Širdžių barikados
Apie jauną žmogų, prieš 35-erius metus žuvusį už
Lietuvos laisvę
Kęstutis Kasparas
|
Romas Kalanta 1972 metais
Nuotrauka iš Kalantų
šeimos asmeninio archyvo
|
|
Namas, kuriame gyveno
Kalantų šeima
Autoriaus nuotrauka
|
|
Milicininkų grandinė aplink
miesto sodą ir protestuojantis jaunimas
|
|
Jaunimo eisena Laisvės alėja
Kauno milicijos valdybos link
Nuotraukos iš Lietuvos
ypatingajame archyve
saugomos medžiagos
|
Nebėra laisvos Lietuvos,
O kas už ją dabar kovos?
1972-ųjų gegužės 14-oji, sekmadienis, Kaune alsavo
įprasta socializmo idile. Laisvės alėja kaip visada buvo pilna žmonių,
nerūpestingų, mylinčių, besidžiaugiančių gyvenimu. Tačiau kas galėtų
nuspėti Kauno dvasią? Žydėjo kaštonų žvakės, o disidentais dar nekvepėjo...
Vidurdienyje miesto sodelyje, prie Muzikinio teatro,
jaunuolis, sušukęs Laisvę Lietuvai! Laisvę Lietuvai!, apsipylė
iš atsinešto trilitrinio stiklainio benzinu ir brūkštelėjo degtuką.
Suliepsnojo gyvas deglas ir po kelių akimirkų iš skausmo parkrito
ant žemės. Aplink buvę žmonės vieni puolė gesinti švarkais ugnį,
kiti iškvietė medikus. 12 val. 50 min. greitoji pagalba atvežė
į Raudonojo kryžiaus (1-ą tarybinę) ligoninę apdegusį, jau be sąmonės.
Pavakaryje pasklido gandas greičiau už ugnį
miesto sode jaunas žmogus susidegino už Lietuvos laisvę. O
jau gegužės 15-ąją susideginimo vietoje padėtos pirmos baltos kalijos.
Romas Kalanta gimė 1953 m. vasario 22 d. Alytuje,
gyveno su tėvais Kaune, Panerių gatvėje, mokėsi 18-oje vidurinėje
mokykloje, brandos atestatui įgyti perėjo į vakarinę. Jaunuolio
gyvenime nėra nuverstų kalnų ar intelektualinių pasiekimų, ypač
fizikos ir geometrijos srityse. Nėra sukrečiančios širdį gyvenimiškos
patirties ar slaptos sąmokslininkų organizacijos ryšių. Tai buvo
paprastas Kauno vaikinas iš Vilijampolės (Slabados), iš paprastos
šeimos ir kaip visi ieškantis savo kelio. Jaunimui būdinga maištauti,
ir jis pirmiausia nesitaiko prie uniforminės visuomenės. Maištauja
prieš tėvus, mokytojus, aplinką. Romas netgi nebuvo maištininkas:
ramus, santūrus ir ypač tvirto būdo, principingas. Ilgi plaukai
savitumui pabrėžti ir akimirkos laisvės pojūtį suteikiantys šokiai
Dobilo klube tikrai nekėlė niekam pavojaus. Tačiau 1971-1972 metais
Romas mintyse nejučia peržengė tą maištingajam jaunimui leistiną
ribą ir suvokė, kad jis nepritaps prie šio gyvenimo. Ir ne todėl,
kad neturėtų tam fizinių ir dvasinių jėgų, nemylėtų ar būtų kuo
nusivylęs. Dėl mano mirties kaltinkit tik santvarką, tai parašyta
jo priešmirtiniame raštelyje.
Kaip man pakelt, kai mano akyse į purvą sutrypia
balčiausią žiedą, kuomet jaunystė, sąžinė, tiesa po svetimšalio
batais kenčia gėdą? Šie nežinomo poeto žodžiai iš pogrindinio rinkinėlio
Aukos ugninis kryžius (pakartotinis ab leidimas, 1992), skirto
R.Kalantos žygdarbiui atminti, tiksliai apibūdina jaunuolio dvasinę
būseną. Būtent pokalantinėje poezijoje, išreiškiančioje to meto
jaunimo godas ir lūkesčius, dvasinę būseną, reikėtų ieškoti atsakymo
apie priežastis, paskatinusias Romą Kalantą taip pasielgti, nors
tikslias žinojo tik jis vienas.
