Doras žmogus auga dorovingoje aplinkoje
Diana CHRAPTAVIČIŪTĖ,
LŽŪU edukologijos magistrantė
Lietuvoje ir pasaulyje dvasinė krizė sutrikdė
žmogaus dvasinio pasaulio raidą. Sparčiai apimanti pavienių žmonių
vidų, krizė greitai prasiskverbia ir į aplinką. Gyvendami įvairioje
socialinėje terpėje, vaikai gauna nevienodas dorovingumo pamokas.
Pedagogai ir psichologai mano, kad vis dėlto asmenybės dorinio ugdymo
pamatas yra šeima. Šeimos tvarka reiškia vaikui pasaulio tvarką:
joje formuojamos žinios apie dorą, moralę, grožį, gėrį. Turėdami
tokį vertybių pamatą, bręsdami vaikai turėtų išmokti priešintis
blogiui, įveikti tikrovės prieštaravimus, siekti darnos, puoselėti
dorovines vertybes.
Kaip teigia pedagogė V.Aramavičiūtė, šeima ne
tik padeda susiorientuoti vertybių pasaulyje, bet ir skatina jų
laikytis. Šeima vienas svarbiausių ugdymo bei gyvenimo veiksnių,
kryptingai ir sistemingai veikiančių vaiko fizinę, psichinę ir dvasinę
brandą. Dvasines vertybes tėvai perduoda savo vaikams kaip praeities
ir ateities simbolį. Kaip teigia pedagogas V.J.Černius, sąžinė susiformuoja
veikiant tėvų draudimams, taip pat ir jų meilei bei skatinimams,
ją ugdo vaiko meilė tėvams ir priklausomybė nuo jų. Save identifikuodamas
su tėvais, perimdamas jų vaidmenis, vaikas įgyja įspėjantį ir baudžiantį
vidinį balsą sąžinę. Paskui ši kontroliuojanti jėga jį lydės visada
ir visur.
Tarp daugelio charakterio bruožų, kurie ugdomi
nuo vaikystės, sąžiningumui tenka išskirtinis vaidmuo. Sąžiningumas
yra dorinis atsakingumas už savo veiksmus ir poelgius. Sąžiningumas
kaip charakterio savybė laikytinas kriterijumi, kuriuo remiantis
vertinamas asmens dorumas. Neatsitiktinai europietiškos kultūros
šalyse ne tik tarpasmeniniuose santykiuose, bet ir visuomeninėje
sferoje klestintis kitų apgaudinėjimas, kuris įvardijamas kaip viena
didžiausių žmogaus ydų, tampa nebaudžiamas. Krikščioniškoji doros
samprata draudžia iškreipti tiesą bendraujant su kitais žmonėmis.
Teisingai auklėjami šeimoje vaikai įgyja supratimą, kad veidmainiavimas,
klastingumas, šmeižimas, melagingas liudijimas, meilikavimas, pataikavimas
ir panašūs elgesio normų pažeidimai trikdo normalius tarpusavio
santykius, neretai padaro žmonėms didelę žalą.
Kalbant apie dorovinį auklėjimą, negalima apsieiti
be dorovės ir grožio santykio, dorovės ir asmens socialumo, tautiškumo
bei pilietiškumo. Dorovė ir religija yra labai artimi individo dvasingumo
aspektai. Jie abu padeda pažinti ir suprasti pasaulį, įžvelgti gyvenimo
prasmę ir pasirinkti tinkamą gyvenimo būdą. Meilė žmogui tampa jungtimi
tarp dorovinio ir religinio gyvenimo. Samprata apie Dievo gerumą
ugdoma jau nuo mažų dienų. Deja, šiandien nedažnai vaikai jau šeimoje
gauna pirmąsias tikybos pamokas. Senoliai visą moralės kodeksą perėmė
iš Šventojo Rašto. Vadinasi, jų vaikai buvo auklėjami religingai,
jie žinojo, ką reiškia būti paklusniems, mandagiems, sąžiningiems.
Gaila, bet šių dienų šeimose jau veši susvetimėjimas, nemeilė. Gal
dėl to, kad religija nustumiama į šalį, nelaikoma auklėjimo pamatu.
Neginčytina, kad dorovinis ir religinis auklėjimas
tiesiogiai susijęs su dvasingumo ugdymu, nes savo turiniu, išreikštu
per dorovines ir religines vertybes, tiesiogiai veikia asmens santykį
su pasauliu, suteikdamas jam naują prasmę ir kokybę. Aplinkos paslaptingumas,
grožis, įvairi meninė veikla padeda ugdyti vaikų emocijas, jausmus,
meninius polinkius, dorovingumą ir jautrumą. Tos veiklos dėka vaikai
ne tik suvokia pasaulį, bet eina į gyvenimą pasirengę dvasiškai
tobulėti ir kurti grožį. Dvasinga aplinka ugdo dvasingą asmenybę.
