„XXI amžiaus“ priedas jaunimui, 2014 m. spalio 24 d., Nr.10 (179)

PRIEDAI

žvilgsniai

pro vita

Horizontai

Sidabrinė gija

Kristus ir pasaulis

Atodangos

Abipus Nemuno

Teigiama ir neigiama medijų įtaka

Alvyra Grėbliūnienė

Lektorė Malgožata Vienčkovska,
Katechetikos centro Religinio
ugdymo specialistė Jelena Liubčenko
ir lenkų kalbos vertėja Natalija
Maciulevičienė

„Brangūs Mamyte ir Tėveli, Mokytojau ir Auklėtojau, jei norite rasti atsakymus į klausimus: „Ar žinai, ką skaito ir žiūri Tavo vaikas? Ar televizorius ir kompiuteris yra geri ugdytojai? Kas gali naikinti Tavo vaiko asmenybę?“ – ateik į susitikimą...“ Šis gražus kreipinys sudomino druskininkiečius. Teminis renginys „Kas gresia vaikams ir jaunimui šiuolaikiniame medijų pasaulyje?“ vyko rugsėjo 28-osios sekmadienį Druskininkų Šv. apaštalo Baltramiejaus (Ratnyčios) parapijos klebonijoje po Sumos šv. Mišių. Jį padovanojo Vilniaus arkivyskupijos Katechetikos centras. Buvo unikali galimybė pabendrauti ir išgirsti viešnios iš Lenkijos mgr. Malgožatos Vienčkovskos (Małgorzata Więczkowska) – pedagogės, medijų žinovės, Internetinio inovacinio serviso www.edukacjamedialna.pl „Medijų edukacija“ autorės – paskaitą su multimedijos pristatymu. Gerbiamą viešnią atlydėjo Katechetikos centro Religinio ugdymo specialistė Jelena Liubčenko ir lenkų kalbos vertėja Vilniaus Žvėryno gimnazijos tikybos mokytoja Natalija Maciulevičienė. Lektorė, suminėjusi teigiamas medijų ypatybes vaikams ir jaunimui, pateikė ir kitą – neigiamą jų pusę. Medijų dėka pasaulis yra tarsi vienas didelis kaimas. Jos daro ypatingą poveikį auklėjamajam darbui, dabar vadinamam vaikų ir jaunimo ugdymu. Per medijas neateina aukštoji kultūra. Per jas labai daug nedorybių pristatoma kaip dorybės – agresija, smurtas, seksas, amoralumas, savęs išaukštinimas, kito pažeminimas ir t.t. Dėl to jaunas žmogus apverčia pasaulį ir galvoja, kad tai yra gerai. Užuot pagelbėjus, jos pakenkiama.

Vaiko asmenybės ugdyme labai svarbu dialogas, emocinis ryšys. Pirmutinė vieta – gimtieji namai. Materialinė situacija gali būti labai gera, bet svarbu ir dvasinis augimas. Įrodyta, kad jei vaikas neturėjo gilaus emocinio ryšio su tėvais, tai augdamas, jis žavėsis tuo, kas bus pateikta. Labai svarbu darželio, mokyklos lankymas, būreliai, klubai. Medijose dirba įvairūs žmonės. Už kiekvieno kompiuterinio žaidimo, filmo stovi konkretus autorius, turintis savo vertybių skalę, norintis parduoti, užsidirbti pinigų. Tam pasitelkiami psichologai ir sukuriami ištikimi vartotojai. Ne visada tai, kas skirta vaikams, atitinka tikrovę. Medijų rykliams labai svarbu padaryti taip, kad vaikai ir jaunimas pirktų jų prekes. Yra svarbūs trys monitoriai: televizija, kompiuteriai ir telefonai. Lenkijoje vienai šeimai tenka vidutiniškai 16 monitorių. Dabar šeimose dialogo nelieka, įtaką daro tie monitoriai. Pavyzdys, 1984 metais šeimose vyko puikus dialogas, 2014 metais jau kalbama su monitoriais.

Kur medijų sėkmė?

1. Betarpiškai veikia intelektą ir emocijas. 2. Kumuliatyvinis mechanizmas. Informacija gaunama po mažą lašelį ir po kurio laiko visiškai pasisavinama. Įrodyta, jog 100 kartų pakartotas melas tampa tiesa. Lektorė pateikė pavyzdį, kai dar 1974 metais homoseksualumas buvo įvardintas kaip patologija, o dabar – kaip lytinė orientacija. Jaunimas jau tuo įtikintas.

Kuo toliau, tuo daugiau rodoma agresijos ir prievartos. Jei per 20 min. filme bus parodyta apie 30 agresijos scenų, žiūrovas tik to ir lauks. Medijos tarsi prisuka agresijos spiralę.

Medijos seksualizuoja vaikus ir jaunimą. Jei kas 24 kadrai yra 1 sekso scena, jaunimas to ir laukia.