Laisvės troškimas ir nepasitenkinimas sovietų
santvarka buvo bendras lietuviškosios visuomenės bruožas. Tačiau
užgniaužtos nuoskaudos glūdėjo labai giliai, o dėl baimės prarasti
darbą, dėl šeimyninių aplinkybių ir panašių protingų argumentų buvo
patogiau vilkėti raudonu gėdos konformizmo drabužiu. Lietuvoje
viešpatavo okupantai korikų ainiai, budeliai ir inkvizitoriai
ir kolaborantai šlykštūs parsidavėliai, nutukę išėdom nuo valdovų
stalų, o politinės santvarkos stabilumą budriai saugojo KGB ir
Bartašiūno specialios mokyklos auklėtiniai prakeiktos imperijos
sarginiai šunes, pykčiu apsiputojusi akla padermė.
Spėtume, kad R.Kalantos ryžtą paskatino Vengrijos,
Čekoslovakijos įvykiai vaikinas skaitė tą pačią tarybinę spaudą
ir girdėjo tą pačią informaciją kaip ir kiti, tačiau nuo Prahos
pavasario jau buvo praėję ketveri metai. Romui labiau rūpėjo lietuvių
sportininkų pergalės negu politiniai-ideologiniai ginčai su marksizmo-leninizmo
profesoriais ir propagandininkais. Nekaltinkit dėl mano mirties
nieko nebuvo jokių mitinių organizacinių ryšių ir jų nesugebėjo
surasti (ar supinti) visagalis KGB. Buvo tik vienu du Romas ir
jo Lietuva.
Atleisk, Lina, aš kitaip negalėjau, tokie
priešmirtiniai R.Kalantos žodžiai. Nes išniekinta, kas šventa ir
brangu, ateik, mirtie, aš negimiau vergu... Tūkstančių kraujas,
nekaltai pralietas, motinų ašaros, nenumaldomas laisvės troškimas,
gėda ir pažeminimas, prakeiksmai ir nuoskaudos, viltys ir svajonės,
neišgirstos maldos viskas virto ugnimi, išdeginančia vergystės
dvasią.
Kas žino, gal dar karštesnė, didesnė ugnis liepsnojo
jo jaunoje širdyje, bet ta širdis amžiams nustojo plakusi, sakė
Vytautas Kaladė. Gegužės 15-osios 4 valandą ryto Romas mirė. Pats
tragiškas mirties faktas sujudino Kauną. Žmonės ėjo prie susideginimo
vietos, kuri akimirksniu tapo viso Kauno dėmesio centru. Žmonės
ateidavo sodelin, dėdavo gėles, patylėdavo ir nueidavo toliau gyventi,
dirbti, mylėti ir kentėti (V.Kaladė).
Bet net ir tokia forma reiškiama žmonių pagarba
velioniui pasirodė esąs viešosios sovietinės tvarkos pažeidimas:
milicininkai ir kagėbistai vartė gėles, mindžiojo, mėtė jas į šiukšliadėžes.
Galiausiai pradėjo drausti pagarbos ženklus. Tada žmonės, vienas
nuo kito susižinoję, skubėjo prie R.Kalantos namų, kur buvo pašarvotas
velionis. Ne šimtai, o tūkstančiai išreiškė paskutinę pagarbą velioniui
per tas porą dienų: dvi plačios eilės iš priešingų pusių laukė savo
eilės patekti į vidų, daugybė žmonių būriavosi kitapus gatvės. Iš
Romo tėvų sužinota ir laidotuvių data 19 diena, 16 valanda.
KGB pajuto galimus antitarybinius neramumus
ir pasirengė juos užkirsti. Visų Kauno miesto vidurinių ir profesinių
mokyklų direktoriai įspėjo vienuoliktokus, kad jie neitų į Romo
laidotuves, nes už tai bus sumažintas elgesio pažymys. Laidotuves
organizavo ir tvarkė KGB su Požėlos rajono kompartijos pirmuoju
sekretoriumi Antanu Guiga priešakyje. Gegužės 19 dieną, 14 val.,
karstas tiesiogine prasme buvo pagrobtas, ir laidotuvių automobilis
didžiuliu greičiu nudūmė į Romainių kapines.
Tarp 15 val. 30 min. ir 16 val. susirinkusieji
į laidotuves nerado to, kurio atėjo išlydėti. Visiems buvo aišku,
kad ne be pašalinės įtakos jos pagreitintos. Tai prasiveržė spontanišku
pasipiktinimu, žmonės plūstelėjo į gatvę, pradėjo skanduoti šūkius:
Tegyvuoja Romas! Valio! Romas visada buvo mūsų širdyse! Buvo svarstoma
patiems vykti į kapines, bet tą dieną autobusai į Romainius nekursavo.
Ir čia kažkas šūktelėjo (vėliau tuo apkaltinti Vytautas Kaladė ir
Antanas Kačinskas): Į Laisvę! Į miesto sodą! Susirinkusiems šūkis
virto veikimo programa: Iš Panerių gatvės Jurbarko gatve per Vilijampolės
tiltą Vilniaus gatve iki Laisvės alėjos pradžios keliolika minučių
pėsčiomis su gėlėmis rankose ir skanduojant Tegyvuoja Kalanta!
