Laikas ir žmonės
Zanavykė nuo Nenupės
Onos Staugaitytės-Staugaitienės 90-metį švenčiant
Angelė Buškevičienė
|
Per Žolinę 90-metį šventusi
Ona Staugaitytė-Staugaitienė
Zenono ŠIAUČIULIO nuotrauka
|
|
Onutė ir Albinas Staugaičiai
Gerdžiūnuose, minint šio krašto
partizanus 2011 metais
Vido VENSLOVAIČIO nuotrauka
|
|
Žmogaus gyvenimo ruduo, kaip ir vėlyvas metų laikas
turi savo poeziją jautrią, ilgesingą. Vis dažniau atsišaukia jaunystė,
atsiliepia gimtosios žemės balsas, patirta kančia ir džiaugsmai.
Prisiminimai darosi vis stipresni, tarytum norėtų priminti, kad
tai, kas žemėje išgyventa, yra tik Amžinojo Grožio ir Šviesos atšvaitai.
Tad žmogus, tęsdamas Dievo kūrybą žemėje, įmina joje savo gyvenimo
pėdsakus.
XXI amžius ne kartą rašė apie Kaune gyvenančius
zanavykus Oną ir Albiną Staugaičius, kurių jaunystė brendo Nepriklausomybės
šviesoje, okupacijos paliko neišdildomas žaizdas: išgyventi tardymai,
lageriai, tremtis, gimtųjų namų netektis, tačiau liko išsaugota
jaunystės meilė, dvasios stiprybė, tikėjimas ateitimi, viltys ir
darbai atgimusios Lietuvos labui, šeimos, katalikiškų ir tautinių
vertybių puoselėjimas.
Ona Staugaitytė-Staugaitienė per Žolinę paminėjo
savo 90-ąjį gimtadienį. Tradiciškai prie Kovo 11-osios gatvės 43-iojo
namo kryžiaus 21-ąjį kartą susirinko kaimynai, sveikino bendrijos
Ramybė pirmininkas Arvydas Kvietkus, draugai, kultūrinę programą
organizavo Teresė Varnagirienė, o dukros šeima suruošė iškylą į
Palangą.
Dar liepą Barzdų parapijos Gražiškių koplytėlėje
(Šakių rajone) kunigai Vytautas Mazirskas ir Jordanas Kazlauskas
aukojo šv. Mišias už Onos sutuoktinį Albiną, prieš metus išėjusį
amžinybėn.
O. Staugaitytė gimė 1926 m. rugpjūčio 15 d. (mama
gimimo metrikuose įrašė rugsėjo 15 d.) Tupikų kaime, Žvirgždaičių
valsčiuje, Šakių apskrityje, Jono Staugaičio ir Juzės Prapuolenytės-Staugaitienės
šeimoje. Ona buvo vyriausia iš šeimoje augusių seserų: Kazimieros,
Kristinos, Aldutės. Tėvas J. Staugaitis, nuo trejų metų likęs našlaičiu,
anksti pramoko staliaus, dailidės, kalvio amatų bei kitų ūkio darbų.
1918 metais tapo savanoriu. Apie šį narsų šaulį rašė tuometinė spauda.
1919 metų lapkritį jis apdovanotas 1-ojo laipsnio Vyčio kryžiumi
Už Tėvynę, 1931-aisiais jam pripažintas kario savanorio statusas.
Savanoris J. Staugaitis gavo žemės, vedė ir su šeima sumaniai ūkininkavo
dešimties hektarų ūkyje Tupikų kaime, pasistatė naujus trobesius.
Juzės Prapuolenytės broliai Pranas, Antanas
ir Jonas iš Tupikų kaimo 1918 metais irgi išėjo savanoriais. Vyrai
grįžo sveiki, ūkininkavo gautuose 10 ha ūkiuose. Tik Jonas Prapuolenis,
gerai žinomas Lietuvoje kaip dailininkas baldžius, apsigyveno Kaune.
O. Staugaitienė neretai prisimena, kaip 1933-aisiais
ji, vedama mamos, ėjo per tėviškės pievą, pro seną laukinę Karklinių
kriaušę, per medinį Nenupės upelio tiltelį ir pirmą kartą pravėrė
Žvirgždaičių pradinės mokyklos duris. Čia ją sutiko mokytojas Antanas
Gružinskas.
