Ar sutarsime,
kas yra šeima Konstitucijoje ir šiame amžiuje Dr. Stasys
Šedbaras, Seimo narys, atkurtos Nepriklausomos Lietuvos
Konstitucinio Teismo teisėjas
| Mes
šeima Vido Venslovaičio nuotrauka |
Kviesdama apžvelgti šeimos padėtį pasaulyje, Jungtinių Tautų organizacija
šiuos, 2014 metus, paskelbė Tarptautiniais šeimos metais. Daug pilietinių organizacijų
iš viso pasaulio reiškia paramą tokiai politikos krypčiai, kuri saugo ir stiprina
šeimą. Tačiau kas yra šeima, diskusijos netyla kaip ir klausimai, ar galima išskirti
vieno tipo šeimą, ar tai sąžininga ir nediskriminuoja kitų?
Mūsų Konstitucija ir Civilinis kodeksas kalba apie šeimą
Visuotinė žmogaus teisių deklaracija pabrėžia, kad šeima yra natūrali ir pagrindinė
visuomenės grupė ir ji turi teisę būti visuomenės ir valstybės saugoma. Pažvelkime,
kaip šią misiją atlieka konstitucinė doktrina. Su kolegomis,
Konstitucijos komisijos nariais, kartą diskutavome apie tai, ar būtina keisti
Konstitucijos 38 straipsnį. Diskusijos metu buvo išsakyta nuomonė, kad to visai
nereikia daryti, kadangi esą Konstitucijoje viskas ir taip aiškiai pasakyta: Šeima
yra visuomenės ir valstybės pagrindas (pirmoji dalis) ir santuoka sudaroma laisvu
vyro ir moters sutarimu (trečioji dalis). Su tokiomis
mintimis negalima nesutikti. Akivaizdu, kad Konstitucijos tėvams nekilo abejonių,
kad šeima yra vyro ir moters sąjunga, atsiradusi sudarius santuoką.
Atrodo, kad kokių nors abejonių nekilo, ir dabar galiojančio Civilinio kodekso,
įsigaliojusio 2001 m. liepos 1 d., autoriams. Šio kodekso 3.7 straipsnyje įtvirtinta
santuokos samprata: Santuoka yra įstatymų nustatyta tvarka įformintas savanoriškas
vyro ir moters susitarimas sukurti šeimos teisinius santykius, 3.12 straipsnyje
aiškiai pasakyta, kad santuoką leidžiama sudaryti tik su skirtingos lyties asmeniu,
o 3.28 straipsnis kaip ir užbaigia šią doktriną: sudarę santuoką sutuoktiniai
sukuria šeimos santykius, kaip bendro gyvenimo pagrindą.
Tokios nuostatos yra visiškai suprantamos, kadangi, sudarius santuoką, atsiranda
sutuoktinių tarpusavio asmeninės neturtinės ir turtinės teisės, pareiga vienas
kitą gerbti ir išlaikyti, santuokoje gimę vaikai iš karto gauna apsaugą ir automatiškai
įgyja vaiko saugumą ir tinkamą vystymąsi užtikrinančias teises tėvų atžvilgiu.
Skirtingas supratimas Kaip teigiama
Seimo Parlamentinių tyrimų departamento 2011 metais atliktame tyrime Šeimos ir
santuokos sąvoka tarptautinės teisės aktuose ir Europos Sąjungos valstybių konstitucijose
(tyrime Lietuva neminima aut. past.), daugelyje svarbiausių tarptautinės teisės
aktų ir daugelio ES valstybių konstitucijose kalbama apie šeimą, nors šios sąvokos
turinys konkrečiai neapibrėžiamas. Dažniausiai pateikiamas vertybinis šeimos apibūdinimas,
pavyzdžiui, šeima yra natūrali ir pagrindinė visuomenės ląstelė; šeima yra
visuomenės išsaugojimo ir tautos vystymosi pagrindas.