Daug reklamų pateikiama su dviprasmiškais vaizdais. Medijų žinovė pademonstravo gėlių reklamą su užslėptu žodžiu „SEX“. Animacinio filmo premjeroje „Gelbėtojai“ apie peliukų mis Bjanka ir Bernardo nuotykius premjeroje, nieko seksualaus nebuvo. Įrašant jį į kasetes, jau įdėtas nuogos moters vaizdas. Tai sukėlė didelį skandalą. Todėl reikia labai atkreipti dėmesį, kas yra autorius, kas yra kopijuotojas. Apie mūsų vaikus jie negalvoja, jiems svarbiausia – užsidirbti kuo daugiau pinigų. Mergaitės labai žavisi Miley Cyrus sukurtu Hannah Montana vaidmeniu. O juk ji filmo scenose išsišokėlė, neklausanti, paminanti tėvų autoritetą, agresyvi paauglė. Vėliau ši aktorė tapo vokaliste ir vietoje reklamuoto koncerto surengė porno šou. Tai sukėlė didelį skandalą, tėvai pareikalavo grąžinti pinigus už koncertus.

Jaunimas mėgsta nešioti simbolius, kartais gerai nežinodamas jų tikrosios reikšmės. Taip galima patekti į sektas, šėtoniškas organizacijas. Lektorė pabrėžė, jog simboliai neša svarbią informaciją ir jos įtaka žmogui didžiulė. Paminėjo religinius simbolius ir pristatė medijose pateiktus, kurie su tikėjimu neturi nieko bendro arba neša neigiamą informaciją. Lektorė pakomentavo satanisto su dviem pakeltais pirštais simbolį, kurį kartais mėgsta parodyti jaunimas, aktoriai, roko ir kitos grupės ir gal tikrai nežino, kad taip reklamuoja šėtoną. Su satanistiniais ženklais gaminami įvairūs žaislai, ženkliukai, knygelės, filmai, netgi puošiama patalynė. Sukurta 151 rūšis pokemonų. Yra pagamintas domeno medalis ir lyg nekaltai pridėtas prie vieno leidinio. Tai – pentagrama – šėtono simbolis.

Katinas su žaibu ant akies – irgi demoniškas simbolis. Dabar labai plačiai paplitusios tatuiruotės. Egzorcistai sako, jog kiekviena tatuiruotė yra Jėzaus atmetimas ir pasirinkimas savo dievaičio.

Dalis jaunimo dievina Lady Gaga. Lektorė paminėjo, jog dainininkės vadybininkas – satanistas. Jis stengėsi visur reklamuoti šėtono simbolius. Ji yra rodoma su kaukolės ženklu. Tai – mirtis, sunaikinimas, destrukcija, disharmonija. Dainininkė vaizduojama su ant galvos uždėta ožkos galva, o tai – pasityčiojimo iš Kristaus, šėtono simbolis. Visame pasaulyje mergaičių pamėgta Hello Kitty – balta katytė su raudonu kaspinėliu. Ją1974 metais sukūrė japonų dizainerė Ikuko Shimizu. Katytės atvaizdas puošė vaikiškus žaislus, marškinėlius. Paskutiniu metu yra mažai daiktų, ant kurių jis dar nenaudojamas, net neetiškai buvo panaudotas ant intymaus Lady Gagos daikto – kelnaičių. Yra prekiaujama čiulpinukais su katinėlio ženklu. Interneto puslapiuose jie pateikiami jau kaip vibratoriai, o jų viršuje – prezervatyvai su katinėlio ženklu. Ar tai yra etiška? Ar etiška katinėlio simbolį dėti ant alaus, nealkoholinio šampano butelių ir kt.? Ar etiškai elgiasi katinėlius vaizduojanti sunkiojo roko grupė „KISS“? Vaikystės pasakos apie raudonkepuraitę, raganas atskleidė ir rodė gėrio ir blogio sampratą. Dabar vaikai mieliau priima Drakulą, Frankenšteiną, vilkolakį. Jau yra sukurtos šių neigiamų veikėjų lėlės. Tėvai mielai jas perka. Nustatyta žaislų pirkimo proporcija: parduodama 1 teigiamas ir 10 neigiamų. Lektorė atsivežė daug žaislų, kortų, kitų daiktų, kuriais neetiškai viliojami vaikai. Įvairūs populiarūs pasaulio muzikos kolektyvai, pop žvaigždės, naujų pasakų ir filmų herojai savo pavyzdžiu veikia vaikus ir jaunimą. Tik ar tokio pavyzdžio reikia mūsų vaikams? Veikėjai, kurie šlovina nusikalstamumą, smurtą, žiaurumą, blogas manieras, netoleravimą, godumą, blogo skonio estetiką, klaidingus gyvenimo sėkmės principus, skatina tuštybę, susilaikymo stoką, amoralumą, turi būti netoleruojami, kantriai aiškinama vaikams ir jaunimui jų neigiama reikšmė, nes neigiama informacija atitolina, atskiria vaikus ir jaunimą nuo Dievo, dorovės ir gėrio. Lektorė ragino tėvelius, senelius, mokytojus akylai stebėti, kontroliuoti, pakeisti savo požiūrį į medijų propaguojamą informacijos srautą. Medijos nepasikeis. Patys turime nustatyti savo taisykles, kaip jomis naudotis. Reikia žinoti, ką vaikai žiūri, kuo domisi, kritiškai vertinti, atrasti, atskirti blogį nuo gėrio. Lektorė supažindino su psichologų rekomendacijomis, nustatančiomis vaikų buvimo prie medijų laiką, padovanojo šv. Mykolo arkangelo paveikslėlius ir ragino prašyti jo pagalbos apsaugoti šeimas ir namus nuo negandų ir šėtono pinklių.

Druskininkai
Autorės nuotrauka

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija