Slaptųjų tarnybų dokumentus pasklaidžius
Mirties ir gyvybės kultūros akivaizdoje
Jovita NIŪNIAVAITĖ-LESIENĖ
Nacionalistiniai elementai blaivybės priedangoje
1979 m. rugsėjo 8 d. Vilniuje, Elektros prietaisų
gamykloje, įvyko blaivybei pritariančiųjų sąskrydis, kurį surengė
inžinierius Juozas Kančys. Jame norėta atgaivinti prieškario Lietuvoje
veikusią blaivybės draugiją. Deja, prasidėjusį posėdį sovietiniai
valdininkai brutaliai nutraukė. Tapo aišku, kad valdžia neleis oficialiai
atgaivinti ar kurti naują blaivybės draugiją.
1981 m. birželio 2 d. Orgtechstatybos treste įkurtas
statybininkų blaivybės klubas Sąjūdis, patvirtinti nuostatai,
išrinkta taryba, jos pirmininku tapo Pramonės statybos projektavimo
instituto vyr. konstruktorius inžinierius Juozas Kančys, pavaduotoju
Orgtechstatybos tresto vyr. inžinierius Jonas Kačerauskas (vėliau
inžinierius Vytautas Uogelė). Per du mėnesius į klubą įstojo 31
narys. Blaivininkai rinkosi į posėdžius, kūrė ateities planus, ruošėsi
klubo įkūrimo šventei, po visą Lietuvą išsiuntinėjo 1500 pakvietimų.
Vakaronė turėjo įvykti 1981 m. rugsėjo 12 d. Statybininkų rūmuose.
Susirinkę į renginį vilniečiai bei suvažiavę iš kitų vietovių dalyviai
pamatė, kad Statybininkų rūmai apsupti milicijos, niekam į rūmus
nebuvo leidžiama įeiti. Šventės organizatoriams pavyko susitarti
su Orgtechstatybos tresto vadovais, ir suvažiavimas įvyko, tačiau
po to jie buvo administracine tvarka nubausti, Jonas Kačerauskas
nukentėjo, o blaivybės klubo veikla treste uždrausta.
Klubo Sąjūdis veikla nežlugo, tik plėtėsi nelegaliomis
sąlygomis. Klubo nariams KGB draudė nuomoti patalpas, rengti vakarones,
susirinkimus, repeticijas. Klubo vadovai ieškodavo galimybių tęsti
veiklą ir jų rasdavo, naudodavosi gerų žmonių, kurie sales renginiams
užsakydavo savo vardu, parama. Susirinkimai, posėdžiai, repeticijos
vykdavo privačiuose butuose, o renginiai įvairių organizacijų
patalpose. Išnuomotose pobūvių, valgyklų ar restoranų salėse buvo
švenčiamos krikštynos, katalikiškos šventės, įvairūs minėjimai,
klubo narių jubiliejai. Dalyvaudavo mokslininkai, gydytojai, dvasininkai,
rašytojai, poetai, dainininkai. Atvažiuodavo svečių iš Rygos, Talino,
Maskvos ir kitų miestų, kur veikdavo panašūs blaivybės klubai, ir
jų dalyviai taip pat susidurdavo su didelėmis problemomis. Į renginius
susirinkdavo po kelis šimtus žmonių. Susirinkimuose pranešimus skaitydavo
narkologai, pedagogai, psichologai ir kiti specialistai, savo darbe
nuolat susiduriantys su tragiškomis pražūtingo alkoholio vartojimo
pasekmėmis. Skambėdavo lietuviškos dainos, vyraudavo senųjų lietuviškų
tradicijų dvasia. KGB pareigūnams tapo aišku, kad sovietinės okupacijos
metu blaivybės klubo Sąjūdis veikla prilygsta disidentiniam judėjimui,
todėl persekiojo aktyvesnius klubo narius, kvietė juos į KGB rūmus,
grasino ir gąsdino, kad nenutraukiantys aktyvios veiklos klubo nariai
