Atmintis
Nežinomas ir žinomas menininkas
Benjaminas ŽULYS
|
Stasys Sčesnulevičius
Nuotrauka iš menotyrininkės
K. Endriukaitytės parengto
kūrinių reprodukcijų katalogo
|
|
S. Sčesnulevičius.
Miesčionkos pievose.
1972. Pop., temp., 43x53
|
|
S. Sčesnulevičius. Trejybės vartai.
1976. Pop., temp., 56x72
|
|
S. Sčesnulevičius. Korliškis žiemą.
1964. Drb., kart., al., 50,5x64,5
|
|
S. Sčesnulevičius. Vakaras Korliškėj.
1970. Kart., temp., al., 49,6x64,5
|
|
S. Sčesnulevičius. Daugų bobinčiuje.
1976. Pop., temp., al., 36,2x46,7
|
Dailininkas Stasys Sčesnulevičius (19051979)
ypatingo likimo meno žmogus, nūnai jau šviesios atminties. Nors
jis nutapė gerokai per tūkstantį įvairių žanrų darbų, tačiau per
visą savo gyvenimą nesurengė nė vienos autorinės parodos. Kiek žinoma,
dalyvavo tik grupinėje parodoje apie 1975 metus Vytauto Didžiojo
karo muziejuje. Jis nė nebuvo Dailininkų sąjungos narys, nors juo
tapti ragino bičiuliai žymūs dailininkai Antanas Žmuidzinavičius,
Rimtas Kalpokas, Stasys Ušinskas. Kaip dailininkas jis niekur oficialiai
nefigūravo... Tiesa, 1939 metais jis ėmė mokytis Kauno meno mokykloje,
bet prasidėjęs Antrasis pasaulinis karas mokslus nutraukė. Vis dėlto
Stasys Sčesnulevičius visą gyvenimą tapė. Jo kūryboje portretai,
figūrinės kompozicijos, ypač daug peizažų.
Lemties klaida pagaliau buvo ištaisyta. Neseniai
Kauno galerijoje Aukso pjūvis buvo surengta jo tapybos darbų paroda
Dailininkas Stasys Sčesnulevičius: šešėlyje palikta kūryba. Čia
pristatyta apie 40 paveikslų mažytė jo palikimo dalis. Jo kūrybinis
palikimas visuomenei pristatomas pirmąjį kartą, todėl šį įvykį galima
pavadinti atradimu XX amžiaus vidurio lietuvių dailės kontekste.
Apie dailininko nueitą sudėtingą gyvenimo kelią, kūrybą papasakojo
galerijos vadovė Lolita Vyžintienė, menotyrininkė Kristina Endriukaitytė,
dailininko sūnus Kazimieras Sčesnulevičius, kiti lankytojai, meno
žinovai.
Dailininkas ypatingas tuo, kad jis gimė 1905 metais
kovo pabaigoje Rusijoje, Voroneže. Tėvas Kazimieras Sčesnulevičius
carinės administracijos buvo paskirtas eiti buhalterio pareigas
valstybiniame Žemės ūkio banke. Dailininko motina buvo bajoriškos
kilmės lenkaitė Elena Kaminskaitė-Kaminska. Voronežo realinėje mokykloje
Stasys Sčesnulevičius baigė keturias klases ir 1918 metais su šeima
grįžo į Lietuvą. Vilniuje jis baigė gimnaziją, o Kaune Vytauto
Didžiojo universitetą ir įgijo inžinieriaus statybininko profesiją.
Buvo Architektūros fakulteto dekanas, ėjo kitas pareigas.
Įdomu, kad S. Sčesnulevičius visuomenėje buvo
gerai žinomas ne kaip dailininkas, o kaip techninės krypties specialistas.
Jo pastangomis tuometiniame Kauno politechnikos institute (KPI)
pradėti rengti statybinių gaminių ir konstrukcijų gamybos inžinieriai.
Jam vadovaujant, pradėti KPI miestelio kūrimo darbai, tam gautas
leidimas iš Maskvos. Jis buvo vienas iš komisijos narių, tvirtinusių
Rumšiškių etnografinio muziejaus projektą. Jam buvo suteiktas technikos
mokslų kandidato (dabar daktaro) laipsnis, buvo docentas. Atgaivą
nuo darbo, organizacinės veiklos įtampos S. Sčesnulevičius patyrė
tapyboje. Tai, beje, irgi pareikalavo nemažai dvasinių jėgų. Tačiau
jam tai teikė ir dvasinio pasitenkinimo, išsiliejo į meilę žmogui,
gamtai, šeimai.
S. Sčesnulevičiaus tapyba daugiasluoksnė, todėl
įdomi įvairiais aspektais. Vienas tokių kūrybos ir žmogaus bendrystė,
santykis, atsiveriąs kaip meno ir kultūros filosofija. Kūrybos ir
dailininko biografijos santykis visuomet yra subtilus reiškinys.
S. Sčesnulevičiui būdinga keliskart tapyti tuos pačius objektus,
vietoves, pavyzdžiui, Suvingio ežerą ir kt. Tokie paveikslai, kaip
Nemunas ties Alytum, perteikia įspūdingą tapybinės erdvės pojūtį.
Sukurti stambaus plano peizažai rodo, kad dailininkas turėjo profesionalų
landšafto proporcijų ir aplinkos mastelio suvokimą. Labai ryškūs
dailininko gabumai techninių mokslų srityje bei geras architektūros
teorijos išmanymas. Paveiksluose Katedros apsida (arka, skliautas)
ir Trejybės vartai subtiliai atsiskleidžia dailininko racionalus,
techniškas ir jausminis, estetinis pradai. Paveiksluose Kauno pastatų
formas dailininkas kuria žaisdamas jausminga spalvų ir potėpių derme,
detalių tūrius perteikia geometrinėmis formomis, o peizažuose vaizduoja
skirtingus metų laikus (žiemą, vasarą), paros dalis (dieną ir naktį)
gamtą (apniukusį dangų, saulės žaismą kviečių laukuose ar jos atspindžius
laukuose). Dažniausias tapybos objektas kaimo žmogus. Priešingai
nei būtų reikalavusi sovietinė ideologija, S. Sčesnulevičius kaimo
žmoguje matė jausmingumą, neatskleistą poetinį mąstymą. Žmonės paveiksluose
vaizduojami iš nugaros, palenkę galvas, dengiantys veidus, pasvirusiais
siluetais (Sužeistas vadas, Pavartėnų kelias).
Didžiąją S. Sčesnulevičiaus darbų dalį išsaugojo
sūnus Kazimieras. Dalis jų pasklidę tarp kitų šeimos narių, kiti
autoriaus padovanoti bičiuliams, kolegoms, kitiems menininkams.
Kai kuriuos darbus yra įsigiję meno mėgėjai ir ekspertai.
Dailininkas palaidotas Kaune, Seniavos kapinėse.
S. Sčesnulevičiaus tapybos paroda neseniai veikė
Kaune, galerijoje Aukso pjūvis (Verslo lyderių centras (BLC),
K. Donelaičio g. 62).
© 2013 XXI amžius
|