Klebono šeimininkė
Ona ŽemaitytĖ-NARKEVIČIENĖ
Susipažinome vasarą važiuodamos autobusu iš
Kauno, per Šiaulius į Kryžių kalno atlaidus. Autobuse visai atsitiktinai
atsisėdome viena šalia kitos. Persimetusios vienu kitu sakiniu,
netrukus ėmėme visai atvirai kalbėtis. Nesiskyrėme visą dieną ir
laisvu nuo maldų laiku (juk vykome į maldingą kelionę) mielai klausiausi
jos nuoširdaus pasakojimo.
Mano bendrakeleivė buvusi klebono šeimininkė.
Prieš septynerius metus mirė Šėtos parapijos klebonas, žmonių gerbiamas
ir mylimas kunigas Antanas Danyla. Nurimo laidotuvių šurmulys, išsiskirstė
svečiai. Išplauti, iššluostyti ir tvarkingai į vietas sudėlioti
indai. Penkis dešimtmečius ,,savo klebonui ir klebonijos svečiams
su meile tarnavusios jos darbščiosios rankos staiga pasijuto daugiau
niekam nereikalingos.
Tėvų namai
Jie buvo Raseinių apskrities Užadikių kaime, Šiluvos
valsčiuje, Šaukoto parapijoje. Jos tėvai nuosavos žemės turėjo tik
4 ha, bet, būdami labai darbštūs, dar dirbo kaimynystėje gyvenančio
ūkininko žemę (60 ha) iš pusės, kartu su savininku. Tėvai labai
gražiai sugyveno.
Mama mirė, kai dukrai buvo aštuoneri. Tada nutraukė
tik vienuolika mėnesių tetrukusius mokslus pradžios mokykloje ir
ūkininkavo kartu su tėveliu. Tėvelį prisimena kaip labai pamaldų,
mokantį valgį virti, kepti skanią duoną, megzti savo mergaitėms
kojines.
Tik prasidėjus karui mirė ir tėvelis. Liko laukuose
pasėti javai, užsodinti daržai, gyvuliai. Visu tuo palikimu ir jaunesne
sesute ėmė rūpintis penkiolikmetė našlaitė. Prisimena, kad sykį
sapne ją aplankė tėvelis ir patarė, kaip tvarkytis ūkyje.
Pokario negandos neaplenkė ir Užadikių kaimo jaunosios
ūkininkės. Vieną dieną iš valsčiaus atėjusi gera moteris jai davė
žinią, kad paliktų namus, nes grėsė tremtis arba kalėjimas. Giminės
jos nepriėmė, be to, nežinia, ar ten būtų buvę saugu jai ir giminėms.
Neturėdama su kuo pasitarti, kaip ir kur toliau gyventi, vėlai vakare
nuėjusi į Šaukoto parapijos kapines, raudodama ėmė guostis savo
tėveliams. Pro kapines ėjęs varpininkas, išgirdęs jos raudą, priėjo
prie nelaimingosios ir, sužinojęs jos bėdas, sugrįžęs viską papasakojo
Šaukoto parapijos klebonui kun. A. Danylai. Klebonas savo parapijiečius
pažinojo, todėl jai laikiną prieglobstį surado netolimos parapijos
klebonijoje. O kadangi pats buvo skiriamas į Vidiškių parapiją administratoriumi,
tai numatė po dviejų savaičių ten ją išsivežti ir suteikti prieglaudą.
Tuomet 32-jų metų klebonas šeimininkės dar neieškojo, nes klebonijoje
šeimininkavo jo mama.