bus atleidžiami iš darbo, pažeminti pareigose, išbraukiami iš eilės
butui gauti ir pan. Pavyzdžiui, 1988 metų KGB pažymoje Apie respublikoje
išaiškintus savarankiškus (neformalius) judėjimus... teigiama,
kad LSSR teritorijoje išaiškinta daug neformalių grupuočių, kurios
siekė veikti nekontroliuojamos partinių, tarybinių organų ir visuomeninių
organizacijų, jų veikla kreipiama neigiama kryptimi. Paminėta, kad
kovos už blaivybę klubas Sąjūdis, kuris 1981 metais nacionalistinių
elementų sukurtas, tiesiogiai palaikomas reakcingai nusiteikusių
kunigų. Per trumpą laiką klubo aktyvistams, naudojant populiarius
kovos už blaivų gyvenimo būdą ir susijusių su tuo tautinių tradicijų
bei papročių atgimimo lozungus, pavyko įtraukti į judėjimą daug
jaunimo bei mokslinės ir kūrybinės inteligentijos, organizuoti kituose
miestuose panašius blaivybės klubus (Kaune, Klaipėdoje, Rokiškyje,
Alytuje, Ukmergėje ir kitur). Nacionalistiniai elementai, veikdami
su blaivybės priedanga, išsiskyrė operatyvumu, sugebėjimu pasinaudoti
susiklosčiusia situacija, visų dalyvaujančiųjų judėjime jėgų ir
priemonių solidarumu. Pažymima, kad:
judėjimo lyderiais tampa įsivaizduojami
(tariami) autoritetai, parodant juos kaip aktyvius kovotojus už
blaivybę ir socialinį teisingumą, kurio, esą, neturi atitinkami
valdžios atstovai;
vyksta vienminčių branduolio formavimas,
veikiant jį nacionalistine dvasia, pasinaudojant humaniškais lozungais
ir lenininėmis citatomis;
sudaromas garbingų svečių fondas, kuriame
įžymūs mokslininkai, artistai, rašytojai, socialistinio darbo
didvyriai ir panašūs, jų autoritetas ir įtaka panaudojami pridengiant
nacionalistinę judėjimo esmę;
į organizacinį-propagandinį procesą įtraukiama
katalikų dvasininkija, iš jos gaunama judėjimui reikalinga materialinė
parama.
Rašoma, kad klubo Sąjūdis veikla palaikoma nelegalių
nacionalistinių leidinių Lietuvos Katalikų Bažnyčios kronika (LKBK),
Aušra ir kitų, antisovietinių lietuvių radijo stočių Amerikos
balsas, Laisvoji Europa, Vatikano radijas transliacijų. Po
partijos ir vyriausybės 1985 metais priimto nutarimo dėl kovos su
girtavimu ir alkoholizmu išvystymo klubo Sąjūdis vadovai atsisakė
įsijungti į oficialiai įsteigtą organizaciją Blaivybės draugija,
stengdamiesi išlaikyti nepriklausomybę nuo bendros linijos, kurią
vedė partiniai organai. Nuo tada vis aiškiau pradėjo reikštis nacionalistinės
ir antirusiškos Sąjūdžio aktyvistų pozicijos, plečiami jų ryšiai
su nacionalistais ir klerikalais ekstremistais. 1987 11 22 švęsdamas
savo 60 metų jubiliejų klubo vadovas Juozas Kančys iš priešiškų
pozicijų įvertino 1940 metų Lietuvos įstojimą į SSRS. Šią pažymą
pasirašė LSSR KGB 5-osios tarnybos viršininkas E. Baltinas (LYA,
f. K-35, ap. 2, b. 440, l. 133141).
1985 metais blaivybės klube Sąjūdis jau buvo
370 narių. Daugelis aktyviai dalyvavo klubo veikloje, bet, vengdami
persekiojimų, į klubo narius nesirašė.
