Likimai
Uoliai ėjęs pašaukimo keliu
|
Kun. Bronius Laurinavičius
|
|
Prof. Antanas Kmieliauskas prie savo
sukurtos skulptūros, vaizduojančios
kančioje kryžių nešantį Jėzų Kristų,
kun. B. Laurinavičiaus žūties
vietoje 2010 metais
Livijos ŠIUGŽDIENĖS nuotrauka
|
|
Kun. Bronius Laurinavičius po Angelės
Ramanauskaitės (centre su gėlėmis)
teismo Astrave (Baltarusijoje)
1979 m. rugsėjo 18 d. Antras iš dešinės
kun. Juozas Zdebskis, trečias
kun. Algimantas Keina, ketvirtas
kun. Bronius Laurinavičius
|
Prieš 35 metus, 1981 m. lapkričio 24-osios
vakarą, žuvo tikinčiųjų teisių gynėjas kunigas Bronius Laurinavičius.
Nuo 1972 metų aktyviai bendradarbiavęs su Lietuvos Katalikų Bažnyčios
kronika, 1979 metais mirus kunigui Karoliui Garuckui, tapo Lietuvos
Helsinkio grupės nariu. Sovietų valdžiai į Maskvą ir Vilnių kunigas
siuntė pareiškimus apie Konstitucijos ir tikinčiųjų teisių pažeidimus,
neteisėtą Lietuvos okupaciją, lietuvių tautos rusinimą, pavergtų
sovietų tautų interesų nepaisymą. Nužudytas 1981 metų lapkričio
24 dieną Vilniuje, Kalvarijų ir Žalgirio gatvių sankryžoje KGB suorganizuotoje
eismo avarijoje. Jo gyvenimo kelias liudija neblėstančią tikėjimo
ir kovos už laisvę prasmę.
Gimęs 1913 metais Gervėčių parapijoje, katalikiškoje
lietuvių žemdirbių šeimoje, įskiepijusioje meilę gimtajam žodžiui
ir Lietuvai, Bronius Laurinavičius lankė lietuvių švietimo draugijos
Rytas mokyklą ir Vilniaus lietuvių Vytauto Didžiojo gimnaziją.
Tarnaudamas lenkų kariuomenėje Lodzėje, suprato, kad nori būti kunigu.
1937 metais baigęs Vilniaus gimnaziją, įstojo į Vilniaus kunigų
seminariją, o 1944 m. birželio 4 d. buvo įšventintas į kunigus.
Dvasininku tapti pasiryžo 1927 metais, kai Vilniaus krašto lietuviai
patyrė persekiojimus: buvo uždarytos 64 lietuviškos mokyklos, susipratę
Vilniaus krašto kunigai įkišti į Lukiškių kalėjimą, tarp jų Gervėčių
dvasininkas Ambraziejus Jakavonis (vėliau nužudytas lenkų AK partizanų).
1944 metais paskiriamas vikaru Švenčionyse, 1945 metais klebonu
Ceikiniuose, 1948 metais klebonu Kalesninkuose. Pastarojoje aplenkėjusioje
parapijoje įvedė lietuviškas pamaldas, subūrė lietuvišką chorą.
Tada kunigą pradėta ypač persekioti. 1947 metais jam užvesta operatyvinio
stebėjimo byla, 1952 metais formuliaro byla, vėliau KGB jį pavadino
objektu Intrigantas. Kunigas buvo kaltintas tuo, kad siuntiniais
ir piniginėmis perlaidomis rėmė tremtinių bei politinių kalinių
šeimas, susirašinėjo su tremtyje esančiais dvasininkais, palaikė
ryšius su disidentais, sakė antisovietinius pamokslus, aktyviai
mokė vaikus tikėjimo. Dvasininkas gražino ir puošė visas bažnyčias,
kuriose dirbo. Jo parapijiečiai džiaugėsi išpuoštais altoriais,
sudėtomis grindimis, perdažytomis sienomis, įrengtu šildymu. Didžiausias
kun. B. Laurinavičiaus darbas laukė Švenčionėliuose, kur klebonu
paskirtas 1956 metais. Čia ėmėsi tęsti 19281939 metais nebaigtos
statyti Šv. Edvardo bažnyčios statymą. Po trejus metus trukusių
važinėjimų po aukščiausias sovietinės valdžios institucijas prašant
leidimų ir medžiagų, iškilo nauja Švenčionėlių bažnyčia. Jai aukojo
visi šalies tikintieji, aukas klebonas B. Laurinavičius kruopščiai
rinko ir registravo. Švenčionėlių Šv. Edvardo bažnyčia statyti buvo
užbaigta 1959 metais ir pašventinta. Dėl savo aktyvios veiklos kunigas
B. Laurinavičius negalėjo neerzinti valdžios, todėl 1968 metais
nušalintas nuo Švenčionėlių parapijos klebono pareigų ir paskirtas
į Adutiškį, kur į jo aukotas šv. Mišias gausiai rinkdavosi žmonės
ne tik iš Lietuvos, bet ir iš Baltarusijos. Be perstojo priešinęsis
ateistinės valdžios potvarkiams, ribojantiems jo pastoracinį darbą,
kun. B. Laurinavičius sulaukė ne tik persekiojimų bei pasityčiojimų,
bet patyrė ir represinio režimo brutalumą: 1980 metais Adutiškio
klebonijoje KGB atliko kratą, kunigas buvo tardomas, jam grasinta
kalėjimu. Pagaliau su juo buvo susidorota nuožmiausiu būdu: 1981
metų lapkričio 24 dieną Vilniuje, Kalvarijų ir Žalgirio gatvių sankryžoje
KGB suorganizuotoje eismo avarijoje, nužudytas po sunkvežimio ratais.