Kelionė iš namų
Iki 1947 metų jos pasaulis buvo nedidelis. Jis
išsiteko tarp Šaukoto, Šiluvos ir Tytuvėnų. Visur keliauta tik pėstute
arba arklių traukiamu vežimu. Todėl kelionė iš Šaukoto į Vidiškius
ir dar sunkvežimio kėbule įpakuotai tarp vežamų daiktų, be to,
niekada nevažiavusiai su tokia transporto priemone, jai buvo baisi
ir neapsakomai ilga. Šalia savęs sėdėjusią klebono mamą vis klausinėjo:
Ar dar toli? Turint galvoje to meto kelius ir važiavimą sunkvežimiu,
ta pirmoji kelionė iš namų tikrai buvo tolima. Vidiškių klebonijoje
ji gavo atskirą kambarį ir jame įsikūrė kartu su savo rūpesčiais
ir godomis, tebetūnančiais jos širdyje.
Klebono mamai ji buvo nepamainoma pagalbininkė
klebonijoje, taip pat mielai triūsė nemažame klebonijos ūkyje. Tačiau
niekas klebonijoje net nenutuokė, kaip šitam kaimo vaikui buvo
nepakeliamai sunku sėdėti ir valgyti prie bendro stalo su klebonu.
Ji nuo stalo pakildavo alkana, o vėliau dirbdama virtuvėje nedrįso
suvalgyti nė gabalėlio duonos, nes jos manymu, tai būtų buvusi vagystė.
Po metų valdžia gyventojus iš klebonijos išvarė.
Paliko tik virtuvę. Joje įsikūrė moterys, o klebonas gyveno atskirai.
Maldingos kelionės
Į Šiluvos atlaidus kartu su tėveliais ji nukeliavo
būdama penkerių metų. Kai Švč. M. Marijos Gimimo bazilikoje prasidėjo
Eucharistijos šventimas, mažoji piligrimė šventovėje pastebėjo būrelį
vienodai apsirengusių maldininkių (tada dar nežinojo, kad jos yra
vienuolės), kurių drabužiai ir laikysena taip prikaustė jos dėmesį,
kad vienuolėms išeinant iš bažnyčios nusekė paskui jas. Nuėjusios
į koplyčią vienuolės meldėsi, o mažoji, stovėdama šalia, nenuleido
akių nuo besimeldžiančiųjų ir kartojo kiekvieną jų judesį: žegnojosi,
klaupėsi.
Tėvai savo dukrelės pasigedo tik pasibaigus pamaldoms
Bazilikoje. Susirūpinę visur jos ieškojo, klausinėjo žmonių, kol
surado koplyčioje šalia vienuolių.
Nuo tos dienos vienuolė buvo aukščiausia jos svajonių
viršūnė. Bet vienuole ji netapo.
Kai po tėvelio mirties jai vienai teko ūkininkauti
ir rūpintis, kad jos mylima jaunesnioji sesutė išmoktų siuvėjos
amato, darbai ir rūpesčiai buvo per daug sunkūs ir dideli jos dar
labai jauniems ir silpniems pečiams. Nusprendė melstis šv. Antanui.
Devynis antradienius, neapleisdama ūkio darbų, badavo, paskui pėstute
lietui lyjant keturiolika kilometrų nukeliavo į Tytuvėnų Švč. M.
Marijos šventovę ir devynis kartus ėjo keliais aplink šv. Antano
altorių. Eidama paskutinį kartą pastebėjo, kad grindys nudažytos
krauju. Tik atsistojusi suprato, kad tai jos kraujas, pamatė savo
kruvinus kelius. Bet skausmo nejautė.
Gyvenimo audros nublokšta į Aukštaitiją ir gyvendama
klebonijoje, ji jautėsi iš dalies saugi. Tačiau ją slėgė rūpesčiai:
kaip gyvena palikta sesutė, o ir ji pati jau pilnametė, bet dar
neturi paso ir niekur nepriregistruota, gyvenimas slenka tik klebonijoje
ir jos kieme, nematyti jokių pragiedrulių ateičiai. Išeities vėl
ieškojo maldoje. Vėlai vakare, klebonijos gyventojams sumigus, tyliai
išlipusi pro langą bėgdavo į bažnyčios šventorių ir, eidama keliais
aplink bažnyčią, meldėsi. Neprisimena, kiek buvo tokių naktų.