Statybininkų blaivybės klubo Sąjūdis nariai
Vilniaus ir kitų miestų bei miestelių bažnyčiose, šventoriuose sakė
kalbas, giedojo giesmes, dainavo patriotines dainas, diegė aukštos
moralės principus, propagavo gražias tradicijas, ugdė tautinį sąmoningumą,
skatino išlikti dorais, blaiviais lietuviais, puoselėjo viltį, kad
Lietuva atgaus nepriklausomybę. Po tokių renginių organizatoriai
ir parapijų klebonai buvo kviečiami į saugumą, tardomi, baudžiami.
1984 metais buvo švenčiamos bene pirmos Lietuvoje
etnografinės, bealkoholinės vestuvės pagal J. Niūniavaitės, I. Borisevičienės,
G. Jakubčionio sukurtą scenarijų. Šventėje dalyvavo 220 žmonių,
vestuvių organizavimo rūpesčiai gulė ant J. Kančio ir V. Uogelės
pečių.
Blaivi tauta laisva tauta
Organizuoti ir vesti blaivybės klubo renginius
dažnai padėdavo Raskilos dainų klubo dalyviai. Kiekviename sambūryje
skambėdavo etnografinės dainos, buvo gaivinamos tautinės tradicijos,
palaikomas ir ugdomas tautiškumas ir blaivi gyvensena. Su šūkiu
Blaivi tauta laisva tauta buvo renkami parašai-pasižadėjimai
nevartoti svaigalų. Blaivystės sąjūdis tapo užuovėja visiems, kas
buvo neabejingas savo krašto likimui, kas troško tiesos žodžio,
kas svajojo apie Lietuvos nepriklausomybės atgavimą. Sąjūdyje dalyvavo
apie 1000 žmonių. Tai buvo viena gausiausių draugijų. Sovietų valdžia
nebeįstengė jos kontroliuoti.
Į klubą rinkdavosi drąsūs, siekiantys išsilavinimo
ir dvasinės pažangos įvairaus amžiaus žmonės. Klubas bendravo su
Kijevo, Maskvos, Leningrado, Rygos, Sverdlovsko, Nižnij Tagilo,
Dniepropetrovsko, Novokuznecko blaivininkais ir disidentais, keitėsi
informacija apie blaivybės veiklą, kartu organizavo įvairius minėjimus.
Be anksčiau paminėtų blaivybės klubo Sąjūdis
įkūrėjų ir vadovų, minėtini šiuo metu jau veteranais laikomi dalyviai:
Gediminas Ardzijauskas, Adelė Brazdžiūtė, Kleopa Budvytytė, Nerijus
Čepulis, Stanislava ir Donatas Daukšos, Pranas Gaigalas, Gediminas
Jakubčionis, Valerija Kančienė, Petras Labanauskas, Balys Lipskis,
Jovita ir Silvija Niūniavaitės, Vladas Šiuparis, Vaclovas Ralys,
Leokadija ir Zigmas Ratautai, Inita Tamošiūnienė, Juozas Tonkūnas,
Vytautas Turčinavičius, Povilas Varnelė ir kt. Deja, dauguma iš
jų jau išėjo Amžinybėn. Šie žmonės tautos labui negailėjo nei laiko,
nei lėšų, nei energijos.
1987 m. rugpjūčio 23 d. mitinge prie Vilniuje
esančio Adomo Mickevičiaus paminklo, minint Lietuvai pragaištingą
Molotovo-Ribentropo paktą, dalyvavo ir blaivybės klubo Sąjūdis
nariai: Adelė Brazdžiūtė, Nerijus Čepulis, Juozas Kančys, Jovita
Niūniavaitė, Vaclovas Ralys, Vladas Šiuparis. Manau, kad mitinge
buvo ir daugiau klubo narių.
Blaivybės klubo nariai gausiai dalyvavo 1988 metais
Vilniuje Šv. Mikalojaus bažnyčioje įvykusiame Vasario 16-osios minėjime.
