Laikas ir žmonės
Dailininko gyvenimo instaliacijos
Romas BACEVIČIUS
Įprasta, kad paveikslų parodos vyksta specialiose
galerijose, tačiau ten jų pažiūrėti ateina dažniausiai tik daile
besidomintys žmonės, o masės gražių darbų nepamato. Todėl sveikintina,
kai ieškoma būdų dailininkų kūrybą pristatyti ir kitaip. Štai prieš
kelis mėnesius Marijampolės specialiųjų socialinės globos namų direktorė
Viduta Bačkierienė, gatvėje sutikusi šiame krašte žinomą dailininką,
pasiūlė jam parodyti savo darbus namų gyventojams. Dailininkas Juozas
Bernardas Tumas mielai sutiko nelaikyti viską, ką sukūrė, namuose,
ir savo tapybos darbais bent kuriam laikui papuošė namų atrojo aukšto
fojė. Gyventojai atidžiai apžiūrėjo kiekvieną paveikslą, gėrėjosi,
o vasario 22-ąją čia atvykęs autorius papasakojo ne tik apie jam
ypač brangių paveikslų atsiradimo istoriją, bet ir sudėtingą savo
gyvenimą.
J. B. Tumas gimė 1935 metais Gižų parapijos Ožkasvilių
kaime. Pradinę mokyklą lankė netoli namų, o į Gižų progimnaziją
tekdavo penkis kilometrus vaikščioti. Jau nuo mažens žavėjosi gotikos
stiliaus Gižų Šv. Antano Paduviečio bažnyčia, negalėdavo akių atitraukti
nuo ten esančių paveikslų, pagalvodavo, ar kada nors jis pats galėtų
taip gražiai nutapyti. Mokydamasis progimnazijoje žinojo, kad tame
pastate palyginti neseniai veikė Kunigų seminarija, todėl jautė
kažkokią ypatingą aurą. Vaikystėje, svarstydamas apie tolesnį savo
gyvenimo kelią, pagalvodavo, kad galbūt reikia rinktis biologiją.
Mat biologijos mokytoja mokiniams liepdavo nupiešti visokius pakeliui
einant į progimnaziją pamatytus augalus. Aš jai dėkingas, kad pažadino
manyje norą vaizduoti, pripažįsta J. B. Tumas. Kai nupieši daiktą,
jis lieka galvoje užfiksuotas. Eidamas basas vieškeliu pakelėse
rasdavau daug žolių ir piktžolių, visas nučiupinėdavau ir galiu
pasakyti, kad kiekviena yra labai graži. Jei kiekvieną lapą ir žiedą
padidintume, tuo puikiai įsitikintume. Iš tiesų gamta ir Dievo sukurtas
pasaulis yra nuostabūs.
Dailininkas sugrįžo į sudėtingus pokario metus,
kai 1947 m. liepos 6 d. sugrįžęs iš miško su mėlynėmis, o atbėgusi
kaimynų dukra pranešė, kad į jų kiemą atvežtas nušautas brolis Jonas,
buvęs partizanas, anksčiau pabėgęs iš sovietinės kariuomenės. Tai
tapo dėme ir jo biografijai. Kur bestotų, reikia charakteristikos,
kuri apie šį nusikaltimą nenutylės. Vis dėlto Juozas Bernardas
įstojo į Kauno dailės technikumą, tuo pasirūpino direktoriaus pavaduotojas,
kilęs iš to paties krašto, nereikėjo jokios charakteristikos.
J. B. Tumas gerais žodžiais prisiminė studijų metus, nes tada dar
nereikėjo klausytis politinės ekonomijos ar marksizmo leninizmo
paskaitų, dėstytojai buvo inteligentiški, pasitempę, auklėjo gėrio
ir grožio dvasia, būdavo daug dailės dalykų paskaitų turbūt iš
pradžių net studijavusieji Dailės akademijoje tiek neturėjo. Tuomet
kiekvienam mokiniui reikėjo mokėti nutapyti portretą, gražius realius
dalykus, o ne nesuprantamas tamsias baidykles. Dailės technikume
buvo rengiama tiesioginiam darbui mokoma net sienas dažyti. Penkeri
studijų metai ir senosios kartos lietuvių dailininkai J. B. Tumui
davė labai daug. Be to, norėdamas nemokamai lankyti Muzikinio teatro
spektaklius, ten lankė choreografiją, baleto studiją. Bet paskui
prasidėjo ilgas kelias, kurio maršrutas jį vedė per labai skirtingas
vietas. Kultūros ministerija pasiuntė į Ostrovskio institutą Leningrade.
Jis džiaugėsi, manydamas, kad čia bus jam artimas pasaulis, nes
viliojo teatras, dekoracijos. Deja, Leningrade trumpai tepabuvo
sutrukdė brolio reikalai, nors niekas to tiesiai nepasakė, o paaiškino,
kad Lietuvai tokių specialistų nerengia
Teko grįžti namo ir vėl
bandyti kur nors įstoti, kad ir į geležinkeliečių mokyklą, bet paėmė
į sovietinę kariuomenę, pateko į 16-ąją Lietuviškąją diviziją, o
ją išformavus į Aviacijos mokyklą, šokinėjo su parašiutu. Į Odesos
aukštąją aviacijos mokyklą neišleido, todėl vėliau turėjo tarnauti
Rygoje, divizijos štabe. Daug nervų kariuomenėje palikta, prisimena
J. B. Tumas, bet ir savotiškos patirties įgyta. Po tarnybos grįžęs
į Lietuvą, pradėjo dirbti piešimo mokytoju Marijampolėje (tada
Kapsuke), J. Jablonskio vidurinėje mokykloje, kartu dalyvavo saviveikloje.