Likus penkiems mėnesiams iki mirties, kunigas parašė testamentą,
kuriame prašė jį palaidoti Švenčionėliuose. Jo noras įvykdytas tik
po septynerių metų, kai 1988-aisiais jis atgulė savo statytos bažnyčios
šventoriuje. Lietuvos Respublikos Prezidento 1998 m. rugpjūčio 21
d. dekretu kun. B. Laurinavičius po mirties apdovanotas Vyčio Kryžiaus
2-ojo laipsnio ordinu (dabar Vyčio Kryžiaus ordino Komandoro didysis
kryžius). 2010 m. gruodžio 4 d. Vilniuje ties Kalvarijų ir Žalgirio
gatvių kampu atidengtas ir pašventintas paminklas (skulptorius
prof. Antanas Kmieliauskas); įrengtas Broniaus Laurinavičiaus skveras.
2000 metais B. Laurinavičiaus vardas įrašytas į Katalikų Bažnyčios
pasaulio kankinių sąrašą.
Žmonės mena kun. B. Laurinavičiaus paprastumą
ir jautrumą kitų nelaimei: jis domėdavosi našlaičiais, seneliais,
ar jie aprūpinti, ar neskriaudžiami. Pas senelius ir ligonius į
kaimus važiuodavo dviračiu. Juos lankydavo ne tik dėl to, kad sakramentais
aprūpintų, bet ir paguosti, sužinoti, ar ko netrūksta. Kad geriau
suprastų, kaip sunku žmonėms ateiti į bažnyčią, kartą pats užpustytais
keliais klampojo 8 kilometrus.
Kita vertus, žmonės mena ir jo reiklumą. Net didžiausiame
darbų karštymetyje, net slegiamas gniuždančio nuovargio neapleisdavo
kunigiškos maldos. Anot a. a. mons. Kazimiero Vasiliausko, prireikus
galėjo su visa pranašų rūstybe apibarti nedorėlius ir apgavikus.
Jis mini atvejį, kai Kalesninkų bažnyčioje privertė per Sumą kryžiumi
gulėti vieno kaimo mergaites už tai, kad jos tuo metu, kai jų draugas
kitų sumuštas negyvas gulėjo kraujo klane, visą vakarą šoko. Ir
vėlesniais metais jis išdrįsdavo kaip Kristus šventykloje pasišvaistyti
rūstybės žodžio rimbu ne tik prieš Bažnyčią persekiojančius ateistus,
bet ir prieš aukštus postus Bažnyčioje užimančius kunigus, jo nuomone,
tapusius prekeiviais.
Dėl savo reiklumo, principingumo ir drąsos kovojant
už tikinčiųjų ir tautos teises, kun. B. Laurinavičius buvo akylai
stebimas tiek vietinės, tiek Vilniaus, tiek Maskvos valdžios. Jis
apibūdinamas kaip priešiškai nusistatęs prieš sovietų valdžią, sakantis
antisovietinius pamokslus ir nepritariantis kolchozams. Be to, jis
susirašinėja su daugeliu įkalintų kunigų, juos remia siuntiniais
bei pinigais ir žadina jų viltį, kad greitai išeis į laisvę. Jo
sekimas tolydžio stiprėjo, ir 1974 metais jam jau buvo užvesta operatyvinio
tyrimo byla DOR Nr. 94. 1978 m. birželio 29 d. ji perkelta į šiek
tiek žemesnio sekimo operatyvinio stebėjimo bylą DON Nr. 1429,
tačiau neilgam: 1980 m. sausio 17 d. vėl pradėta DOR Nr.180. Ši
byla 1982 m. (po jo žūties) perduota į KGB archyvą ir įregistruota
kaip archyvinė byla Nr. 43947.
Jam dirbant Kalesninkuose, prasidėjo pirmieji
vietos valdžios priekabiavimai prie uolaus kunigo. Matydama, kad
bažnyčioje tikinčiųjų gausėja, vietos valdžia (gal gavusi nurodymą
iš Vilniaus), matyt, nutarė pabandyti klebono veiklą bent kiek suvaržyti.
Iš 1953 m. rugpjūčio 29 d. jo rašyto laiško LKP Eišiškių rajono
komiteto pirmajam sekretoriui matyti, kad kun. B. Laurinavičius
buvo iškviestas pas sekretorių ir pareikalauta, kad nerengtų bažnyčioje
pamaldų, nes esą siaučianti karvių liga. Rašte klebonas informuoja
sekretorių, kad tikinčiuosius įspės apie siaučiančią ligą ir kad
jos reikia saugotis, bet pamaldos vyks, nes turgūs vyksta, mokyklos
dirba, kino ir pasilinksminimų vakarėliai rengiami; kodėl pamaldos
turėtų būti uždraustos?.. Šie priekabiavimai vėliau dar sustiprėjo.
Kun. B. Laurinavičius žmogaus teisių pažeidėjams
būdavo negailestingas ir net dėl smulkmenų principingas. KGB bylose
kun. B. Laurinavičius apibūdinamas kaip lietuvybės gynėjas. Tikriausiai
šią kovos už lietuvybę ugnelę jis atsinešė širdyje dar iš Gervėčių
laikų, iš nuolatinių pastangų nepasiduoti nutautinimui. Kaip jam
tai buvo svarbu, parodo net smulkmenos. Kai jis buvo keliamas į
Švenčionėlius, jam reikėjo pasiųsti telegramą į Švenčionis. Eišiškių
pašte telegramos net nepriėmė, nes ji buvo parašyta lietuviškai.
Tada jis parašė skundą LSSR Ministrų tarybai ir Ryšių ministerijai.
Jam pranešta, kad Eišiškių ryšių kontora už tai buvo įspėta.
* * *
1956 m. rugsėjo 23 d. kun. B. Laurinavičius pradėjo
dirbti Švenčionėlių parapijos klebonu. Pirmasis jam kilęs klausimas
kur melstis? Ant nepridengto mūro per 17 metų (statyba sustojo
1939 metais, prasidėjus Antrajam pasauliniam karui) jau augo medeliai.
