Atmintis
Karpiniai tarsi Velykų margučiai... Šviesiam kariūnės tautodailininkės
Danutės Kulbytės-Aleknienės atminimui Laimutė Vasiliauskaitė-Rožukienė
Būna dienų, kai užsuki kur su kokiu reikalu, o išvysti netikėtą savitą ir nepakartojamą
reginį, kuris verčia stabtelėti. Taip man atsitiko Lietuvos kariuomenės Vilniaus
įgulos karininkų ramovėje, tiksliau jo Meno vadovų kambaryje, pamačius vrš. Danutės
Kulbytės-Aleknienės karpinius, vaizduojančius stebuklingus, žydinčius pasaulio
medžius su miegančiais ar giedančiais paukščiais ar angelais, gėles ir verpstes,
padovanotus jos vaikų (jie emigravo ir neturėjo kur padėti) jau po kariūnės ir
tautodailininkės mirties. Karpinių yra daugiau, čia kabo tik 30 darbų, kiek tilpo
ant šių sienų, sako Lietuvos kariuomenės Vilniaus įgulos karininkų ramovės
viršininko pavaduotojas Gaudentas Aukštikalnis. Nuostabių,
žydinčių ir nuoširdžių karpinių meistrė gimė 1959 metais Biržų rajone, Neciūnų
kaime, miškų ir girių apsuptame vienkiemyje, prie gražiųjų Rovėjos krantų (būtent
iš medžių, žolelių lapų, žiedų įvairovės, paprastų, betgi tobulai gamtos sukurtų
formų sėmėsi įkvėpimo). Baigusi Papilio vidurinę mokyklą įstojo į Vilniaus pedagoginę
mokyklą, tuomet ir susidomėjo karpiniais, itin kruopščiu menu, kuris pavaldus
tik darbščiai ir kantriai asmenybei. Baigusi mokslus dirbo lopšelio-darželio auklėtoja,
vėliau statybos ir remonto valdyboje, nuo 1994 metų Krašto apsaugos sistemoje.
2005 metais tapo Lietuvos tautodailininkų sąjungos Vilniaus bendrijos nare, suteiktas
meno kūrėjo statusas. Iki mirties gyveno Vilniuje. Kuklus žmogus, kukli biografija,
kuklios parodos, daugiausia eksponuojamos su darbu susijusiose erdvėse.
Parodose dalyvauta nuo 1984-ųjų (pirmoji 1984 metais Vilniaus kino teatre Lazdynai),
1985 metais respublikinėje popieriaus karpinių parodoje Vilniaus parodų rūmuose.
Kitos trys parodos, rengtos kasmet. 2002-aisiais paroda Kariai Lietuvai buvo
skirta Lietuvos karininkų ramovės reprezentacinių rūmų 65-mečiui, tuomet jos karpiniai
kartu su majoro Valentino Ylos tapyba eksponuoti Kauno įgulos karininkų ramovėje.
2003 metais, prieš Naujuosius, Vilniaus įgulos karininkų ramovėje dalyvauta 5-ojoje
Lietuvos karpinių parodoje, 2004 metais Lietuvos tautodailininkų sąjungos respublikinėje
popieriaus karpinių parodoje Kauno įgulos karininkų ramovėje. Du kartus (2006
metais Švenčionyse ir 2007 metais Širvintose) Danutės karpiniai pateko į atrankinę
liaudies meno parodą Aukso vainikas. Už šalies ribų darbai rodyti irgi du kartus:
2007 metais kartu su Vilniaus krašto tautodailininkų meno kūrėjų bendrijos
darbais Lietuvos Respublikos ambasadoje, J. Baltrušaičio namuose, Rusijoje. 2010
m. lapkritį jos karpiniai rodyti Minske, Baltarusijos ir Lietuvos popieriaus karpytojų
parodoje, skirtoje Viačeslavui Dubinkui (Baltarusija) ir Feliksui Marcinkui (Lietuva)
atminti. Būtent F. Marcinkus 1995 metais sudarė albumą-katalogą Pasaulio popieriaus
karpiniai, kuriame publikuojamas Danutės karpinys Gėlė.
Danutė surengė penkias individualias parodas (ši, vaikų padovanotoji Karininkų
Ramovei šešta). Jos Žydėjimo šviesą 2002 metais regėjo Lietuvos kariuomenės
Vilniaus įgulos karininkų ramovės lankytojai, o 2003 metais kariūnai Karinių
oro pajėgų štabe Kaune. Apie šią parodą dailėtyrininkas Romualdas Alekna (ne giminaitis)
rašė: Dažni jos karpinių motyvai yra stilizuoti medžiai, gėlės. Ši stilizacija
turi ypatingai jautrią liniją, kuri, sudarydama išraiškingą ažūrą, vaizdu užpildo
visą paveikslo plotą. Simetriškumas, kuris sujungia į neišardomą visumą kompoziciją,
suteikia juvelyriškumo įspūdį. Čia pasireiškia ir didelis saikingumo jausmas.