Vasario 16-osios proga prie mūsų namo Tupikuose
visada plevėsavo trispalvė. Šeima atidėdavo darbus, pasipuošusi
ėjo į Žvirgždaičius. Tėvelis, pasipuošęs šaulio uniforma, prisisegęs
apdovanojimus, išeidavo pirmas. Parapijos salėje Šaulių sąjunga,
vadovaujama mokytojo A. Gružinsko, organizuodavo šventinį minėjimą,
prisimena O. Staugaitienė. Anot jos, mokytojas A. Gružinskas buvo
pirmasis mokytojas, kuris to meto jaunuoliams įkvėpė Tėvynės meilės,
pareigos jausmą, o tai padėjo pagrindą tolimesniam gyvenimui. Jis
Žvirgždaičiuose buvo visų tautinių renginių organizatorius, o jo
žmona Ona, taip pat pradinių klasių mokytoja, aktyviai talkino vyrui.
Karo metu sudegė Žvirgždaičių bažnyčia. Parapijiečiai
meldėsi senuose kultūros namuose, bet netrukus klebonas su liturginiais
reikmenimis buvo iškeldintas. J. Staugaitis parapijiečių susirinkime
pasiūlė aukoti šv. Mišias jo namų klėtelėje, prie kurios iš sodo
pusės jis rentė priestatėlį zakristiją ir įrengė vietą choristams.
Zakristijoje to meto klebonas Salemonas Samuolis (vyskupo emerito
Juozo Žemaičio brolis) pasistatė lovelę, kurioje priguldavo poilsio.
Klėtelėje vyko visos katalikiškos apeigos: šv. Mišios, vaikučiai
ruošėsi Pirmajai Komunijai. O. Staugaitienė saugo 1948 metų nuotrauką,
kurioje įamžinti parapijos vaikai po Pirmosios Komunijos su klebonu
S. Samuoliu ir jo broliu J. Žemaičiu (tuomet Kauno kunigų seminarijos
klieriku, o prieš kelias dienas, rugpjūčio 30-ąją, šventusiu garbingą
90 metų jubiliejų).
Kai Lietuvą apraizgė okupacijų voratinklis, 1941
metų birželį, mokytojui A. Gružinskui pavyko pasislėpti, bet jo
žmoną O. Gružinskienę birželio 14-ąją, kaip ir kitus Zanavykijos
mokytojus, išvežė tremtin. 19451946 metais prasidėjo O. Staugaitienės
kančių golgota. 1945 metų gruodį NKGB intensyviai ieškojo antisovietinio
pogrindžio organizacijų, partizanų, ryšininkų, rėmėjų, suiminėjo
jų narius. Prieš Kalėdas suintensyvėjo areštai Šakių rajone. Oną
Staugaitytę dar 1946 metais iš Šakių Žiburio gimnazijos (tuo metu
perkeltos į Lukšius) išvežė saugumiečiai. Griškabūdžio kalėjimas
buvo pirmoji vargo ir kančių vieta. Čia ji, kaip partizanų ryšininkė
slapyvardžiu Baltija, sužinojo, kad kitoje patalpoje baisiomis
antisanitarinėmis sąlygomis kali jos draugas Albinas, kuris vėliau
tapo jos vyru. Onutė iš Griškabūdžio pervežta į Marijampolės kalėjimą,
vėliau į Vilniaus paskirstymo punktą, o po kurio laiko traukinys
ją vežė vis tolyn nuo tėvynės, kol pasiekė Kengyro lagerį Karagandos
srityje. 1949 metais kartu su tūkstančiais tremtinių prigrūstuose
vagonuose vingiavo jos tėvų ir seserų kelias į Irkutsko sritį. Tais
pačiais metais buvo suregzta byla ir kun. S. Samuoliui.
