Amatai
Mūsų ambasadorė
Marija MACIJAUSKIENĖ
|
Audėjų audėja ir Lietuvos ambasadorė
svečiose šalyse Antanina Didžgalvienė
|
Bėga basom suskirdusiom kojelėm mergelė paskui
kleketuojančias, girgsinčias ar į šonus krypuojančias paukštes.
Tai žąsiganė. Nežinau, ar dzūkai buvo tokie turtingi, kad galėtų
žąsis nupenėti, auginti, bet antelę vieną kitą tai jau tikrai. Ir
savas ganydavo, ir vasarom pas svetimus. Nežinau, ar Antanina buvo
ta garsioji žąsiganė, bet jos ir kaišytinių, ir rinktinių juostų
raštuose, tai atsispindi, o gal mamos audinių raštai? Juk tais laikais
kaimuose buvo tik namie austi ir vyrų marškiniai, vaikų ir motinų
sijonai, jupelės, prijuostės ir pagalvių užvalkalai, paklodės, abrūsai
O tautodailininkės audėjų audėjos Antaninos Turonytės-Didžgalvienės
mama, kiek tik ji pamena, nuo staklių ir nepakildavo, o laikas nuo
laiko, pakėlus nuo darbo pavargusias akis, atsidusdavo: Nematau
kada saulė keliasi, kada leidžiasi. Ir dienos, ir naktys buvo vienas
vargas.
Dabar jos austomis juostomis, liemenėmis ne vieno
ansamblio (Vytauto Didžiojo universiteto, Vilkaviškio, Kalvarijos
ir kitų regionų) nariai savo koncertuose ir Dainų švenčių metu moterys
pasidabinusios. Taigi. A. Didžgalvienės darbų vertę liudija įvairūs
pagerbimai ir įvertinimai: 1970 ir 1980 metų Dainų švenčių, užsieniuose
gauti apdovanojimai Aukso verpstės, ji pirmoji pelnė Pauliaus Galaunės
vardu pavadintą Kultūros ministerijos premiją. Tokia ta mūsų audėjų
audėja.
Jos rankų darbai geriausi mūsų Lietuvos ambasadoriai,
nes Japonijoj, Prancūzijoj, Švedijoj, Graikijoj, įvairiuose Rusijos
miestuose ir regionuose, Italijoj, Indijoj, Vengrijoj, Čekijoj,
Slovakijoj, Islandijoj, Jungtinėse Amerikos Valstijose ir kitose
užsienio šalyse vykusiose parodose lankytojai po eksponatais, prikausčiusiais
jų žvilgsnius, rasdavo parašyta: Antanina Didžgalvienė. Lietuva.
Labai svarbu ir gal svarbiausia, kad Tėvynėje muziejai Nacionalinis
M. K. Čiurlionio dailės, Vilniaus nacionalinis dailės, buvęs Etnografinis
yra sukaupę ir saugo šimtus ir kaišytinių, ir rinktinių juostų.
Ką ten! Turi jų ir užsieniuose, jos yra nugulusios dešimtyse privačių
kolekcijų rinkiniuose.
Man patinka užsukti, tarsi į unikalią parodą,
į tautodailininkų parduotuvę Saulutė, kuri turi gražias tradicijas.
Užsuku, pamenu, į Saulutę, o ten tokios juostos, knygom užsklandėlės
ir dovanos kokiam atvykėliui svečiui didelės, dvigubinės. Bet
mano dėmesį patraukė kaišytinis nuostabaus grožio takelis. Pirkdama
takelį pasiteiravau, kas jo autorė. Taip pirmą kartą išgirdau ne
tik A. Didžgalvienės pavardę, bet ir skaudžią istoriją. Moteris
jau trylika metų darbuojasi veik neišeidama iš namų, nes jos vaikų
tėvas, jos išrinktasis Juozulis guli ant patalo. Ir ji nuo juostų
perėjo prie dekoratyvinių takelių (nors, kai užsako, ir juostas
išaudžia) ir knygoms pažymėti juostelių, nes išgyventi reikia. Antanina
į savo darbus įaudžia meilę ir viltį, viltį ir meilę, be kurių gyvenimas
būtų beprasmis. Tam ją turbūt pats likimas skyrė. Žinoma, jei nemokėsi
savo darbais ir poelgiais, geru žodžiu pasidalinti, tai jokios šviesos
žmonėse neliks, neliks ir mūsų dainų, net mūsų gimtosios žemės atminimo.
