Knygų puslapiuose skaudžios jaunuolių išpažintys
Marytė Gustainienė
Kauno Aušros gimnazijos
lietuvių kalbos mokytoja metodininkė
ių dienų pasaulyje daug nuobodulio, nes jaunimas
dažnai skundžiasi, kad neturi ko veikti, kad viskas nusibodo. Nyki,
bedvasė aplinka stingdo gėrio ir grožio mintį, neleidžia visapusiškai
atsiskleisti asmenybei. Žmogus tokioje aplinkoje praranda natūralų
ryšį su dvasinių orientyrų ištakomis. Šiuolaikinio žmogaus pasaulyje
daug nežinios, sumaišties. Taip atsitiko dėl to, kad pakito žmogaus
požiūris į dvasios vertybes, į save ir kitus, aplinką, daiktus.
Žmogus tapo kitoks.
Šiuolaikinių rašytojų knygų puslapiuose labai
daug vietos skiriama jauno žmogaus moralei analizuoti, jo problemoms
atskleisti. Jurgos Ivanauskaitės, Vandos Juknaitės, Renatos Šerelytės,
Zitos Čepaitės, Jolitos Skablauskaitės veikėjai dažnai kovoja tarp
instinktų ir aukštesnės būties siekimo, nežymiai įvairiose situacijose
atveria savo vidinio pasaulio dvilypumą. Z.Čepaitės apysakoje Sekmą
skausmą gilinamasi į mergaitės, moters likimą šiuolaikiniame pasaulyje,
pagrįstame kova už būvį, jėgos, prievartos principais. J.Ivanauskaitės
apsakymų rinktinėje Kaip užsiauginti baimę sprendžiami šiuolaikinio
jauno žmogaus moralinės degradacijos klausimai. Knygoje atskleidžiama
jauno žmogaus vidinė tuštuma, nežinomybė dėl ateities. J.Skablauskaitės
romane Žolių kartumas analizuojamos personažų klaidžiojimų kryžkelės,
noras išbristi iš tuštumos į šviesą.
Vaizduojamas pasaulis atsiveria negatyviąja puse.
Jame tarpsta šaltis, beprasmybė, baimė. Rašytojos vis labiau jaučia
savo herojams gresiantį pavojų, piktųjų jėgų galią. Nuo šlykštumo,
beprasmybės, banalybių personažai slepiasi savo viduje, tyroj gamtoj,
svajonėse, o kartais mėgina grumtis už vietą nesvetingame pasaulyje.
Jie dažnai mąsto apie savižudybę. Pavyzdžiui, Ismenė iš J.Ivanauskaitės
apsakymo Teatras pati leidžiasi narkotikus, baisisi, kad visiems
aplinkiniams nė motais, kad ji pamažu marina savo kūną. Jos apkvaitimo
scenos tampa įprastos ir nieko nestebinančios. Žudytis Ismenė bijo,
bet apie mirtį mąsto, nes jaučiasi ne tik nereikalinga ir vieniša,
bet ir atstumta, nemylima, niekam nereikalinga. Graudžiai nuskamba
jos žodžiai: Mano patėvis ramių ramiausiai žiūri, kaip aš virinuosi
švirkštus. Jis susikūrė teoriją, kad kam lemta būti žmogžudžiu,
privalo juo būti. Kad nusideda tas, kas priešinasi savo lemčiai...
Visi nusiplauna rankas. Ir aš lieku visiškai viena. Kartais man
gėda eiti per miestą, nes atrodo, kad visi mato, kokia aš nelaiminga,
kokia aš vieniša, kaip man negera...
Kad veikėjai gyvena moraliai pašlijusioje aplinkoje,
tą puikiai charakterizuoja jų pačių kalba, bendravimas vieno su
kitu, namų aplinka, pomėgiai, laisvalaikio leidimas. Dažnai juos
supa muzika, šokiai, arbatos gėrimas. Aplinka nyki, nes smilksta
cigarečių dūmai, o jie sėdi prie alaus ar degtinės butelio, pykstasi,
įžeidinėja. Vidiniais monologais personažai kalba apie savo dvasios
skaudulius, apie troškimus ir svajones, abejones, neapykantą. Reikia
daug ašarų ir kančios, kad prašviesėtų siela nuo kūniškumo. Veikėjai,
gyvenantys aktyvų amoralų gyvenimą, jaučia stiprią dvasinę tuštumą.