Tokie ar panašūs apibūdinimai sutinkami Jungtinių Tautų dokumentuose ir daugelio
valstybių konstitucijose (pavyzdžiui, Airijos, Estijos, Graikijos, Vengrijos,
Portugalijos). Beveik visų valstybių konstitucijose įtvirtinta
valstybės pareiga globoti ir remti šeimą, motinystę, tėvystę ir vaikystę. Tokiuose
teiginiuose dažniausiai nenusakoma šeimos sudėtis (nevardijami jos nariai), tačiau
neretai pabrėžiama ypatinga parama našlaičiams ar nepilnoms šeimoms (pavyzdžiui,
Graikija, Ispanija, Italija, Lenkija, Vokietija), taip pat santuokoje ir ne santuokoje
gimusių vaikų lygios teisės (pavyzdžiui, Čekija, Italija, Portugalija, Rumunija,
Slovakija, Vokietija). Kai kurių valstybių konstitucijose
pažymėta, kad valstybė saugo santuoką (pavyzdžiui, Latvijos, Lenkijos, Graikijos,
Vengrijos), arba santuoka nurodoma esanti šeimos pagrindas (pavyzdžiui, Airijos,
Italijos, Austrijos Civilinis kodeksas). Penkių valstybių konstitucijose tiesiogiai
nurodyta, kad santuoka sudaroma tarp vyro ir moters (Bulgarijos, Ispanijos, Latvijos,
Lenkijos, Vengrijos). Dešimtyje iš apžvelgiamų valstybių
vienokia ar kitokia forma yra įteisinta tos pačios lyties asmenų registruota partnerystė
(Airijoje, Austrijoje, Čekijoje, Danijoje, Jungtinėje Karalystėje, Prancūzijoje,
Slovėnijoje, Suomijoje, Vengrijoje, Vokietijoje), o penkiose valstybėse įstatymais
įteisinta santuoka tarp tos pačios lyties asmenų (Belgijoje, Ispanijoje, Nyderlanduose,
Portugalijoje, Švedijoje). Jokia forma tos pačios lyties asmenų santykiai nėra
įteisinti 9 valstybėse (Bulgarijoje, Estijoje, Graikijoje, Italijoje, Kipre, Latvijoje,
Lenkijoje, Rumunijoje, Slovakijoje). Šeimos sampratos
nuostatų aiškinimas Grįžkime į Lietuvą. Minėta, kad skaitant
Konstitucijos 38 straipsnį kiekvienam lyg ir turėtų būti aišku, kad šeima, kaip
visuomenės ir valstybės pagrindas, atsiranda vyrui ir moteriai laisva valia sudarius
santuoką. Atrodytų, kad čia nelabai yra vietos kitokioms interpretacijoms ar kitokiam
šių normų aiškinimui. Nepaisant to, Lietuvos Respublikos
Konstitucinis teismas, priimdamas 2011 m. rugsėjo 28 d. nutarimą Dėl Valstybinės
šeimos politikos koncepcijos, Konstitucijos 38 straipsnį interpretavo visiškai
kitaip. Konstitucinis teismas nusistebėjo, kad Koncepcijoje,
inter alia1 jos 1.6.21.6.6, 1.6.8, 1.6.9 punktuose, šeima
tiesiogiai siejama su santuokos sudarymo faktu (šeima sutuoktiniai (...)),
t. y. Koncepcijoje esanti įtvirtinta tik santuoka pagrįstos šeimos samprata.
Šioje vietoje Konstitucinis teismas nutyli, kuo remdamasis įstatymų leidėjas galėjo
laikytis kitokios pozicijos, jeigu, kaip minėjome, Konstitucijos 38 straipsnyje
šis klausimas aptartas pakankamai aiškiai. Kita vertus,
Konstitucinis teismas toliau nutarime išvardija visas konstitucines nuostatas,
kurios svarbios, aiškinant šeimos sampratos turinį. Negalima nesutikti su Teismo
argumentais, kad šeimos, kaip saugomos ir puoselėjamos konstitucinės vertybės,
reikšmę patvirtina tai, kad įvairūs šeimos sampratos aspektai yra įtvirtinti ir
kitose Konstitucijos straipsnių nuostatose, inter alia 39 straipsnio 1
dalies nuostatoje, kad valstybė globoja šeimas, auginančias ir auklėjančias vaikus
namuose, įstatymo nustatyta tvarka teikia joms paramą, 22 straipsnio 4 dalies
nuostatoje, kad įstatymas ir teismas saugo, kad niekas nepatirtų savavališko ir
neteisėto kišimosi į šeimyninį gyvenimą, 26 straipsnio 5 dalies nuostatoje, kad
tėvai ir globėjai nevaržomai rūpinasi vaikų ir globotinių religiniu ir doroviniu
auklėjimu pagal savo įsitikinimus, 31 straipsnio nuostatoje, kad draudžiama versti
duoti parodymus prieš savo šeimos narius ar artimus giminaičius, 146 straipsnio
nuostatose, kad valstybė globoja ir aprūpina karo tarnybą einant žuvusių ar mirusių
karių šeimas, kad valstybė aprūpina šeimas tų piliečių, kurie gindami valstybę
žuvo ar mirė. Šios konstitucinės nuostatos sudaro valstybinės šeimos politikos
pagrindą. Niekas nesiginčija ir su kitu Teismo argumentu,
kad ,,Konstitucijos 38 straipsnio 1 dalies nuostatos aiškintinos, atsižvelgiant
į kitas šio Konstitucijos straipsnio nuostatas, inter alia 2 dalį, kurioje
nustatyta, kad valstybė saugo ir globoja šeimą, motinystę, tėvystę ir vaikystę,
į 3 dalį, kurioje nustatyta, kad santuoka sudaroma laisvu vyro ir moters susitarimu,
į 5 dalį, kurioje nustatyta, kad sutuoktinių teisės šeimoje yra lygios.