Antaninai už Merkį ir Nemuną gražesnių upių nėra; už dzūkų dainas,
skriejančias per kalnus ir kalnelius, sklandančias po pušynėlius,
nėra spalvingesnių ir skambesnių. Čia kupinos ilgesio, elegiškos,
čia pašmaikštaujančios ar širdį glostančios, romantiškos. Ir visa
tai galima įžiūrėti jos rinktiniuose ir kaišytiniuose raštuose.
Taigi ir sakau Antanina geriausiai prisimena, kaip močiutė vasarėjant
iš kraičio skrynios kilnodavo vėdindama pačios austus darbus. Ir
mergaitei tada smilktelėjo mintis, kad ir ji norėtų taip išausti.
O pirmąsias pamokas gavo iš motinos. Verčiau tegu pasakoja pati
audėjų audėja.
Kai Pilsudskis su kariauna užgrobė Vilnių ir
gabalą Dzūkijos, likom po lenkais. Tėvas buvo Lietuvos savanoris
ir ruošėsi su draugais pasitraukti, bet jį sugavo ir nuteisė, pasodino
į kalėjimą dešimčiai metų. Mes gyvenom Varėnos rajone, Dalinos kaime,
Rudnios parapijoj. Ten aš ir pakrikštyta. Be manęs augo dar du
mažesni broliukai. Vaikystė buvo labai sunki. Vilnius atrodė nepasiekiamas,
bet mama slapta važiavo (vežėsi ir mane į pasimatymą su tėvu). Varge,
varge
Mama tada kreipėsi į Lietuvos vyriausybę, prašydama, kad
tėvą išleistų. Tai įvyko atsėdėjus septynerius metus ir aštuonis
mėnesius. 1928 metais ant Merkio tilto lenkai paleido keturis lietuvius,
tarp jų ir mano tėvą, o Lietuva penkis lenkus. Tėvas buvo visai
palūžęs. Mama sunkiai dirbo reikėjo įsitvirtinti. Nusipirko namelį
Merkinėje. Rudenį atsikraustėm. Aš ten baigiau pradinę mokyklą.
Mama dirbo neatsikvėpdama, nė vieno užsakymo neatmesdavo, tai man
visi namų darbai tekdavo.
Mama nemokėjo nei rašyti, nei pasirašyti, bet
skaitė maldaknygę. Labai norėjo, kad mes, jos vaikai, mokytumėmės.
Sužinojusi, kad Kaune, Žemaičių gatvėje, atidaryta Vaikelio Jėzaus
draugijos globojama amatų mokykla, mama dar savaitę prieš mirtį
išsiuntė prašymą, kad mane priimtų mokytis. Praėjus mėnesiui po
mamytės mirties atėjo atsakymas: priimta! Taip buvo skaudu, kad
mama nesulaukė tos žinios. Išvažiavau į Kauną. Buvo kelios specialybės.
Pasirinkau audimą. Kai išvažiavau mokytis, mane rėmė mamos brolis,
o vėliau, kai jie atsidūrė Sibire, aš gelbėjau jo šeimą.
Tada Antanina jau žinojo, kad dabar privalo pati
už save kovoti, mobilizuoti visas jėgas, pateisinti mamos pasiaukojimą,
jos atminimą. Amatų mokykloje (buvo įsikūrusi Žemaičių g. 29) reikėjo
viską perprasti. Pačios tvarkėsi ir gyvenamąsias patalpas, valgykloj
pačios. Pirmaisiais metais dirbo kulinarijos-konditerijos ceche.