Tėviškės žiburiai (Kanada) 1988 m. vasario 23 d. rašė, kad jau
vasario 14 d., sekmadienį, Vilniuje dienos metu susirinko aktyvistų
ir Blaivybės klubo narių minia, kuri bandė žygiuoti į Rasų kapines
padėti gėlių prie dr. Jono Basanavičiaus paminklo, bet milicijos
ir jos talkininkų buvo išsklaidyta. Vasario 16 dieną po vakarinių
pamaldų minėjimai prasidėjo Šv. Onos ir Šv. Mikalojaus bažnyčiose.
Po šv. Mišių sugiedotas Lietuvos himnas. Prie Šv. Mikalojaus bažnyčios
laukė milicininkų ir draugovininkų gretos, pro kurias žmonės turėjo
praeiti po vieną. Kai kuriuos milicija griebė ir mušė. Iš bažnyčios
minia patraukė prospekto link, bet milicija išblaškė.
Itin įsimintinas blaivybės klubo Sąjūdis organizuotas
1988 m. liepos 12 d. minėjimas. Iš pat ryto kai kurie mitingo organizatoriai
buvo sulaikyti (J. Kančys, A. Terleckas ir G. Jakubčionis). Jie
buvo nugabenti į Mindaugo gatvėje buvusį milicijos skyrių. Į Vilniaus
Gedimino aikštę gausiai susirinkusi minia nepabūgo kariuomenės,
kuri buvo apsupusi mitingo vietą. Mitingo organizatoriai perskaitė
rezoliuciją, pranešė apie sulaikytuosius. Pastarasis minėjimas buvo
skirtas priminti okupantams 1920 metais pasirašytą Lietuvos ir Sovietų
Rusijos sutartį, kuria Leninas pripažino Lietuvai nepriklausomybę
visiems laikams.
Lietuvos blaivybės sambūris
Okupacinė valdžia su dideliu įniršiu trukdė minėjimams,
susibūrimams, eitynėms, tačiau nebepajėgė kontroliuoti veiksmų,
nukreiptų Lietuvos nepriklausomybės link. 1988 m. lapkričio 12 d.,
minint M. Valančiaus blaivybės sąjūdžio pradžios 130-ąsias metines,
Vilniuje, prie Katedros, Lietuvos vyskupai, vadovaujami kardinolo
Vincento Sladkevičiaus, aukojo šv. Mišias už Lietuvos blaivėjimą.
Iškilmėse dalyvavo apie 10 000 žmonių. Po jų įvyko išplėstinė konferencija,
kurioje dalyvavo daugelio Lietuvos parapijų blaivininkai, dvasininkai,
vienuoliai. Buvo pasidalyta blaivybės veiklos patirtimi, aptarta
tolesnė jos plėtotė. Konferencijoje subrendo idėja klubą Sąjūdis
išplėsti į visos Lietuvos blaivybės sambūrį. Tada buvo nutarta leisti
laikraštį Blaivioji Lietuva (steigėjas ir redaktorius žurnalistas
Juozas Jurevičius), Pirmasis jo numeris išėjo 1989 metų gegužę.
Konferencijoje buvo sudaryta iniciatyvinė grupė vyskupo Motiejaus
Valančiaus blaivybės sąjūdžiui atkurti, naujiems įstatams parengti
ir steigiamajam suvažiavimui sušaukti.
1989 m. lapkričio 8 d. Plungėje susirinko daugiau
kaip 1000 visos Lietuvos blaiviųjų katalikų ir vadovaujami vyskupo
Antano Vaičiaus atkūrė dar M. Valančiaus pradėtas steigti Lietuvos
blaivybės brolijas.