Kun. B. Laurinavičius iš karto sukruto rūpintis bažnyčios statyba.
Buvo perrinktas bažnyčios komitetas: jis pats tapo komiteto pirmininku,
pagal sovietų įstatymus taip įgijo teisę tiesiogiai rūpintis statybos
reikalais. Iš Religijos ir kulto reikalų tarybos (RKRT) įgaliotinio
ir pokalbių su vietos valdžia sužinojo, kad neleidžiama tęsti statybos,
siūloma remontuoti senąją medinę. Kun. B. Laurinavičius rankų nenuleido.
Bažnyčios komiteto delegacija jau spalį įteikė pareiškimus aukščiausiai
Lietuvos sovietinei valdžiai LKP CK sekretoriui A. Sniečkui, Ministrų
tarybos pirmininkui M. Šumauskui ir Aukščiausiosios tarybos prezidiumo
pirmininkui J. Paleckiui. Pareiškimuose įrodinėta, kad būtų nelogiška
remontuoti senąją bažnytėlę, o statomą nugriauti. Atsakymo ir vėl
nebuvo. Bažnyčios komiteto delegacija kas dvi savaites beldėsi į
valdžios duris, reikalaudama atsakymo. Pagaliau buvo gautas šiurkštus
atsakymas: pagal LSSR MT 1956 m. gruodžio 18 d. posėdžio nutarimą
veikianti Švenčionėliuose bažnyčia visiškai patenkina tikinčiųjų
poreikius. Kun. B. Laurinavičius ir jo skatinamas bažnyčios komitetas
nenuleido rankų ir šį kartą: 1957 m. vasario 3 d. su nauju pareiškimu
vėl kreipėsi į respublikos valdžią. Tačiau ir šį kartą žodžiu gautas
neigiamas atsakymas. Tada ryžtasi kreiptis į Sovietų Sąjungos Ministrų
tarybą, į SSRS Aukščiausiosios tarybos prezidiumą ir į RKRT prie
SSRS MT pirmininką. Prašymai motyvuoti: prašoma leisti statyti ne
naują bažnyčią, o tik užbaigti pradėtąją, nes remontuoti senąją
nėra prasmės ji visiškai supuvusi. Pareiškimus delegacija nuvežė
į Maskvą 1957 m. vasario 21 d. Rytojaus dieną telefonu gautas atsakymas,
kad pareiškimai bus persiųsti į Lietuvą, nes valdžia Maskvoje negali
kištis į respublikos vidaus reikalus.
Nieko nelaimėję Maskvoje, kovo 17 d. kreipėsi
į RKRT įgaliotinį Lietuvoje J. Rugienį bei su nuorašais į A. Sniečkų,
M. Šumauską, J. Paleckį ir į Švenčionėlių vykdomojo komiteto pirmininką
bei partijos komiteto sekretorių. Tik Aukščiausiosios tarybos prezidiumas
pranešė kun. B. Laurinavičiui, kad pareiškimas persiųstas RKRT įgaliotiniui,
visi kiti nieko neatsakė. 1957 m. balandžio 5 d. susipažinti su
padėtimi į Švenčionėlius atvyko pats RKRT įgaliotinis J. Rugienis.
Jis su statybos specialistais apžiūrėjo seną ir nebaigtą statyti
bažnyčias. Ir vėl tyla...
1957 m. balandžio 26 d. bažnyčios komitetas su
pareiškimais vėl kreipėsi į J. Paleckį, A. Sniečkų, M. Šumauską,
RKRT įgaliotinį J. Rugienį ir rajono valdžią. Balandžio 29 d. bažnyčios
komiteto delegacija iš Vilniaus grįžo viltingai nusiteikusi: girdėjusi,
kad reikalai krypsta gera linkme. Gegužės 12 d. iš RKRT įgaliotinio
gaunamas pranešimas, kad 1957 m. balandžio 27 d. Ministrų tarybos
komisijos nutarimu leidžiama baigti Švenčionėlių bažnyčios statybą.
Skaitant kun. B. Laurinavičiaus pareiškimus ir
ilgas peticijas bei memorandumus sovietų valdžiai, stebina jo atkaklumas
siekiant teisybės, kai, išvytas pro vienas duris, jis beldžiasi
į antras, trečias. Iš kur jis turėjo tiek tikėjimo tiesos pergale
ir atkaklumo jos siekdamas? Jaunystės kova už lietuvišką žodį, už
lietuvybės išsaugojimą išugdė tokį jo charakterį. Beje, atrodo,
kad jis gindamas Bažnyčią savo dvasia buvo labai artimas kitam tokiu
pačiu atkaklumu pasižymėjusiam Vilnijos krašto sūnui arkivyskupui
Julijonui Steponavičiui.
Gavus leidimą tęsti bažnyčios statybą, iš karto
kibta į darbą. Sunku buvo gauti statybinių medžiagų, rasti reikalingų
specialistų, tačiau iš pradžių didžiausi sunkumai buvo dėl lėšų
stygiaus arkivyskupijos kurija klebonui pagalbos nesuteikė. Pirmasis
rengti rinkliavas Švenčionėlių bažnyčios statybai leido Kauno arkivyskupijos
ir Vilkaviškio vyskupijos valdytojas kan. Juozapas Stankevičius,
ir tik 1958 metais tokį leidimą išdrįso duoti Vilniaus arkivyskupijos
ir Telšių vyskupijos kurijos. Kun. B. Laurinavičius itin kruopščiai
vedė visų pajamų ir išlaidų, medžiagų ir atliktų darbų apskaitą,
ir iš išlikusių jo raštų matyti ne tik, kiek kurioje parapijoje
surinkta lėšų, bet ir kiek paaukojo individualūs aukotojai (čia
pažymėti ne tik skyrę tūkstančius, bet ir paaukoję 10 rublių).
Į statybos darbus įsitraukė visi parapijos tikintieji.