Visa tai teisinga ir, manytume, visiškai atitinka tas nuostatas, kurias į pagrindinio
įstatymo tekstą sudėjo Konstitucijos autoriai 1992 metais. Tokie Konstitucinio
teismo argumentai paremti aiškiais Konstitucijos teksto aiškinimo metodais: gramatiniu,
teleologiniu, istoriniu, sisteminiu ir kitais. Ar rasime
atsakymą KT nutarime? Visa tai, kas pasakyta, galėtų leisti
ir užbaigti šio klausimo analizę, jeigu Konstitucinis teismas nebūtų žengęs toliau.
Štai jau kiek kitoks jo teiginys: Nagrinėjamos konstitucinės justicijos bylos
kontekste pažymėtina, kad konstitucinė šeimos samprata negali būti kildinama tik
iš santuokos instituto, įtvirtinto Konstitucijos 38 straipsnio 3 dalies nuostatose
(paryškinta autoriaus). Tai, kad santuokos ir šeimos institutai yra įtvirtinti
tame pačiame Konstitucijos 38 straipsnyje, rodo neatsiejamą ir neginčijamą santuokos
ir šeimos ryšį. Santuoka yra vienas iš šeimos konstitucinio instituto pagrindų
šeimos santykiams kurti. Tai yra istoriškai susiklostęs šeimos modelis, neabejotinai
turintis išskirtinę vertę visuomenės gyvenime, užtikrinantis Tautos ir valstybės
gyvybingumą bei istorinį išlikimą. Tai kaip čia dabar
yra? Pats Konstitucinis teismas ką tik pasirėmė Konstitucija ir pasakė, kad Konstitucijos
38 straipsnyje aiškiai įtvirtintas santuokos institutas, tačiau čia pat teigia,
kad ,,konstitucinė šeimos samprata negali būti kildinama tik iš santuokos instituto,
įtvirtinto Konstitucijos 38 straipsnio 3 dalies nuostatose. Tai iš ko konstitucinė
šeimos samprata dar gali būti kildinama? Kokios dar yra kitos konstitucinės nuostatos,
iš kurių galima kildinti kitokią šeimos sampratą? Į šituos
klausimus minėtame Konstitucinio teismo nutarime atsakymo nerasime. Kitokios nei
santuokos pagrindu sukurtos šeimos sampratos Konstitucinis teismas nekildina iš
Lietuvos Respublikos Konstitucijos, nors jo pareiga buvo aiškinti būtent Lietuvos
Respublikos Konstituciją. Konstitucinis Teismas pats išranda
dar vieną šeimos modelį, kuris atrodo taip: tai kitokia nei santuokos pagrindu
sudaryta šeima, inter alia santuokos nesudariusių vyro ir moters bendras
gyvenimas, kuris grindžiamas pastoviais emocinio prieraišumo, tarpusavio supratimo,
atsakomybės, pagarbos, bendro vaikų auklėjimo ir panašiais ryšiais bei savanorišku
apsisprendimu prisiimti tam tikras teises ir pareigas, kurie yra konstitucinių
motinystės, tėvystės ir vaikystės institutų pagrindas.
Argumentai prieš ad absurdum Taigi, kuo Konstitucinis
teismas grindžia savo kitokios nei santuokos pagrindu atsiradusios šeimos doktriną?
Minėjome, kad ne Lietuvos Respublikos Konstitucijos normomis, nes ten tokių nuostatų
nėra. Konstitucinis teismas gelbėjimosi rato ieško Europos žmogaus teisių teismo
(EŽTT) ir kai kurių kitų Europos šalių konstitucinių teismų jurisprudencijoje.
Tačiau Konstitucinis teismas 1995 m. sausio 24 d. išvadoje
Dėl Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos 4, 5,
9, 14 straipsnių ir jos Ketvirtojo protokolo 2 straipsnio atitikimo Lietuvos Respublikos
Konstitucijai aiškių aiškiausiai įtvirtino, kad Lietuvos Respublikos teisinė
sistema grindžiama tuo, kad Konstitucijai neturi prieštarauti joks įstatymas ar
kitas teisės aktas ir jos tarptautinės sutartys (šiuo atveju Konvencija).