Ne ją vieną traukė bažnyčios artuma. Vieną tokią
naktį eidama apie bažnyčią, priešais didžiąsias bažnyčios duris
ant laiptų pastebėjo kryžiumi gulintį vyriškį. Ir taip kokias tris
naktis. Gal trečiąją naktį matė, kaip jis atsistojo ir nuėjo sau.
Tada jį pažino. Taip meldėsi vienas ekskunigas, laikinai apsistojęs
tame miestelyje. Po kiek laiko ji tos pačios šiluviškės geros moters
dėka gavo pasą ir buvo priregistruota Vidiškiuose.
Tituluota šeimininkė
Per šešerius gyvenimo metus Vidiškiuose klebono
mama savo pagalbininkę ne vien auklėjo savo patarimais, bet taip
pat joje pamatė sąžiningą, darbščią ir pareigingą asmenybę. Todėl,
vos persikėlus gyventi į Ariogalą, klebono šeimininkės titulą ji
visiškai patikėjo pabėgėlei iš Šaukoto parapijos. Po kelerių metų
klebono mama labai prašė šeimininkės niekada nepalikti jos sūnaus
kunigo.
Tituluotoji klebono šeimininkė suprato padidėjusią
atsakomybę už visus klebonijos darbus, tačiau naujos pareigos jos
negąsdino, nes metai, praleisti Vidiškių klebonijoje, buvo gera
mokykla. Juk Vidiškiuose dar buvo nemažas ūkis, o ūkio darbai jai
pažįstami nuo vaikystės. Prisimena, kad karvutę pamelžti išmoko
būdama aštuonerių; tuomet vienam karvės speniui apkabinti reikėdavo
abiejų jos kumštelių. Ariogaloje nebuvo nei klebonijos, nei ūkio.
Klebono šeimininkės triūsas virtuvėje tebuvo tik
maža darbų dalis. Jai rūpėjo parapijos ir bažnyčios reikalai. Šeimininkė
prisimena, kaip, klebonui su darbininkais remontuojant per karą
apgadintą bažnyčios bokštą, iki pietų pertraukos baigėsi žvyras.
Remontininkams bepietaujant, ji sugebėjo iš žmonių pasiskolinti
vežimą su arkliu, nuvažiuoti į karjerą, prikasti žvyro ir jį parvežti
prie bažnyčios. Remonto darbai nesustojo.
Savaip įdomi buvo ir klebonijos statyba. Kadangi
Ariogaloje klebonijos nebuvo (per karą nesudegusioje klebonijoje
buvo įsikūrusi ligoninė), tai po trejų metų klebonas ėmė rūpintis,
kad ji būtų pastatyta. Tuomet Ariogala buvo rajono centras. Kai
miesto valdžia šiai statybai paskyrė žemės sklypą, klebonas su zakristijonu
iškasė pamatams griovius ir išbetonavo. Tik tada valdžia tesuprato
kad klebonija stovės ganėtinai arti prie tardytojo namų, ir statybą
uždraudė. Paskyrus kitą sklypą užprotestavo būsimasis kaimynas,
esą taip sumažėsiąs jo daržas. Paskui statybai žemę gavo toliau
nuo gyvenamųjų namų. Šįsyk klebonas rajono pakraštyje nupirko nebaigtą
statyti medinį namą, parvežė jį į Ariogalą, pastatė ant akmenų ir
tik tada ėmė rūpintis pamatais, stogu ir vidaus įrengimu. Sako,
kad, pradėjus dengti stogą, apie būsimą kleboniją pradėjo sukinėtis
kažkokie tikrintojai, tačiau stogdengių budrumas padėjo išvengti
susitikimo su jais.