Romas liks mūsų širdyse! Laisvę Lietuvai! Laisvė! Eisenos dalyvis
V.Kaladė liudijo, kad skandavo ir kartu ėjo ne vien jaunimas, bet
ir pagyvenę žmonės. Tie, kurie žinojo apie baltus brolių kaulus,
išbarstytus Sibiro rūdynuos. Prie Katedros eisena sustojo ir tylos
minute pagerbė R.Kalantos atminimą.
Prie susideginimo vietos visi susėdo ant grindinio,
dėjo gėles, dainavo. Niekas nieko neorganizavo, viskas vyko savaime.
Kadangi pradėjo suiminėti už tai, kad dėjo gėles, pasigirdo šūkis
Šalin milicijos terorą ir bananus, ir protestuotojai pajudėjo
piketuoti prie miesto milicijos valdybos pastato, reikalaudami paleisti
suimtuosius. Ties Įgulos bažnyčia (tuo metu išniekinta, ten įrengta
Skulptūrų ir vitražo galerija) milicininkų užtvara demonstrantų
nepraleido. Jie vėl grįžo į susideginimo vietą ir susikibę rankomis
apsupo ją ratu, tuo pagerbdami žuvusiojo atminimą...
Visi šie įvykiai spontaniškas politinio protesto
veiksmas, tautinio turinio ir su čia pat besiformuojančia politine
programa, kurios esminis ir vienintelis reikalavimas pašalinti
okupaciją ir grąžinti Lietuvai nepriklausomybę (Lietuvai laisvę!).
Būtent programa, tegu ir išreiškiama keliais sakiniais: Visi žino,
kaip žmonės gyvena užsienyje. Kaip tik šitokio gyvenimo reikalauja
jaunuoliai. Ypač tai aiškiai parodė gegužės mėnesio įvykiai. Visas
Lietuvos jaunimas nusistatęs prieš rusų valdžią. Jie nori būti laisvi
(iš 1972 metų birželį platinto laiško-atsišaukimo).
Tai ne jaunimo maištas, o sąmoningi veiksmai,
tikslingas siekis pasinaudoti uždraustomis žodžio, susirinkimų,
demonstracijų, eitynių teisėmis, labai aiškiai suvokiant R.Kalantos
poelgio aplinkybes bei tikslą. Jaunimas nepažeidinėjo viešosios
tvarkos, nestabdė transporto (kuris ir nevažinėjo miesto sode),
nešturmavo Vykdomojo komiteto ir nevertė tarybų valdžios iš kėdžių,
tik skandavo žodį laisvė. Ir dainavo apie tai. Kūrė eilėraščius
apie tai.
Kol apie 18 val. nebeišlaikė valdžiukės nervai:
įsakyta pulti.
Demonstrantusdalyvius ir šiaip sustojusius praeivius
milicininkai gaudė būriais grūdo į savo mašinas, stabdė privačius
bei taksi automobilius. To meto taksistai prisimena, kaip į vieną
automobilį sugrūsdavo iki aštuonių žmonių ir liepdavo vežti į rūsį
(KPZ); pasukę už kampo vairuotojai atidarydavo dureles ir... vėl
atgal į Laisvę.
Milicija nebesusitvarkė išstumtas iš centro
jaunimas rinkosi vėl ir vėl, metaliniais suolais ir šiukšlių dėžėmis
užtvėrė kelią milicijos mašinoms, išdužo centrinio knygyno stiklas
ir kažkieno mestas akmuo pamušė koją milicininkui Viktor Nesterovič
Solovjovui, apdaužė autoinspekcijos viršininko pavaduotojo Kazimiero
Kuosos automobilį. 19 val. 30 min. alėja buvo išvalyta, bet 21 val.
jaunimas vėl užplūdo centrą ir laikėsi iki 22 val.
Ryte vėl tūkstančiai, kol galiausiai iškvietė
spec. paskirties dalinius iš Panemunės. Kariuomenė padarė tvarką...