Karpinių pavadinimai Giesmė, Žydėjimas, Gaideliai ir jų interpretacija,
kuri artima lietuvių liaudies dainoms, sukuria lyrinę nuotaiką. Siluetinių karpinių
tarp Danutės Aleknienės darbų nerasime (jų gausu vokiečių, rusų, prancūzų karpiniuose).
Matyt, tai būdinga lietuvių tautodailei (audinių raštai, margučiai). Jos karpiniai
iškerpami iš spalvoto popieriaus arba pateikiami spalvotame fone. Tai pagyvina
vaizdą, suteikia jam puošnumo, dekoratyvumo. Todėl jie artimi lietuvių grafikai.
2006 metais surengtos dar dvi parodos, abi bibliotekose Vilniaus Gedimino technikos
universiteto ir Lietuvos karo akademijos. Paskutinė asmeninė paroda, jai gyvai
esant, rodyta 2008 metais Lietuvos kariuomenės Šv. Ignoto bažnyčioje. Tuomet Lietuvos
kariuomenės vyriausiasis kapelionas kun. Rimas Venckus rašė: Miela Danute, labai
dėkoju, kad išpildėte mano svajonę. Labai troškau, kad šioje bažnyčioje žmonės
išvystų jūsų kūrybą, prisiliestų prie jūsų gerumo, kruopštumo, ir, žinoma, kad
prisiliestų prie mylinčios širdies. Šiandien gal tik Dievas pasakys, kiek savo
kūryba palietėte žmonių ir tyliai keitėte jų gyvenimus. Bet gera buvo matyt, kaip
žmogus stebisi jūsų kruopštumu arba pradžiunga kaip vaikas, o svarbiausia, kad
savo dvasia tampa turtingesniu žmogumi. Savo kūryba kaip Dievas lieskit žmonių
širdis. Visų Danutės parodų bendroje kuklioje lankytojų
atsiliepimų knygelėje daugelis dėkojo už jos rankų stebuklą, šviesą skleidžiančius
kūrinius, suteiktą gėrio ir kantrybės oazę šiais visuotino skubėjimo laikais.
Skulptorius Juozas Ruzgas: Nepaprastas kruopštumas, stebėtina precizija tiesiog
pritrenkia! Lankytojas Paulius: Jūsų kūriniai tarsi gražūs lietuviški margučiai,
atsiritę į Šv. Velykų pakylėtą sielą!. Danutės kolega
kpt. Saulius 2006 metais rašė: Miela Danute, labai graži ir gausi Tavo darbų paroda.
Aš šiandien mąstau, kad netolimoje ateityje tavo darbus siuvinės ant drobių, aus
staltieses ir kita. Tavo darbuose yra mūsų krašto, lietuviški motyvai, kurie taps
neįkainojamu turtu, tautos paveldu. Džiaugiuosi ir linkiu stiprybės, linkiu skleisti,
kas gera, laisva, kūrybiška ir šviesu. Laimingai. Reikėtų
bent išleisti D. Kulbytės-Aleknienės darbų katalogą, atitinkamai pasirūpinti jų,
kartu ir kitų Lietuvos auksarankių karpytojų darbais kaip neįkainojamu archetipiniu
turtu, žadinančiu tautinę savimonę dabarčiai ir ateities kartoms. O ar tinkamai
kaupiame karpinių fondus šiais laikais? Manoma, kad karpinių
menas gimė Rytų šalyse, o Lietuvoje XVI a. Karpiniai Lietuvoje ir Lenkijoje
paplito XIX a. pabaigoje kaip valstiečių pirkių puošybinis elementas praktiška
kukli jų paskirtis buvo puošti indaujas, žibalinių lempų gaubtus, paveikslų rėmelius,
langus iškarpytomis užuolaidėlėmis, pasak karpinių meistrės N. Jurėnienės, iš
vargšų noro turėti gražius ir turtingus namus (pridurčiau: ir norint realizuoti
archetipinius gabumus). 1901 metais Lenkijoje užvirė diskusijos, ar karpiniai
yra menas, ypač po prof. Leonardo Strajnovskio straipsnių apie jų meninę išliekamąją
vertę. Tuomet lenkų kolekcininkai suskubo juos rinkti: to meto karpiniai sudaro
neįkainojamus jų fondus Varšuvos, Liublino ir Krokuvos etnografijos muziejuose
(deja, tokių senųjų fondų mes neturime). Karpiniai Lietuvoje tampa populiaresni
XX a. antroje pusėje, kaip tik tada Julijos Daniliauskienės, Nijolės Jurėnienės
pramintu taku į karpinių pasaulį atėjo Danutė su savitu pasaulėvaizdžiu, skleidžiančiu
gerumą, šviesą ir džiaugsmą. Vilnius ©
2014 XXI amžius |