Kur įkūnytas grožis?
Margarita Ševeliova
Heidegeris, mėgęs kalbėti simboliais, parodė
man ant savo darbo stalo šalia motinos atvaizdo ištįsusią perregimą
vazą su rože. Jo manymu, ši rožė reiškė buvimo paslaptį, Būties
mįslę. Jokiais žodžiais nebūtų galima išsakyti to, ką sugestionavo
ši rožė: ji ten buvo paprasta, tyra, permatoma, tyli
(Žanas Gitonas
Dievas ir mokslas)
Puošni raudona gėlė žydinti visokių spalvų
žiedais. Auginama daržuose. Ji dovanojama ypatingomis progomis.
www.ipc.lt
Tikriausiai nė viena gėlė nesulaukė tiek dėmesio
nuo senų laikų, nepaisant jos spalvos, dydžio, ar ji išaugo kruopščiai
prižiūrima elitinėje oranžerijoje, ar kukliam vazonėlyje daugiabučio
palangėje. Ir net jei esate brangiausių orchidėjų ar sodo ramunių
gerbėjas, jos negalite nepastebėti, nes ji yra deivė ar karalienė.
Ji - Rožė.
Seniai, labai seniai gyveno toji, kurią Ovidijus
pavadino Rytų jaunystės žiedu, Kretos salos karalienė, vardu
Mira. Jai buvo penkiolika: trapi, gležna. Karaliaus garbingos giminės
dukra buvo įstabaus grožio balta it gulbės oda, didžiulės akys,
drąsų akių žvilgsnį beregint keitė kuklumas ir neryžtingas. Formų
lankstumas, eisenos lengvumas, įgimta gracija ši moteris galėjo
patenkinti pačių kaprizingiausių vyrų lūkesčius. O pati Mira buvo
labai jau išranki vieni jai atrodė per grubūs, kiti bevaliai,
treti - pernelyg karingi.
Grakščiu dailios rankelės mostu Mira sudaužydavo
nelaimingųjų svajones. Dauguma pretendentų net nespėdavo suvokti
neigiamo atsakymo- taip juos priblokšdavo nenusakomas karalienės
grožis.
Mira tyliai grįždavo į savo mergautinių svajonių
prieglobstį, kur bandė nuraminti gilų liūdesį ir maištaujančią sielą.
Ne turtų, ne kilmingų titulų spindesys buvo karalaitės idealas.
Vienintelis, kurį ji mylėjo iki skausmo, iki apakimo, apie kurį
svajojo naktimis, buvo karalius Kiniras, jos pačios tėvas
Mira buvo tėvo numylėtinė, ir Kiniras dovanodavo
jai visą savo laisvą laiką.Tai pasidarė kažkokia beprotybė. Mira
skendo, tirpo, jai svaigo galva ir pynėsi mintys, o krūtinė ir veidas
paplūsdavo raudoniu.
Ar žinojo Mira apie incestą? Žinoma. Nors giminių
santuokos, ar uždraustos, ar ne, egzistavo visais laikais
Pradedant
senovės graikais, tokios santuokos buvo leistos tik dievams. Žmonėms
jos atnešdavo tik nelaimes, nusikaltimus bei mirtiną nuodėmę.
Tuo tarpu meilės kančios baigė Mirą numarinti.
Liko du keliai arba atsisakyti savo jausmų, arba atsiduoti tėvui.
Abudu keliai iš anksto vedė į pražūtį. Mira pasirinko antrąjį.
Vieną kartą po šventės Kiniras grįžo namo apsvaigęs.
Tarnaitė, ištikima Mirai, pranešė jam apie paslaptingą jauną merginą,
norinčią apdovanoti karalių savo meile. Ir pavyko. Iki aušros dainavo
jie meilės serenadą
Kuomet Kiniras suprato, su kuo dalijosi meilės
guolį, jis pajuto gilią panieką dukteriai ir ateities baimę. Miros
likimas buvo nuspręstas jos laukė mirtis. Bet dievai juokiasi
iš žmonių planų.
Pabėgo Mira nuo tėvo ir tik klaidžiodama miškų
gilumose suprato, kaip nusidėjo. O kuomet nuodėmės skausmas pasidarė
visai nepakeliamas, atsiklaupė nusidėjėlė ir ėmė maldauti dievų
bet kokios, nors ir žiauriausios, bausmės. Dievai pagailėjo Miros.
Ir padovanojo ypatingą mirtį persikūnijimą. O jos vardas turėjo
likti palikuonių atminty kartu su šiuo padavimu.
Nespėjo Mira iškvėpti padėkos žodžių, kaip jos
pėdos įsmigo į žemę, iš nagų išaugo šakelės, kojos virto kamienu.