Kaip parapijiečiai rėmė šią statybą, liudija tai, kad 19571959
metais bažnyčios statybai iš viso buvo surinkta 829 tūkst. rublių;
iš jų 292 tūkstančiai, t. y. 35 procentai visų aukų, surinkta Švenčionėliuose.
Statybos darbuose triūsė šimtai miestelio gyventojų. Kun. B. Laurinavičiaus
skaičiavimais, per visą statybos laikotarpį talkino per 3 tūkstančius
žmonių. Visada tarp dirbančių sukiodavosi ir klebonas: jis savanoriškai
prisiėmė ne tik darbų organizatoriaus, prižiūrėtojo, bet ir eilinio
darbininko pareigas daugelis mena jį, su dviračiu vežiojantį cemento
maišus iš geležinkelio stoties... Pats neturėdavo laiko nei pavalgyti,
nei pailsėti, išskyrus pastoracijai skirtą laiką, bet talkininkams
padėkoti ir dar pavaišinti niekada neužmiršdavo. Neabejotina, kad
statyba suvienijo įvairiatautę parapiją, ir kun. B. Laurinavičius
džiaugėsi ne tik mūrinės, bet ir gyvosios Bažnyčios augimu.
Šiandien galima tvirtinti, kad Švenčionėlių bažnyčia
tikrai buvo pastatyta tik kun. B. Laurinavičiaus atkaklumo ir jo
nepaprastos energijos tomis sąlygomis dėka. Jeigu būtų uždelsta
bent 12 metus, Švenčionėlių bažnyčią būtų ištikęs Klaipėdos bažnyčios
likimas jau pastatyta 1961 metais ji buvo iš tikinčiųjų atimta.
Kun. B. Laurinavičius suspėjo chruščiovinio atšilimo metais išsirūpinti
leidimą ir iki naujos ateistinio siautėjimo bangos, kai Sovietų
Sąjungoje buvo uždaryta tūkstančiai cerkvių, pastatyti naują bažnyčią.
Tokie mūšiai su valdžia tęsėsi ir dėl kitų dalykų
dėl būsimos klebonijos statybos (su daugybe teismų ir pašaipų
per sovietinę spaudą, netgi garsiajame satyriniame Šluotos žurnale),
dėl uolaus pastoracinio darbo, dėl priverstinių jo iškeldinimų,
ir dėl mokesčių bažnyčiai. Net stebėtina, kad kun. B. Laurinavičiui
per 12 Švenčionėliuose praleistų metų pavyko ne tik išvengti mokesčių
padidinimo, bet netgi šiek tiek juos sumažinti.
1963 m. gruodžio 16 d. jis rašo raštą RKRT įgaliotiniui
ir Vilniaus arkivyskupijos kurijai (vysk. J. Steponavičius nuo 1961
metų jau buvo ištremtas į Žagarę), kad liepos 13 d. jį buvo iškvietęs
Švenčionėlių vykdomojo komiteto pirmininkas ir davęs nurodymą, kaip
laidoti mirusiuosius: uždraudė lydint nešti gedulingas bažnytines
vėliavas, o kunigui leista eiti ne karsto priekyje, o tik už jo
ir nevilkint kunigo drabužių. Tais metais visoje Sovietų Sąjungoje
labai sustiprėjo antireliginė kova, todėl visų lygių valdžiai buvo
puiki galimybė parodyti savo galią. Tame pačiame rašte kun. B. Laurinavičius
rašo, kad lapkritį jam nebuvo leista ligoninėje sakramentais aprūpinti
jo parapijiečius, ir jis prašo jį apginti nuo vykdomojo komiteto
pirmininko savivalės. Kun. B. Laurinavičius nežinojo, kad šie varžymai
ir draudimai ateina ne tik iš Vilniaus, bet ir iš Maskvos, nes visi
tie nutarimai buvo slapti ir viešai neskelbiami, o jau vietoje valdininkėliai
juos taikė, kaip kas sugebėjo: žmoniškesni stengėsi kunigo nepastebėti,
o uolūs dar ir nuo savęs pridėdavo.
Kun. B. Laurinavičius gyvosios Bažnyčios statyba
rūpinosi ne mažiau kaip mūrinės. Švenčionėliuose ypač daug dėmesio
skyrė vaikams: jie visuomet per pamaldas būdavo prie altoriaus.
Jiems padirbdino mažas kėdutes, kad atėję galėtų ne tik pasimelsti,
bet ir pailsėti. Žmonės mena, kad būdavo gražu žiūrėti į tuos altorių
apspitusius mažutėlius.
Vieniems būdavo gražu žiūrėti, kitiems pikta:
klebonas niekais pavertė visas pionierių, komjaunimo vadovų ir uoliųjų
mokytojų pastangas atitraukti vaikus nuo bažnyčios. Pradėjus veikti
naujai bažnyčiai, procesijos tapo labai iškilmingos su daugybe
gėlių barstytojų, Mišių patarnautojų, su šimtais vaikišku džiaugsmu
spindinčių akučių. Į visa tai negalėjo abejingai žiūrėti atsakingi
už ateistinį auklėjimą bei KGB į bažnyčią pasiųsti agentai. 1965
m. rugsėjo 23 d. kun. B. Laurinavičius buvo iškviestas pas RKRT
įgaliotinį pasiaiškinti už birželio 24 d. bažnyčioje surengtą Vaikų
valandėlę. Įgaliotiniui jis paaiškino, kad specialių vaikų pamaldų
nebuvo, o kas atėjo, meldėsi, kaip kam patinka, stovėdami, sėdėdami
ar klūpodami. Paprastai RKRT įgaliotinis J. Rugienis nelabai leisdavo
kalbėti, ir kun. B. Laurinavičius spalio 13 d. jam ir arkivyskupijos
kurijai rašo paaiškinimą. Rašte retoriškai klausiama: Kas galima?
Jei kalėdoti negalima, laiminti negalima, laidoti su procesija negalima,
ligonius aprūpinti sakramentais ligoninėje negalima, tai kas galima?..
Aišku, kad valdžiai tokie kun. B. Laurinavičiaus raštai nepatiko,
bet dar labiau nepatiko jo drąsa jis ir toliau viską darė kaip
daręs.
1968 m. sausio 22 d. jis vėl sėdi J. Rugienio
kabinete. Įgaliotinis vėl jį bara už šv. Mišioms patarnaujančius
ir adoruojančius vaikus. Kun. B. Laurinavičiaus paaiškinimai šiurkščiai
nutraukiami: Užteks sofistikos! Grįžęs po savaitės kunigas vėl
atsako raštu. Jame komentuoja buvusį pokalbį. Jis primena J. Rugienio
žodžius, kad nepilnamečiams draudžiama bažnyčioje patarnauti. Tad
kodėl jo, kunigo, apie tokį įstatymą niekas neinformavo ir kodėl
tokio įstatymo niekas nepaskelbė?
Į įgaliotinio aiškinimą, kad iki 18 metų niekas
negali pamaldose aktyviai dalyvauti, kun. B. Laurinavičius atsako,
jog kiekvienas pakrikštytas žmogus yra lygiateisis Bažnyčios narys.
Štai čia ir visa kun. B. Laurinavičiaus kolizijos su ateistine valdžia
esmė jis paiso ne jų Bažnyčią varžančių įsakymų, bet Bažnyčios
įstatymų ir vykdo savo, kaip kunigo, pareigą. Jo apsisprendimas
aiškus ir nedviprasmiškas: Jei aš besimeldžiančius prie altoriaus
tikinčiuosius nuvaryčiau, tuomet nustočiau būti kunigas (...), o
jei mane kas, naudodamas jėgą, nuvarys, tuomet aš vis tiek liksiu
kunigas. Aš ne iš tų, kurie pasiduoda vilionėms ar pabūgsta gąsdinimų!
(...) Leiskite mažutėliams ateiti pas mane, nedrauskite jiems! Taip
pasakė gerasis Kristus-Dievas, tapęs žmogumi. Tai ne žmogaus,
tai Dievo žodžiai. Taigi Dievo reikia klausyti labiau negu žmonių.
Tuo jis pasakė viską.
Tąkart įgaliotinis jį įspėjo, kad ne tokius sutvarkė...
Tai buvo tiesa. J. Rugienis, būdamas NKVD kapitonu, buvo vienas
iš trijų karo tribunolo teisėjų, 1946 metais nuteisusių vysk. Vincentą
Borisevičių mirčiai. Tačiau tąsyk jis tuo nepasigyrė. O jeigu kun.
B. Laurinavičius apie tai ir būtų žinojęs, tai jo nebūtų išgąsdinę
ir kitaip jis nebūtų elgęsis, nes jam Dievo klausyti buvo svarbiau
negu žmonių.
Bausmės ilgai laukti neteko: 1968 m. vasario 8
d. Vilniaus arkivyskupijos valdytojas mons. Česlovas Krivaitis (į
kurį, beje, kun. B. Laurinavičius raštuose kreipdavosi kunige
arba pilieti) pareiškė, kad jis iš Švenčionėlių iškeliamas. Kun.
B. Laurinavičius raštiškai pareikalavo, kad nurodytų priežastis,
dėl kurių iškeliamas. Po 4 dienų mons. Č. Krivaitis atsiuntė skyrimo
raštą į Adutiškį (irgi Švenčionių rajone), jame diplomatiškai padėkojo
už darbą Švenčionėliuose ir lakoniškai nurodė perkėlimo priežastį:
Susidarius neišvengiamoms aplinkybėms. Kiekvienam ir kun. B. Laurinavičiui
buvo aišku, kokios tos aplinkybės. Tačiau jis dar kartą rašo
valdytojui, reikalaudamas nurodyti tikrąsias priežastis, nes žodžiu
jam sakęs, kad jokių kanoninių (Bažnyčios teisės nurodomų) priežasčių
nėra, o tuomet jis neturi jokio noro ir pagrindo iš Švenčionėlių
išsikelti. Kaip jis rašo, vieno pokalbio metu mons. Č. Krivaitis
jam pareiškęs, kad jeigu neišsikels, parapija gali netekti kunigo
(davė suprasti, kad RKRT įgaliotinis gali iš jo atimti registracijos
pažymėjimą). Vėlesniuose raštuose kun. B. Laurinavičius, kalbėdamas
apie šį iškeldinimą iš Švenčionėlių, visada pabrėždavo patirtą neteisybę
ir mons. Č. Krivaičiui negailėdavo rūsčių epitetų: kad jis esąs
ne valdytojas,.o tik vykdytojas, įsibrovėlis į valdytojo postą.
Čia jis įžiūrėjo ne Bažnyčios, o ateistinės valdžios siuntimą (RKRT
įgaliotinio nurodymą), įvykdytą Bažnyčios hierarcho. Iš valdytojo
jis reikalavo nurodyti priežastis ne dėl to, kad jos jam būtų neaiškios,
bet kad priverstų hierarchą išdrįsti pasakyti tiesą, kad Bažnyčia
nėra laisva, bet engiama ir prievartaujama. Suprantama, tai išdrįsęs
padaryti valdytojas tuojau pat būtų netekęs savo posto ir gal dar
daugiau... Tačiau kun. B. Laurinavičius negalėjo taikstytis su jokiu
melu, veidmainyste ir nuolaidžiavimu Bažnyčios persekiotojams. Tikriausiai
dėl šito jam širdį skaudėjo labiau negu dėl asmeninės nuoskaudos.
Čia buvo ir pagrindinė kovojančios ir prisitaikėliškos Bažnyčios
takoskyra. Šiandien vienaprasmiškai nesmerkiama buvusi prisitaikėliškoji
Bažnyčios dalis ji irgi atliko tam tikrą vaidmenį išlaikant legalų
Bažnyčios veikimą, tačiau tada kovojančiai Bažnyčiai tokie veiksmai
buvo egoistiški ir išdavikiški. Prisimintini vysk. T. Matulionio
įspėjimai hierarchams nenuolaidžiauti ir nepataikauti. Ne visi išdrįso
eiti vyskupų V. Borisevičiaus, M. Reinio, T. Matulionio, P. Ramanausko,
J. Steponavičiaus, V. Sladkevičiaus, K. Paltaroko pėdomis. O kun.
B. Laurinavičius buvo reiklus.
Kun. B. Laurinavičiaus iškėlimas ne mažiau skaudus
buvo ir Švenčionėlių parapijiečiams: jie buvo apstulbinti klebono
uolumo, meilės vaikams, seneliams, kiekvienam vargą patyrusiam žmogui.
Jis jiems buvo neturto ir savęs išsižadėjimo pavyzdys. Net visas
jam skirtas dovanas jis atiduodavo bažnyčiai, tik padovanotos medinės
lovos (iki tol turėjo tik seną geležinę) jau negalėjo nunešti į
bažnyčią. Kai reikėjo drabužius vežti į Adutiškį, parapijiečiai
apsižiūrėjo, kad klebonas net drabužinės neturi sutana kabo ant
vinies. Tada jam nežinant nupirko ir nuvežė į Adutiškį...
Kai 1975 m. rugpjūčio 1 d. 35 valstybės tarp
jų JAV, SSRS, Šventasis Sostas, Anglija, Federatyvinė ir Demokratinė
Vokietijos bei daug kitų šalių Helsinkyje pasirašė Saugumo ir
bendradarbiavimo Europoje Baigiamąjį Aktą, o viename jo punktų numatyta,
kad Europos šalyse būtų fiksuojami žmogaus teisių pažeidimo faktai
ir su jais kovojama, akademiko Andrejaus Sacharovo aplinkoje gimė
mintis kurti visuomeninę instituciją šiam darbui atlikti. Taip 1976
m. gegužės 12 d. įsikūrė Helsinkio susitarimų vykdymui stebėti Maskvos
grupė. Jos pavyzdžiu 1976 m. lapkričio 9 d. tokia grupė įkuriama
Ukrainoje, o lapkričio 25 d. Lietuvoje. Nors oficialaus šios grupės
vadovo nebuvo, tačiau faktiškas jos įkūrimo iniciatorius ir vadovas
buvo Viktoras Petkus. Jos nariai buvo Tomas Venclova, Eitanas Finkelšteinas,
kun. Karolis Garuckas SJ ir buvusi politinė kalinė, rašytoja Ona
Lukauskaitė-Poškienė. 1979 m. balandžio 6 d. mirus kun. K. Garuckui,
į šią grupę buvo kooptuotas kun. B. Laurinavičius. 1978 metais nuteisus
V. Petkų, 1981 metais dar kitus du šios Helsinkio grupės narius
Mečislovą Jurevičių ir Vytautą Vaičiūną, o T. Venclovai dar anksčiau
emigravus į Vakarus, kun. B. Laurinavičius 1981 metais grupėje liko
vienintelis pajėgus dirbti. Jo įstojimas į Helsinkio grupę, be abejo,
dar labiau sustiprino KGB dėmesį jam. 1980 m. vasario 6 d. Adutiškio
klebonijoje buvo atlikta beveik 8 valandas trukusi krata. Jos tikslas
surasti ir paimti antitarybinius leidinius ir dokumentus bei
jų technines gaminimo priemones, taip pat kitokius daiktus ir dokumentus,
turinčius reikšmės baudžiamajai bylai. Kratos metu buvo paimtos
2 rašomosios mašinėlės (lietuviško ir rusiško šrifto), daug jo rašytų
ir išsiųstų dokumentų, kalendorėlis, trys fotoalbumai ir kitų spaudinių
(beje, 1980 metų pradžioje KGB atliko kratas pas daugelį įtariamų
pogrindinės religinės spaudos darbuotojų, vienas iš jų, kaip Lietuvos
Katalikų Bažnyčios Kronikos korespondentas, buvo ir kun. B. Laurinavičius).
Be abejo, jis KGB domino ir kaip Helsinkio grupės narys.
Praslinkus vos penkioms dienoms po kratos, vasario
11 dieną, pas kun. B. Laurinavičių atvyko Švenčionių rajono vykdomojo
komiteto pirmininko pavaduotojas Vytautas Mačionis, Adutiškio apylinkės
pirmininkas A. Laurinavičius bei Tiesos laikraščio spec. korespondentė
Danguolė Repšienė. Suprantama, kad eilinis korespondentas, vykdydamas
paprastą užduotį, nevaikšto su tokia palyda. Papriekaištavusi dėl
ateistų užsipuolimų, D. Repšienė ėmė kamantinėti kleboną apie buvusio
vargonininko žmonos sukeltą kažkieno pakurstytą skandalą. Tada kun.
B. Laurinavičius pareiškė, kad jis apkalbų nekomentuoja, ir tuo
vizitas baigėsi. Korespondentė su mokytojomis Juršėniene ir Baužiene
lankėsi pas adutiškiečius ir bandė rinkti apie kleboną kompromituojančią
medžiagą. Iš paskelbto straipsnio matyti, kad nelabai joms sekėsi:
neturėjo ką blogo pasakyti žmonės apie savo kleboną. 1980 m. vasario
17 d. kun. B. Laurinavičius, aprašydamas šį vizitą savo atmintinėje,
tvirtina, kad korespondentė Repšienė, prieštaraudama Lietuvos SSR
Aukščiausiojo teismo nutarimo turiniui, parašė net du straipsnius
į dienraštį Tiesa apie kunigą Šapoką, kurį vėliau piktadariai
labai žiauriai nukankino. Tai buvo pranašingi žodžiai apie korespondentę
D. Repšienę, kaip apie juodąjį angelą: kur ji pasirodydavo, ateidavo
mirtis. Tiesa, D. Repšienės straipsnis apie kun. B. Laurinavičių
pasirodė tik beveik po dvejų metų: tikriausiai tiek reikėjo laiko
kai kam suplanuoti piktadarybę ir palaukti tinkamo momento. Straipsnis
Į gyvenimą ne per šventorių Tiesoje (Nr.267/11786) pasirodė
tik 1981 m. lapkričio 21 d. Pagrindinis kaltinimas ir vėl vaikai
klebonas juos traukia į bažnyčią, neleidžia mokytojams juos ateistiškai
auklėti. Mirties pranašas prabilo... Lyg nujausdamas blogą lemtį,
kun. B. Laurinavičius buvo liūdnokas. Jam buvo likusios gyventi
trys dienos...