Užsakymų netrūko. Tiesa, mokyklą globojo M. Račkausko žmona. Auklėtoja
J. Eidukaitytė. Piešimą, akvarelę dėstė Veronika Šleivytė, lietuvių
kalbą Adelė Dirsytė, tremtinių maldaknygės autorė.
Mokykla priimdavo užsakymus. Antaninai patikėdavo
sudėtingiausias juostas. Šioje mokykloje lankėsi ir garsūs anų laikų
tekstilininkai Anastazija ir Antanas Tamošaičiai. Jie rengė lietuvių
tautinių drabužių albumus (išleido kelis Sodžiaus meno tomus)
ir lankydamiesi stebėdavo audžiančias mergaites, patarinėdavo, konsultuodavo
ir įtaigiai tikino, kad ne šilkas (kai kurie užsakovai norėdavo
tik šilko), bet linas ir vilna turi būti pagrindinė audėjų medžiaga.
Audėjėlės buvo ne kartą ir savotiški modeliai Tamošaičių publikacijoms.
(Antanina turi ir tokią nuotrauką.) Mokines Tamošaičiai kviesdavosi
ir į namus. (Tada jie gyveno Tunelio gatvėje, vos tik pakilus po
kairei stovėjo medinis mėlynai dažytas liaudiškai įrengtas namelis
su gonkom. Jau seniai jo nėra.)
Pasakojo Antanina ir apie 1935-aisiais Merkinėje
vykusią Dainų dieną su tautiniais rūbais, tradicijom. Tai buvo
Tamošaičių iniciatyva, nes tuo laiku Antanas Tamošaitis buvo steigiamo
Sodžiaus muziejaus vedėjas.
Baigus žemesniąją mergaičių amatų mokyklą, rodės,
širdis netilps krūtinėje. Reikėjo ieškotis darbo. Kaip tik tuo metu
auklėtojos brolis inžinierius Petrulis Bružas ir dar kažkuris įkūrė
audimo akcinę bendrovę, kurioje audė priedus garvežiams. Auklėtojos
rekomenduota ėmė darbuotis. Gyventi priėmė vyresnė darbininkė. Užgriuvus
1940-ųjų okupacijai bendrovę nacionalizavo, o savininkai, pasiėmę
paskolą, nors dar tik kūrėsi, buvo apšaukti nepatikimais. Grėsė
bedarbystė. Tada skubiai mažas dirbtuvėles įjungė į Džiugo fabriką.
Tiesa, Antanina ištekėjo dar prieš tai. Jos vyras, taip pat darbo
vaikas, buvo Lietuvos kariuomenės dirbtuvėse rimorius. Jau reikėjo
galvoti ir apie šeimos rūpesčius. Ir vėl okupacija. Hitlerinė. Darbo
nėra. Duonos nėra. O naujiems okupantams rimorių nereikėjo. Tik
paprastam žmogui apavo trūko, tai su draugais Antaninos vyras ir
mokėsi, ir siuvo batus. Juk šeima didėjo ir reikėjo pramaitinti.
Kas perėjo tuos karus ir marus, žino, kaip reikėjo
sunkiai manytis, kad išgyventum, kad neprarastum vilties.
Tačiau grįžkim prie Antaninos darbų. 30 metų ji
dirbo Kauno Dailės kombinate meistre. Kiekviena audėja ausdavo
namuose. Gaudavo reikiamą siūlų paskyrą ir konkretų užsakymą. Antaninai,
kaip prityrusiai ir kūrybingiausiai audėjai, tekdavo atsakingiausi
vienetiniai darbai, dažniausiai su įvairiais tekstais, kuriuos tekdavo
išradingai įkomponuoti. Pamena, kartą per naktį teko sudėtingiausią
juostą išausti. Ir be specialių įrašų jos išaustas juostas respublikos
svečiams užrišdavo
Labiausiai Antanina Didžgalvienė džiaugiasi mokiniais.