O. Staugaitienės prisiminimuose iškyla ne tik
jos, bet ir kitų beteisių vergų kalinimas, tardymai, žmogų žeminantys
patikrinimai, alinantys etapai, pagaliau Kazachstano stepė su šiurkščiomis
žolėmis, kur siaučia sniego ir dulkių buranai (pūgos). Ten buvo
kankinių miestas, apmūrytas aukšta stora siena, pro kurią negalėjo
prasiveržti nei skausmas, nei skriaudos. Viskas smigo į beteisių
žmonių širdis. Begalinis sielvartas ir kančia ilgainiui susikaupė
į didžiulį bendrą visų Džeskazgano miesto Kengyro lagerio kalinių
sopulį, kuris 1954 m. gegužės 16 d. prasiveržė sukilimu.
Prisimenu tą lemtingą naktį. Paryčiui mūsų brigada
grįžo iš darbo vario rūdos sodrinimo fabrikui kasusi pamatams griovius
rankiniu būdu. Nustebome, niekas neatidarė geležinių vartų. Kuriam
laikui susodino ant žemės prie lagerio sienų. Paaiškino apie padėtį
zonoje ir liepė pasirinkti, ar tuoj pat išvažiuoti etapu į kitą
lagerį ar eiti vidun. Mes vienbalsiai sutikome būti su likimo sesėmis
ir broliais, pasakojo Ona. 1954 metais, naktį į birželio 27-ąją,
beginklius pasmerktuosius pažadino smūgiai į geležinius lagerio
vartus. Geležiniai tankai negailestingai traiškė susispietusius
prie praėjimų. Vienam sulaužyta koja, kitam ranka, kulkų peršautos
akys, perskelta galva, krauju plūdo sutrinti lavonai. Aplinkui kraujas,
dejonės, žuvusieji... Nemažai parašyta apie Kengyro lagerio sukilimą.
Ona, išgyvenusi šį siaubą, sako: Tą baisią naktį budėdama vaikščiojau
tarp mirštančiųjų ir mirusiųjų, mažai ką galėdama jiems padėti.
Jaučiausi bejėgė. Visi jie buvo tokie brangūs ir savi, o jų kančios
ir mirtis kaip gili žaizda liko širdy visam gyvenimui.
1955 m. sausio 31 d. Ona Staugaitytė buvo išvežta
iš Kengyro lagerio ir, gavusi pasą, išvyko pas tėvus ir seseris
tremtyje į Kačergatą Irkutsko srityje. Įsidarbino ligoninėje, mokėsi
medicinos seserų kursuose. Gavusi laišką nuo savo draugo Albino,
išvažiavo pas jį į Karagandą. Tėvai palaimino judviejų ateitį, o
1955 m. lapkričio 6 d. kun. Pranciškus Adomaitis jaunavedžius sutuokė.
Nors vestuvių puotai galėjo nusipirkti tik kibirą bulvių ir silkių,
lietuvių tremtinių būryje skambėjo lietuviškos dainos ir sukosi
poros.
1956 m. birželio 15 d. Onutė ir Albinas išvydo
pasiilgtus Lietuvos laukus. Registruojant civilinę santuoką Albinas
Kundrotas pasirinko žmonos pavardę, tapo Albinu Staugaičiu. Pavardės
pakeitimas išgelbėjo politkalinius nuo išvarymo iš Kauno. Abu jaunavedžius
Kaune priglaudė Onutės dėdė J. Prapuolenis. O. ir A. Staugaičiai
kasdienių darbų ir rūpesčių sūkuryje dažnai vykdavo partizanų kovų
keliais, jų kalinimo vietomis, uždegdavo atminimo žvakeles. Atgimimo
metais bendražygių susitikimai, žuvusiųjų įamžinimo vietų lankymas
tapo kasmetinis. 1991 m. gegužės 6 d. Griškabūdyje klebonas kun.
Vytautas Užkuraitis pašventino čia kalintų, nukankintų atminimui
pastatytą koplytstulpį, kurio autorius Albinas. Netrukus buvo
pastatytas ir antras paminklas kryžius, kurį pašventino vyskupas
Juozas Preikšas.
O kiek čia paminėjimų, aukotų šv. Mišių su viltimi,
kad tragiškus mūsų tautos įvykius prisimins jaunesnioji karta.
