Likimai
Lietuvos laisvės ir tikėjimo išpažinimo šauklys
Vilniaus įgulos karininkų ramovėje minint 92-ąjį
gimtadienį pagerbtas mons. Alfonsas Svarinskas
Lidija Veličkaitė
|
Mons. Alfonsas Svarinskas aukoja
šv. Mišias Aušros Vartuose 2011 metais
|
|
Mons. Alfonsas Svarinskas
savo bute 2012 metais
|
|
Mons. Alfonsas Svarinskas ir jo bičiulis
laisvės kovotojas Jonas Čeponis
2012 metais vykusiame Partizanų
dienos minėjime Mūšios parke
Livijos Šiugždienės nuotraukos
|
|
Mons. Alfonsas Svarinskas
kalba pagerbiant partizanus Dauguose
|
Konferencija Krikščioniškų vertybių gynybos ir
Bažnyčios socialinio mokymo problemos Lietuvos politikoje, skirta
a. a. monsinjoro Alfonso Svarinsko (1925 01 211954 10 032014 07 17)
gimtadieniui atminti, įvyko sausio 20 dieną Vilniaus įgulos karininkų
ramovės Didžiojoje salėje. Jos rengėjai Lietuvos krikščioniškosios
demokratijos partijos Vilniaus skyrius (pirmininkas dr. Paulius
Vinkleris) ir laikraštis XXI amžius (vyr. redaktorius Edvardas
Šiugžda). Sausio 21 dieną mons. A. Svarinskui būtų sukakę 92 metai.
Atlikęs savo misiją žemėje, jis 2014 m. liepos 17 d. paliko šį pasaulį.
Pagerbti mons. A. Svarinsko atminimą atvyko daugelis jį pažinojusių
ir su juo bendravusių žmonių. Renginį vedė dr. Paulius Vinkleris.
Jis vis pateikdavo mons. A. Svarinsko gyvenimo ir veiklos detalių.
Pirmasis kalbėjęs vyskupas Jonas Kauneckas priminė
apie Lietuvos okupacijos metais persekiojamus kunigus ir tikinčiųjų
laisvių ribojimą. Tad nuolat buvo rašomi pavieniai raštai ginant
tiek kunigus, tiek visus tikinčiuosius. 1971 metais kunigams Alfonsui
Svarinskui, Sigitui Tamkevičiui ir Pranui Račiūnui gimė mintis surinkti
tūkstančius parašų už tikėjimo laisvę Lietuvoje. Taip gimė vadinamasis
17 tūkstančių parašų Lietuvos Romos katalikų memorandumas, kuriame
pateikti faktai apie tikėjimo laisvės varžymus, religinės literatūros
draudimus, ribojamą kunigų seminarijos veiklą, žmonių persekiojimus
dėl tikėjimo. Tai buvo nelengvas darbas: parašų rinkėjai buvo persekiojami,
tardomi, net įkalinami, iš jų atimami surinktų parašų lapai. 17
tūkstančių parašų buvo surinkta, juos reikėjo įteikti tuometiniam
Tarybų Sąjungos vadovui Leonidui Brežnevui. Tačiau, žinant, kad
išsiuntus į Maskvą parašai dings, buvo pasirinktas kitas kelias.
Keliasdešimt kilogramų parašų buvo nuvežta į Maskvą
ir perduota Didžiosios Britanijos ambasados darbuotojui, kuris diplomatiniu
paštu persiuntė į Londone esantį Kestono institutą (Religijos ir
komunizmo studijų centras, kurį 1969 metais įkūrė anglikonų kunigas
Mišelis Bordo (Michael Bourdeaux)). Memorandumas buvo išverstas
į anglų kalbą ir nusiųstas į Jungtinių Tautų organizaciją Niujorke
(JAV). Tarybų Sąjungos vadovybė, gavusi 17 tūkstančių tikinčiųjų
parašų kopijas, jau negalėjo sakyti, kad Sovietų Sąjunga yra demokratiškiausia
pasaulio valstybė žmonės savo parašais patvirtino, jog joje nėra
tikėjimo laisvės. Tada parašų rinkimo aktyvistams vėl kilo mintis,
jog reikia nuolat skelbti pasauliui tikėjimo persekiojimo faktus.
Taip gimė mintis (visų pirma kun. S. Tamkevičiui) leisti Lietuvos
Katalikų Bažnyčios kroniką. Pirmasis jos numeris pasirodė 1972
m. kovo 19 d. Didžiulis rūpestis buvo, kad šis leidinys pasiektų
pasaulį. Tad išleidus eilinį Kronikos numerį, buvo paruošiamas
mikrofilmas ir per Maskvoje esančią JAV ambasadą perduodamas JAV
Lietuvių Katalikų Religinės Šalpos organizacijai, kurioje tuo metu
dirbo lietuvybei ir katalikybei atsidavę išeiviai. Organizacijos
darbuotojai (ypač kun. Kazimieras Pugevičius) gavę šią medžiagą,
išryškindavo, vertė į įvairias kalbas ir gautas žinias platindavo
per Vatikano radijo, Laisvės, Laisvosios Europos, Amerikos
balso ir Romos radijo laidas. Ir dažnai taip atsitikdavo, kad
apie įvykusį faktą jau po poros savaičių būdavo pradėta skelbti
per užsienio radijo laidas. Lietuvoje Lietuvos Katalikų Bažnyčios
kronika buvo spausdinama mašinėle labai nedideliu tiražu apsisaugant
nuo saugumo pinklių. Milijonai žmonių apie Kronikoje rašomus faktus
galėjo girdėti per užsienio radijo laidas. Labai dažnai Lietuvos
laikraštis Komjaunimo tiesa, ar žurnalai Jaunimo gretos, Moksleivis
rašydavo, kad Kronikoje teikiami faktai neatitinka tikrovės. 1978
m. lapkričio 13 d. penki kunigai S. Tamkevičius, A. Svarinskas,
Juozas Zdebskis, Vincentas Vėlavičius ir J. Kauneckas įsteigė
Tikinčiųjų Teisėms Ginti Katalikų komitetą. Buvo nurodyti adresai,
telefonai, kad tikintieji iš visos Lietuvos galėtų kreiptis. Gavę
pateiktas žinias, komiteto nariai sukurdavo raštus ir siųsdavo atitinkamoms
organizacijoms. Kun. A. Svarinskas buvo pagrindinis visų idėjų iniciatorius.
Jis viską sugalvodavo, tik jam trūko diplomatijos sukurti raštus,
todėl šiuo darbu rūpinosi kun. S. Tamkevičius. Netrukus buvo labai
rimtai pradėta grasinti kunigams S. Tamkevičiui ir A. Svarinskui.
Kun. A. Svarinskas nuo partizaninių kovų laikų ir neginkluoto pasipriešinimo
iki pat Sovietų Sąjungos byrėjimo buvo viena pagrindinių asmenybių,
atsidavusiai kovojusių už tautos laisvę. Vysk. J. Kauneckas prašo
įsidėmėti ir kitiems sakyti, kad beveik visa kova gulė ant kun.
A. Svarinsko pečių. Jis pats pirmasis buvo suimtas, teisiamas ir
kalinamas. Tik JAV prezidento Ronaldo Reigano prašymu buvo išleistas
į laisvę, bet neturėjo teisės gyventi Sovietų Sąjungos teritorijoje.
Ar lengvėjo padėtis Sovietų Sąjungoje, ar lengvėjo
tikinčiųjų padėtis? klausė vysk. J. Kauneckas. Ir atsakė, kad
taip. Po 17 tūkstančių parašų memorandumo 1971 metais į kunigų seminariją
pradėta leisti priimti ne penkis, bet jau net dešimt pageidaujančiųjų
mokytis. Buvo panaikintas draudimas turinčius kokią nors specialybę
priimti į seminariją. Nustota persekioti kunigus už vaikų ruošimą
sakramentams.
Dar gyvas būdamas mons. A. Svarinskas sakė: Vyskupe
Jonai, tu turi tęsti mano veiklą, kad partizanai nebūtų užmiršti,
būtų statomi jiems paminklai, nes jie gynė Lietuvą. Gana dažnai
mons. A. Svarinskas primindavo, kad užmiršti sovietų nužudyti ministrai.
Vysk. J. Kauneckas priminė, kad šiais metais Didžiosios Kovos apygardos
partizanų parke, minint trečiąsias mons. A. Svarinsko mirties metines,
bus atidengti kryžiai septyniolikai sovietų nužudytų ministrų.
Laikraščio XXI amžius vyr. redaktorius Edvardas
Šiugžda kalbėjo tema Monsinjoras Alfonsas Svarinskas, kaip prelato
Mykolo Krupavičiaus tipo kunigas: monsinjoro politiniai idealai
ir vertybės. Gerai pažinojęs mons. A. Svarinską pranešėjas kalbėjo
apie šių dviejų kunigų, politikų, dirbusių Lietuvos labui, panašumus.
Abu buvo ūkininkų palikuonys, pasirinkę dvasininko kelią, abu nemėgiami
kai kurių savo luomo atstovų. Mons. A. Svarinskas patyrė sovietų
represijas, persekiojimus, ilgą kalinimą, o prel. M. Krupavičius
(1885 10 011914 06 131970 12 14) irgi buvo persekiojamas ir sovietų,
ir nacių, paskiau gyveno emigracijoje. Ir M. Krupavičius, ir A. Svarinskas
siekė tiesos ir nepasidavė jokiai prievartai, netgi hierarchinei.
Nors ir skirtingu metu abu priklausė Lietuvos krikščionių demokratų
partijai, tačiau laikėsi nuomonės, kad, kylant įvairioms grėsmėms,
turi būti viena lietuviška partija, dirbanti Lietuvai. Mons. A. Svarinskui
ypač imponavo M. Krupavičiaus inicijuotas ir 1922 metais Steigiamajame
Seime priimtas Žemės reformos įstatymas. Nors jis buvo stipriai
sukritikuotas dėl to, kad žemės nusavinimas esą prieštarauja Katalikų
Bažnyčios principams, o M. Krupavičius net išvadintas komunistu,
tačiau vėliau išsiaiškinta, kad Bažnyčia ir Lietuvos krikščionių
demokratų partija, kuriai priklausė Žemės reformos iniciatorius,
rado bendrą sutarimą, jog žemė privalo tarnauti visai žmonijai.
1923 metais tapęs žemės ūkio ministru, M. Krupavičius įvykdė žemės
reformą. Mons. A. Svarinskas prel. M. Krupavičių laikė savo idealu,
nes jis pastatė raudonų stogų (čerpių) Lietuvą, taip 20 metų apsaugojęs
ją nuo bolševikų užgrobimo. Monsinjoro rūpesčiu Vilniuje, ant Odminių
gatvės 10-ojo namo, kuriame apie 1919 metus gyveno M. Krupavičius
(tuo metu ji vadinosi Odų skersgatviu), o vėliau daugiau nei 10
metų ir pats A. Svarinskas, sienos buvo pritvirtinta atminimo lenta
garbingam trečiąsias Žemės reformos iniciatoriui. Prel. M. Krupavičius
gyveno šešių kambarių bute be jokio baldo, miegojo pasiklojęs šiaudų
neturėdamas nei pagalvės, nei antklodės. Tuo metu Vilniuje buvo
tikras badas, žmonės ieškojo maisto net vykdami į Lietuvos gilumą
Ukmergę, Uteną ir kitas vietoves, tačiau žandarai juos gaudydavo
kaip kontrabandininkus. 2006 metais, perlaidojant prel. M. Krupavičių
Kaune, prie Prisikėlimo bažnyčios (palaikai pervežti iš JAV), mons.
A. Svarinskui teko patirti skausmą, kai jam nebuvo leista pasisakyti
apie jo gerbiamą dvasininką.
Mons. A. Svarinskui giliausias rūpestis buvo valstybės
reikalai. Nors ir suvaržytas bažnytinių kanonų, jis aktyviai kišosi
į politiką, visada išsakydavo savo nuostatas dėl valstybės valdymo,
netylėjo dėl, jo nuomone, neteisingų politinių sprendimų. Ir darė
tai visada su nerimu ir skausmu dėl tautai daromų kliūčių, dėl valstybei
kylančios grėsmės. Entuziastingai sutikęs Lietuvos nepriklausomybės
atkūrimą, už kurį atidavė gražiausius jaunystės metus, mons. A. Svarinskas
laikėsi nuomonės, kad Lietuva dar nepasiekė tikrosios nepriklausomybės,
dar neišsivadavo iš okupacijos pasekmių. Mons. A. Svarinskas pasisakė
prieš visus nuskurdinusią privatizacijos politiką, kai visos Lietuvos
turtas pateko į grupuočių rankas, prieš žemės pardavimą užsieniečiams.
Monsinjoras visą savo gyvenimą gilinosi į pavyzdinių asmenybių gyvenimus,
jų praktinį darbą, veiklą, indėlį į tautos reikalus, skaitė tik
su skaudžiomis Lietuvos problemomis susijusią literatūrą. E. Šiugžda
pasakojo, kaip monsinjoras sugebėjo skaityti, ieškoti ir kaupti
dokumentus, susitikinėti su daugeliu žmonių, leisti knygas, dauginti
bei platinti partizanų portretus, įvairius aktualius straipsnius
iš laikraščių, siekė, kad lietuviai katalikai domėtųsi spauda, knygomis,
lavintųsi patys ir kitus ragintų tai daryti.
Prisiminimais apie mons. A. Svarinską pasidalijo
jo bendražygis dr. Darius Vilimas. Jam keliolika metų teko garbė
bendrauti su monsinjoru, važinėti po Lietuvą ir dalyvauti politinėje
veikloje. Pranešėjas kalbėjo, kad kuo toliau monsinjoro gyvenimas
eina į nebūtį, tuo labiau jis virsta istorija, apsipynusia mitais,
legendomis. Atsiranda įvairiausių interpretacijų, pasakojimų, perpasakojimų.
Ne visada jie yra teisingi. Vienas iš girdimų, kad monsinjoras niekada
nebuvo įsipareigojęs jokiai partijai. Iš tiesų jis visą laiką buvo
Lietuvos krikščionių demokratų partijos narys, vėliau, kai pavadinimas
buvo uzurpuotas kai kurių šios partijos kolegų, atkurtoji partija
pasivadino Krikščioniškosios demokratijos partija. Monsinjoras buvo
pastarosios partijos narys ne tik dvasios tėvas, bet ir garbės
pirmininkas. Jis su nuoskauda sakydavo, kad jam neleidžiama dalyvauti
Parlamento darbe, kad ne Europos Sąjungos šalyse tai leidžiama.
Nuomonė, kad monsinjoras buvo piktas ir neatlaidus žmogus, neatitinka
tiesos. Bendraudamas jis buvo nežmoniškai šiltas, net ne kunigiškas,
betarpiškas žmogus. Mons. A. Svarinskas buvo paskutinis šių laikų
riteris, narsiai kovojęs su sovietmečio atneštomis blogybėmis ir
šios epochos bedvasio šiurpaus kosmopolitizmo šmėklomis. Principingumas
ir ištikimybė idealams Dievo ir Tėvynės meilė pagrindinės monsinjoro
asmens savybės. Mažai kas žino, kad monsinjoras savo bute nemokamai
buvo priglaudęs keletą varganų studentų, kurie čia gyvendami ir
disertacijas parašė. Monsinjoras versdavo knygas Lietuvos mokykloms,
vežė literatūrą ir Lenkijos lietuviams.
Baigdamas pranešimą dr. D. Vilimas perskaitė citatą
iš paskutinių mons. A. Svarinsko minčių: Su tauta reikia kalbėti
dažnai ir atvirai. Gaila, kad visi inteligentai kalba tik apie blogį
ir nesiūlo išeities, nekviečia kovoti su blogio imperija. Komunizmas,
kaip sistema, žlugo, bet blogio imperija pakeitė tik savo formas,
kurios dabar yra dar pavojingesnės. Jau stovime ant dvasinės ir
ekonominės bedugnės krašto. Išeitis tik viena visa širdimi grįžti
prie Dievo ir ant Dekalogo statyti naują Lietuvą.
Apie senuosius idealus Dievą ir Tėvynę, kuriais
vadovavosi mons. A. Svarinskas ir ragino visus prie jų grįžti, gana
plačiai kalbėjo LKDP vicepirmininkas Jurgis Zabilius. Jis priminė
monsinjoro nerimą dėl žmonių dvasinio nuosmukio ir vis didėjančio
skurdo. Tai ir kylančios maisto kainos, vos ne kasdien vykdomi
nusikaltimai, kriminalinio pasaulio įsiviešpatavimas. Monsinjoras
piktinosi, kad piktnaudžiaujama laisve, nėra atsakomybės nei prieš
įstatymą, nei prieš sąžinę. Didelė žala padaryta Lietuvai, išbraukus
iš mokyklų programų patriotinį auklėjimą, tikybos dėstymui trūksta
gerai paruoštų katechetų. Mons. A. Svarinskas svajojo apie šventą,
dorą, teisingą Lietuvą, o jai atkūrus nepriklausomybę, 1990 m. birželio
19 d. sugrįžo iš Vokietijos, į kurią išlaisvtas iš kalėjimo 1988
m. rugpjūčio 23 d. buvo išsiųstas. 19911992 metais, dirbdamas Lietuvos
Respublikos Aukščiausioje Taryboje-Atkuriamajame Seime, A. Svarinskas
matė, kaip ten paimdavę prieškario nepriklausomybės laikų įstatymus
ir stebėjęsi, lyg šiandien jie sukurti ir nepraradę aktualumo.
