
abortų legalumą, išskyrus minėtas išimtis: 17 proc. teigė, jog negimusio
kūdikio žudymas niekada nepateisinamas; 14 proc. daro išimtį, kai
iškilusi grėsmė motinos gyvybei; 31 proc. abortą leistų tik išžaginimo
ir incesto atvejais. Tuo tarpu 21 proc. amerikiečių pateisina abortą
pirmaisiais trimis nėštumo mėnesiais, 4 proc. pirmaisiais šešiais
nėštumo mėnesiais ir 10 proc. pasisako už aborto legalumą bet kuriuo
laiku, dėl kiekvienos priežasties. Taigi gyvybės kultūros idėjų
populiarumas JAV visuomenėje įgyja vis platesnį mastą ir abortus
draudžiančių įstatymų priėmimo protrūkis teisingai atspindi šias
tendencijas.
© 2006 XXI amžius
|