J.Skablauskaitės, J.Ivanauskaitės, Z.Čepaitės
kūryboje plėtojama namų problema. Kartu atskleidžiama nauja šių
laikų problema vaikai veržiasi gyventi atskirai nuo tėvų. Dažnai
jie būna išlepę, nežinia ko norintys iš gyvenimo, tėvų nesuprantami
arba nerandantys bendros kalbos. Vaikai išeina iš namų ir tada,
kai juose šalta ir nyku, kai nėra dvasinės harmonijos. Namų problema
tampa savotiškai suprantama. Pavyzdžiui, Gervazas (J.Skablauskaitės
romane Žolių kartumas) ieško išsinuomoti kambarį. Kai suranda,
buto nuomotoja Vincė nepatinka, bodisi išvydęs netvarką, bet apsistoja
tuose namuose, sumokėdamas net pusės metų mokestį į priekį. Jis
nesijaučia laimingas, suradęs tokią išeitį iš susiklosčiusios situacijos,
jis tik prisitaiko prie niekingos, tuščios žmonių visuomenės. Edvinas
gyvena ilgoj ilgoj būdoj, taip galima pavadinti vienaaukštį miesto
pakraštyje. Liucijus niekad nerakindavo durų (kartą kambaryje rado
priklydusį šunį, kitąkart keletą mėlynanosių).
J.Ivanauskaitės apsakymų rinkinio Kaip užsiauginti
baimę veikėjai net namuose nesijaučia saugūs. Aštuonerių metų mergytė
Kamilė, likusi viena naktį savo kambaryje, sapnuoja baisų košmarą
savo mirtį. Martynas bastosi tuščiomis gatvėmis ir, apimtas graudulio,
žiūri į užuolaidas, išmargintas žirneliais, gėlytėmis, kvadratėliais,
juostelėmis. Jam vis rodėsi, kad stovi vietoje, o namai plaukia
pro šalį kaip milžiniški laivai, didingai nepastebintys ant vargano
plausto besiblaškančio vienišiaus.
Z.Čepaitės apysakos Sekmą skausmą veikėja Elė
mėgo seną, apleistą, užmirštą miesto pakraštį, kur niekas neplanavo
naujų statybų, netiesė kelių, nerausė kanalų ir vandentiekių. Žmonių
gyvenimas čia buvo nusistovėjęs...
Namų erdvei reikšminga šeima. Jeigu jos nėra (veikėjai
dažnai vieniši), personažai beviltiškai bando susikurti panašią
erdvę. Deja, jų namuose stokojama šilumos, jaukumo. Čia visu šaltumu
atsiveria kita erdvė pasaulis, šaltas, bejausmis, abejingas. J.Skablauskaitės
romano Žolių kartumas veikėjas Ignacijus nori turėti savo namus.
Iš senųjų jis bėga, nes tai buvo dviaukštė būstinė, esanti toli
už miesto, vieniša, prisiglaudusi pakelėje, prie pat miško. Jo laukė
ilgėliausias varvekliais aplipęs namas, kuriame jis buvo šeimininkas
(svajoja išblizginti vidų, apkuopti ten tvyrančią netvarką). Ignacijus
svajoja apie šviesius namus (tai iliuzija į šviesią ateitį), nes
gimė ir augo tamsioj troboj. Jo prisiminimuose krosnis išliko labai
mielu daiktu. Ignacijus nori, kad namuose būtų šilta ir jauku. Jis
supranta, kad tą jaukumą kuria žmonių tarpusavio santykiai. Beje,
vaikystės troba tamsi, nes motina, tėvas, broliai mirė. Šaltos namų
sienos liko bedvasės Ignacijus su Konstancija augo vaikų namuose.
Jie buvo priversti palikti namus ir ieškoti prieglaudos šaltame
ir atšiauriame pasaulyje. Be namų, be užuovėjos negerai: iš Ignacijaus
mažo ūgio vaikai tyčiodavosi, mušdavo.
Psichologai teigia, kad žmonių elgesį galima suprasti
tik atsižvelgiant į tą aplinką, kurioje formuojasi žmogaus elgesys.
J.Skablauskaitės romano Žolių kartumas veikėjo Edvino namų aplinka
iš tiesų skurdi, nėra jokių patogumų, tik telefonas (ryšys su pasauliu).
Pats Edvinas prievarta palieka namus, nes jis kuria juose netvarką.
Piktinasi kaimynai, todėl išlepintam vienturčiui sūnui tėvai nupirko
vienaaukštį namą, vadinamą būda, miesto pakraštyje. Čia jis gyvena
atsiskyręs nuo pasaulio. Edvinas daug repetuoja: šoka, dainuoja,
jo niekas nemato, negirdi. Jo vienatvė dar gilėja, kol pagaliau
tampa nepakeliama našta. Neturėdamas jaukių namų žmogus praranda
dalį savęs.