Doroviškai auklėti, vadinasi, kryptingai formuoti
asmenybės dorovinę sąmonę, charakterio bruožus bei įpročius, valią
ir elgesį. Stengiamasi visuomenėje priimtas dorovės normas paversti
vidiniais asmenybės elgesio imperatyvais, sukurti elgesio savireguliacijos
sistemą, išugdyti visavertį, aktyvų, kūrybingą visuomenės narį.
Dorinio auklėjimo turinį, pasak pedagogo B.Bitino,
lemia šalies ir tautos etinė sąmonė kalba išreiškiamas doros principų
ir normų turinys, šalyje dominuojanti religija, etniniai santykiai,
nacionalinės tradicijos ir kiti veiksniai, dėl kurių praktiškai
neįmanoma palyginti skirtingose šalyse atliktų dorinio auklėjimo
tyrimų, vienos šalies sukauptos patirties panaudoti kitoje šalyje.
Pasyviojo dorumo normos išreikštos Dekaloge, pabrėžiant
doram žmogui neleistinus poelgius; aktyvusis dorumas nusakytas Naujojo
Testamento eilutėse apie gailestingąjį samarietį, teikiantį nesavanaudišką
pagalbą. Atsakingumas nusako tokios elgsenos kryptį, yra dorumo
ir pilietiškumo takoskyros kriterijus ir kartu apibūdina, kokiu
mastu asmuo turi aukotis kitų žmonių labui.
Tolerancija, kaip dorinės kultūros vertybė, reiškia
pagarbą kitiems asmenims nepriklausomai nuo jų lyties, rasės, tautybės,
religijos, socialinės padėties, politinių pažiūrų ir kitų dideles
žmonių grupes nusakančių požymių. Kitas tolerancijos aspektas
pakantumas asmenims ir jų grupėms, priėmusiems ir skelbiantiems
vertybes, kurios mums nepatinka ar net atrodo nepriimtinos. Tolerancija
grindžiama dorinio elgesio aukso taisykle (Nedaryk kitiems to,
ko nenori, kad tau darytų); vadinasi, tolerancija blogio ir gėrio
takoskyros kriterijus.
Šiandien vaikai dažnai nesugeba ne tik užjausti,
padėti tam, kuris prašo ar kuriam reikia pagalbos, bet ir smerkia
tuos, kurie mano ir elgiasi kitaip, negu mes norėtume. Tolerantiškumas
pirmiausia ugdomas šeimoje, vadinasi, jo ten labiausiai ir trūksta.
Jeigu pasvarstysime apie šeimos narių santykius, ypač vaikų ir tėvų,
tai nenustebsime, kodėl tokie nejaukūs ir šalti tapo mūsų namai.
Iš šeimos vaikai perkelia jau suformuotas vertybes į aplinką, į
visuomenę. Šių laikų šeimose pakito požiūris į religiją, vienas
vertybes greitai keičia kitos, meilė Dievui dažnai tampa ne tokia
reikšminga, kaip buvo anksčiau. Tačiau religijos reikšmė žmogaus,
dar augančio vaiko, gyvenime yra labai didelė.
Filosofo A.Anzenbacherio nuomone, dorovinis gyvenimas
reikšminga atrama, padedanti individui atrasti religiją, suteikiančią
gyvenimui naują dvasinę prasmę. Dorovinės vertybės bei normos, skatinančios
žmogų deramai elgtis ir sugyventi su kitais, yra pagrindas ir jo
religingumo tapsmui. Religija, suteikdama kitokią prasmę žmogaus
būčiai, ne tik nepaneigia žmogaus reikšmės, neriboja jos savarankiškumo,
bet ir savo ruožtu gali ją sustiprinti ar net pakelti į transcendencijos
lygmenį, kur laisvė grindžiama malone.
Religija, būdama stipri dvasinė jėga, padeda įkūnyti
nemažai moralinių bei socialinių vertybių: laisvę, lygybę, teisingumą,
toleranciją, harmoniją ir kt. Kaip teigia V.Aramavičiūtė, dorovinis
žmonių elgesys gali įgyti grožio pavidalą. Geras elgesys gali peraugti
į gražų, kai tai daroma iš meilės, kada tai gražu man ir tau. Grožio
versmė yra meilė, per kurią susisiekia ne tik gėris ir šventumas,
bet ir gėris su grožiu, ir ji sujungia dorovinį auklėjimą su estetiniu.