Vyskupo Motiejaus Valančiaus blaivybės sąjūdis
J. Kančio iniciatyva 1989 metų spalio 2324 dienomis
Vilniuje visuotiniame blaivybės sambūrio steigiamajame suvažiavime
statybininkų blaivybės klubo pagrindu buvo įkurtas vyskupo Motiejaus
Valančiaus blaivybės sąjūdis (VMVBS), o klubas tapo vyskupo M. Valančiaus
blaivybės sąjūdžio Vilniaus skyriumi. Suvažiavime buvo priimti įstatai,
išrinktas sąjūdžio prezidiumas (pirmininkas Juozas Kančys, pavaduotojas
kun. Algimantas Keina).
Lietuvos nepriklausomybės atgimimo metu susidarė
galimybė laisvai veikti įvairiomis kryptimis. Dalis žmonių, dalyvavusių
blaivybės klubo Sąjūdis renginiuose, įprasmino savo gyvenimą politinėje,
religinėje ir kitokioje visuomeninėje veikloje. Į blaivybės sąjūdį
atėjo nauji veiklūs žmonės, stojo daugiau inteligentų, keitėsi darbo
pobūdis. Dabartinį M. Valančiaus blaivybės sąjūdį remia daugelis
M. Valančiaus idėjas pripažįstančių žmonių ir organizacijų, suprantančių,
kad dabar, kai Lietuvos gyventojai yra daugiausiai išgeriantys Europoje,
blaivybė tampa patriotiniu, Lietuvos valstybę stiprinančiu sąjūdžiu.
M. Valančiaus blaivybės sąjūdį sudaro valdybos,
brolijos, valančiukų būriai, kuopos, kuopelės. Organizacija turi
savo simboliką: vėliavą, himną, blaivybės sąjūdžio nario ženklelį
ir gairelę.
Valančiukai yra jaunoji Vyskupo Motiejaus Valančiaus
blaivybės sąjūdžio karta. Juos ugdyti tėvų, pedagogų, dvasininkijos
ir visų suaugusiųjų pareiga. Kadangi polinkis žalingiems įpročiams
atsiranda dėl nepakankamos vertybinės orientacijos, dorinis ugdymas
yra svarbi prevencijos priemonė, kuri turėtų būti taikoma visame
ugdymo procese, visuomeninėse organizacijose. Blaivybės organizacijos
yra svarbi jėga šioje srityje. Dorinis ugdymas be savarankiško asmens
gręžimosi gėrio link yra neįmanomas, todėl labai svarbu, kokie yra
ugdytojo ir ugdytinio santykiai. Didžiulės pagarbos nusipelno tie
pedagogai, kurie ėmėsi kurti valančiukų organizacijas savo mokyklose.
* * *
Turime suvokti, kad neužtenka vien tik iškilmingų
pamaldų, konferencijų, naujų vysk. M. Valančiaus raštų leidimų.
Mums reikia geriau organizuotis, kad gyvenimą Lietuvoje atnaujintume
pagal Dievo įsakymus, Šventojo Rašto mokymą. Vieni kitiems padėkime
šviestis, blaivėti ir artimo meilės darbais stiprinti blaivybę ir
taurų gyvenimą dvasiškai skurstančioje, svaigaluose skęstančioje
Tėvynėje. Šv. Jonas Paulius II rašė: Šviesos ir šešėlių pilna situacija
turėtų priversti mus aiškiai įsisąmoninti, kad esame milžiniško,
dramatiško gėrio ir blogio, mirties ir gyvybės, mirties kultūros
ir gyvybės kultūros konflikto liudytojai.
Ar ne tokio konflikto liudytojai šiandien esame
mes?
Beje, lapkričio 26 dieną Vilniuje vyko X Vyskupo
M. Valančiaus blaivybės sąjūdžio kongresas. Jis prasidėjo šv. Mišiomis
Šv. arkangelo Rapolo bažnyčioje. Vėliau Vilniaus savivaldybės salėje
vyko Vilniaus blaivybės klubo Sąjūdis 35-ųjų įkūrimo metinių minėjimas.
Pranešimą skaitė sąjūdžio pirmininkas prof. Aurelijus Veryga, ataskaitą
skaitė valdybos pirmininkas Vytautas Uogelė.
© 2016 XXI amžius
|