Naujoje klebonijoje klebono šeimyna gyveno šešerius
metus. Iš abiejų klebonijos šonų namelius pasistatė labai geri kaimynai
ir prie visų trijų namų vasarą žydėdavo tokios pačios gėlės. 1962
metais, sovietų valdžiai pareikalavus, klebonas buvo iškeltas į
Veliuoną. Po ketverių metų vyskupas jį paskyrė Raseinių dekanato
vicedekanu.
Klebono šeimininkei darbų klebonijoje netrūko,
bet, norėdama nuo jų kiek atsipūsti, darbavosi labai apleistame
klebonijos sode. Jame ir klebono rankos labai pravertė. Šeimininkė
negalėjo ramiai žiūrėti ir į netoli klebonijos buvusį niekam nereikalingą
žemės sklypelį. Todėl iškirto jame augančius krūmus, išnaikino piktžoles
ir pavertė jį daržovių lysvėmis. Per septynerius metus klebonijos
aplinką ji labai pakeitė: pasodino daug gėlių, taką, vedusį nuo
klebonijos iki bažnyčios, iš abiejų pusių apsodino įvairiaspalviais
skiepytais jurginais. Ne vienas praeivis sustojęs pasigrožėdavo
šeimininkės išpuoselėta klebonijos aplinka, pagirdavo jos triūsą.
1969 metais kun. A.Danylą vyskupas išsiuntė į
Aukštaitiją ir paskyrė Ukmergės dekanu. Po šešiolikos metų iškėlė
į Šėtą ir paskyrė Kėdainių dekanu. Šias pareigas kunigas ėjo iki
1994 metų.
1999 metais monsinjoras Petras Meilus nekrologe
rašė: Kunigas Antanas Danyla (1915- 1941-1999) mylėjo knygą, labai
domėjosi Lietuvos istorija, studijavo gamtą, augalus, paukščius,
įvairias žoles. Žavėjosi menu ir ne sau kaupė meno kūrinius, o stengėsi
jais puošti bažnyčias. Kunigas buvo taikus, tylus, kantrus, pamaldus,
kūdikiškos dvasios. Uoliai ėjo pareigas iki mirties 1999 m. kovo
30 d. Palaidotas Šėtos bažnyčios šventoriuje.
Dabar šeimininkė gyvena Kaune, nuosavame būste,
kartu su savo prisiminimais. Kartais paima į rankas Katalikų žinyną
ir jai pasidaro graudu kiek mažai jame teranda pažįstamų kunigų
pavardžių. Netgi tų, kurie, būdami klierikais, atostogas leisdavo
Ukmergės klebonijoje. Klebonas juos mokydavo giedoti, ji motiniškus
patarimus jiems dalijo, o klierikai, sugužėję į virtuvę, padėdavo
ruošti pietus padidėjusiai šeimynai.
Prisimena kunigą altaristą, kuris, radęs išmestą
rožių krūmą, parsinešęs su didele meile jį pasodino, rūpestingai
prižiūrėjo, atgaivino. Arba kartą po pietų paprašė šeimininkę nueiti
į daržą ir pažiūrėti, kaip jis (niekieno neprašytas) iki pietų nuravėjo
morkų lysvę...
Todėl už visus tuos, kuriuos gerai pažinojo ir
kurie jau išėjo pas Viešpatį, kasdieną kalba rožinį. Ant kiekvieno
karoliuko pamini tik vieno kunigo vardą, sukalba Amžinąjį atilsį
ir Sveika Marija. Kai baigiasi penkiasdešimt karoliukų, o vardai
dar ne visi paminėti, rožinio karoliukus jos pirštai skaičiuoja
toliau...
Už kunigą A.Danylą, savo geradarį, kasdien daug
meldžiasi, dažnai aplanko jo kapą Šėtoje. Dar yra kunigų, menančių
savo viešnages pas garbųjį dekaną, o kartu ir klebono šeimininkę,
kuri svetingai priimdavo kiekvieną atvykstantį į kleboniją.
(Red. past.: šeimininkės prašymu nespausdiname
jos vardo, pavardės ir nuotraukos.)
© 2006 XXI amžius
|