LKDP vicepirmininkas Alfonsas Butė priminė tyčiojimąsi
iš tikėjimo Lietuvos okupacijos metais, tačiau bažnyčios buvo pilnos
tikinčiųjų. Pavyzdžiui, atstatyta Truskavos Šventosios Dvasios bažnyčia,
kuri buvo sudeginta, tačiau yra tuščia, į ją neateina žmonių. Pranešėjas
klausia: Gal nebeliko tikėjimo, kuris okupaciniais metais jungdavo
žmones? Ar liko jo susijungus Lietuvos krikščionių demokratų partijai
su Tėvynės Sąjungos partija? Mons. A. Svarinsko, kaip šauklio,
Dievo kareivio, balsas ragino žmones atsipeikėti, nesipykti vieniems
su kitais. Tačiau monsinjoras puikiai suprato, kad žmogus, negerbiantis
Dešimt Dievo įsakymų, niekuomet, net ir atsiklaupęs ir persižegnojęs,
negerbs kito žmogaus. Pasigirsta kalbų, kad mons. A. Svarinskas
buvo per daug kraštutinis. Jei kyla gaisras ar kita nelaimė ir niekas
nesiima veiksmų, tada viskas paliekama likimo valiai. Argi tas,
kuris gesina gaisrą ar sustabdo būsimą nelaimę, yra per daug kraštutinis?
A. Butė konstatavo, kad Nepriklausoma Lietuva užčiaupė mūsų šauklį
tikėjimo skleidėją.
Paskutinis žodį tarė LKDP Vilniaus skyriaus pirmininkas
dr. Paulius Vinkleris, pažinojęs mons. A. Svarinską nuo 1992 metų,
kai įstojo į tuometinę Lietuvos krikščionių demokratų partiją. 2004
metais abu darbavosi jau turinčios naują pavadinimą Lietuvos krikščioniškosios
demokratijos partijos gretose. 2011 metais partija jau dalyvavo
savivaldos rinkimuose, pateikusi savo sąrašą 2012 metų Lietuvos
Respublikos Seimo rinkimuose kartu su Drąsos kelio partija. Monsinjoro
paraginti žmonės rinko parašus prieš kryžiaus nuėmimą Italijos mokyklose,
2010 ir 2013 metais protestavo prieš Vilniuje vykstančius homoseksualų
paradus. Mons. A. Svarinsko svajonė buvo Lietuvos krikščionių demokratų
partija (LKDP) su 100 tūkstančių narių, kokia ji buvo, kai jai vadovavo
prel. M. Krupavičius, ir atsikūrusi LKDP su 12 tūkstančių narių
iki 2000 metų. Monsinjoro pagrindinis principas buvo, kad politikoje
pirmiausia būtų dvasia, o ne ekonomika. Liberalizmo įsiviešpatavimą
laikė pražūtimi Lietuvai. Užbaigdamas dr. P. Vinkleris išreiškė
viltį, kad ilgalaikėje perspektyvoje susiformuos nepriklausoma Lietuvos
krikščionių demokratų partija, kuri gins krikščioniškas vertybes
ir remsis socialiniu Bažnyčios mokymu.
Renginio metu skambėjo mons. A. Svarinsko mėgiamos
kantičkų giesmės. Jas atliko kantičkinio giedojimo grupė, kurią
a. a. mons. A. Svarinskas globojo. Ji ir dabar renkasi monsinjoro
bute. Daug metų giedojusi mons. A. Svarinsko aukojamose šv. Mišiose
dainininkė Irena Bražėnaitė pagerbė monsinjorą keliomis giesmėmis.
Pabaigoje buvo sugiedotas valstybės himnas, kuriuo
visada užbaigti bet kurį tautinį patriotinį renginį prašydavo a.
a. mons. A. Svarinskas.
© 2017 XXI amžius
|