Mokinių rašiniuose jų artimųjų tremties prisiminimai
2006 metų pabaigoje Lietuvos gyventojų genocido
ir rezistencijos centras išleido knygą Tarp vakar ir šiandien.
Moksleivių rašiniai konkursui Lietuvos kovų už laisvę, kariuomenės
bei netekčių istorija. Tai didelė knyga, kuri atspindi paantraštėje
nurodytą knygos struktūrinę kryptį. Kaip įvade pažymi Dalia Kuodytė,
per šešerius metus susidarė gerokai per 1000 mokinių rašinių, per
700 piešinių bei per 40 dainų. Šioje, jau trečiojoje, knygoje pateikiama
tik nedidelė 2004 ir 2005 metų rašinių dalis. Rinkdami tokią medžiagą
daugelis jaunų žmonių turėjo progą nuosekliau ir giliau pasidomėti
savo giminės, šeimos, o kartu - ir Tėvynės istorija. Apgailestaujant
tenka konstatuoti, kad mūsų istorijos liudininkai vienas po kito
jau išeina į amžinybę. O tokie darbai papildo mūsų jaunųjų valstybės
piliečių žinias apie Lietuvos okupacijos laikotarpį, nelaisvės metus,
parodo, kad jaunimas sugeba įsijausti į tragišką mūsų istoriją,
jautriai papasakoti savo giminės ar artimųjų istorijas.
Knygos autorių rašiniai - nuo emocingų jautrių
apmąstymų iki tragiškų Lietuvos žmonių istorijų pasakojimų. Daugeliu
atvejų tai jiems papasakoti jų senelių ar kitų giminaičių atsiminimai
apie Sibiro tremtį ir ten išgyventus sunkumus. Tiesa, pasakoti gali
tik likę gyvieji - Sibiro šalčiuose ir nuo alkio mirusieji, taip
pat ir dabar, paskutiniais metais iš gyvenimo išėję jau niekada
nebepapasakos savo skausmų.
Apie skaudžias 1941 metų deportacijas rašo D.Tendzegolskytė,
A.Dobrovolskaitė, I.Savaikaitė, A.Masidunskytė iš Šilalės, R.Juodaitytė
iš Vilkaviškio S. Nėries vidurinės mokyklos, D.Grėbliūnaitė iš
Alytaus Putino vidurinės mokyklos ir kt. Mokinių rašiniuose išties
tragiški pasakojimai.
Mokiniai pasakoja apie tuos laikus, kai tremiamieji,
vežami traukiniais po keletą mėnesių (p. 32), troško, alko, ką jiems
teko išgyventi, matant, kaip vagone mirusią senelę kartu su kitais
lavonais kareiviai meta į melioracijos griovį, jau prieš tai netekus
tėvo ir sesers (p. 33), kokias kančias teko iškentėti tardomiems
žmonėms: nuo kankinimų pamišę kunigai ir mišias laikė, ir giesmes
giedojo, ir basi po sniegą lakstė... (p. 92), kaip įsiveržę enkavėdistai
nušauna šunelį, kurį berniukas mylėjo kaip žmogų (p. 30), kaip 1941
metų tremtinys, išgyvenęs suaugusių vyrų sušaudymą (prie Archangelsko),
bėga tūkstančius kilometrų į Lietuvą nes labai norėjosi ją, nors
ir nelaisvą, pamatyti, pakvėpuoti jos oru (p. 22), bet po dviejų
metų suimamas ir išsiunčiamas į baudžiamąją koloniją Komsomolske
prie Amūro, po to į tremtį Altajuje. Taip buvo stumdomi lietuviai
po plačiąją tėvynę. D.Mikutavičiūtė (Švenčionių r., Švenčionėlių
gimnazija) cituoja kelių tremtinių prisiminimus ir jų lūpomis rašo
pastebėjimus apie būtinybę išlikti žiauriose sąlygose: Lietuviai
stengėsi vėl kurti savo gyvenimą čia, atšiauriame Sibire. Kitu atveju
galima susirgti sielos liga. Kartais sielos kančia būna tokia didelė
ir gūdi, kad, atrodo, tūkstančius kartų lengviau būtų kentėti kūno
kančias ir pasitikti mirtį... Tuomet imi pavydėti mirusiesiems,
nes jų nebekankina ilgesys ir vienatvė... (p.102). Žmonės, trėmę,
žeminę ir skriaudę ištremtuosius, gyvena tarp mūsų. Už tą visą blogį
jiems dar bus atlyginta. Tai padarys ne žmonės, ne... teisingumą
įvykdys Aukščiausiasis Dievas... (p.104).
Dauguma ištremtųjų su skausmu širdyje prisimindavo
tėvynėje paliktus artimuosius, su jais švęstas krikščioniškas ar
tautines šventes. A.Jucikas (Tauragės r. Žygaičių vidurinė mokykla)
rašo apie savo tetas, kurias dar mažytes ištrėmė į Sibirą, ir ten
gimusį dėdę Petrą: Kūčių dieną eglutę papuošdavo pigesniais pirktiniais
žaisliukais, saldainiais, obuoliais, o vakare visi susėsdavo vakarienės.
Labai kuklus būdavo stalas ką turėdavo, tą valgydavo. Tėvelis
visus pakviesdavo maldai, palaimindavo stalą, dalydavo kalėdaitį,
kurį giminės dar prieš šventes atsiųsdavo iš Lietuvos. Tik liūdni
būdavo tėvų veidai, ir ašaros sutviskėdavo motinos akyse. Tikriausiai
prisimindavo Lietuvoje likusią dukterį, motiną, gimines jų taip
trūkdavo prie Kūčių stalo (p. 137).