Pavargusi Mira susilenkė, dengdama lapais apsunkusį
nuo nėštumo pilvą. Neištvėrė medelis ir skilo, išleisdamas į pasaulį
nuostabų kūdikį. Į pirmą naujagimio šauksmą atbėgo miško nimfos,
apiplovė vaikutį motinos ašarom ir net aiktelėjo iš nuostabos -
tokio stebuklingo grožio nė viena nebuvo mačiusi. Vaiką pavadino
Adoniu.
Adonis nebuvo didvyris, greičiau likimo numylėtinis.
Tokia buvo ir jo mirtis. Tačiau deivė Afroditė, negalėdama nieko
daugiau nepadovanoti savo išrinktajam, Adonio kapą papuošė nežemiško
grožio gėle iš jo kraujo. Trapia, ugninga ir kerinčiai aistringa.
Šios gėlės pavadinimas panašiai skamba įvairiomis pasaulio kalbomis
- rožė.
Toliau bandykime apžvelgti šios gėlės metamorfozes
įvairiuose pasaulio tautų šaltiniuose.
Pradėjusi kelionę Persijoje, per Makedoniją gėlė
nukeliavo iki Romos. Iš musulmonų kraštų krikščionybės amžiais papuolė
į Europos šiaurės platybes. Jos klajonių metu atsiradimo istorija
apaugo legendomis ir mitais, tačiau rožė visur išliko pačia geidžiamiausia
gėle. Ne veltui ji buvo išauginta meilės deivės. Iki šiol tai yra
aistros simbolis.
Šventas Pranciškus metėsi ant rožės spyglių,
norėdamas numalšinti kūno troškulius. Keliaujant dangun, Mahometo
prakaitas, lašėdamas ant žemės, virsdavo rožėmis.
Alchemikai mistinių ženklų viduryje nupiešdavo
rožę
Zaratustros kapas galiausiai pavirto rožėm klotu patalu.
Rožės žiedlapiai yra džiaugsmo, spygliai liūdesio,
o visa gėlė šlovės simbolis.
Rožėm puošė ir karalių rūmus, ir vienuolynų sodus.
Pagonybės simbolika greitai įsiskverbė ir į krikščionybę,
iš naujo pervertindama užmirštus simbolius. Tokiu būdu krikščionims
rožė pražydo taip pat ryškiai, bet tragiškiau negu graikams.
Legendos byloja, kad iki Adomo nuopuolio rožė
neturėjo spyglių. Rožė tapo kenčiančio Kristaus simboliu, ženklinančiu
jo kraują. Būtent krikščionybėje Kristus iki prisikėlimo buvo vaizduojamas
užskleista rože. Rožės visada keldavo prieštaringus jausmus: jos
buvo laikomos prabangia ir šventa gėle (Mergelė Marija Kristaus
vystyklus džiovino ant rožių krūmų), ir drauge velnio gėle.
Viduramžiais balta rožė tapo tobulybės, išbaigtumo,
gyvenimo esmės, grožio, džiaugsmo, aistros simboliu. Penkialapė
heraldinė rožė - vienas iš labiausiai paplitusių Europos heraldikos
elementų.
XIX a. rožių auginimas paplito po visą pasaulį.
Prancūzija tapo rožių auginimo centru. Pirmoji Napoleono žmona Žozefina
Malmaison dvaro sode turėjo unikalią rožių kolekciją.
O pasaulietiškos gėlės epopėjos kulminacija tapo
Dantės Dieviškosios komedijos finalas. Nes būtent rožę mato poetas
savo vaizduojamo dangaus aukštybėje. Rožės žiedlapiai, anot jo,
skaisčiosios sielos, o ir rojus yra didelė išsiskleidusi rožė, į
kurią nusileidžia auksasparniai angelai.
Nuo Afroditės meilės ilgą kelią nuėjo ne tik gėlė,
bet ir patys žmonės.
Lietuviai nepaliko rožei vietos savo senovės tradicijose,
mums rožė pasiliko egzotiška, svetima gėlė. Lietuvių padavimams
bei sielai artimesnės kitos gėlės: rūtos, putinai, vyšnios. Nebent
gedėdama mirusio bernelio mergelė pavirsta rožės krūmu arba ant
jos kapo išdygsta raudona rožė
Bet kai poetai trokšta išreikšti eilėse kilniausius
jausmus, jie pasitelkia nuostabiosios svetimšalės simbolį.
O kasdienybėje rožė tapo paprastu mandagumo ženklu,
atsitiktine, kasdiene dovanėle. Juk daugelis moterų galvoja, jog
rožės, ypač raudonos, gan nuobodus pasirinkimas. Viena nesiskaito
nebent milijonas
© 2007 XXI amžius
|