Kas per netvarka toje jaunimo politikoje?
Lietuvos krikščionių demokratų jaunimo sekcija
domėdamasi, kaip Lietuvoje formuojama ir įgyvendinama jaunimo politika,
užuot radusi atsakymus, remdamasi įstatymais ir oficialiai pateikiama
informacija, susidūrė su dar daugiau klausimų, kurie verčia nerimauti
ir iš principo sužinoti, kas vyksta.
Esamos, bet nesamos organizacijos
Pats nelabasis ragus nusilaužytų, bandydamas rasti
atsakymus, atrodo, į labai paprastus klausimus: kas ir kaip šiuo
metu šalyje formuoja ir įgyvendina jaunimo politiką?
Dešimt metų turėjome tokią Valstybinę jaunimo
reikalų tarybą (VJRT), veikiančią prie Lietuvos Vyriausybės. Apsilankius
jų internetiniame portale, atrodytų, kad ir dabar dar ją turime,
tačiau Jaunimo politikos pagrindų įstatymas sako ką kita tokia
taryba buvo iki 2006 m. sausio 1 d., o nuo šios datos jaunimo politiką
įgyvendina Jaunimo reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos
ir darbo ministerijos, prie kurios dar turime ir Jaunimo reikalų
tarybą. Nors jau darosi painiau, tačiau kol kas dar susikaupus galima
pabandyti suvesti galus. Tačiau jei norima, kad būtu painiau prašom
dar šių metų vasario mėnesį paramą iš VJRT (!) gavusios jaunimo
organizacijos sutartis pasirašinėjo ne su Jaunimo reikalų departamentu,
tačiau su jau pagal įstatymo nuostatas nebesančia VJRT. Ta pati
nebesanti taryba dar jaunimo organizacijoms spėjo išdalyti visą
šūsnį kompiuterių ir kitokių agregatų už 200 tūkst. Lt.
Kodėl slepiama paskirstoma parama?
Negalima neatkreipti dėmesio ir į tai, kad ankstesniais
metais viešai buvo galima sužinoti, kiek ir kokia jaunimo organizacija
iš VJRT gavo finansavimą atskiriems projektams įgyvendinti. Šiemet
galime tenkintis tik informacija, kokie projektai ir kokios organizacijos
gavo valstybės pinigų, tačiau tai, kiek pinigų gauta laikoma paslaptyje.
Įdomu, kodėl įslaptinami iš mokesčių mokėtojų surenkami ir paskirstomi
pinigai? Ankstesniais metais nesunku buvo rasti informaciją, kiek
apskritai valstybė iš biudžeto skiria jaunimo reikalams. Pavyzdžiui,
2005 metais Valstybinei jaunimo reikalų tarybai buvo atseikėta 2788000
Lt, iš kurių ši institucija gerino jaunimo padėtį mūsų valstybėje.
Šiemet bendros sumos nesančiai, bet esančiai tarybai taip lengvai
nesužinosime, nes valstybės biudžeto asignavimuose atskiros eilutės
nebėra visi pinigai skiriami Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai,
iš kurios atseikėjama esančiam, bet nesančiam Jaunimo reikalų departamentui.
Tikriausiai visa tai galėtume pavadinti REFORMA, tik neaišku kam
ir neaišku kodėl?
Giliau į mišką daugiau medžių
Yra ir daugiau organizacijų, formuojančių jaunimo
politiką Lietuvoje. Viena iš jų 2005 m. lapkričio 22 d. redakcijos
Jaunimo politikos pagrindų įstatyme įrašyta: Lietuvos jaunimo organizacijų
taryba. Vienaskaitos linksnis rodo, kad kalbama apie vienetinę
organizaciją. Identišku pavadinimu, o visiems labiau žinoma trumpiniu
LiJOT (Lietuvos jaunimo organizacijų taryba) veikia kaip asociacija.
Dėl kokių priežasčių viena asociacija savo veiklos monopolį vienyti
Lietuvoje veikiančias jaunimo organizacijas ir joms atstovauti
užsitikrina įstatymu? O kur konkurencingumas? Gal kartais jaunimo
organizacijos norėtų, kad jų interesams atstovautų kita organizacija?
Ir dar vienas giluminis klausimas: ar tai demokratiška?