Betgi ne mažesnis skausmas ir sunki dalia laukdavo
buvusių tremtinių tėvynėje. Grįžus į tėvynę laukia žiauri ir negailestinga
tiesa: į sugrįžusius tremtinius žmonės buvo išmokyti žvelgti kaip
į priešus. Niekam nerūpėjo nei tavo netektys, nei išgyventos kančios
niekas. Tu buvai kaip nusikaltėlis, savo bausmę atlikęs Sibire
ir grįžęs.... Tėvų namuose gyveno jau kiti žmonės (p. 40). Skaudėjo
širdį, kad negali apkabinti didžiosios liepos, bet tai buvo niekai,
palyginti su melioracija. Rapolas (pasakotojos senelis E.Š.) iš
tolo žiūrėjo, kaip buvo draskomas jo gimtasis lizdas. Per vieną
dieną buvo išpjautas sodas. Tarsi skaudančios rankos į dangų ištiestos
obelų šakos maldavo pasigailėti (p. 40). Arba kitas skaudus atvejis:
tik 1960 metais į Lietuvą grįžusi Dalija, nors ir labai šiltai sutikta
giminių, jautė esanti persekiojama mokykloje ir technikume: Visą
laiką slėgė košmarai, nuolat buvau persekiojama...Norėjosi užsimiršti,
tačiau kasdieniai užgauliojimai, priekaištai, atšiaurūs bendraklasių
ir draugų žvilgsniai to neleido. Labai sunku buvo gauti darbą. Lietuviai
nenorėjo priimti, sužinoję, kad buvau tremtinė (p. 73). Mūsų gėdai,
tas vyko visoje gimtojoje Lietuvoje okupantų valdžia ir jos kolaborantai
mokėjo supriešinti Lietuvos žmones.
Negali abejingu palikti G.Bakšytės (Kauno Šilainių
vidurinė mokykla) pasakojimas apie jos kaimynės Dalijos Balaikaitės
ir jos mamos ištrėmimą. Mama nuo įsiveržusių enkavėdistų bandė gintis,
iškėlusi kirvį, bet tas nevalingas pasipriešinimas nieko nedavė:
su kitais nusikaltėliais buvo nuvarytos į Severouralsko tremtinių
barakus, o vėliau dar toliau į atšiauriojo Sibiro plotus. Iš kitos
pusės, stebina ir tremtinių dvasinė stiprybė: nors visada juos lydėdavo
didžiausi vargai (alkis, šaltis, patyčios), nors mažus tremtinių
vaikus užpuldavo kirmėlės juodomis galvomis (oda nuo jų tapdavo
juoda), tremtiniai visais įmanomais būdais kabindavosi į gyvenimą.
Žmonės tuokdavosi, tai būdavo vienos linksmiausių švenčių. Net
kentėdami lietuviai mokėjo džiaugtis (p. 71).
Mokiniai rašo ir apie tremtinių skausmą, patiriamą
iš kankintojų: O jie, saugumiečiai, mūsų kankintojai, taip laukė
lėtos mūsų mirties, nekaltųjų ašarų... (p. 43), ir tremtinių tvirtumą:
lietuviai, mūsų senoliai, vis tiek vaikščiojo iškėlę galvas: susirinkę
į savo varganus namelius prisimindavo Tėvynę, joje išlikusius artimuosius,
išsiverkdavo vienas ant kito peties, bet saugumiečiai šių ašarų
niekada neišvysdavo (p. 44). Negali palikti abejingu pasakojimas
apie prancūzų kilmės mergaitę Liliją de Bondi, patyrusią 1941 metų
trėmimo siaubą (p. 46 51). Arba J.Masiukaitės ir A.Rogoznaitės
(Ukmergės Šilo vidurinė mokykla) aprašyta Rogoznaitės senelė Eugenija:
nors ir paliktą Lietuvoje, bet netrukus vis vien uždarytą į kalėjimą,
ją, išsilaisvinusią iš kalėjimo, sučiupo enkavėdistai ir kartu su
kaliniais vyrais nukankino miške.
Knygoje yra ir kitos temos: laisvės kovų epizodai,
kaliniai sovietiniuose lageriuose.
Šie mokinių rašiniai skaudžiai priekaištauja daugeliui
mūsų tautiečių, linkusių pamiršti tautos tragediją, pamirštančių
domėtis, ieškoti savo giminių, artimųjų tragiškų likimų istorijų.
Tas ypač matyti iš įvairiausiomis skandalų temomis rašančių žurnalistų:
jie patys pamiršo tautos kančią ir kitus verčia tai pamiršti. Juk
šie likimai dingsta iš mūsų istorijos, dingsta ne metais, bet mėnesiais
ir net dienomis. Turime džiaugtis, kad, kaip rašo J.Masiukaitė ir
A.Rogoznaitė, mano karta dar gali pažinti tautos istoriją, jos
vingius iš artimų žmonių, pažįstamų, ne tik iš vadovėlių.
Kaip sakė Dalija Balaikaitė (užrašė G.Bakšytė),
tie, kurie nebuvo ištremti, nepatyrė to, ką mes patyrėme, niekada
neįstengs suprasti, kas yra tremtis. Tik tremtiniai gali teisingai
įvertinti tai, ką jiems teikia kiekviena gyvenimo akimirka, ir suprasti,
kad reikia branginti kiekvieną smulkmeną, nes ta kruopelytė bet
kada gali tapti neapsakomai didele ir vertinga (p. 72).
E.Š.
© 2007 XXI amžius
|