Ji negaili nei laiko, nei žinių, o svarbiausia meilės ir noro
padėti jaunajam pasiryžėliui perprasti rašto ir spalvos magines
jungtis, sugundyti ieškoti. Tiesa, ir Stepo Žuko dailės technikume
mokinių turėjo, ir konsultuodavo dalyko dėstytojas. Ir dabar, jei
kuri, kaip mano laikais sakydavo, mokyklos darbelių mokytoja paprašo
pamokyti, visada A. Didžgalvienės namų durys atviros. Taip ir sklinda
ta šviesa iš kartos į kartą. Minėjo ir gabius mokinius: Saulę Lozoravičienę,
Stasę Rinkevičienę, Eureliją Rukšaitę, Jūratę Matušakaitę, Vladą
Daškevičių, Gidoną Vilių
Kartais panorėję mokytis ne visi išlaiko
kruopštumo ir kantrybės egzaminą ir, būdavo, nuleidžia rankas
Tačiau
beveik visi, ištikimai pasirinkę šį kūrybingą darbą, laikas nuo
laiko užbėga pasitarti ar pasipasakoti.
O užėjus į Antaninos miniatiūrinį butą net širdis
apsąla matant ne tik įvairiausius audinius, subtiliai išsiuvinėtus
siužetinius paveikslus, jos audinių raštus, nepasikartojančių juostų
pavyzdžių didžiulius albumus
Audžiau ir kaišytines, ir rinktines, dvigubines
juostas. Pabandžiau ir pintines. Jų autorystė priklauso Aukštaitijos
moterims. Pirmoji buvo skirta mano vyrui (jis nuo Rokiškio) jo 60-mečio
proga. Tiesa, Liaudies buities muziejui išaudžiau kaišytines lovatieses.
Dvi sau pasilikau. Jas su kitais darbais paliksiu Lietuvai, pasakoja
audėja.
Bekalbant telefonas. Skambino iš Petrozavodsko
lietuviškos salos. Dėkojo, džiaugdamiesi, kad jos darbų parodą lankė
ne tik lietuviai, bet ir atvykėliai iš viso regiono. Ir vėl telefono
skambutis. Iš Japonijos. Prašo pratęsti parodos laiką. A. Didžgalvienės
darbai taip ir keliauja po pasaulį kaip įtakingi Lietuvos ambasadoriai.
Antaninos ambasadorės misija man primena ramų Lietuvos šaltinio
sruvenimą
Jo gaivos, skaidros nė vienas neužmirš.
Ak, būčiau ir praleidusi vieną svarbų epizodą,
kurį radau nematerialaus kultūros paveldo sąvade. Jį būtina ištisai
nurašyti, nes šį rudenį tautodailininkė juostų audėja Antanina Didžgalvienė
švęs labai gražų jubiliejų. Mokykloje (19361939 m. M. M.) ausdavo
pagal užsakymus kilimus dvinyte technika, audinius baldų apmušimams,
lovatieses kilpine technika, šventines juostas karininkų uniformoms,
studentams kaklaraiščius. Turėjo krepšininko Lubino užsakymą kaklaraiščiams
ir rinktinėms juostoms. Kaip baigiamąjį darbą audė popiežiui Pijui
XII dovaną nuo Lietuvos skirtą juostą. Tai balto šilko metimo
ir storesnio balto šilko rašto rinktinė 13 cm pločio juosta. Galuose
į dvinytį dugną išsiuvinėtas (siuvinėjo kitos mokinės) spalvotas
popiežiaus herbas.
Štai tokia audėjų audėja ir Lietuvos ambasadorė
Antanina Didžgalvienė.
Kaunas
Ričardo ŠAKNIO nuotrauka
© 2010 XXI amžius
|