Paieškoję daugiau sąsajų tarp LiJOT ir VJRT, sužinotume,
kad VJR Taryba yra formuojama pariteto principu: šeši Tarybos nariai
yra skiriami valstybinių institucijų, o šeši deleguoti nevyriausybinės
skėtinės organizacijos Lietuvos jaunimo organizacijų tarybos.
Tie šeši LiJOT deleguoti nariai (tarp kurių yra ir LiJOT prezidentas)
dalyvauja skirstant valstybės paramą jaunimo organizacijoms. Ir
pats LiJOT iš VJRT kasmet pasiskiria bent po 200 tūkst. Lt savo
veiklai. Panašu, kad jaunimas ne ką atsilieka nuo nomenklatūrinio
veiklos mechanizmo, o, atrodo, tuščiai viltys puoselėjamos, kad
ši karta veiks vadovaudamasi kitokiomis vertybėmis.
Ką reiškia atstovauti jaunimo interesams?
Monopolistinė Lietuvos jaunimo organizacijų taryba
skelbiasi atstovaujanti jaunimo interesams. Logiška būtų tikėtis,
kad ši organizacija gali ir netgi privalo reikšti įvairias pozicijas
Lietuvos jaunimo vardu. Tačiau ilgai nesigilindami, galime iš karto
pamatyti, kad LiJOT vengia pozicijų reiškimo ir formavimo vertybiniais
klausimais. 2003 metų pabaigoje įsibėgėjus R.Pakso skandalui, LiJOT
vykusioje asamblėjoje buvo siūloma jaunimui pareikšti poziciją dėl
vykstančio skandalo, tačiau jaunimui atstovaujanti organizacija
nusprendė susilaikyti. Panašių pavyzdžių nereikėtų ieškoti kažkur
praeityje paskutinėje asamblėjoje, vykusioje praėjusių metų pabaigoje,
jaunimas atmetė rezoliucijas Dėl tradicinės šeimos institucijos
stiprinimo bei jai oponavusios Dėl homofobijos apraiškų Lietuvos
visuomenėje. Ką tai rodo? Tai rodo, kad jaunimui atstovaujančiai
organizacijai bei jauniesiems lyderiams dar toli iki kertinių, vertybinių
mūsų valstybės pamatų, tačiau kai kalba pakrypsta apie pinigų dalybas,
tai diskusijos užverda analogiškos, kaip valdančiosios koalicijos
partnerių dėl ES lėšų skirstymo, o pozicija palanki vienai ar kitai
interesų grupei, trūks plyš, bet vis tiek bus suformuota.
Atskaitomybės nerasta
Tos jau kaip ir nebesančios, tačiau esančios organizacijos
VJRT nuostatose sakoma, kad ji už savo veiklą atsiskaito socialinės
apsaugos ir darbo ministrui. Ši taryba iki 2004 metų praktikavo
tam tikrą atsiskaitymą ir visuomenei jų interneto svetainėje www.vjrt.lt
rasime ataskaitas už 2002 ir 2003 metus, tačiau kur kas aktualiau
būtų sužinoti tarybos veiklos rezultatus už 2004 bei 2005 metus.
Jeigu tokios ataskaitos ir yra, bet jos nepasiekiamos plačiajai
visuomenei.
Šiuo metu, kai ypač suaktyvėjusios viešosios diskusijos
apie protekcionizmo išgyvendinimą iš Lietuvos politikos bei viešojo
intereso sugrąžinimą, apmaudu stebėti liūdnai besišviečiančias Lietuvos
ateitį lemsiančias jaunimo politikos formavimo subtilybes. Jaunimas
galėtų ir turėtų būti pavyzdžiu dabartiniams iš skandalų neišsivaduojantiems
politikams, tačiau skaidrumo, viešumo ir vertybinės politikos pamokos
neprošal būtų ir pradedantiesiems. Kita vertus, visų problemų negalima
nurašyti jaunimui, juk ne jie priiminėja įstatymus. O taip, kaip
dirba šios kadencijos Seimas ir Vyriausybė, atrodo, nieko nuostabaus,
kad susidaro panašios situacijos. Vyresniesiems politikams, matyt,
nelabai įdomūs jaunimo reikalai, tad pernelyg rimtai į juos ir nežiūrima,
o kai ne(pri)žiūrima, galima daryti ką tik patinka.
Mindaugas Lingė,
Lietuvos krikščionių demokratų
jaunimo sekcijos pirmininkas
© 2006 XXI amžius
|