KGB sekimo intensyvėjimą kun. B. Laurinavičius
jautė seniai, kiek įmanydamas stengėsi nuo to apsisaugoti. Yra žinoma,
kad traukiniui bilietą ne pats pirkdavo, o paprašydavo, kad kas
nors kitas jam nupirktų. Yra sakęs, kad niekada nevažiuojąs į Vilnių
tiesioginiu autobusu iš Adutiškio, o kad sumėtytų pėdas, Švenčionyse
persėdąs į kitą. Kun. Kazimierui Žemėnui yra pasakojęs, kaip jam
yra prisipažinęs pats pas jį KGB siųstas provokatorius, kad paskutiniaisiais
metais ne vienam bičiuliui buvo užsiminęs, jog du kartus norėta
jį suvažinėti. Jis jautė, kad KGB kilpa veržiasi ir su juo rengiamasi
susidoroti. Arešto atvejui jis numatė žmones iš Ceikinių, Kalesninkų,
Švenčionėlių ir Adutiškio parapijų, kurie galėtų jį ginti teismo
metu ar po jo. Ne tik numatė, bet ir surašė argumentus, kuriais
remiantis jis turėtų būti ginamas. Numatė, kad valdžia gali prieš
jį griebtis ir kitų priemonių. KGB mėgo neteisinius susidorojimus:
1980 metais chemiškai apdegino kun. Juozą Zdebskį ir jeigu ne pasiaukojantis
draugų ir bičiulių gydymas, viskas galėjo baigtis mirtimi. Tais
metais neaiškiomis aplinkybėmis manoma, kad tai KGB darbas,
buvo nužudytas kun. Leonas Šapoka, o 1981 metais kun. Leonas Mažeika.
Visa tai turėdamas galvoje, kun. B. Laurinavičius per pamokslą Adutiškyje
pareiškė: Jeigu rasit pasikorusį, žinokite ne aš pats. Jeigu
rasit nusinuodijusį, žinokit ne aš pats. Jeigu rasit partrenktą
mašinos ar po traukiniu (kaip 1975 metais atsitiko su Mindaugu Tomoniu),
žinokit ne aš pats. Tais metais savo artimam bičiuliui, buvusiam
Švenčionėlių parapijiečiui Gerojimui, sakė: Bernardai, tave įpareigoju
mane palaidoti Švenčionėliuose. Galbūt negausi transporto, bet tai
ne bėda. Jeigu žiemą, tai nuvežkit ant rogučių, o jei vasarą,
tai du dviračius sustatę atgabenkit. Šiuos žodžius girdėjusi Bernardo
žmona paklausė: Gal blogai jaučiatės, tėveli? Ne, aš stiprus
kaip liūtas, atsakė kunigas, bet gali prisiliesti pikta ranka.
Jaučiu kėslus...
Tikriausiai tos pačios nuojautos vedamas 1981
m. birželio 4 d. jis parašo testamentą. Ne turtus paskirsto jų
niekada neturėjo, bet pareiškia savo paskutinę valią. Jame rašo:
Paskutinę savo valią, įvykdyti įgalioju sesutę Julę, o jei Ji būtų
nepajėgi, Reginutę Girdauskienę ir Jadzytę Pranskienę. Maloniai
prašau joms padėti kunigą Kazimierą Žemėną ir kunigą Algimantą Keiną.
(...) Daug gerumo patyriau ir iš Visuomenės, kuri man padėjo per
LIETUVIŲ LABDARYBĖS DRAUGIJĄ taigi palieku bent simbolinį atpildą
800 (aštuonis šimtus) rublių, kuriuos prašau įteikti kunigui Kazimierui
Žemėnui, o jei jis būtų nepajėgus, kunigui Algimantui Keinai.
Norėčiau, kad jie būtų panaudoti labdarybei arba katalikiškai spaudai,
o dar geriau būtų, kad juos perduotumėt į Katalikiškosios Lietuvos
fondą. Esu tikras, kad Lietuvos visuomenė atsisakys ateizmo, kuris
veda ŽMONIJĄ PRIE VISUOTINIO KRACHO. (...). Mano knygas, kurios
jiems patiks, tepaima kunigas Kazimieras Žemėnas arba kunigas Algimantas
Keina, o likusias teišdalina tikintiesiems. (...)
Nuojauta neapgavo. 1981 metų lapkritį jis pametė
pasą. Greitai gavo pranešimą, kad pasas rastas ir yra Kaune. Lapkričio
24 dieną išsiruošė į Kauną (niekas nerašo ir turbūt nežinoma, pas
ką jis vyko į Kauną). Iš Kauno grįžo į Vilnių ir rengėsi čia nakvoti.
Eidamas pas giminaičius, buvo užsukęs pas savo bičiulį kun. Kazimierą
Vasiliauską, tuomet gyvenusį virš Šv. Rapolo bažnyčios zakristijos,
bet jo nerado. Užsuko ir pas kitą bendramokslį, kurį kaip ir kun.