1994 m. birželio 26 d. Kaune, Šančių bažnyčioje,
susirinko likę gyvi sukilimo dalyviai, giminės paminėti skaudaus
Kengyro sukilimo jubiliejaus, pasimelsti už žuvusius įvairiuose
Sibiro lageriuose, tremtyje, Lietuvos miškuose. Šv. Mišias aukojo
mons. A. Svarinskas, buvęs Kengyro lagerio kalinys kun. Juozas Poderis
ir Šančių parapijos klebonas kun. Jonas Babonas.
Sutuoktiniai visur suspėdavo. Lankėsi politinių
kalinių bendrijoje, dalyvaudavo tautinių, katalikiškų švenčių minėjimuose,
kovos draugų ir nusipelniusių Lietuvai žmonių pagerbimuose, Sąjūdžio
renginiuose.
Sakoma, nors gimtųjų namų nelieka, bet mintyse
vis norisi paklibinti seną rankeną. O. Staugaitienė brangina prisiminimus
apie gimtąjį Tupikų kaimą, jo gyventojus. 1994 m. spalio 1 d. vysk.
J. Žemaitis pašventino 1918 metų Vasario 16-osios Lietuvos Nepriklausomybės
akto signatarui vyskupui Justinui Staugaičiui paminklą, pastatytą
jo gimtinėje dukterėčios Reginos Staugaitytės-Sapetkienės iniciatyva,
talkinant giminaičiams ir bičiuliams.
2009 m. rugpjūčio 2 d. kun. Algimantas Keina pašventino
paminklinį akmenį ir stogastulpį, kur stovėjo O. Staugaitienės gimtieji
namai. Bendrapavardžiai kaimynai turėjo susisiekiančias pievas ir
tarsi riboženklį bendrą tvenkinį, kur abiejų sodybų dukros surengė
pirmąsias plaukimo varžybas.
Šalia paminklinio akmens, kuriame buvo iškalti
visų šeimos narių vardai, ir koplytstulpio (drožėjas Algimantas
Sakalauskas) pasodintos keturios liepos, skirtos Staugaičių dukroms,
eglė mamai Juzei, ąžuolas tėvui Jonui. Medelius pasodino vaikai
ir vaikaičiai. Kristinos vaikai Regina ir Remis ant jų mamai skirtos
liepos šaknų užbėrė žemės, atvežtos iš Estijos. O iš čia paėmė lietuviškos
žemės žiupsnelį parvežti ant mamos kapo. Prie paminklinio akmens
O. Staugaitienė užkasė medžio anglies gabalėlį, paimtą iš sudeginto
gimtojo namo griuvėsių lankantis tėviškėje. Kun. A. Keina pasidžiaugė
puoselėjamomis giminės tradicijomis, linkėjo tautinio atsparumo
palaikant religinius ir tautinius papročius.
Kaunas tam tikras mano ir žmonos gyvenimo tarpsnis,
kur sušvito mūsų vilties laisvės pašvaistė, užaugo dukra, anūkai.
Gražiškiai šaknys, protėvių žemė, į kurią sugrįš mūsų kūnai,
dažnai sakydavo Albinas Staugaitis. Gražiškiai Albino gimtinė,
kurioje gimė, brendo, kovojo dėl jos laisvės, kentėjo Sibiro lagerius
ir, kiek jėgos leido, visada sugrįždavo su šeima. Onutei šis kampelis
mielas nuo jaunystės. Čia jos pirmoji pažintis ir besiskleidžianti
meilė Albinui. Besimokydama Barzduose, ji gyveno gretimame Žardelių
kaime pas Svotelius, meldėsi Gražiškių koplytėlėje, dalyvavo jaunimo
susibūrimuose. Onutės ir Albino jausmas stiprėjo. Meilė, abipusis
supratimas sujungė juos amžiams.
Albino išėjimas Amžinybėn paliko didelį sielvartą
Onutės širdyje. Kartu išgyventa 60 metų. Tai prasmingas laikas
jų gyvenime, tautos istorijoje. Tai žmonės, kurie išryškino sistemą
vertybių, iš kurių viena svarbiausių žmogaus pareiga savo šeimai,
tautai, valstybei.
© 2016 XXI amžius
|