Atmintis
Gyvenimo ir meno darna Benjaminas ŽULYS
| Dailininkė
Elena Jakutytė | Kaune, Ryšių istorijos
muziejaus salėje, Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyrius surengė knygos Elena
Jakutytė 19111999. Grafikos pasaulio suvokimas ir darna pristatymą. Kaip tik
šie metai penkiolikti nuo menininkės išėjimo į amžinybę
Į susitikimą atėjo
jos mokiniai, nūnai žymūs menininkai Vidmantas Miliūnas, Petras Repšys, Laima
Drazdauskaitė, Edmundas Saladžius, kiti dailininkę pažinoję žmonės, meno mylėtojai.
Knygos sudarytoja ir teksto autorė Kristina Budrytė-Genevičė, dizainerė Milda
Kairaitienė, kiti susitikimo dalyviai dalijosi prisiminimais apie E. Jakutytę,
jos gyvenimo tarpsnius, kūrybos ypatumus. E. Jakutytė
gimė dar prieš paskelbiant Lietuvą nepriklausoma, ne Lietuvoje, o Bucharoje (dab.
Uzbekijos Respublika). Nežinia, kodėl tėvai buvo išvykę į tą tolimą nuo Lietuvos
šalį, yra visokių spėliojimų. 1914 metais mirė tėvas, ir motina su vaikais grįžo
į Lietuvą. Įdomu, kad nėra išlikusių laiškų ar prisiminimų, kad Elena būtų norėjusi
būti dailininke, ją labiau traukė pedagogika, ji baigė mergaičių mokytojų seminariją
Kaune, bet pedagoge netapo, o dirbo kanceliarinį darbą. Pagaliau po kurio laiko
ji įstojo į Kauno valstybinį taikomosios dailės institutą, čia gilino, tobulino
savo meno žinias, praktinius įgūdžius. Institute dėstė
meno žinovai, kai kurie turį ir tarptautinę patirtį, Stasys Ušinskas, Liudvikas
Strolis, Liudas Truikys, Vytautas Kairiūkštis, Telesforas Kulakauskas. Tai turėjo
įtakos ne vienam vėliau išgarsėjusiam menininkui. Dėstytojai labai rūpinosi būsimaisiais
absolventais, taip pat ir Elena, kurios padėtis dėl sunkios motinos ligos bei
jos pačios silpnos sveikatos, materialinių nepriteklių buvo nepavydėtina. Diplominiam
darbui Elena pasirinko Petro Cvirkos knygos Cukriniai avinėliai iliustravimą.
Darbas pavyko, nes iliustravimas nebuvo naujiena, o vėliau nuolatinis užsiėmimas.
Ji jau buvo apipavidalinusi knygas Auksinis raktelis, arba Buratino nuotykiai,
lietuvių liaudies pasaką Vilkas ir ožiukai, todėl diplominis darbas Cukriniai
avinėliai buvo parengtas spaudai. Su ironija prisimenama, kai Elenai leidykla
pasiūlė drauge su kita dailininke iliustruoti vieną knygą. Tada ji ant pasiūlymo
oficialiai parašė: Špygą. Už svetimų pečių nesislapstysiu. Ir toliau atkakliai
dirbo, kūrė. Be to, palaikė itin artimus ryšius su Australijoje gyventi pasilikusiu
broliu Vladu. Laiškuose atsispindėdavo ne vien buitiniai, socialiniai reikalai.
Brolis išversdavo Elenai iš anglų kalbos ištisus puslapius iš meno albumų, knygų.
Menininkės patirtis buvo labai reikalinga. Be kūrybinio
darbo, ji dėstė Kauno vidurinėje dailės mokykloje. Net du dešimtmečius ji susikaupusi
derino daug jėgų reikalaujantį pedagogės darbą su kūrybiniais ieškojimais. Įstojusi
į Dailininkų sąjungą, ji privalėjo dalyvauti kasmetinėse kauniečių ar respublikinėse
parodose, tai ji darė su noru, nes turėjo ką parodyti. Grupinių parodų kataloguose
minimi Elenos natiurmortai, portretai. Dalis tokių šeštojo dešimtmečio tempera
ar guašu ant kartono atliktų darbų dabar saugoma Nacionaliniame M. K. Čiurlionio
dailės muziejaus tapybos fonde. Yra sukūrusi nemažai ekslibrisų. Ypač buvo pamėgusi
medžio ir linoleumo raižymo techniką. Greta Kauno HES statybos, Nidos žvejų portretų
dailininkė domėjosi liaudies dainų ir padavimų motyvais Jurgis, Joninės,
Šaltinėlis. Dailininkė plėtojo šv. Jurgio temą. Sovietmečiu tai buvo sudėtinga,
todėl parodose tai traktuota kaip liaudies padavimas. Apie dvidešimt šios kompozicijos
variantų (skirtingų laikotarpių ir technikų) yra saugoma Nacionalinio M. K. Čiurlionio
ir Lietuvos dailės muziejų fonduose, privačių kolekcionierių, draugų, kolegų kolekcijose.
Įdomus ciklas Kaukės. Apie jas E. Jakutytė laiške broliui rašė:
Dramos aktorius
Laimonas Noreika prieš porą metų gyveno Kaune, parodoje pamatęs tas Kaukes,
jomis susidomėjo ir prašė savo bičiulį P. Stauską tarpininkauti dėl tų velnių
įsigijimo. Na, žodžiu, padovanojau jam tą velnių eilutę.
Knygos pristatyme dailininkės mokinys V. Miliūnas prisiminė: Mokytoja iki paskutinių
dienų išliko labai savarankiška. Elenai magėjo išbandyti visas grafikos technikas,
pradėjusi nuo studijų laikų, iliustracijų, plakatų, ji sukūrė ir ofortų, monotipijų,
lino raižinių ir medžio raižinių, kūrė įvairios technikos ciklus, mėgo daryti
piešinius grafitu, sangvinu ir anglimi. Iš brolio laiškų matyti, kad jis Elenai
iš Australijos siųsdavo įvairių piešimo priemonių nuo aliejinių dažų iki japoniško
popieriaus. O ir prisiklausiusi, prisiskaičiusi vakarietiškos literatūros, nenorėjo
likti prie vieno primesto stiliaus, buvo smalsi asmenybė. Daugiausia yra išlikę
jos mišria technika atliktų spalvotų grafikos lakštų iš šeštojo dešimtmečio pabaigos
ir septintojo dešimtmečio. Tuo metu Elena uoliai dirbo su savo mokiniais matė
jų bręstančios kūrybos perspektyvas, dažnai kviesdavosi juos į svečius, skolindavo,
dovanodavo brolio atsiųstus meno albumus, turbūt nujautė, kad tai ją tikrai dar
ilgai prisimins. Ir prisimena. Tai liudija jos darbai.
Kaunas ©
2014 XXI amžius |