Taigi nei Konvencija, nei jos pagrindu formuojama EŽTT jurisprudencija negali
paneigti Lietuvos Respublikos Konstitucijos, kol ji nepakeista ir nepapildyta.
Toje pačioje išvadoje Konstitucinis teismas būtent ir nusprendė, kad Konvenciją
galima ratifikuoti, kadangi ji neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai.
Taigi šis argumentas yra laužtas iš piršto ir netinkamas kitokiai šeimos sampratai
pagrįsti. Kitų šalių konstitucinių teismų jurisprudencijos
čia neanalizuosime, kadangi iš viso nekorektiška grįsti Lietuvos Respublikos Konstitucijos
aiškinimą kitų valstybių konstitucinių teismų plėtojama doktrina (beje, tik šešių,
kai ES šalių yra 28). Akivaizdu, kad kiekvienas konstitucinis teismas aiškina
savo, o ne kitos šalies konstituciją. Iš principo galima
sutikti su šiais Konstitucinio teismo išsakytais argumentais: Iš Konstitucijos
38 straipsnio 1 dalies kylanti valstybės pareiga įstatymais ir kitais teisės aktais
nustatyti tokį teisinį reguliavimą, kuris užtikrintų šeimos, kaip konstitucinės
vertybės, apsaugą, suponuoja ne tik valstybės pareigą nustatyti teisinį reguliavimą,
kuriuo inter alia būtų sudarytos prielaidos šeimai tinkamai funkcionuoti,
būtų stiprinami šeimos santykiai, ginamos šeimos narių teisės ir teisėti interesai,
bet ir valstybės pareiga įstatymais ir kitais teisės aktais taip sureguliuoti
šeimos santykius, kad nebūtų sudaroma prielaidų diskriminuoti šeimos santykių
dalyvių (kaip antai santuokos neįregistravusių bendrai gyvenančių vyro ir moters,
jų vaikų (įvaikių), vieno iš tėvų, auginančio vaiką (įvaikį), ir kt.).
Dėl šių argumentų galima pasakyti štai ką: Pirma, sunku
įsivaizduoti, kaip būtų galima diskriminuoti santuokos neįregistravusius bendrai
gyvenančius vyrą ir moterį, lyginant juos su santuoką sudariusiais vyru ir moterimi.
Minėtuose Civilinio kodekso straipsniuose yra nubrėžtas aiškus skirtumas tarp
susituokusių asmenų ir sugyventinių. Ar Konstitucinis teismas nori pasakyti, kad
šios Civilinio kodekso normos, numatančios asmens apsisprendimo laisvę, neatitinka
Konstitucijos? Antra, Konstitucijos 38 straipsnio pakeitimo
rengėjai kaip tik ir įgyvendina Konstitucinio teismo argumentą, kad turi būti
ginami santuokos neįregistravusių asmenų ir jų vaikų bei vieno iš tėvų, auginančio
vaiką (įvaikį), interesai: Konstitucijos pakeitime patikslinama, kad šeima suprantama
ne tik kaip susituokusių vyro ir moters sąjunga, bet ir motinystės ir tėvystės
santykiai. Suprantama, tokios šeimos sampratos priešininkai
lies krokodilo ašaras, tad kas tada bus seneliai, auginantys anūkus, broliai ir
seserys, priglaudę be tėvų likusius vaikus, dėdės it tetos sūnėnus ir dukterėčias?
Juk žmonės vadins juos šeima? Tegul vadina. Ir susiklausęs
nedidelis darbo kolektyvas neretai save pavadina kaip viena šeima, tačiau nė
vienas iš šių socialinių darinių nėra šeima Konstitucijos prasme. Konstitucinė
šeimos doktrina reiškia, kad šeima, kaip visuomenės ir valstybės pagrindas, turi
būti saugoma ir globojama valstybės. Vaikas, likęs be tėvų, globojamas kitų asmenų,
šeimynos ar kitos globos įstaigos, taip pat turi būti saugomas ir globojamas valstybės,
kad galėtų augti ir ugdytis kaip ir šeimose augantys vaikai. Tačiau vien vaiko
atėjimas į kitą šeimą, šeimyną ar globos namus nepadaro šio socialinio junginio
šeima Konstitucijos prasme. Kitaip traktuojant, prieitume prie situacijos ad
absurdum2. Taigi, jeigu kam neaišku, ką
galvoje turėjo Lietuvos Respublikos Konstitucijos leidėjas, priimdamas 38 straipsnį,
būtina jį patikslinti, kad būtų išgryninta tikroji šio straipsnio prasmė.
1
Be kita ko; tarp to, kas buvo pasakyta (lot. inter tarp, alia kitas).
2 Suvedimas į prieštarą; privedimas prie nesąmonės (lot.). ©
2014 XXI amžius |