K.Vasiliauską lageryje rėmė, kun. Antaną Dilį, bet ir šio namuose
nerado. Prie savęs turėjo 1000 rublių, juos norėjo perduoti politiniams
kaliniams remti. Taigi ir paskutinė kelionė buvo skirta ne tik saviems
reikalams tvarkyti, bet ir krikščioniškai meilei nešti. Einantį
per Kalvarijų ir Žalgirio gatvių sankryžą apie 20 val. 15 min. jį
partrenkė 2-osios Vilniaus autotransporto įmonės vairuotojo Grigorijaus
Lazukino vairuojamas automobilis MAZ-503, vežęs plytas į karinį
dalinį vadinamajame Šiaurės miestelyje. Smūgis buvo mirtinas. Žodį
einantį turbūt reikia rašyti kabutėse, nes pats vairuotojas sakė,
kad pėsčiasis gatvėje atsirado staiga, ir jam susidarė įspūdis,
jog žmogus tiesiog įbėgo. Ėjo gandai ir LKB Kronika rašė, kad
buvo žmonių, regėjusių, kaip jį prie sankryžos stumdė du vyriškiai
ir išstūmė į gatvę. Tačiau šie žmonės neišdrįso viešai paliudyti
šio fakto, nes... greitai pasklido kalbos, kad tai KGB darbas.
Kaip ir pridera, po žūties testamentas pirmiausia
pakliuvo į tuometinio Švenčionių dekano kun. Alberto Ulicko rankas.
Jam mirusiojo valia tapo žinoma. Tačiau jis tai paskelbė nenoriai
ir uždelsęs. Sužinoję mirusiojo valią, testamento vykdytojai ėmė
rūpintis, kad būtų palaidotas Švenčionėliuose, tačiau valdžia neleido.
Teko laidoti Adutiškio bažnyčios šventoriuje. Laidotuvėse dalyvavo
kovojančios Lietuvos Katalikų Bažnyčios dvasiniai vadovai, vyskupai
tremtiniai J. Steponavičius ir V. Sladkevičius. Tik 1988 metais,
prasidėjus Atgimimui, Švenčionių rajono Sąjūdžio iniciatyvinės grupės
spalio 8 dieną prie Belio ežero surengtame pirmajame mitinge buvo
priimta rezoliucija. Joje reikalaujama įvykdyti žuvusio Adutiškio
klebono kun. B. Laurinavičiaus testamentą. Perlaidojimą organizavo
testamento vykdytojai kunigai K. Žemėnas ir A. Keina bei Švenčionių
rajono Sąjūdžio taryba. 1988 m. lapkričio 2526 d. įvykdyta kun.
B. Laurinavičiaus valia jo palaikai iškilmingai pervežti iš Adutiškio
ir palaidoti Švenčionėlių bažnyčios šventoriuje. Tais metais parapijai
buvo grąžinta ir jo statyta klebonija. Nors kun. B. Laurinavičiaus
palaikai iškelti iš Adutiškio, adutiškiečiai ir toliau labai gerbia
tą žemės lopinėlį, kur septynerius metus gulėjo kunigo palaikai,
ant jo dažnai padeda gėlių. Deja, kun. B. Laurinavičius nesulaukė
komunizmo saulėlydžio ir Laisvės saulės patekėjimo. Bet liko jo
darbai ir daug jo rašytų dokumentų.
Būdamas Lietuvos Helsinkio grupės narys, kun.
B. Laurinavičius drąsiai kėlė klausimą dėl Lietuvos okupacijos neteisėtumo,
Lietuvos piliečių deportacijų bei dėl lietuvių tautos rusinimo:
pareiškime SSKP CK generaliniam sekretoriui L. Brežnevui išdėstė,
kad jau vaikų lopšeliuose-darželiuose lietuvių vaikams brukama rusų
kalba. 1979 metų lapkritį kunigas pasiuntė pareiškimą SSRS generaliniam
prokurorui reikalaudamas, kad būtų išteisinta Angelė Ramanauskaitė,
nes, mokydama vaikus apie Dievą, nenusikalto nei tarybiniams, nei
tarptautiniams įstatymams. Rūpinosi Gervėčių parapijos, kur nebebuvo
lietuviškai kalbančio kunigo, reikalais: kun. B. Laurinavičius pats
pareiškė norą persikelti į šią parapiją. Nepatenkinus prašymo, rūpinosi
lietuvių kalbos teisių Gervėčių bažnyčioje atkūrimu.
Pogrindinė spauda, remdamasi faktais ir neįvardytų
liudininkų parodymais, atsakomybę už netikėtą kun. B. Laurinavičiaus
mirtį be išlygų priskyrė KGB. Taip manyti skatina ir tai, kad dėl
šio eismo įvykio iškeltos baudžiamosios bylos medžiaga neatitinka
pogrindinės spaudos pateiktų duomenų. Be to, išlikusiuose KGB operatyvinio
ir agentūrinio darbo planuose, raportuose ir ataskaitose aiškiai
pažymėta, jog kunigas buvo sekamas, jo kompromitacijai ir areštui
renkama medžiaga. Atsižvelgiant į tai, jog sovietinis režimas, imituodamas
kriminalinius nusikaltimus, savižudybes ar nelaimingus atsitikimus,
vykdė ir toleravo teroro aktus, galima manyti, kad ir kun. B. Laurinavičiaus
mirtis buvo neatsitiktinė. Tačiau, neturėdami konkrečių dokumentų,
tai patvirtinančių liudininkų parodymų, neabejotinai to teigti negalime.
Ir antrasis eismo įvykio bylos tyrimas (1992 metais), atrodo, nebuvo
nuodugnus, todėl kun. B. Laurinavičiaus žūties klausimas lieka atviras.
Tuomet ir versija, jog tai KGB darbas, lieka tikėtiniausia: tai
liudija visas pluoštas netiesioginių įrodymų.
Parengta pagal knygą Objektas Intrigantas.
Kunigo Broniaus Laurinavičiaus gyvenimas ir veikla, Katalikų
akademija, Vilnius, 2002
© 2016 XXI amžius
|