Gėris, tapęs grožiu, gali lengvinti žmogaus ėjimą
į jį. Per estetinį išgyvenimą (vienos ar kitos dorovinės vertybės
grožio pajautimą) ir per estetinę refleksiją (tos vertybės apmąstymą)
dorovinės vertybės tampa ne tik reikšmingesnės, artimesnės, bet
ir patrauklesnės. Kai dorovinės vertybės tampa grožio šaltiniu,
tada galima kalbėti apie estetinės ir dorovinės pozicijos suartėjimą
ar net jų susiliejimą į vientisą tobulumo fenomeną, kaip asmens
dvasingumo išraišką, šaltinį ar veiksnį.
Impulsų vaiko emocijoms ir jausmams plėtotis socialinėje
aplinkoje teikia gamta, menas, religija. Vaikystėje svarbu viską
išgyventi, patirti pojūčiais, ne vien suvokti protu. Svarbų vaidmenį
atlieka muzika, ritmas, padedantis vaikui jausti save ir gyvenimo
ritmą; dailė padeda pajusti spalvų harmoniją ir t. t. Meniniai išgyvenimai
žadina vaiko gyvenimo džiaugsmą, šiltus tarpusavio santykius. Suaugusieji
turėtų prisiminti, kad vaikas nuolat ilgisi ne tik grožio, muzikos,
bet ir jų švelnumo, meilės, nori prisiglausti.
Patirtus įspūdžius vaikai atkuria piešinyje, ir
suaugusysis gali pamatyti, kas vaikui atrodė tuo metu svarbiausia,
ką jis ypač pabrėžė savo piešinyje. Vaiko piešinius nelengva perprasti.
Tai yra jo dvasinio pasaulio išraiška. Vaikai savo išgyvenimus atskleidžia
ir kitos veiklos metu, todėl tą pačią temą galima interpretuoti
įvairiai, muziką jungiant su daile, pasivaikščiojimus su matematika,
aplinkos pažinimu, fiziniu lavinimu.
Dorovinis auklėjimas labai susijęs su tautiniu
auklėjimu. Tautiškumas, kaip tautinio auklėjimo objektas, padeda
įtvirtinti žmogaus kūno ir dvasios vienovę ir saugo jį nuo susidvejinimo.
Drauge tautiškumas saugo žmogaus savitumą ir individualumą. Pagal
Vydūno žmogaus ir tautos dvasinio tobulėjimo koncepciją tauta suteikia
sąlygas žmogui gyventi ir būti žmoniškam. Tačiau tautiškumas yra
labai trapus, greit pasiduodantis kitų tautų, kultūrų ir patirčių
įtakai.
Kiekvienai visuomenei tenka rūpintis tautinio
tapatumo išlaikymu. Dabartinėje visuomenėje vykstantys pokyčiai,
griaunantys ribas tarp kultūrų ir diegiantys naujas jų apraiškas,
keičia asmens santykį su pasauliu. Šiuo metu nelengva išsaugoti
tradicinės tautinės kultūros branduolį, be kurio neįmanomas jos
tęstinumas ir brendimas. Šitaip silpnėja nacionalinės kultūros ir
žmogaus sąveika, kaip jo asmenybės dvasinio brendimo pamatas, kaip
natūrali dvasinio tobulėjimo terpė.
Dabar itin svarbu išlaikyti tradicijų ir dabarties
vienovę. Suvokiant šio amžiaus tautinio auklėjimo problemiškumą,
svarbu turėti galvoje, kad įvairių ugdymo sričių šaknys, anot pedagogo
ir filosofo A. Maceinos, yra doroviniame auklėjime. Todėl tautinis
auklėjimas gali būti vadinamas net specialiuoju doroviniu auklėjimu,
kai rūpinasi asmens tautinės individualybės išskleidimu ir ypač
meilės savo tautai, arba patriotizmo, žadinimu.
Sparčiai kintančiame pasaulyje vis aktualesnė
tampa kūrybiškos asmenybės ugdymo problema. Visuomenė yra suinteresuota
kūrybiškų asmenybių buvimu, nes nuo žmogaus kūrybiškumo priklauso
kultūros kaita ir tęstinumas. Gera kultūrinė aplinka, kultūringi
ugdytojai suteikia daug galimybių patiems vaikams patirti ir intuityviai
suvokti aukščiausios kokybės meno apraiškas, įprasti jomis žavėtis
ir išmokti atskirti, kas yra gera ir gražu.
Dvasinė kultūra yra tęstinė. Ji prasideda šeimoje
ir apima visą vaikų ir suaugusiųjų permanentinio ugdymo sistemą.
Dvasia, kaip ir menas, yra paremta intuicija, išgyvenimais, pajautimais,
doroviniu jausmų pasauliu. Meninė kultūra siejasi su dvasine kultūra
ir yra svarbus jos elementas. Ji ugdo gebėjimus, meninį intelektą,
tobulina žmogaus estetines ir etines vertybes (tiesą, gėrį, grožį,
meilę), lavina meninį skonį.