Paskui, norėdamas gauti butą, dar 12 metų dirbo dailininku Maisto
pramonės automatų gamykloje, meninio konstravimo biure. 1974 metais
netikėtai gavo pasiūlymą vadovauti Dailės mokyklai. Teko sukurti
mokymo programą, metodikos pagrindus, į pagalbą atėjo buvę mokytojai
iš Kauno, o Sofija Juknienė, Valerija Juškienė, Sigita Norkutė atvykdavo
skaityti paskaitų. Tada nebuvo vadovėlių, todėl tekdavo ieškoti
būdų, kaip mokinius supažindinti su dailės stiliais. Kartą, norėdamas
parodyti paveikslų pavyzdžius, J. B. Tumas grupę mokinių buvo nusivedęs
į bažnyčią. Gavo pylos, bet įrodė, jog pasielgė teisingai, o priekaištautojams
pasiūlė susipažinti su vertingais meno kūriniais, kuriais miestas
turi didžiuotis. Dėl vaikų elgesio problemų nebuvo, nes visi ateidavo
iš kultūringų šeimų, prisimena J. B. Tumas. Vis dėlto fiziškai
direktoriauti buvo sunku, neturėjome nei pavaduotojų, nei ūkvedžio
ar bibliotekininkės, viską dariau vienas. Dailininkas sakė, jog
džiaugiasi, kad mokykloje, kuriai jis vadovavo iki 2001 metų, dėstytojais
dirba ir buvę jos absolventai. J. B. Tumas priminė, kad, pradėjus
direktoriauti, jam sapnuodavosi tapybos lentos, krūvos vatmano lapų,
teptukai, pieštukai, todėl nuo 1981 metų pradėjo dalyvauti parodose,
ėmė iliustruoti prozos ir poezijos knygas. Baigęs direktoriauti,
keletą metų toje pačioje mokykloje dirbo dėstytoju. Kadangi turėjo
nedaug paskaitų, tai į darbą eidavo kaip į šventę. 2007 metais,
važiuodamas dviračiu, pateko į sunkią avariją, buvo sulaužytos abi
kojos, ranka, stipriai sumušta galva. Labiausiai išgyveno manydamas,
kad jau negalės tapyti. Net septynis mėnesius gulėjo ligoninėje,
yra dėkingas gydytojams ir Dievui, kad vėl gali vaikščioti. Tik
prarado klausą, susilpnėjo regėjimas, todėl po avarijos mažai paveikslų
nutapė. Pasakodamas apie jų atsiradimo istoriją, J. B. Tumas sakė
visada žavėjęsis sakraliniu menu ir nesupranta, kodėl šių dienų
tapytojai abejingi šiai temai. Nejaugi turėsime džiaugtis tik XVIXIX
amžiais sukurtais sakraliniais paveikslais ir ar Dailės akademija
neišugdys tokių dailininkų. Jei dabar vadinasi Dailės akademija,
tai turėtų dirbti akademiškai. Juk vien šis vardas tai sako, įsitikinęs
J. B. Tumas. Akademinis menas ne grįžimas atgal, bet kūryba
tobuliau, gražiau, vis įvairesnėmis priemonėmis, kad ji sužavėtų
žmogų. Grįžęs iš ligoninės rado atviruką-sveikinimą, kuriame buvo
pavaizduota Švč. Mergelė Marija. Ir tada panoro pats nutapyti Švč.
Mergelės Marijos Ėmimą į dangų. Pagalvojo, kad pasitikrins, ar dar
gali dirbti, nes susilpnėjus regėjimui, nesitikėjo kažin ko, o veidai
iš tiesų neišėjo tokie, kokius įsivaizdavo. Dailininkas dar nutapė
šv. Jurgio paveikslą, angelo pasirodymą Alyvų kalne, mergaitės prisikėlimą
iš numirusiųjų. J. B. Tumas pasakojo apie savo paveiksluose pavaizduotą
tėviškės sode žydinčią obelį, kuri buvo palaidota melioracijos,
aplink gimtąjį kaimą liūliuojančius rugius, talką juos kuliant.
2002 metais dailininkas išleido knygą Ožkasvilių kaimo likimas,
kurioje yra iš atminties nupieštos visos 42 buvusios išnykusio kaimo
sodybos. Mažas būdamas kaimą išnaršiau skersai išilgai, man buvo
įdomi senovinė architektūra klojimai, tvartai, durys, langai,
sakė J. B. Tumas. Kai kurių kaimynų esu klausęs tik apie jų
name buvusių langų skaičių. Dailininkas sakė prisimenąs, kad visada,
kai mama ateidavo į kapines, suklupdavo po kryžiumi. Tą jos skausmą,
prisimenant sūnų partizaną, kurio kapo niekas nežinojo, jis nutapė
tamsų, nors mėgsta spalvas. Vis dėlto dailininkas sakė, kad jo paveikslus
geriausiai gali suprasti bendraamžiai, o ne šiuolaikiniai abstrakcionistai.
Šiuolaikiniame mene būna taip, kad gražiai išmušus langą ir pribyrėjus
stiklų, menininkai sako, jog mato gražią krūvą šiukšlių, ironizavo
J. B. Tumas. Arba iš senų rakandų kažką nuplovus, nušveitus ir
suklijavus jau galima sakyti, kad tai puiki instaliacija. Jis nesupranta
tokio meno ir sako, kad instaliacijų, kai buvo sugriauti namai,
išdaužyti langai, išdraskytos sodybos, prisižiūrėjo užtektinai.
J. B. Tumas sakė, kad kiekvienas paveikslas turi savo istoriją ir
džiaugėsi, kad Marijampolės specialiųjų socialinės globos namų gyventojai
galėjo susipažinti su jo kūryba.
Marijampolė
Redos BRAZYTĖS nuotraukos
© 2013 XXI amžius
|