LKP CK pirmasis sekretorius Antanas Sniečkus savo
gyvenime buvo išsigandęs tik du kartus: pirmą kartą, kada 1941 m.
birželio 25 d. jį, sprunkantį su Justu Paleckiu iš Lietuvos, apšaudė
lietuvių partizanai prie Zarasų, ir antrą kartą per 1972-ųjų gegužės
Kauno įvykius... Kodėl gi jie šitaip? vis klausinėjo pasimetęs:
juk areštuotų už antitarybinę veiklą per paskutinį penkmetį buvo
kelis kartus mažiau negu septinto dešimtmečio pradžioje. Juk dauguma
grįžusių iš tremties, įkalinimo vietų ir lagerių, pasak KGB generolo
H.Vaigausko, teisingai suprato tarybų valstybės humanišką požiūrį
į juos, įsitraukė į visuomenei naudingą darbą. Juk visuomenė nuo
chruščiovinės šilumos pamažu atitirpo į įvairiausius liberalus
ir, skambant roko muzikai step by step, žingsneliu artėjo į dabartinę
socialdemokratinės mažumos valdomą demokratiją kultūrinės rezistencijos
išdavą...
Istoriko J.R.Bagušausko atlikta gegužės 18-19
dienomis oficialiai suimtųjų skaičiaus analizė paaiškina tuometinės
sovietinės vadovybės pasimetimą. Iš 402 suimtųjų pusę sudarė jauni
darbininkai, apie 30 procentų besimokantis jaunimas. Kas ketvirtas
buvo komjaunuolis, o ketvirtadalis nebuvo sulaukęs 18 metų amžiaus.
Statistika tik patvirtina, kad nei KGB, nei kompartija
neprognozavo tokio įvykio posūkio ir pirmą kartą susidūrė su tuo,
kas vėliau bus pavadinta organizacijos be organizacijos pasipriešinimo
taktika.
R.Kalantos žygdarbis tai pasipriešinimas, prieš
kurį bejėgės bet kurios slaptosios tarnybos ar politinis režimas.
Toks ar panašus įvykis suveikia kaip katalizatorius ir išjudina
procesus, kurie paprastai būna paslėpti giliai pogrindyje ar atrodo
nuslopinti. Jaunimo poelgis rodė komunistinės valdžios stiprumas
ir vienvaldis viešpatavimas Lietuvoje tėra mitas. Sovietų valdžia,
kaip ir 1940-aisiais ar 1945-aisiais, laikėsi vien svetimos kariuomenės
durtuvais. Vien dėl milicininko Solovjovo banano baimės.
Priešintis didžiausiam lietuvių tautos budeliui
buvo instinktyvus ir visuotinis siekimas, visada suprantamas kaip
kova už gyvybę arba mirtį. Romo Kalantos auka, matyt, buvo būtina
ir neišvengiama. Ji skatino susimąstyti, koks gali būti gyvenimas
santvarkoje, kuri vis tiek kada nors tave pražudys? Kokia prasmė
gyventi? Gyventi vien dėl egzistencijos? Pinigų, automobilio, buto?
Parduoti jaunystės idealus už trupinį aukso, gardaus valgio šaukštą?
Moralinis paradoksas: pasirinkti gyvenimą savižudybe.
Tai sunku iškart suvokti. 2002 metais Lietuvos Respublikos Seime
svarstant gegužės 14 dienos paskelbimą Pilietinio pasipriešinimo
diena, moderniųjų krikščionių demokratų atstovas A.Vazbys teigė:
R.Kalantos aukos forma kelia kontraversijų nes tai savižudybė.
Jam antrino jaunalietuvių partijos vadas S.Buškevičius, kuris nuogąstavo,
kad tokia diena paskatins nestabilios psichikos asmenis panašiai
pasielgti ir siūlė pasidomėti Bažnyčios nuomone. Kunigas Julius
Sasnauskas ją išreiškė trumpai: Katalikybėje biologinė gyvybė nėra
pats brangiausias turtas. Sielos išganymas, skaistumas ir dorumas
yra svarbiau... R.Kalantos vardą būtina minėti. Prisimenu, kokį
didelį įspūdį jo poelgis padarė man pačiam, kaip giliai sukrėtė
mano draugus. Auka dėl Tėvynės laisvės negali būti smerktina (iš
interviu Veido žurnalui). Tą suvokė ir nežinomas poetas, savo
eilių rinkinį pavadinęs Aukos ugniniu kryžiumi ir pirmuoju eilėraščiu
įdėjęs Maldą: O, Dieve, šaukiuosi Tavęs iš širdies gilumos...
Ugninė auka ir širdžių barikados pratęsė tautos
mirties valandą sako poezija. Tai lietuvių tautos pasipriešinimo
lūžinis momentas sako istorija. 2005 m. birželio 23 d. LGGRTC
Pasipriešinimo dalyvių teisių komisijos iniciatyva Romui Kalantai
pripažintas (po mirties) Laisvės kovų dalyvio statusas. Tai sako
Lietuvos valstybė. Tokia yra 1972 metų gegužės įvykių prasmė. Vienareikšmiška.
Aukščiau minėtos ir kitos kontraversijos antikalantinėje propagandoje.
© 2007 XXI amžius
|