Skaudžiai namų ilgesį išgyvena J.Ivanauskaitės
apsakymo Paskutinis traukinys veikėjas Martynas. Jis narkomanas,
besišlaistantis gatvėmis jaunas žmogus. Jaučiasi niekam nereikalingas,
nemylimas, apskritai svetimas šaltame pasaulyje, kur kiekvienas
galvoja tik apie save, kovoja už savo gerovę. Kuo įdėmiau Martynas
stebeilijosi į įtartina palaima spinduliuojančius langus, tuo labiau
jie darėsi grasinamai svetimi. Staiga jis pasijuto it plaukas, kartu
su gardžiu kąsniu pakliuvęs kam į burną...
Nuolat besikeičiantis pasaulis formuoja kitokias
vertybes. Gyvenimiškose situacijose kitaip suvokiamas žmonių bendravimas.
Dažnai vyksta konfliktai arba nesusipratimai tarp tėvų ir vaikų.
Pamatas, ant kurio formuojamos vertybės, yra šeima. Šiuolaikinės
rašytojos J.Skablauskaitė, Z.Čepaitė, J.Ivanauskaitė gilinasi ir
analizuoja pairusius santykius tarp artimų žmonių šeimoje arba bando
ieškoti priežasčių, kodėl jaunas žmogus yra nelaimingas ir neranda
savo vietos gyvenime.
J.Skablauskaitės romano Žolių kartumas veikėjai
Gervazas ir jo sesuo Augusta tarsi svetimi. Vaikystėje jie buvo
skirtingai auginti: jei ką padarydavo Gervazas, teta nebardavo,
o Augustai vis buvo lipdomas netikėlės vardas. Tokie ir augo: vienas
apipiltas malonėmis, o kitas atstumtasis. Kartu augo ir nemeilė
vienas kitam. Suaugus liko šalti santykiai, jautėsi lyg nebereikalingi
vienas kitam, bet kraujo ryšys vertė nors retkarčiais prisiminti
esant brolį ir seserį. Šių dienų broliai ir seserys taip pat dažnai
yra susvetimėję, nors auga vienoje šeimoje. Matydami nesantarvę,
jausdami meilę arba nemeilę, jie formuoja savo ateities vaizdinį.
Šalti brolių ir seserų santykiai šeimoje dažniausiai ir lieka tokie
pat, jau išėjus į gyvenimą. Labai dažnai šeimoje auga netikri broliai
ir seserys, nes mūsų laikų šeimos jau nėra tos tradicinės, sudaromos
vieną kartą gyvenime. Dažnoje šeimoje tikrą tėvą jau atstoja patėvis,
o motiną (rečiau) pamotė. Susvetimėjimas jau vyksta vaikystėje.
Jeigu gerbti vyresnį žmogų anksčiau buvo tradiciška,
tai šių laikų jaunas žmogus jau svarsto, už ką reikia gerbti vyresnį
ar net seną žmogų. Ne visi jie dorai nugyveno gyvenimą, pagaliau
net ir patys netinkamą pavyzdį rodė jaunimui. J.Skablauskaitės romano
Žolių kartumas seniui Krescencijui Cecilija išdrožia: Labai norėčiau
seną žmogų gerbti, deja, nematau už ką. Jūs esat valkata.
J.Ivanauskaitės apsakymo Kas atsitiko Monikai
pasakotojo lūpomis išsakomi nuogąstavimai dėl jaunų žmonių aistros
roko muzikai, šėlsmui: Jauni žmonės, kuriems vienatvė ir susvetimėjimas
buvo jų kasdiena, jauni žmonės, nebepažįstantys motinų, tėvų, mylimųjų
ir patys nei jiems, nei sau nepažinūs, jauni žmonės, kurių negailestingos
pramogos virto lėtine savižudybe, jauni žmonės, kurių neviltis ir
abejingumas tapo chroniški, jauni žmonės, apmeluoti, apgauti, nepatiklūs,
baugštūs, kupini užslėpto įniršio, lyg žiauriai muštruoti žvėriūkščiai
staiga pakluso ir atsidavė tau, nes, pakerėti neaprašomos kaip ir
visos kitos roko magijos, jie įžvelgė tavyje Mokytoją, Pranašą,
Dievą.
Šiuolaikiniame pasaulyje pakito ne tik požiūris
į žmogų, bet ir vertybės suvokiamos kitaip. Jaunas žmogus dažnai
blaškosi tarp gėrio ir blogio, skausmingai išgyvena vienatvę ir
nemeilę. Šiandien mums visiems trūksta paprastumo ir nuoširdaus
bendravimo. Savuose namuose kartais bijome šypsotis ir būti atviri.
Gūžiamės į savo pačių susikurtus vienatvės kampelius ir tyliai raudame.
Gal nemokame mylėti, gal nenorime būti mylimi?..
© 2007 XXI amžius
|