Muzikinė veikla padeda atverti duris į turtingą
sociokultūrinių prasmių ir vertybių pasaulį, kurio estetinis išgyvenimas
labai svarbus dvasinei asmens brandai, padeda formuotis humanistinei
asmenybei ir perimti reikšmingiausias tautos bei pasaulio kultūros
vertybes. Tai viena labiausiai paplitusių meninės veiklos sričių.
Formuojamas aktyvus, specifinis vaiko santykis su muzika, kuris
skatina tam tikrus vidinius procesus. Taip dorinis ugdymas gali
būti ugdomas daina, liaudies žaidimu, lopšine, šokiu, muzikos klausymu.
Pasak pedagogės E.Katinienės, kaip įgimtas vaikų
kūrybiškumas atsiskleis muzikinėje veikloje, priklauso nuo to, ar
muzika palies vaiko jausmų ir vertybių pasaulį, ar vaikas pajus
šios meno rūšies emocinę prigimtį, garso išraiškos galimybes. Net
ir maži vaikai gali pajusti, įžvelgti muzikos kūrinių estetines
savybes, gali gėrėtis muzikos kūriniais, pasakyti, kas ir kodėl
patiko.
Motina, prisiglaudusi savo mažylį, švelniu balsu
ir tik jai vienai žinoma galia perduoda vaikui grožio ir gėrio perlus.
Per žaidinimo ar lopšinės melodiją liete išsilieja meilė, šiluma.
To šiandien šeimose labai pasigendama, todėl ir vaikai vis anksčiau
tampa savarankiški, tačiau lieka abejingi kito skausmui ar nesėkmei,
nelabai suvokia, kas yra tikrasis gėris ir meilė. Pasak pedagogo
R.Šteinerio, laimingas vaikas, turintis sektiną gyvą autoritetą
ar literatūros veikėją, nes tai augina jo gyvybinį kūną ir turi
įtakos jo dvasinei raidai. Ypač svarbios jėgos, teikiančios impulsų
eteriniam kūnui, yra pagarba ir garbinimas.
Puikiai ir efektyviai vaikus veikia poetinio posakio
vaizdingumas ir tikslumas. Jie labai gerai jaučia ir patarlių taiklumą,
ir mįslių įtaigumą. Jų patirtis pasipildo gausiais įspūdžiais. Vaikystėje
išgirsta pasaka, išmoktas eilėraštis įsimenamas visam gyvenimui,
nes vaikams lieka ne išorinis vaizdas, bet išgyventa dvasinė akimirka.
Žmogaus dvasios turtai užburia vaikus ir leidžia suvokti, koks sudėtingas
gali būti žmogus.
Doroviniam ugdymui labai reikšmingos etiologinės
sakmės. Jos apsako, kaip, veikiant dieviškai galiai, atsirado gyvieji
ir negyvieji gamtos objektai, atskiri daiktai ir žmogus. Šis procesas
taip pat suvokiamas kaip dviejų opozicinių antgamtinių galių kūrybos
rezultatas. Dievas sukuria gražią, dailią žemę su žaliuojančiais
augalais, taikiai sugyvenančiais žvėrimis, o velnias viską daro
priešingai. Per jį atsiranda balos, akmenys, pikti arba kvaili žvėrys.
Dievo veikla tikslinga, kilni, o velnio, mėgdžiojančio Dievą, kūriniai
įgauna iškreiptą, agresyvų ar komišką pavidalą.
Vaikams tokie pasakojimai daro nemažą įspūdį.
Gamta jiems atrodo didinga, kupina paslapčių. Jie pamato ir tai,
kad šalia gėrio egzistuoja blogis (vilkas sudrasko už save silpnesnį
žvėrelį, vanagas nusineša mažą paukščiuką). Lietuvių liaudies pasakose,
sakmėse visa tai pasakojama paprastais žodžiais, bet vaikai nerimaudami
suvokia, kodėl stiprusis skriaudžia silpnąjį, didelis užmina padu
mažą vabaliuką ir t.t. Taigi nuo išgirstos pasakos, dainelės, melodijos
ar eilėraščio posmo prasideda didžioji dvasinių vertybių statyba
vaiko sieloje.
Vaikų pasaulis gražus, gaivus ir naujas, kupinas
nuostabos ir susižavėjimo. Kad vaikas mylėtų tas vertybes, kurias
puoselėjo ir perdavė senoliai mūsų laikams, reikia, kad jas pažintų,
gautų kuo daugiau informacijos. Vaiko patirtis įprasminama formuojant
vertybinį, ypač dorovinį jo santykį su visa aplinka ir su pačiu
savimi.
© 2006 XXI amžius
|